Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Universal Audio DSP kortit ja ProTools
1 2
Sowa
31.07.2011 22:22:04 (muokattu 31.07.2011 22:29:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielenkiinnosta rupesin pitkäst aikaa noita kortteja kattelemaan huomasin että niissä kaikissa nykyään täysi RTAS tuki.
Iha hienoja ominaisuuksia kun tuo LE versioonkin Auto Delay Compensaation jne.
http://www.thomann.de/fi/universal_audio_satellite_duo_flexi.htm
 
Ite työskennelly koht pari vuot ProTools HD:lla.
 
Jos joskus nyt sellainen pvä tulee että pitäis dsp tehoa saada lisää niin noista sen saa melko monta kertaa halvemmalla kuin hankkimalla Avidin Dsp kortin.
 
Haluaisin kysyä minkälaisia kokemuksia ihmisillä ois näistä UAD:in uusimmista korteista ProToolsin kanssa?
 
Jos sellaisia jannuja täältä löytynee.
 
Hyvä video myös aiheesta:
http://www.uaudio.com/blog/uad-pro-tools-webinar/
 
Lisätäkseni vielä niin aika loistavaa sanoisin.. Esim tuon UAD-2 Satellite boksin hankkimalla pysyisi DSP ominaisuudet myös läppärin mukana matkassa jossa PT LE alustana.
 
Taisin innostua taas liikaa.
 
jPekka
01.08.2011 12:14:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuolta löytyy keskustelua ja kommentteja: http://www.studionu.com/uadforums/
 
Jotkut foorumin kirjoittajat pitävät UAD:n kortteja lähinnä elaboraatteina dongleina, mutta ilmeisesti kyllä niillä prosessointitehoakin lienee.
 
Pro Toolsia en itse käytä, mutta Sonarin kanssa olen UAD:n efekteistä tykännyt.
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
Mikael
06.08.2011 12:14:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on PTLE + UAD-2 Duo ja olen erittäin tyytyväinen. Plugarit on parhautta, mutta tehoa toivois tietty aina lisää...
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Sowa
10.08.2011 16:14:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näissä uusimmissa UADin korteissa .. esim Satellite sarjassa taitaa olla jo tehoa iha eri tavalla :)
 
CryptoFib
10.08.2011 18:39:09 (muokattu 10.08.2011 18:47:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Seku tutkin noiden nopeuksia, ku aina on nämä dsp-piirit epäilyttäny. Tätä viimeksi mainittua - quad satellite'a - voi jo sanoa dsp-piiriksi. Nuo vanhemmat on kyllä ihan dongleja. Quadissa on 4 * adsp-21369 400mhz -prosessoreita. Yks kyseinen prosessori vääntää piikkinä 2,4Gflopsia. En tiiä, miten tuo piiri toimii, mutta jos se vaikka suoraan nelinkertaistetaan, nii kokonaismaksimiteho ois se 9,6Gflops. Vehje on 1358e t-kaupassa. Vertailun vuoksi uudehko intelin i7 2600k -prosessori maksaa 270e ja lievällä ylikellottamisella liukuluvut taittuu apaut 80Mflops vauhilla. Saman hintaluokan xeonista (w3550) ilmotetaan "53gflops single core max turbo", mitä lie tarkottaaki.
 
En tiä oliko tästä höpötyksestä ny kellekään mitään hyötyä. ..tulipa nyt kerran tutkittua. :)
 
Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua.
studiokekkonen
10.08.2011 20:58:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

CryptoFib: Seku tutkin noiden nopeuksia, ku aina on nämä dsp-piirit epäilyttäny. Tätä viimeksi mainittua - quad satellite'a - voi jo sanoa dsp-piiriksi. Nuo vanhemmat on kyllä ihan dongleja. Quadissa on 4 * adsp-21369 400mhz -prosessoreita. Yks kyseinen prosessori vääntää piikkinä 2,4Gflopsia. En tiiä, miten tuo piiri toimii, mutta jos se vaikka suoraan nelinkertaistetaan, nii kokonaismaksimiteho ois se 9,6Gflops. Vehje on 1358e t-kaupassa. Vertailun vuoksi uudehko intelin i7 2600k -prosessori maksaa 270e ja lievällä ylikellottamisella liukuluvut taittuu apaut 80Mflops vauhilla. Saman hintaluokan xeonista (w3550) ilmotetaan "53gflops single core max turbo", mitä lie tarkottaaki.
 
En tiä oliko tästä höpötyksestä ny kellekään mitään hyötyä. ..tulipa nyt kerran tutkittua. :)

 
Floppeja?! Ei täällä mitään v***n floppeja tehdä, vaan hittejä!
 
;)
 
CryptoFib
10.08.2011 23:53:32 (muokattu 10.08.2011 23:55:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hulio: Floppeja?! Ei täällä mitään v***n floppeja tehdä, vaan hittejä!
 
;)

 
:D Joo, hittejä hittejä.
 
Turhan monesti kuulee vaan näistä dsp-raudoista puhuttavan, niinku ne tekis laskentatehollaan jotenki autuaaksi. Esim. UAD-1 pci-kortin laskentateho on 500Mflopsia. Laskentateho plugareiden pyörittelyyn on 0,625% siitä mihin tuo em. 2600k pystyy. Aattelin vaan valottaa tätä, kohtuu relevanttia, tehokkuusaspektia. :) On hyvä laittaa asiat mittasuhteisiin.
 
Vielä, ku näytönohjaimen hevoset saatais paremmin plugareita pyörittelemään (kuten Cuda), niin ei tarttis kahta kertaa miettiä, tarviiko UADeja tehonsa vuoksi. Plugarit on tosin kuulemma hyviä. 500e näytönohjain pyörittelee n. 1500gigaflopsia. Rapiat 150 kappaletta UAD satellite quadeja. Se ois aika näyttävä läjä. Ja kallis. UAD-1:iä tarvittaiski 3000kpl.
 
Yllättävällä tarmokkuudella jaksoin nörtätä noita lukuja metsästäessä...
 
Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua.
jPekka
11.08.2011 11:56:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

CryptoFib:
Turhan monesti kuulee vaan näistä dsp-raudoista puhuttavan, niinku ne tekis laskentatehollaan jotenki autuaaksi.

 
Juuei. Onhan se tavallista tyylikkäämpi dongle. 8-)
Laskentatehossa tietysti vaikuttaa (noin stetsontuntumalta) se, että jos plugarit on koodattu hyvin ja riittävän rautaa hipovalla tasolla, dsp-kortin laskentatehon saa muutettua tehokkaammin (todelliseksi) suorituskyvyksi kuin tietokoneen keskusyksikössä, jossa raudan ja ohjelmakoodin välillä on väistämättä kaikenlaista, kuten esimerkiksi käyttis.
 
Viisaammat korjatkoon.
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
arig
11.08.2011 14:01:49 (muokattu 11.08.2011 14:09:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

CryptoFib: 500e näytönohjain pyörittelee n. 1500gigaflopsia. Rapiat 150 kappaletta UAD satellite quadeja. Se ois aika näyttävä läjä. Ja kallis. UAD-1:iä tarvittaiski 3000kpl.
 
Vinkvink...
 
http://gpuimpulsereverb.de/?tag=cuda
 
Suurin murhe on noiden näyttiksien väylien sopimattomuus pienien bufferien siirtoon (esim. 1 kipale VST blokki). Itse laskenta pyörähtääkin aikas helposti, oli ladattu impulssi kooltaan 2Mt tai 80Mt.
 
-Turn Me Up!
CryptoFib
11.08.2011 14:08:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

arig: Vinkvink...
 
Dänks. Mulla tuo jo onki. Tarkotin tuolla kirjottelulla lähinnä, että oispa komia, että gpu'n tehot sais natiivikäyttöön cpu:n rinnalle ilman, että plugarit ois gpu:lle räätälöityjä. Cuda'lle tehään valitettavan vähän plugareita. Konvoluutiot on kyllä paras paikka alottaa.
 
Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua.
GrooverMan
12.08.2011 23:33:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Mulla on PTLE + UAD-2 Duo ja olen erittäin tyytyväinen. Plugarit on parhautta, mutta tehoa toivois tietty aina lisää...
 
Eli kuinka paljon niltä korteilta löytyy tehoa?
 
I started out with nothing, and I still got most of it left. - Seasick Steve
Mikael
13.08.2011 12:04:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GrooverMan: Eli kuinka paljon niltä korteilta löytyy tehoa?
 
Tossahan sitä jo ylempänä selviteltiin :D
 
Mut jos meinaat että kuinka paljon plugareita niillä käytännössä voi ajella niin täältä voi tarkastella:
http://www.uaudio.com/support/uad/compatibility/instance-chart.html
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
GrooverMan
13.08.2011 14:23:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Tossahan sitä jo ylempänä selviteltiin :D
 
Mut jos meinaat että kuinka paljon plugareita niillä käytännössä voi ajella niin täältä voi tarkastella:
http://www.uaudio.com/support/uad/compatibility/instance-chart.html

 
Tätä meinasin. Hmmm, onhan toi tosiaan aika mopoa menoa ton UAD 2 SOLOn kohdalla ja siitä eteenpäin hinnat on jo aika isoja. Mut tietty lisänä koneen väännön lisäks, miksei se vois jeesata.
 
I started out with nothing, and I still got most of it left. - Seasick Steve
jPekka
13.08.2011 17:27:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GrooverMan: Tätä meinasin. Hmmm, onhan toi tosiaan aika mopoa menoa ton UAD 2 SOLOn kohdalla ja siitä eteenpäin hinnat on jo aika isoja. Mut tietty lisänä koneen väännön lisäks, miksei se vois jeesata.
 
... eikä välttämättä tee lainkaan huonoa, jos on rajallinen määrä plugareita käytössä. Tulee entistä analogisempi fiilis. 8-)
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
Mikael
14.08.2011 22:58:41 (muokattu 14.08.2011 22:59:22)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GrooverMan: Tätä meinasin. Hmmm, onhan toi tosiaan aika mopoa menoa ton UAD 2 SOLOn kohdalla ja siitä eteenpäin hinnat on jo aika isoja. Mut tietty lisänä koneen väännön lisäks, miksei se vois jeesata.
 
Toisaalta tässähän ei makseta pelkästään väännöstä, vaan erittäin laadukkaista plugareista joita ei muille alustoille ole saatavilla. Mä olin ihan tyytyväinen jo tohon UAD-1:seen.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
GrooverMan
15.08.2011 13:16:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Toisaalta tässähän ei makseta pelkästään väännöstä, vaan erittäin laadukkaista plugareista joita ei muille alustoille ole saatavilla. Mä olin ihan tyytyväinen jo tohon UAD-1:seen.
 
Toki, jos hyvistä plugareista on pula. Sen sijaan jos pitäis päättää ottaako kunnolla prossutehoa ihan perusplugareilla, vai vähän nihkusti tehoa ja lisäplugareita, ei ainakaan mun tarvis miettiä kahdesti.
 
Mitä useammasta plugarista on kokemusta tullut, sitä enemmän mulla fiilis, että ne on vaan plugareita.
 
I started out with nothing, and I still got most of it left. - Seasick Steve
Esp
15.08.2011 13:25:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GrooverMan:
Mitä useammasta plugarista on kokemusta tullut, sitä enemmän mulla fiilis, että ne on vaan plugareita.

 
Plugarit, rauta, mitänäitänyton ja muut sellaiset. Kaikki ne ovat vain työkaluja, jotkut työkalut soveltuvat paremmin toiseen käyttöön ja kirveellä on vähän huono ruuvata torx-ruuvia seinään.
 
Melkein jokaiselle työkalulle on näissä hommissa jokin käyttö löytynyt, paskuus voi joskus olla hyvä asia ja joskus taas tarvitaan vähän hifimpää lähestymistapaa. Eniten vituttaa aina kaikessa jos jokin plugari sotkee vaihetta enemmän kuin on tarpeen...
 
UAD:sta ei ole minkäänlaista kokemusta (yhtä A/B testiä lukuunottamatta), eikä noita muitakaan plugareita rajattomasti pysty pistämään raidoille, kyllä se raja aina jossain vaiheessa vastaan tulee. Käytettävissä olevilla resursseilla mennään ja jos ne eivät miellytä niin sitten hankitaan lisää resursseja :P
 
Täh?!?
GrooverMan
15.08.2011 14:21:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Esp: Plugarit, rauta, mitänäitänyton ja muut sellaiset. Kaikki ne ovat vain työkaluja, jotkut työkalut soveltuvat paremmin toiseen käyttöön ja kirveellä on vähän huono ruuvata torx-ruuvia seinään.
 
Melkein jokaiselle työkalulle on näissä hommissa jokin käyttö löytynyt, paskuus voi joskus olla hyvä asia ja joskus taas tarvitaan vähän hifimpää lähestymistapaa. Eniten vituttaa aina kaikessa jos jokin plugari sotkee vaihetta enemmän kuin on tarpeen...
 
UAD:sta ei ole minkäänlaista kokemusta (yhtä A/B testiä lukuunottamatta), eikä noita muitakaan plugareita rajattomasti pysty pistämään raidoille, kyllä se raja aina jossain vaiheessa vastaan tulee. Käytettävissä olevilla resursseilla mennään ja jos ne eivät miellytä niin sitten hankitaan lisää resursseja :P

 
Joo, ei ollut tarkoitus totaalisesti dissata plugareita, vaikka enemmän oon raudalla tykänny miksata. Lähinnä just meinasin sitä, että esim. eq-puolella sellanen runsaudenpula on lähinnä häiritsevää. Pro Toolsin perus-eq:lla pääsee jo todella pitkälle ja todellista lisäarvoa hirveestä läjästä erilaisia eq:ta (laadukkaita tai vähemmän laadukkaita, mitä sekin sitten tarkoittaa) ei mun mielestä oo.
 
I started out with nothing, and I still got most of it left. - Seasick Steve
Mikael
15.08.2011 20:16:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GrooverMan: Joo, ei ollut tarkoitus totaalisesti dissata plugareita, vaikka enemmän oon raudalla tykänny miksata. Lähinnä just meinasin sitä, että esim. eq-puolella sellanen runsaudenpula on lähinnä häiritsevää. Pro Toolsin perus-eq:lla pääsee jo todella pitkälle ja todellista lisäarvoa hirveestä läjästä erilaisia eq:ta (laadukkaita tai vähemmän laadukkaita, mitä sekin sitten tarkoittaa) ei mun mielestä oo.
 
Mä muuten kelasin pitkään just näin, kunnes UAD:n Pultec-mallinnos muutti mun käsityksen asiasta ja nyt tuntuis tosi orvolta ilman sitä, vaikka edelleen mun ykkös-EQ on nimenomaan PT:n oma EQIII. Sama juttu kompuroiden kanssa: PT:n oma kompura on niin hyvä ja taipuisa että yksinään sillä pärjäis todella hyvin, mut sit taas toisaalta on kiva kun on tarvittaessa muitakin sävyjä...
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
GrooverMan
15.08.2011 21:50:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Mä muuten kelasin pitkään just näin, kunnes UAD:n Pultec-mallinnos muutti mun käsityksen asiasta ja nyt tuntuis tosi orvolta ilman sitä, vaikka edelleen mun ykkös-EQ on nimenomaan PT:n oma EQIII. Sama juttu kompuroiden kanssa: PT:n oma kompura on niin hyvä ja taipuisa että yksinään sillä pärjäis todella hyvin, mut sit taas toisaalta on kiva kun on tarvittaessa muitakin sävyjä...
 
Vaikka vähän hemmetisti erilaisia plugareita on tullut käytettyä, UAD:n Pultecia en koskaan oo testannut. Eli on mahdollista että se on merkittävästi parempi ku mitä oon käyttäny.
 
Omalla koneella mulla ei Toolsin mukana tulevien eq:den lisäksi oo ku Bomb Factoryn Pultec bundle, en ainakaan tähän asti oo kovin kipeästi kaivannut muuta.
 
I started out with nothing, and I still got most of it left. - Seasick Steve
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «