Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Solo keikat sähkökitaralla
1 2 3 4 5
VadeTheFlame
09.08.2011 18:18:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morjes
 
Pitäisi vetää puolen tunnin setti sähkökitaralla yksin. Soitan ainakin Canon rockin ja difficult to curen, mutta ehdottakaapas viel joitai biisei noiden kylkee. En laula, eikä ole loopperia käytössä, taustanauhoja kylläkin voin käyttää.
 
kiitos
 
Hirvi paloi porksi.
Funkånaut
09.08.2011 18:34:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Autumn Leaves Stanley Jordanin tyyliin. http://www.youtube.com/watch?v=lQZY87PDsnQ
 
Feminismi ja logiikka eivät ole kovin läheisiä ystäviä. Nuages
Checy
09.08.2011 18:50:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joku Satrianin kibale vois säväyttää.
 
niinkö
Jucciz
09.08.2011 19:47:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Checy: Joku Satrianin kibale vois säväyttää urheiluruutuhenkisiä musadiggareita.
 
Joe Pass:illa ja Wes Montgomeryllä on hienoja soolobiisejä - sekä omaa tuotantoa että standardeja. Kannattaa hakea YouTube:sta.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
J_Mikkonen
09.08.2011 19:59:16 (muokattu 09.08.2011 20:00:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Checy: Joku Satrianin kibale vois säväyttää.
 
Tai sitten ei.
 
Jos nuotinlukutaitoa löytyy niin mikö tahansa toivelaulukirja tai real book nuottitelineeseen ja niistä kattelemaan sopivia ralleja. Yksinkertaisimmillaan homma toimii niin että otat melodian lisäksi bassoäänen, ja jos nakit taipuu niin lisäät basson ja melodiaäänen väliin soinnun terssiä ja septimiä. Valkkaat aluksi vaikka jonkun kitaristiystävällisen sävellajin niin voit käyttää avosointuja. Taatusti mielenkiintoisempaa niin soittajalle kuin yleisöllekkin kuin taustanauhojen kanssa pelaaminen.
 
Jos nuotinlukutaitoa ei löydy niin netistä luulisi löytyvän myös valmiita sovituksia jazz-standardeista, tabulatuurien kanssa. Tai sitten voi ottaa korvat käyttöön..:)
 
Jucciz
09.08.2011 20:08:38 (muokattu 09.08.2011 20:38:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä mun mielestä ois lähinnä yleisön aliarviointia soittaa jotain Satriania taustakasettien päälle - kaikella kunnioituksella Joen aikaansaannoksia kohtaan.
 
Jos soitetaan soolona kitaraa, soitetaan soolona kitaraa ja siihen just jazz-stankut, elokuvasävelmät, iskelmäklassikot, ikivihreät, suomipop/rockin klassikot tai jopa jotkin lastenlaulut sopivat hyvin. Ei tartte soittaa paljon, kun valikoi sävelet oikein. Melodia, bassoäänet ja sinne tänne harmoniaa merkkaavia lisäsäveliä ja ollaan jo pitkällä.
 
Tässä reilun seitsemän vuoden takainen palikkaesimerkki siitä, millaista meininkiä itse tarkoitan:
http://dl.dropbox.com/u/4302688/ystava.avi
Ei ehkä maailman hienointa soittoa, mutta kappaleen perusidea varmasti tulee ilmi.
 
Kerran kokeilin yhtä Methenyn biisiä - paremmin soitettuna tää ois hieno:
http://dl.dropbox.com/u/4302688/farmers_trust.avi
 
Tämmönenkin meininki voi toimia tarvittessa:
http://dl.dropbox.com/u/4302688/ukkonooa.avi
 
EDIT: Ja ennenkö kukaan ehtii kysyä, noihin sit ei ole tabulatuureja, koska noi on ihan omasta päästä soitettuja ja sovitettuja versioita.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
VadeTheFlame
09.08.2011 21:41:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okok, olitte selvästi taustanauhakielteisellä linjalla (en kylläkään ihan ymmärtänyt miksi), mut omiin kokemuksiin perustuen yleisö oikeen pysähtyy kuuntelemaan, koska automaattisesti musiikin laatu on jo niin korkea, kunhan kitaristi nyt soittaa edes sinne päin. Pääsin viimeksi paikallis lehteen kun soitin The Lonerin taustanauhan avulla.
 
Onko se sitten jotenkin noloo pelata nauhojen kanssa?
 
Hirvi paloi porksi.
Jucciz
09.08.2011 21:43:36 (muokattu 09.08.2011 21:44:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VadeTheFlame: Onko se sitten jotenkin noloo pelata nauhojen kanssa?
 
Nolous on ihan itse päätettävissä, mutta periaatteessa kun puhutaan soolokeikoista, suurin osa ymmärtää ne tilanteina, joissa soittaja on instrumenttinsa kanssa yksin. Ainakin mulle tulisi itse asiassa varsin petetty olo, jos olisin päättänyt mennä kuuntelemaan jonkun muusikon soolokeikkaa ja homma olisikin taustanauhapelleilyä. Tällaisessa tilanteessahan "soolokeikka" on itse asiassa ihan normaali keikka - kitaristi soittaa kitaristin osuudet aivan kuten millä tahansa keikalla, ainoastaan muu bändi tulee nauhalta eikä ole fyysisesti läsnä.
 
Fiilisjuttuja.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Funkånaut
09.08.2011 21:47:26 (muokattu 09.08.2011 21:47:32)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Nolous on ihan itse päätettävissä, mutta periaatteessa kun puhutaan soolokeikoista, suurin osa ymmärtää ne tilanteina, joissa soittaja on instrumenttinsa kanssa yksin. Ainakin mulle tulisi itse asiassa varsin petetty olo, jos olisin päättänyt mennä kuuntelemaan jonkun muusikon soolokeikkaa ja homma olisikin taustanauhapelleilyä. Tällaisessa tilanteessahan "soolokeikka" on itse asiassa ihan normaali keikka - kitaristi soittaa kitaristin osuudet aivan kuten millä tahansa keikalla, ainoastaan muu bändi tulee nauhalta eikä ole fyysisesti läsnä.
 
Fiilisjuttuja.

 
Et tainnut olla Metheneyn keikalla? http://www.youtube.com/watch?v=1fRQo3gi6T0&feature=related
 
Feminismi ja logiikka eivät ole kovin läheisiä ystäviä. Nuages
Jucciz
09.08.2011 22:47:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Funkonaut: Et tainnut olla Metheneyn keikalla? http://www.youtube.com/watch?v=1fRQo3gi6T0&feature=related
 
En tuolla, mutta Tukholmassa lähemmäs kymmenen vuotta sitten olin.
 
Ja Metheny, EI Metheney.
 
Orchestrion-levy löytyy hyllystä kyllä. Ei sen takia, että se ois Methenyn paras tai edes viidenneksi paras levy, vaan sen takia, että mää nyt vaan ostan kaiken, mitä tuo kaveri julkaisee.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
R2
09.08.2011 22:58:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VadeTheFlame: Morjes
 
Pitäisi vetää puolen tunnin setti sähkökitaralla yksin. Soitan ainakin Canon rockin ja difficult to curen, mutta ehdottakaapas viel joitai biisei noiden kylkee. En laula, eikä ole loopperia käytössä, taustanauhoja kylläkin voin käyttää.
 
kiitos

 
Canon rock = http://www.kerrolisaa.com/image.php?image_id=3564
 
The President has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Funkånaut
09.08.2011 23:08:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: En tuolla, mutta Tukholmassa lähemmäs kymmenen vuotta sitten olin.
 
Ja Metheny, EI Metheney.

 
Perskules, en koskaan muista et kummin päin toi nimi tulee. Hyvä, että oikaisit.
 
Feminismi ja logiikka eivät ole kovin läheisiä ystäviä. Nuages
sepisti
09.08.2011 23:26:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VadeTheFlame: okok, olitte selvästi taustanauhakielteisellä linjalla (en kylläkään ihan ymmärtänyt miksi), mut omiin kokemuksiin perustuen yleisö oikeen pysähtyy kuuntelemaan, koska automaattisesti musiikin laatu on jo niin korkea, kunhan kitaristi nyt soittaa edes sinne päin. Pääsin viimeksi paikallis lehteen kun soitin The Lonerin taustanauhan avulla.
 
Onko se sitten jotenkin noloo pelata nauhojen kanssa?

 
Mitä sitä oikeastaan edes sit lähtemään sinne keikalle sen kitaran kanssa? Ottaa korkealaatuisen levyn mukaan, ni ei tarvi itse soittaa ollenkaan:)
 
Mun kokemus jostain kanarian reissuilta on, että ketään ei kiinnosta yksinäinen taustanauhojen kanssa soittava muusikko. Olisi ihan sama, että siellä ravintolassa soisi pelkkä taustamusiikki.
 
Indican Jenny on ihana...
J_Mikkonen
10.08.2011 08:06:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti:Mun kokemus jostain kanarian reissuilta on, että ketään ei kiinnosta yksinäinen taustanauhojen kanssa soittava muusikko. Olisi ihan sama, että siellä ravintolassa soisi pelkkä taustamusiikki.
 
Mulla tulee vähän mieleen nämä humppalavojen duot, joissa on laulaja ja sit kiipparisti pistää casiosta soimaan "korkealaatuiset" taustat.
 
Jucciz
10.08.2011 16:10:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J_Mikkonen: Mulla tulee vähän mieleen nämä humppalavojen duot, joissa on laulaja ja sit kiipparisti pistää casiosta soimaan "korkealaatuiset" taustat.
 
Tältä mielikuvalta ei kieltämättä voi välttyä. Ja aika surullistahan katseltavaa ja kuunneltavaa se monessa mielessä yleensä on.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
aalataur
10.08.2011 16:53:28 (muokattu 10.08.2011 16:55:40)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kai se riiippuu miten siellä vetää. Tommy Emmanuelia voisin mennä tsiigaamaan. Voisin kyllä Satrianikin, vaikka se olis yksin. GG myös taustanauhoista huolimatta onnistuu välttämään Casiomies huoltsikan nurkassa -fiiliksen.
 
http://hikipedia.info/wiki/Tilutus
J_Mikkonen
10.08.2011 17:35:16 (muokattu 10.08.2011 17:36:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aalataur: Kai se riiippuu miten siellä vetää. Tommy Emmanuelia voisin mennä tsiigaamaan. Voisin kyllä Satrianikin, vaikka se olis yksin. GG myös taustanauhoista huolimatta onnistuu välttämään Casiomies huoltsikan nurkassa -fiiliksen.
 
Soitettava ohjelmisto kannattaa valita myös tilanteen ja yleisön mukaan. Aivan varmasti mainitsemasi tyypit löytävät yleisönsä, eli lähinnä kitaristit. Mutta entä jos oot pizzerian nurkassa tai sukujuhlissa vetämässä? Aloitusviestissä jäi soittopaikka mainitsematta, mutta mitä luultavimmin yleisössä on myös niitä joita ei jatkeilu nappaa. Mutta tokihan tämän voi taustanauhojenkin kanssa tyylikkäästi, valkkaa vaan biisit harkiten.
 
Mutta palatakseni vielä _yksinään_ soittamiseen: nelisoinnut ja niiden eri käännökset kannattaa ottaa haltuun. Jos näistä ei mikään sano mitään, annetaan Kimurantin selvittää asiaa: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=9460852#p9460852
 
Suosittelen myös tutustumaan sivuun http://www.jakehanlon.com ja tuolta downloads->lessons ja 12 bar blues. Sivut on sen verran tyhmästi tehty etten saanut linkitettyä tuota pdf:ää. Vaikka kyseinen lesson liittyy jazziin, sisällön voi sovittaa ihan mihin tahansa musatyyliin.
 
Jyrken
10.08.2011 17:41:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bucketheadilla on käsittääkseni usein tapana vetää karusti iPodista itelleen taustanauhat, vaan eipä tuo haittaa, koska Buckettia ei oikein basson- tai rumpujensoiton takia mennä kattomaankaan.
 
if you mostly play metallica get kirk hammets signature dunlop wahh pedal
tender.insanity
10.08.2011 17:55:44 (muokattu 10.08.2011 17:56:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J_Mikkonen: Soitettava ohjelmisto kannattaa valita myös tilanteen ja yleisön mukaan.
 
Ai että tutun turvallisesti vedetään juuri sitä mitä yleisö tahtoo? Tosi taiteilija (ei rahan perässä juokseva muka omaperäinen perseennuolija) tekee sarallaan mitä tahtoo ja on tyytyväinen, jos joku siitä pitää.
 
Ja mitä tuohon sooloiluun yhdellä soittimella tulee, niin mulle ei ainakaan tule yhtään soitinta mieleen, mitä jaksaisi yksinään yli 10min kuunnella. Kitarakin on loppujen lopuksi ihan saatanan tylsän kuuloinen soitin. Ei pelkästään sitä jaksa puolta tuntia kuunnella, oli sitten millainen Gandalf soittamassa. Kyllä siinä ympärillä pitää olla jotain. Ja jos ei ole mahdollisuutta saada bändiä taustalle, niin sitten mennään taustanauhan kanssa. Piste.
 
Aikuista tai ei.
 
F_Lame
10.08.2011 18:05:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J_Mikkonen: Sivut on sen verran tyhmästi tehty etten saanut linkitettyä tuota pdf:ää.
 
http://www.jakehanlon.com/live/vide … id=9&download=1&bipass=1&start_dl=1
 
"When they say less is more, that is bullshit. Less is less and more is more. Simple as that." -Yngwie Malmsteen
www.DREAMTALE.org
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «