Aihe: Elektroniikan jelppikerho
1 2 3 4 5249 250 251 252 253421 422 423 424 425
Old Joe
15.08.2011 00:10:41
sartzan: Työn alla bassokaappi, ja elementit pitäisi johdottaa ennen pitkää. Piuhan materiaalista heräsi mieleen kysymys, että minkälaista laitetaan? Kaksi Eminence Delta 12 LFA 8 ohm -elementtiä, neliohmiseksi piuhoitan, itellä käytössä 300W nuppi. Soittimiin olen mikkien paikoilleen juottamiseen tuupannut mitä on käsillä sattunut olemaan, mutta tässä tapauksessa taitaa olla jossain määrin erilaiset virrat kyseessä mikkeihin verrattuna... Teurastanko jonkin random-valaisinjohdon, vai asioinko audioalan asiantuntijaliikkeessä?

Ihan paukkulankaa sinne ei kannata laittaa, mutta tuollinen 2,5 neliö mm.nen on jo ihan kelpoa. Johdotushan on suht lyhyttä kaapin sisällä. Kyllä toi valaisinpiuhakin hätätilassa käy, mieluusti kuitenkin vähän tuhdimpaa, että voi sitten ajaa kunnon hönkää purkkiin.
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta et sinä sitä tiedä.
sartzan
15.08.2011 09:46:47
Old Joe: Ihan paukkulankaa sinne ei kannata laittaa, mutta tuollinen 2,5 neliö mm.nen on jo ihan kelpoa. Johdotushan on suht lyhyttä kaapin sisällä. Kyllä toi valaisinpiuhakin hätätilassa käy, mieluusti kuitenkin vähän tuhdimpaa, että voi sitten ajaa kunnon hönkää purkkiin.

Selvä, kiitos tästä! Tuollaista lähden kattelemaan jostakin.
"Oh my dog... Oh Long John... Oh Long Johnson... Oh Don Piano... Why I eyes ya... All the live long day." -kissa
Zeeboo
17.08.2011 19:54:39
kojones: T=220 on, mutta eivät tunnu lämpenevän kun ei ole vielä minkäänlaista kuormitustakaan kytkettynä.

Tulipa mieleen, että jotkut neg regulaattorit tarvitsevat muutaman mA kuorman, että toimivat oikein. Kannattaa kokeilla.
White men can't Monk
tracyjacks
17.08.2011 20:10:13 (muokattu 18.08.2011 21:47:02)
Virtalähde pimahti, kai...

Käytössä on siis Harley Bentonin Powerplant. Kytkin vahingossa omatekemäni bufferin 12V lähtöön ajatuksissani, jonka aikana pedaalilauta toimi normaalisti, kunnes alkoi pörisemään eikä päästänyt ääntä enää läpi, muuta kuin pätkittäin. Tämän jälkeen kaikki meni aivan mykäksi, eikä enää anna Bentoni virtaa. Katsoin sulakkeen, mutta ehjältä näyttäisi.

Mikä neuvoksi?

Edit. Oli se sittenkin se sulake. Ehjältä näytti, mutta yleismittari sitten kertoi totuuden. Noh, tuli nyt onneksi päivitettyä parempaan virtalähteeseen kuitenkin.
Go back and listen to "Daughters", bitches.
tommiot
18.08.2011 14:06:48 (muokattu 18.08.2011 14:12:22)
Mietin tässä, että voisin askarrella huvikseni stereomikin MacBook Pro:n kaveriks kahdesta herttakuvioisesta elektreettikapselista. Eli varmaankin Panasonic WM-55A103. Tuon sisäisen FETin sourcenhan saa irroitettua maasta (kun leikkii vähän askarteluveitsellä), mikä on ilmeisesti järkevää jos äänittää kovia äänenpaineita. Olisko kellään antaa vinkkiä hyvistä kytkennöistä? Mielellään yhdellä tuplaoparilla koko kahden mikin kytkentä, balansoimattomana luonnollisesti.

Saa jakaa muitakin kokemuksia elektreettikapseleista :)
rosberg
21.08.2011 11:28:48
MXR:n Phase 90 vähän kenkkuilee. Vaihdoin diodit alkupäästä ja nyt oparit. Ei toimi edelleenkään. Kokeilin virtalähteellä ja oparit kuumeni aika paljon. Argh. Muihin merkkeihin verrattuna näissä MXR-vehkeissä on aika ahdasta ja varsin pienet reiätkin piirilevyillä.
Battaya Love Machine
EelisHyvarinen
21.08.2011 11:47:00 (muokattu 21.08.2011 12:27:33)
Muutin juuri ja painiskelen nyt niinkin yksinkertaisen asian kanssa kuin stereoiden kytkeminen. Asiassa ilmeni eräs outous. Olen kokeillut kahta erilaista kytkentää:

1) CD-soitin -RCA- Patch -XLR-RCA- Vahvistin
2) CD-soitin -RCA- Patch -XLR-TRS- Vahvistin

Patch = SM M-Patch 2 (passiivi)
Vahvistin = Alesis RA150

Erona siis vain M-Patchin ja vahvistimen välillä kulkeva piuha. Outous on se, että kytkennällä 1) ääni on selkeästi voimakkaampi. Miksi ihmeessä? Joka tapauksessahan ketju on alusta loppuun saakka balansoimaton. Ja vahvistimen pitäisi kyllä ottaa balansoimatonta signaalia ihan yhtälailla kumpaankin inputtiinsa (RCA ja TRS-plugi).

Miksi ja kummin tulisi piuhat laittaa?
rosberg
21.08.2011 12:42:27
Aki: Jos virranotossa on suojadiodi niin se. Jos ei, niin trankut ja oparit.

eli seuraavaksi trankut. voi vittu. en jaksa kohta enää.
Battaya Love Machine
Aki
21.08.2011 12:45:45

EelisHyvarinen: kytkennällä 1) ääni on selkeästi voimakkaampi. Miksi ihmeessä? Joka tapauksessahan ketju on alusta loppuun saakka balansoimaton.

Alesis itse kyllä luulee että vahvistimen TRS-tulot on balansoituja. Se myös selittäisi voimakkuuseron.
"Come take a look at this. They're still using vacuum tubes. They're nowhere near the level of technology we're gonna need to get back." Thomas "The Event", 1944
sn
22.08.2011 00:45:35
Moikka. Tuli tässä mieleen että vois asentaa nauhat mun vähälle soitolle jääneeseen nauhattomaan bassoon. Kyseisessä eebenotelautaisessa nelikielisessä on kuitenkin nauhoille sahattu valmiiksi urat jotka on täytetty millä ne nyt onkaan täytetty, joten homma ei vaikuta ihan mahdottomalta osaamattomallekaan. Se täyte ei sieltä ihan puukonterällä irtoa eli varmaan sahalle olisi lauluhommia. Sitten sinne ängetään vaikka näitä: http://www.thomann.de/fi/dunlop_6130.htm . Olenko ihan hakoteillä? Pitääkö ne nauhat liimata vai pysyykö ne muka itsestään? Ei ainakaan mun sahaustaidoilla? Mikä kaikki voi mennä vikaan?
Aki
22.08.2011 02:25:29

sn: Tuli tässä mieleen että vois asentaa nauhat mun vähälle soitolle jääneeseen nauhattomaan bassoon.

Onhan toi aikamoinen homma. Käsin en lähtisi sahaamista yrittämään, parikymmentä suoraa viivaa on paljon pyydetty. Ja kuten aina nauhojen laiton jälkeen, nauhojen harjat pitää tasata ja varmistaa sopiva radius kautta kaulan. Ohjeita löytyy kyllä, mutta se on tarkkaa ja aikaavievää puuhaa. Kustannustehokasta se ei ole lähimainkaan, mutta olalletaputuksen arvoinen homma kyllä jos puuhastelusta tykkää.

Pitääkö ne nauhat liimata vai pysyykö ne muka itsestään?

Kyllä niihin vähän liimaa pitää laittaa. Esim matalaviskositeettista (hyvin juoksevaa) pikaliimaa pisara kumpaankin päähän riittää varmasti.

Mikä kaikki voi mennä vikaan?

Aikalailla kaikki.
"Come take a look at this. They're still using vacuum tubes. They're nowhere near the level of technology we're gonna need to get back." Thomas "The Event", 1944
kingnothing
22.08.2011 13:37:36
Kyselin jo kitarapuolelta, mutta koitetaan täältäkin kun tarvetta olisi delay-pedaalin ulkoiselle tap tempolle. Onko Bossin FS-5U-pedaalille olemassa järkevämmän kokoista vaihtoehtoa? Kyrsii tunkea muita pedaaleja isompi tap tempo lautaan tilaa viemään kun pedaalin funktio on noinkin simppeli. Ja raksa-alueella kun ollaan niin voi ehdottaa myös rakennussarjoja, varmaan suht helposti onnistuisi aloittelijaltakin moisen rakentaminen?
Mr.Sit.com
22.08.2011 13:49:03
kingnothing: Kyselin jo kitarapuolelta, mutta koitetaan täältäkin kun tarvetta olisi delay-pedaalin ulkoiselle tap tempolle. Onko Bossin FS-5U-pedaalille olemassa järkevämmän kokoista vaihtoehtoa? Kyrsii tunkea muita pedaaleja isompi tap tempo lautaan tilaa viemään kun pedaalin funktio on noinkin simppeli. Ja raksa-alueella kun ollaan niin voi ehdottaa myös rakennussarjoja, varmaan suht helposti onnistuisi aloittelijaltakin moisen rakentaminen?

Sen saa myös koteloitua uudestaan, siinähän on lähinnä se kytkin mikä vie tilaa oikeasti. En kyl tiä miks ovat sen noin isosti koteloinu.
Ihan vitun sama mä oon vittu rock-stara
vvaltsu
22.08.2011 16:24:41
Mulla on jonkun randomin tekemä OCD v3 -kopio, joka alkoi reistailemaan. Se alkaa pitämään suhinaa, kun käyttää jalkakytkintä tai kopauttaa kylkeen, potikat tai miniswitch eivät vittuile. Suhina häviää, kun räimäyttää voimasoinnun suht lujaa (mitvit?) ja taas kytkintä käytettäessä alkaa uudestaan. Tässä on kuva pedaalin sisuksista. http://dl.dropbox.com/u/18913707/IMG_0044.JPG Joku maadoitusongelma tämä kai on, mut miten helvetissä se paranee voimasoinnun lyömällä? Ts. viittaako tuo johonkin tiettyyn vikaan, en jaksaisi ruveta käymään joka jumalan juotosta läpi.
Nykyisin minulla ei ole vaarallisia harrastuksia. - Tero Vaara
SirElwood
22.08.2011 16:40:26
Sen verran näytti olevan kylmää juotosta tuossa pedaalissa, että ehkä vois olla jopa viisasta tehdä se kokonaan uudelleen.
rosberg
22.08.2011 21:32:43
Tällasta transistoria löytyy purkista kuin 2N5952 - partcolta en löydä sille korvaajaa. mistä noita sitten saa.
Battaya Love Machine
gasser
22.08.2011 22:24:08
rosberg: Tällasta transistoria löytyy purkista kuin 2N5952 - partcolta en löydä sille korvaajaa. mistä noita sitten saa.

Tuolta tilasin omani.
http://uraltone.com/kauppa/product_ … p;XTCsid=nf9rdckfselqgkr2tdogfk2lu3
sn
23.08.2011 23:49:53
Mikä kaikki voi mennä vikaan?

Aikalailla kaikki.

Pikkasen lannistavaa, mutta eihän tässä olla järkipuhetta ennenkään kuunneltu. Sahasin urat äsken hienolla puukässästä tutulla lehtisahalla. Tadaa: http://i19.photobucket.com/albums/b155/snykanen/fret/Kuva0356.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b155/snykanen/fret/Kuva0353.jpg
Eiköhän niistä tullut ihan välttävät, vaikka ylimmillä nauhoilla meni vähän kinkkiseksi kun runko oli tiellä. Mikrometri sinne tai tänne ei voi haitata paljoa. Huomenna hipsin kauppaan ostamaan pussillisen nauhoja. Juu, tää oo ihan läpihuutojuttu.
Old Joe
24.08.2011 01:05:51
sn: Juu, tää oo ihan läpihuutojuttu.

Joillekin on.
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta et sinä sitä tiedä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)