Aihe: Minkälaisissa harmonisissa tilanteissa käytät harmonista duuria? | 1 |
---|
|
Keskustellaanpa hiukan minkälaisissa tilanteissa teillä on tapana käyttää improvisoinnissa harmonisen duurin moodeja? Esimerkiksi itse käytän harmonisen Mollin moodeista lähes pelkästään sen V-moodia mollille purkautuvien dominanttisointujen yhteydessä. Tiedän harmonisen duurin III-moodin toimivan dominanttisointujen päälle. Muuten en kyseisen skaalan moodeja käytä. Onko muilla käyttäjillä hyviä ideoita tämän skaalan moodien käyttämisestä? | |
evaddave: Keskustellaanpa hiukan minkälaisissa tilanteissa teillä on tapana käyttää improvisoinnissa harmonisen duurin moodeja? Esimerkiksi itse käytän harmonisen Mollin moodeista lähes pelkästään sen V-moodia mollille purkautuvien dominanttisointujen yhteydessä. Tiedän harmonisen duurin III-moodin toimivan dominanttisointujen päälle. Muuten en kyseisen skaalan moodeja käytä. Onko muilla käyttäjillä hyviä ideoita tämän skaalan moodien käyttämisestä? Esim. C-duurissa: G7b9(b13) = Harmonisen mollin 5. moodi = g, as, b, c, d, es, f G7b9 (13) = Harmonisen duurin 5. moodi = g, as, b, c, d, e, f (Jazzarit tosin usein haluu änkeä sen dominanttidimi-likkinsä joka paikkaan.) Ja voi sitä ekaa moodiakin käyttää toonikasoinnun Cmaj7 päälle, jos hakee vähän "jännempää lisäsävelsoundia". Muut saa jatkaa... By your command! | |
Bitti-Hiisi: (Jazzarit tosin usein haluu änkeä sen dominanttidimi-likkinsä joka paikkaan.) "Pese korvas, se on kokosävelasteikko." -tuntem. | Janus 16.08.2011 20:37:29 (muokattu 16.08.2011 20:39:00) | |
|
Jos asiaakin. Mä voisin kuvitella - jos jazzia osaisin soittaa - käyttäväni harm. duurin moodeja vähän samaan tapaan kuin melodisen mollin moodeja mollin II-V-I -tilanteessa. Esimerkit C-mollissa.
Dm7b5 (II) | G7 (V) | Cm6 (I)
Mel. mollin mukaan:
Loc #2 (F-RMM VI moodi) | Alt (Ab-RMM VII moodi) | RMM (C)
Samalla logiikalla, eli II-V siirryttäessä käytetään RMM-asteikkoa, jossa vain "perusäänet" ovat pienen terssin päässä toisistaan, harm. duurin mukaan:
Dor b5 (C-harm.maj. II moodi) | Eb-harm.maj. III moodi | G-harm.maj. IV moodi
Tällöin samaa dominanttisoinnulle tulevaa "likkiä" voi sovittaa eksaktisti transponoiden myös edeltävän II-soinnun päälle. Toi esimerkin vika "toonikasointu" on itseasiassa vähän tekemällä tehty ratkaisu, mutta toisaalta siellä saadaan käyttöön #11-ääni ja kivoja ylärakenteita C-mollille (G- ja D-duurikolmisoinnut). | baron 16.08.2011 20:50:58 (muokattu 16.08.2011 20:57:36) | |
|
Janus kirjoitti niin hienoa että täytyy sitä vielä sulatella mutta mä oon oikeassa elämässä törmännyt harmonisen duurin vitoseen eli mixb2 asteikkoon. Eli dominanttina x7b9. Tietysti kolmannen asteen duurisointukin (C-duurissa E7) You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) | |
Ihan muutamia esimerkkejä: - II-asteen m7b5 (Door. b5) - V-asteen 7b9 tai 13b9 (Mixo b2) - Mollisointuun purkautuvat dominantit (miellän tämän Alt-asteikoksi, jossa on palautettu kvintti). - Hancockilla useissa biiseissä harmonisen duurin takaa löytyviä sointuja, esim. Dolphin dancen vikassa pedaalipätkässä Bb13b9/Eb ja C7#9/Eb. - A child is born on hyvä esimerkkibiisi tämän asteikon käytöstä, koska siinä pärjää useimmissa oudommissa tilanteissa alentamalla sävellajin kutosen (IIm7b5, V7#5#9/VI, IVm/b3). - Monille kummallisille soinnuille löytyy vaihtariasteikot sekä melodisesta mollista, harmonisesta duurista ja harmonisesta mollista. Joitain harmoniseesn duuriin perustuvia sointuja: Maj7/b6 (MAj7#5#9), Maj7#5/b3, m9#11... | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|