Aihe: Kosketinsoittimen ostajille!
1 2 3 4 537 38 39 40 4151 52 53 54 55
sellisti
28.07.2011 20:26:27
Quru: Noh, Motif. Sitä löytyy seiskamallina ja jonkun verran noita liikkuu käytettynäkin. Toisaalta Yamaha julkaisi uuden MOXin, joka on tavallaan "kevyt-motif", eli siitä löytyy edellisen sukupolven (XS) Motifin soundiengine vähän karsituilla ominaisuuksilla, lähinnä polyfonia on ottanut osumaa matkalla. 88-koskettiminen malli hammer action-koskettimilla painaa vähemmän kuin tavallinen Motif 6.

Harkitsisin vahvasti, jos katse on Yamahan suunnassa. Polyfoniaa on 64, joka on sama kuin ensimmäisen sukupolven Motifeissa. Minulla on semmoinen seiskamallina ja aivan hyvin pärjää, vaikka tekee layerointejakin.

http://www.thomann.de/fi/yamaha_mox_8.htm

Kiitos nopeasta vastauksesta! Tuo MOX vaikuttaa harkinnanarvoiselta peliltä. Vielä tekee mieli kuitenkin kysyä, että onko esim. tuo MO8 kovinkin köykäinen peli tuohon MOXiin verrattuna..? Aavistuksen edullisempi näyttäis olevan, ja mulla tarve esim. soundien muokkailuun/rakenteluun muuten kuin noiden layerien osalta on lähes olematon.

http://www.thomann.de/fi/yamaha_mo8.htm
"It's called 'the American dream' because you have to be asleep to believe it." -George Carlin
Quru
28.07.2011 20:30:51
sellisti: Kiitos nopeasta vastauksesta! Tuo MOX vaikuttaa harkinnanarvoiselta peliltä. Vielä tekee mieli kuitenkin kysyä, että onko esim. tuo MO8 kovinkin köykäinen peli tuohon MOXiin verrattuna..? Aavistuksen edullisempi näyttäis olevan, ja mulla tarve esim. soundien muokkailuun/rakenteluun muuten kuin noiden layerien osalta on lähes olematon.

http://www.thomann.de/fi/yamaha_mo8.htm

Muusta en tiedä, kuin että sukupolven verran vanhempi engine. Vaikkei uudempi olekaan aina parempi niin näissä samplepohjaisissa vehkeissä voi jotain painoarvoa laittaa sillekin, että MO-sarja on julkaistu 2005, MOX tänä keväänä. Kannattaa tarkastaa molemmista demoja esim. youtubesta ja muualta mistä löytyykään. Esimerkiksi Sonic Labin erinomainen revikka MOXista löytyy tästä:
http://www.youtube.com/watch?v=FJ-DH7c2NaI&feature=relmfu
Sakmongkol: Mielestäni johtopäätökseni oli esitettyjen aksioomien valossa täysin looginen. Joka on eri mieltä osoittakoon virheen logiikassani.
sellisti
28.07.2011 20:38:33
Ok. Paljon kiitosta ja plussaa neuvoista!
"It's called 'the American dream' because you have to be asleep to believe it." -George Carlin
sellisti
31.07.2011 13:44:43 (muokattu 31.07.2011 13:47:34)
Vielä kysyn tuosta Yamahasta. MOXista oon nyt sen verran ottanut selvää että siinä tuntuu kyllä olevan niin hitosti sellasia ominaisuuksia kaikkine softineen joita en tuu ikinä tarvitsemaan että ehkä taipuisin kuitenkin tuon vähän yksinkertaisemman MO-sarjan puoleen, josta kuitenkin on hyviä arvioita netti väärällään. Nyt viimeinen dilemma koskee sitten sitä että ostanko 88 vai 61 koskettimen version. Pienempi houkuttas siinä mielessä että sitä on helpompi roudailla keikoilla, isompi näyttäis painavan 21 kg mikä on vielä kolme kiloa enemmän kuin nykyinen omistamani täysmittanen ja senkin kanssa tulee hiki. Painotettu koskettimisto toisaalta on mukavampi soitella, ja nyt kysyisinkin vielä joltain kokemusta että onko tuossa MO6:ssa ns. ihan ok koskettimisto soittotuntuman puolesta? Jos se on täysin lelu niin sitten otan ehkä kumminkin sen isomman, mutta jos se nyt on edes jonkun verran parempi kuin noissa ihan halvoissa synissa (esim. Yammun vanha S03 mikä nyt on itellä) niin sitten valinta kääntyy siihen.

E. Ai niin, ja onko tuossa MO6:ssa "octave - & +" -painikkeet nopeaa vaihtamista varten..?
Mazeeh
08.08.2011 18:01:18 (muokattu 12.08.2011 21:35:08)
Etsimässä ensimmäistä kunnon kiipparia/workstationia ja tuttu ehdotti Korg Trinityä, onko porukalla sanottavaa / ehdotuksia tähän tilalle ? Anteeksi, muokkasin vanhaa postia, joten on vähän missä on.
FrozenMelody
12.08.2011 09:21:05
Morjens!
Hakusessa voisi olla jonkin sortin peruskiippari , jossa pitäisi olla mdi/usb tms. lähdöt nauhoitteluun sekä suuri plussa jos olisi jonkin sortin sisäänrakennettu audiointerface, jotta saisi kitaranki samaaa kautta purnukkaan. Katselussa on lähinnä olleet M-Audion edullisemmat ( alle 500e ) , mutta onko näissä mahd. liittää kitaraa kiippariin ja nauhoittaa sen kanssa? Mitään "prota" en ole etsimässä, jokin perustoimiva jolla tulisi soiteltua ja nauhoiteltua jotain, omaksi iloksi ja muiden harmiksi.
May the Troll Be with You
Quru
12.08.2011 14:10:11
FrozenMelody: Morjens!
Hakusessa voisi olla jonkin sortin peruskiippari , jossa pitäisi olla mdi/usb tms. lähdöt nauhoitteluun sekä suuri plussa jos olisi jonkin sortin sisäänrakennettu audiointerface, jotta saisi kitaranki samaaa kautta purnukkaan. Katselussa on lähinnä olleet M-Audion edullisemmat ( alle 500e ) , mutta onko näissä mahd. liittää kitaraa kiippariin ja nauhoittaa sen kanssa? Mitään "prota" en ole etsimässä, jokin perustoimiva jolla tulisi soiteltua ja nauhoiteltua jotain, omaksi iloksi ja muiden harmiksi.

Kitaristille varmaan sopii tämä: http://www.thomann.de/fi/line6_pod_studio_kb37.htm

Ei ole omaa kokemusta, mutta kyllä noita audiointerfacellisia midikiippareita löytyy jonkun verran.
"Minä nukun päivät ja valvon yöt - nää viikset pitää kasvattaa" - sepeli
Mazeeh
14.08.2011 22:43:53
Hei!
Tarkoituksena olisi löytää sopiva syna/workstation näin aloitteluun.
Musiikkityyliksi voitaisiin sanoa kaikki pelimusiikista Nightwishiin, Tarotiin, Dream Theater jne, joten kaipailisin ehdotuksia soittimista ?
Muutamat henkilöt ovat ehdottaneet Korgin Tritonia ja Trinityä, mutta osa myös Roland Fantom S:ää.
Mitäs te sanotte ? Korgit ilmeisesti ovat kovin kykeneviä noihin Nightwish-soundeihin, mutta mitenkäs Fantom S saundeineen ? Ovatko hyvin muokattavia, saako mahdollisesti netistä saundeja (ilmaiseksi, maksaako?)? Onko muita ehdotuksia ?
pyrski
29.08.2011 01:56:01
M-AUDIO VENOM -VS.- KORG TR 76

Myin juuri pois vanhan ruoskani ja nyt aion tilalle ostaa parempaa kiipparia/syntikkaa. Yleensä soittelen perus pop/rockia, mutta tarkoitus olisi siirtyä myös yhä enemmän konemusiikkiin, eli etenkin nyt siihen soveltuvuus on tärkeää, (pop/rockiin nyt itselleni riittää yleensä ne muutamat pianosoundit, stringsit ja urut.)

Olen jo hieman aikaa kuolannut M-Audion Venomin perään: http://www.thomann.de/fi/m_audio_venom.htm Vehkeestä on YouTubessa ylistäviä videoita ja täytyy myöntää, että myös tuo ulkonäkö on itseä miellyttävä.

Nyt kuitenkin kaveri ehdotti että myisi tarpeettomaksi käyneen KORG TR 76:n halvalla.

Itse kun en ole vielä aikuistenoikeaa syntikkaa koskaan omistanut, niin en osaa arvosteluja yms lukemalla nopeasti arvioida ovatko tuotteet lähellekään samaa luokkaa ja mitkä ovat merkittävimmät erot. Osaisiko joku auttaa?
Quru
29.08.2011 07:42:34 (muokattu 29.08.2011 07:43:21)
Venomista ei löydy pianoja tai urkuja, kun on analogimallintava. Korgista löytyy.
"Itsehän en tytöistä niin välitä, mutta itseäkin hämmentää miten kyseinen neiti ei ole edes sieltä rumimmasta päästä. " - M4ss3 m/
pyrski
29.08.2011 12:47:43
Quru: Venomista ei löydy pianoja tai urkuja, kun on analogimallintava. Korgista löytyy.

Hei toihan oli hyvä tietää..! Olin tota vähän pohtinut, mutta yksinkertaisesti aatellut, että totta kai siinä on... Eli jos käyttäis Venomia ja haluis sitten joskus niitä inhimillisempiä soundeja niin pitäis melkein käyttää sitä midikiipparina..:( Voisiko niitä pianosoundeta yms edes samplata sisään jotenkin??

Mutta entä jos ajateltaisiin ainoastaan konemusiikkiin soveltuvuutta, kumpaa suosittelisitte?
Thomas Häggblom
16.09.2011 13:00:06 (muokattu 16.09.2011 15:50:40)

pyrski:Mutta entä jos ajateltaisiin ainoastaan konemusiikkiin soveltuvuutta, kumpaa suosittelisitte?

Noiden kahden soittimen vertailu ei ole helppoa siksi, että kyseessä on täysin eri tarkoituksiin suunnitellut laitteet. Syntetisaattorit voidaan jakaa useaan eri luokkaan mm. synteesin, käyttötarkoituksen jne.. perusteella, jossa Venom ja TR sijoittuvat ihan eri alueille:

Korg TR on ns. digitaalinen "rompleri" ja myös työasemasyntetisaattori. Soitin siis soittaa soundeja, jotka on sinne nauhoitettu, ja näitä samplejä sitten muokataan filttereillä, erilaisilla envelopeilla ja efekteillä. Samplet voivat olla nauhoitettu oikeista akustisista soittimista (piano, jousisoittimet, urut yms) tai sitten on sämplätty erilaisia aaltomuotoja tai muita ääniä, joista synasoundia voi alkaa rakentamaan. Täten siis TR:llä onnistuu niin piano, urku kuin kitarasounditkin, mutta myös "synasoundit", kuten kaikenlaiset elektroniset äänet ja monipuoliset mattosoundit yms, sekä näiden kombinaatiot.

Nimitys "työasema" viittaa siihen, että soitin voi toimia myös enemmän tai vähemmän itsenäisenä työkaluna, jolla voi tehdä musiikkikappaleen alusta loppuun. TR:ssä on siis sekvensseri, johon voit nauhoittaa kokonaisia biisejä soittamalla niille raidoille kaikenlaista erilaisilla synasoundeilla. Kehittyneemmissä työasemissa on myös sampleri, TR:ssä se on erikseen ostettava laajennus.

Korg TR siis on tällainen all-around työasemasoitin, josta periaatteessa lähtee kaikenlaiset soundit, ja lisäksi sillä voi nauhoittaa biisejä.

M-Audio Venom sen sijaan on ns. analogimallintava syntetisaattori, (tai virtuaalianalogi), jonka tarkoitus on digitaalisella tekniikalla matkia sitä tapaa, miten analogiset syntetisaattorit muodostavat ääniä. Analogisissa syntetisaattoreissa äänet muodostuvat erilaisista aaltomuodoista, joita oskillaattorit tuottavat ja niitä sitten muokataan. Tämän takia näissä syntetisaattoreissa ei voi olla mitään piano- tai urkusoundia, koska soittimen sisälle ei ole nauhoitettu mitään sampleja näistä. Yleensä myös virtuaalianalogeissa on soundeja, joita nimetään uruiksi tai torviksi, mutta ne ovat oikeastaan vain elektronisia soundeja, joita on muokattu sopivasti niin, että ne muistuttavat jossain määrin näitä soittimia.

Konemusiikkiin soveltuvuudesta sen verran, että soundillisesti virtuaalianaloginen syntetisaattori on ehdottomasti soveltuvampi. Jos sinulla on tietokoneella musiikinteko-ohjelma, ja aiot tehdä sillä konemusiikkia niin osta Venom. Jos sen sijaan tarvitset all-around syntetisaattoria, jolla voit myös nauhoittaa biisejä ja soittaa myös akustisia soitinääniä, kuten pianoa ja urkuja, mutta jonka elektroniset "konemusasoundit" eivät ole parhaasta päästä, niin osta TR.

Toivottavasti tästä esseestä oli jotain apua :)
www.myspace.com/loistavapolku
bartonska
12.10.2011 23:51:19

Minulle tarjotaan Yamahan P90 keikkapianoa ostettavaksi 600 eurolla. Onko tämä ok hinta, onko malli yleensä hyvä. Olen menossa huomenna sitä testaamaan.

Tarkoitus on opetella pianon soittoa. Käyn pianokurssilla ja tarvitsen harjoitteluvälineen kotiin. Keikkapiano olisi siinä mielessä kätevämpi kuin jokin muu, että se veisi vähemmän tilaa. Tilaa ei meillä liiemmälti ole.
Bronks
13.10.2011 00:22:59

Don't take me serious, I'm just playing.
bartonska
13.10.2011 00:53:32

http://www.thomann.de/fi/yamaha_p95_b.htm

Ilmeisesti P95 on kehitelty malli P85:sta, ja P90 pitäisi olla laadukkaampaa instrumenttisarjaa.
baron
13.10.2011 07:14:41

bartonska: Minulle tarjotaan Yamahan P90 keikkapianoa ostettavaksi 600 eurolla. Onko tämä ok hinta, onko malli yleensä hyvä. Olen menossa huomenna sitä testaamaan.

Tarkoitus on opetella pianon soittoa. Käyn pianokurssilla ja tarvitsen harjoitteluvälineen kotiin. Keikkapiano olisi siinä mielessä kätevämpi kuin jokin muu, että se veisi vähemmän tilaa. Tilaa ei meillä liiemmälti ole.

Mulla on sellainen ollut keikkapianona muutaman vuoden. Olen ollut tyytyväinen.
Se pitää huomioida että siinä ei ole omia kaiuttimia eli joko kuulokkeet tai aktiivikaiutin tai sekä että.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
bartonska
13.10.2011 08:41:31

bartonska: Minulle tarjotaan Yamahan P90 keikkapianoa ostettavaksi 600 eurolla.

Osaako joku kommentoida tätä hintapyyntöä? Todella vaikea arvioida mikä P90 käypä hinta on.

Kiitos kaikille jo vastanneille avusta!
baron
13.10.2011 09:11:45 (muokattu 13.10.2011 09:13:15)

bartonska: Osaako joku kommentoida tätä hintapyyntöä? Todella vaikea arvioida mikä P90 käypä hinta on.

Kiitos kaikille jo vastanneille avusta!

Mä maksoin noin tonnin uutena mun pianosta muutama vuosi sitten. Kun sitä ei enää valmisteta (lopetettu kai 2006?) niin se painaa yleensä hintoja alaspäin.
Netissä kyllä hintapyynnöt on aika kovia, jotain 700 dollaria tai 500 puntaa, halvin jonka löysin oli 350 puntaa.

Käy itse vilkaisemassa netin hintoja.
Yamaha P90 price
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
JereToikka
13.10.2011 20:34:35
Muuten, oon kuullu sellasesta masiinasta jossa koskettimien sijasta on jatkuva matto, jolla voi soittaa ja saada kaikkia hauskoja efektejä. En nopealla google-haulla löydä mitään tämänkaltaista, joten olisiko muilla tietoa tästä?

Ja sitten, olen käsittänyt, että Nord Stage 2 on Nordin paras vekotin, mutta mitenkä olisi muiden valmistajien parhaat ja miten ne vertaavat Nord Stage 2:n?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)