Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Flying V:n piirustukset
1 2
Jasoniitti
10.08.2011 19:32:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistähän mahtaisi löytyä piirustukset Gibsonin Flying V:hen? Aika kovasti olen googlettanut, mutta ei löydy.
 
MPU
10.08.2011 21:07:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nappaa hyvä etukuva netistä tai kataloogista ja piirrä itse mittakaavaa apuna käyttäen. Jos et osaa, harkitse kitaran tekoa uudelleen.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
elon arska
10.08.2011 22:11:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli jos et osaa, ni älä tee. Lukkoa vaan niinku täällä tapana on sanoa.
 
Aakoo
10.08.2011 23:24:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

elon arska: Eli jos et osaa, ni älä tee. Lukkoa vaan niinku täällä tapana on sanoa.
 
Tämä oli aikalailla surkea neuvo, vaikka vähän pidemmälle viety googlaaminen ei välttämättä olisi ollut pahitteeksi.
 
Tässä muutamia piirrustuksia joihin olen itse vuosien varrella törmännyt. En ole koskaan tarkistanut piirrustuksien todenperäisyyttä tarkemmin.
 
http://www.guitarbuild.com/?page_id=196
 
Myöskin project gutarin download osiosta löytyy piirrustuksia. Tosin PG:n downloadiin pääsee käsiksi vain jos lahjoittaa saitille.
 
Smoked
10.08.2011 23:43:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myös jostain kirjastosta löytyi jossain vaiheessa Veen piirrustukset. Kannattaa kattoa eri kirjastojen nettipalveluista, koska saa helposti kaukolainattua.
 
"Musiikkini on oikeasti parempaa, kuin miltä se kuulostaa!"
reverend
11.08.2011 07:59:48 (muokattu 11.08.2011 08:00:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.tdpri.com/forum/tele-hom … sting-site-whit-pdf-dwg-others.html
 
Tuolta löytyy seitsemännestä viestistä linkki massiiviseen .dxf-tiedostoon, jossa näyttäisi olevan myöskin flying v.
 
MPU
11.08.2011 08:09:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

elon arska: Eli jos et osaa, ni älä tee. Lukkoa vaan niinku täällä tapana on sanoa.
 
Älä viitti. Piirustusten tekeminen on ihan oikeasti hyvä opetella. Siinä samalla joutuu miettimään monta rakentamiseen liittyvää seikkaa. Jos ei osaa tehdä piirustuksia, kannattaa opetella. Vasta sitten kannattaa yrittää itse kitaran tekemistä.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Hannu A
11.08.2011 08:25:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Älä viitti. Piirustusten tekeminen on ihan oikeasti hyvä opetella. Siinä samalla joutuu miettimään monta rakentamiseen liittyvää seikkaa. Jos ei osaa tehdä piirustuksia, kannattaa opetella. Vasta sitten kannattaa yrittää itse kitaran tekemistä.
Marko

 
Mä komppaan Markoa, ei ole kuitenkaan kyse mistään rakettitieteestä, niinkuin ameriikassa on tapana sanoa.
 
Jos 1:1 kopion haluaa tehdä, niin kannattaa mun mielestä hankkia ensin se alkuperäinen soitin ja tutustua siihen huolella, myös pintaa syvemmältä ja toki voi kaivaa inttärnetsistä kaiken mahdollisen siihen liittyvän tiedon.
 
Piirustuksetkin voi tehdä monella tapaa ja monella eri tarkkuudella.
 
Omissa projekteissa olen "piirustuksina" käyttänyt bodyn ja headstockin ääriviivapiirustuksia, jotka olen itse piirustanut vaihtelevin menetelmin. (Esim. olemassaolevan soittimen ääriviivat paperille siirtäminen, vapaalla kädellä pienestä kuvasta paperille hahmotteleminen, toista soitinta mittasuhdereferenssinä käyttäen paperille hahmottelu, netistä löydetyn kuvan suurentaminen ja voipaperille läpipiirtäminen jne.)
 
Kaikki kaulakulmat, lapakulmat, mensuurit jne on_mun_mielestä tarpeettomia olla valmiiksi piirrettynä. Riittää kun ottaa puutavaraa ja mitan käteen ja siitä lähtee rykimään. Toki ensin pitää tuumailla mitä haluaa ja miten se tehdään, sen jälkeen se onkin jo puoliksi tehty niinkuin sanonta kuuluu.
 
Sitäpaitsi jos itselle soitinta tekee niin kyllähän sen tekee omaan käteen sopivaksi, eikä jonkun muun kopioksi johon sitten opettelee tottumaan.
 
"Jokainen huone (tai basso) on jonkun rakentama, mutta kaiken rakentaja on Jumala" -Hebrealaiskirje 3:4 (lisäys oma)
Jasoniitti
11.08.2011 09:58:31 (muokattu 11.08.2011 10:07:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voi vittu tiedän kanssa. En kehtaa ostaa V:tä siitä syystä, että saisin siitä mallin itselle. Te varmaan olette aina niin tehneet? Olen pari kitaraa jo rakentanut ja omaa järkeä ja sovellutuksia niissä käyttänyt, mutta helpottaisi nyt vaan niin perkeleesti, jos saisin kuvan, mistä esim bodyn jyrsintämallinteen saisin helposti tehtyä. Ja joo, joo, on minulla karvainen koivu halko aina tyynyn alla, että puun sielu minulle avautuu ettei tarvi sitten teiltä tyhmiä kysellä.
 
Kiitos kuitenkin teille, jotka oikeasti halusitte auttaa.
 
Hannu A
11.08.2011 10:14:10 (muokattu 11.08.2011 10:19:51)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jasoniitti: Voi vittu tiedän kanssa. En kehtaa ostaa V:tä siitä syystä, että saisin siitä mallin itselle. Te varmaan olette aina niin tehneet? Olen pari kitaraa jo rakentanut ja omaa järkeä ja sovellutuksia niissä käyttänyt, mutta helpottaisi nyt vaan niin perkeleesti, jos saisin kuvan, mistä esim bodyn jyrsintämallinteen saisin helposti tehtyä. Ja joo, joo, on minulla karvainen koivu halko aina tyynyn alla, että puun sielu minulle avautuu ettei tarvi sitten teiltä tyhmiä kysellä.
 
Tosta pari kuvaa, mistä lähdet suurentamaan:
http://nealsvintage.com/stock/gibson/1981gibson_whtv_scorpions.html
http://www.nealsvintage.com/stock/gibson/1981gibsonv_blue.html
 
Tuolta tilaat SG:n piirustukset, niin saat mensuurit, kaula- ja lapakulmat siitä.
http://www.korpi-instruments.com/tuotteet_piirustukset.html
 
En tiedä mutta luulen SG:n ja V:n mikkien olevan samalle kohtaa skaalaa sijoitettu?
 
Sitten vähän luovaa hulluutta niin kyllä sen elektroniikkapoteronkin sinne pleksin alle jotenkin varmaan osaat sijoitella ja toteuttaa?
 
Tosin 1:1 kopiota ei tällä menetelmällä (ehkä) onnistu tekemään?
 
E: niin tai sitten tosta ostat kopion ja kopioit sen?
http://www.thomann.de/fi/harley_benton_fv430bk.htm
http://www.thomann.de/fi/epiphone_korina_flying_v.htm
 
"Jokainen huone (tai basso) on jonkun rakentama, mutta kaiken rakentaja on Jumala" -Hebrealaiskirje 3:4 (lisäys oma)
sartzan
11.08.2011 10:21:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kraaps:
Piirustuksetkin voi tehdä monella tapaa ja monella eri tarkkuudella.
 
Omissa projekteissa olen "piirustuksina" käyttänyt bodyn ja headstockin ääriviivapiirustuksia, jotka olen itse piirustanut vaihtelevin menetelmin. (Esim. olemassaolevan soittimen ääriviivat paperille siirtäminen, vapaalla kädellä pienestä kuvasta paperille hahmotteleminen, toista soitinta mittasuhdereferenssinä käyttäen paperille hahmottelu, netistä löydetyn kuvan suurentaminen ja voipaperille läpipiirtäminen jne.)
 
Kaikki kaulakulmat, lapakulmat, mensuurit jne on_mun_mielestä tarpeettomia olla valmiiksi piirrettynä. Riittää kun ottaa puutavaraa ja mitan käteen ja siitä lähtee rykimään. Toki ensin pitää tuumailla mitä haluaa ja miten se tehdään, sen jälkeen se onkin jo puoliksi tehty niinkuin sanonta kuuluu.
 
Sitäpaitsi jos itselle soitinta tekee niin kyllähän sen tekee omaan käteen sopivaksi, eikä jonkun muun kopioksi johon sitten opettelee tottumaan.

 
Komp. Ekan soittimeni tein piirustuksista, myöhemmät ovat syntyneet enemmän tai vähemmän omasta päästä. Toisesta tekeleestä "piirustukset" taisi olla hieman postimerkkiä suurempi tuloste nettisivulta. Ja muissa olen käyttänyt jotakin soitinta juurikin tuommoisena mittasuhdereferessinä. Yksi keino on ollut etsiä soittimesta kuva, ja suurentaa se jossakin kuvankäsittelyohjelmassa täyteen kokoon. Yleensä ohjelmista löytyy jokin viivotin-tyyppinen työkalu, jolla voi mitata vaikka 12. nauhan leveyden, mikä on ilmoitettu soittimen spekseissäkin usein, ja siten saada sopivan kokoisen mallin. Kuvan laatu huononee kyllä suurennettaessa valtavasti, mutta jos mittasuhteiden tai hahmottelun pohjaksi soittimen ottaa, niin sillä ei niin justiinsa ole väliä.
 
Yksi tekele on jollakin junamatkalla lyikkärillä ruutuvihkoon ajankuluksi hahmoteltu runko, joka alkoikin miellyttää silmää. Kotona otin digikuvan, vein kuvankäsittelyohjelmaan, asetin siellä jonkun kitarakuvan päälle ja tarkastin, että asiat ovat suunnilleen kohdillaan. Tuon jälkeen taisin suurentaa kuvaa edelläkerrotulla tavalla. Verstaalla olevista piirustuksista (yleisimmät fenkun mallit ja lespa löytyy) olen satunnaisesti tarkastanut jonkin oman aivoitukseni toimivuuden ennen jyrsimistä/sahaamista/poraamista/höyläämistä, mutta tärkeintä hommassa on mun mielestä ymmärtää perusjutut, ja hauskinta on soveltaa niitä oman mielen mukaiseen tekeleeseen. Ja juurikaan noita tarkimpia asoita, kuten skaalaa, nauhojen paikkoja tai erinäisiä kulmia ei kannata piirustuksista ottaa, kuten kraaps toteaakin, vaan ne osuvat kohdilleen vain mittaamalla.
 
Tuolta soitinrakennus-faqista löytyy kans piirustusten hankkimiseen ja tekemiseen liittyvää varsin olennaista infoa, kannattaa käydä kurkkaamassa.
 
"Oh my dog... Oh Long John... Oh Long Johnson... Oh Don Piano... Why I eyes ya... All the live long day." -kissa
Jasoniitti
11.08.2011 10:24:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kraaps: Tosta pari kuvaa, mistä lähdet suurentamaan:
http://nealsvintage.com/stock/gibson/1981gibson_whtv_scorpions.html
http://www.nealsvintage.com/stock/gibson/1981gibsonv_blue.html
 
Tuolta tilaat SG:n piirustukset, niin saat mensuurit, kaula- ja lapakulmat siitä.
http://www.korpi-instruments.com/tuotteet_piirustukset.html
 
En tiedä mutta luulen SG:n ja V:n mikkien olevan samalle kohtaa skaalaa sijoitettu?
 
Sitten vähän luovaa hulluutta niin kyllä sen elektroniikkapoteronkin sinne pleksin alle jotenkin varmaan osaat sijoitella ja toteuttaa?
 
Tosin 1:1 kopiota ei tällä menetelmällä (ehkä) onnistu tekemään?

 
Kiitos näistä. En tosiaankaan tarvi tähän hätään kun bodyn mallin helposti jostakin, jotta pääsen suunnittelemaan projektia eteenpäin. En ole vielä päättänyt käytänkä 24 3/4 vai 25,5 mensuuria kun kummassakin on puolensa. Suunnitelen myös pulttikaulaa tähän, mutta saattaapa olla tällä bodyn mallilla haastava toteuttaa jämäkkä liitos. En myöskään vielä minkälaisen tallan siihen laitan, joten voi olla etten joudu kaulakulmaa edes tekemään.
 
paph
11.08.2011 10:59:35 (muokattu 11.08.2011 11:12:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuosta löytyy monenlaista.
 
http://www.gitarrebassbau.de/downlo … id=e6c90aeec48f2b61281dc096890cd349
 
samalla sivustolla pari muutakin. http://www.gitarrebassbau.de/viewtopic.php?f=10&t=6
 
Valo tunnelin päästä on kustannussyistä sammutettu
MPU
11.08.2011 12:52:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jasoniitti: Kiitos näistä. En tosiaankaan tarvi tähän hätään kun bodyn mallin helposti jostakin, jotta pääsen suunnittelemaan projektia eteenpäin. En ole vielä päättänyt käytänkä 24 3/4 vai 25,5 mensuuria kun kummassakin on puolensa. Suunnitelen myös pulttikaulaa tähän, mutta saattaapa olla tällä bodyn mallilla haastava toteuttaa jämäkkä liitos. En myöskään vielä minkälaisen tallan siihen laitan, joten voi olla etten joudu kaulakulmaa edes tekemään.
 
Tuona aikana jonka olet kysellyt noita piirustuksia olisit jo tehnyt vaikka kuin monet piirustukset. Varsinkin kun et kuitenkaan ole tekemässä 1:1 kopsua niin ihan turhaan haet valmiita. Pelkän bodyn muotojen piirtämiseen niinkin helpossa kuin V:ssä olisi mennyt ehkä puoli tuntia jos sitäkään. Vaan kukin tyylillään. Onnea projektiin nyt kuitenkin!
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Jasoniitti
11.08.2011 13:53:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Tuona aikana jonka olet kysellyt noita piirustuksia olisit jo tehnyt vaikka kuin monet piirustukset. Varsinkin kun et kuitenkaan ole tekemässä 1:1 kopsua niin ihan turhaan haet valmiita. Pelkän bodyn muotojen piirtämiseen niinkin helpossa kuin V:ssä olisi mennyt ehkä puoli tuntia jos sitäkään. Vaan kukin tyylillään. Onnea projektiin nyt kuitenkin!
Marko

 
En minä nyt ymmärrä mitä väärää siinä on, jos haluaa käyttää valmista jo olemassa olevaa piirustusta hyväksi? Onko se jokin itseisarvo mittailla ja ährätä pikku kuvasta suurennosta tai piirtää toisesta kitarasta malli, jos valmis piirros helposti jostain löytyy? Eihän kopiokonettakaan kannata käyttää kun voi aivan yhtä hyvin kirjoittaa käsinkin. Voi kaiken tehdä toki vaikemman kautta jos niin haluaa, mutta minä en vaan halua.
 
MPU
11.08.2011 20:03:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jasoniitti: En minä nyt ymmärrä mitä väärää siinä on, jos haluaa käyttää valmista jo olemassa olevaa piirustusta hyväksi? Onko se jokin itseisarvo mittailla ja ährätä pikku kuvasta suurennosta tai piirtää toisesta kitarasta malli, jos valmis piirros helposti jostain löytyy? Eihän kopiokonettakaan kannata käyttää kun voi aivan yhtä hyvin kirjoittaa käsinkin. Voi kaiken tehdä toki vaikemman kautta jos niin haluaa, mutta minä en vaan halua.
 
Toki voi käyttää valmiitakin, mutta jos et niitä ilmeisestikään niin helposti löytänyt niin miksi ihmeessä et tehnyt niitä sen sijaan että käytit aikaasi lisää niiden etsimiseen. Ihan miten vaan, sama mulle. Itse olen tottunut tekemään piirustukset itse niin ei tartte niin paljon miettiä ja kysellä itse tekovaiheessa.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Sintti
12.08.2011 20:58:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voi kaiken tehdä toki vaikemman kautta jos niin haluaa, mutta minä en vaan halua.
 
Teit itse kaiken sitten helpoimman kautta ja pistit muut etsimään piirrustuksetkin? ;)
 
Jasoniitti
13.08.2011 22:03:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sintti: Teit itse kaiken sitten helpoimman kautta ja pistit muut etsimään piirrustuksetkin? ;)
 
Hah.. no niinkinhän tuon voi tulkita.
 
Yritin kuitenkin oikeasti itse sitä löytää googlella kuin myös haulla täältä Mnetistä, mutta en ole kait sitten riittävän nörtti kun en löytänyt. Ajatuksen kulkuni oli lähinnä se, että jos jollakin on tallennettuna linkki, josta kuvat vaivattomasti löytää, niin ei vaadi sitten äärimmäisi ponnistuksia laittaa linkki tänne muidenkin ihasteltavaksi. Minulla oli itseasiassa itselläkin edellisellä koneella tämänkin kitaran piirustukset pdf:nä, mutta kun kone hajosi, niin katosi kuvatkin.
 
Näin yleisellä tasolla minua edelleen ihmetyttää tämä Mnetin tyyli, jossa oikein kytätään saumaa päästä suolaaman joku. Jos tuntuu ettei ole mitään muuta sanottavaa kun vittuilla, niin voisi oikeasti jättää kokonaa sanomatta.
 
MPU
13.08.2011 22:46:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jasoniitti:
Näin yleisellä tasolla minua edelleen ihmetyttää tämä Mnetin tyyli, jossa oikein kytätään saumaa päästä suolaaman joku. Jos tuntuu ettei ole mitään muuta sanottavaa kun vittuilla, niin voisi oikeasti jättää kokonaa sanomatta.

Ei kai se, että neuvotaan tekemään jotain itse ole suolaamista tai vittuilua? Kun ihan oikeasti siitä piirustusten itse tekemisestä on hyötyä itse soittimen tekemisessä.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Jasoniitti
14.08.2011 10:44:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Ei kai se, että neuvotaan tekemään jotain itse ole suolaamista tai vittuilua? Kun ihan oikeasti siitä piirustusten itse tekemisestä on hyötyä itse soittimen tekemisessä.
Marko

 
Puhuinkin yleisellä tasolla, kun ikävä kyllä täällä pesii sellainen meininki. Jos minä kysyn olisiko kellään piirustuksia Flying V:hen, niin vastaukset on sitä tasoa, että opettele poika piirtämään tai unohda koko juttu tai osta kitara, että voi piirtää siitä mallia, niin eikö jotain ole jo pielessä? Jos kysyn piirustuksia, niin luultavasti kaipaankin niitä, enkä näsäviisaita kommentteja. Ehdottaahan saa ja pitää, mutta ei tarvi lähteä omia ajatuksia ylivertaisina toitottamaan.
Minulla kun ajatuksen kulku menee tässä rakentamisessa niin, että tykkään saada ensin hyvä mittakaavakuvan kitarasta, ennen kuin alan sitä jatkojalostamaan. Esim edellinen tele jonka tein koki bodin ja lavan suhteen muutoksia, koska en alkuperäiseen ollut täysin tyytyväinen. Oli kuitekin helppo lähtä liikkeelle kun oli alkuperäinen malli olemassa. Sama juttu nytkin.
 
No, rauhaa ja kukkasia kaikille ja tehdään kitaroita.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «