Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Oman koneen kokoaminen
1 2
Jorpse
24.07.2011 21:23:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys.
 
Vierailla vesillä liikuttaessa päädyn kysymään teiltä viisaimmilta..
 
Eli tarkoitukseni olis koota itse musiikin äänittämiseen sopivaa PC:tä. Mitään pelitietokonetta ei oo tarkotus kyhätä. Itse en tiedä oikeastaan mitään tästä aihepiiristä joten toivon saavani apua liittyen komponentteihin ja sen sellaisiin. Hintaluokka vois pyöriä 800-900e välillä. Näyttöä ei nyt tarvita. Mistä esimerkiksi kannattaa ostaa osia; netistä, liikkeistä(mistä?).. Ihan kotelon hakkimisesta asti.
Sen verran tiedän että näytönohjaimessa on vara tinkiä, mutta esim. äänikortti ois syytä olla hyvä (pois suljetaan creativet ym sellaiset "vähemmän hyvät")
 
Jos joku on nyt lähiaikoina kyhänny itselleen samaan tarkoitukseen tulleen koneen nykypäivän (hyvistä) osista nii missä hintaluokassa pyöritään? Mikäli jollakin on aikaa niin joku lista kaikista tarvittavista ois mahtava!
 
Kiitos jo etukäteen!
 
jPekka
24.07.2011 21:56:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse päivittelin koneen sisuskaluja alkukesästä, ja tuommoista siihen tuli:
 
Asus P8P67 Deluxe -emolevy
Intel Core i5 2500K 3,3 GHz -neliydinprosessori
Kingston HyperX DDR3 1600 MHz -muistia 16 gigaa
LG Blu-Ray BD-R/DVD -asema
 
Noista tuli yhteensä n. 670 euroa. Hyvä kotelo (Lian-Lin serverikotelomalli), neljä teratavun kovalevyä (äänenvaimennuskelkkoineen), kaksi Noctuan hiljaista kotelotuuletinta ja Silverstonen äänetön virtalähde olivat entisestä kokoonpanosta. Samoin DSP-kortit (Universal Audio) ja RME:n FireWire-äänikortti. Plus Windows-seiskan lisenssi.
 
Asusin emoa kehuttiin UAD-foorumilla, siitä valinta, mutta firman emoista on ennestäänkin hyvää omaa kokemusta.
 
Ai niin, vähän myöhemmin tilasin vielä tuohon Saksasta (kun Suomesta ei löytynyt) ATI FirePro 2460 -näytönohjaimen parilla sadalla.
 
Vähän yletönhän tuo kone on minun kotistudiokäyttööni, mutta onhan se toisaalta myös ammatinharjoittamiseni väline ja musiikin tekeminen on HARRAStus...
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
Old Joe
25.07.2011 00:09:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossahan tulikin jo aika hyvä perusta.
Äänikortti mieluummin ulkoinen, siihen liitettävät laitteet huomioiden. Uusiin emoihin ei välttämättä edes saa sisäistä korttia. Muistia niin paljon kuin sielu sietää - no 8 - 16 GB, ettei tule katkoksia äänityksiin.
 
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta et sinä sitä tiedä.
MDMK
25.07.2011 01:08:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jPekka: Itse päivittelin koneen sisuskaluja alkukesästä, ja tuommoista siihen tuli:
 
Asus P8P67 Deluxe -emolevy
Intel Core i5 2500K 3,3 GHz -neliydinprosessori
Kingston HyperX DDR3 1600 MHz -muistia 16 gigaa
LG Blu-Ray BD-R/DVD -asema..

 
Ostin myöskin kesäkuun lopussa uuden koneen ja päädyin samoihin sisuskaluihin. Benchmark-saiteilta näkee, että Core i5 2500K pärjää tehotesteissä hyvin ja hinta on edullinen. Ton emon tosiaan pitäis olla hyvä. Itse otin Silencio-kotelon, jonkin kalliimman virtalähteen. Asus LED-näytön, OCZ Vertex SSD-levyn, 2 teran normilevyn, näppiksen ja 3200dpi laatuhiiren päälle. Lisäksi W7 lisenssi oli ostettava. Kokonaisuus maksoi n. 1300e. Ilman näyttöä, näppistä ja hiirtä hinta oli jotain 1080e tasoa. Jos on W7 lisenssi, niin hinnasta putoaa yli 100e. Jos paketista olis jättänyt SSD-aseman pois, niin hinta olis pudonnut vielä muutamalla satkulla. 8 gigaa muistia varmaan riittäis, mutta otin varmuudeksi 16 gigaa minäkin.
 
Niin joo ja kokoamispalvelusta tuli tuohon hintaan 50e.
 
Kalmo
25.07.2011 09:19:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei Creativen tuotteista tarvitse välttää kuin Soundblasteria. E-MU on Creativen "studiomallisto" ja tasokkaaksi tiedetty.
 
Muistista on iloa, mutta sen todellinen tarve riippuu ihan siitä, mitä teet. Perus audioäänitys, tusinakin raitaa kerralla, ei vaadi mitään hirveitä muistimääriä.
Raskaat softasynat ja muut VST:t voivat vaatia paljonkin projektista riippuen. Nykyään on jo EQ:takin, joissa on hyödynnetty nykykoneiden keskimääräistä tehokkuutta niin, että muutaman vuoden takaisella tuplaydinkoneella/ 2 gigan muistilla ei tahdo pystyä käyttämään keskivertoprojektissa.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
sammakko54
26.07.2011 18:25:14 (muokattu 26.07.2011 18:25:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MDMK: Ostin myöskin kesäkuun lopussa uuden koneen ja päädyin samoihin sisuskaluihin. Benchmark-saiteilta näkee, että Core i5 2500K pärjää tehotesteissä hyvin ja hinta on edullinen. Ton emon tosiaan pitäis olla hyvä. Itse otin Silencio-kotelon, jonkin kalliimman virtalähteen. Asus LED-näytön, OCZ Vertex SSD-levyn, 2 teran normilevyn, näppiksen ja 3200dpi laatuhiiren päälle. Lisäksi W7 lisenssi oli ostettava. Kokonaisuus maksoi n. 1300e. Ilman näyttöä, näppistä ja hiirtä hinta oli jotain 1080e tasoa. Jos on W7 lisenssi, niin hinnasta putoaa yli 100e. Jos paketista olis jättänyt SSD-aseman pois, niin hinta olis pudonnut vielä muutamalla satkulla. 8 gigaa muistia varmaan riittäis, mutta otin varmuudeksi 16 gigaa minäkin.
 
Niin joo ja kokoamispalvelusta tuli tuohon hintaan 50e.

 
Mistä nuo kaikki ostit kun kokoamisenkin sait siihen ostettua?
 
JPQ
26.07.2011 19:13:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sammakko54: Mistä nuo kaikki ostit kun kokoamisenkin sait siihen ostettua?
 
Pari paikkaa jotka myy kokoamista on. (en ole yhdestäkään
ostanut kokoamis työtä mutta ainakin kahden kanssa olen muuten asioinut)
http://www.multitronic.fi/
http://www.cruzbroker.fi/
Tämä alin ainakin joskus kait rakentamista tarjonnut:
http://www.verkkokauppa.com/
ps. yhtä en pistöä kun yhdistynyt toisen kanssa enkä heti löytänyt mainintaa kokonaan tekemisesetä et he suosittelivat itse musa koneeseen emolevyä joka ei ole oikein sovelias.(silloin kun elämäni ekaa ja toivottovasti vikaa pceetä suunittelin) emon ongelma oli firewire piirisarja ainaskin...
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Hypetreme
27.07.2011 09:04:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: Pari paikkaa jotka myy kokoamista on. (en ole yhdestäkään
ostanut kokoamis työtä mutta ainakin kahden kanssa olen muuten asioinut)
http://www.multitronic.fi/
http://www.cruzbroker.fi/
Tämä alin ainakin joskus kait rakentamista tarjonnut:
http://www.verkkokauppa.com/
ps. yhtä en pistöä kun yhdistynyt toisen kanssa enkä heti löytänyt mainintaa kokonaan tekemisesetä et he suosittelivat itse musa koneeseen emolevyä joka ei ole oikein sovelias.(silloin kun elämäni ekaa ja toivottovasti vikaa pceetä suunittelin) emon ongelma oli firewire piirisarja ainaskin...

 
Ihan vain tiedoksi. Jossain viimevuoden Mikrobitissä oli arvosteluissa parikymmentä suomalaista tietokoneliikettä ja Cruz Broker sai kaikista huonoimmat pisteet. En muista risuja taikka ruusuja.
 
Jackson DXMG w/ Seymour Duncan SH-6- Fender Frontman 15w- M-Audio Profire 610- Yamaha HS50M
mattim
27.07.2011 09:07:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämmöinenkin kauppa kannattaa mainita: http://www.jimms.fi/huolto
 
Hyviä tarjouksia ja salamannopeat toimitukset ilmaiseksi.
 
Tseka bu hao, tseka bujao, sie sie ni !
Alphie
27.07.2011 11:12:43 (muokattu 27.07.2011 11:15:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Edullista kokoamispalvelua tarjoaa myös Oulussa sijaitseva Lapstore www.lapstore.net
 
Toisaalta kannattaa miettiä, että josko kasaisi koneen itse. Mukavan palkitsevaa ja helppoa hommaa on. Kasauksesta säästetyt rahat voi laittaa sitten itse komponentteihin.
 
Itsekin päivittelin konetta juuri ja tilasin osan kamoista Saksasta www.mindfactory.de -osoitteesta. Sai huomattavasti halvemmalla osat ja postikulut oli 30e.
 
Itse kone:
Intel i5 2500K-prosessori (175 euroa Saksasta)
Asus P8P67-emolevy (90 euroa käytettynä)
8 gigatavua keskusmuistia G.Skill NT Series DDR3-1333 DIMM (noin 35 euroa Saksasta)
Asus HD6870 DirectCU II (noin 142 euroa Saksasta)
1 teran kokoinen Samsung F3-kovalevy 7200 RPM (48 euroa Lapstoresta)
Fractal Define R3-kotelo (83 euroa Jimmsistä tarjouksesta Muropaketin käyttäjille)
Silverstone 500W, Strider Essential, ATX 2.3, 80 Plus -virtalähde (43 euroa Jimmsistä tarjouksesta Muropaketin käyttäjille)
SONY OPTI 24X DVDRW -polttava DVD-asema (noin 18 euroa Jimmsiltä)
Windows 7 Home Premium-käyttis englanninkielinen OEM (81 euroa Amazon.co.ukista)
 
Tällainen paketti tuli siis posteineen maksamaan 745 euroa. Minulle tämä tulee pelaamiseen ja nauhoitteluun kaiken peruskäytön lisäksi.
MDMK
27.07.2011 20:04:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sammakko54: Mistä nuo kaikki ostit kun kokoamisenkin sait siihen ostettua?
 
BPC Solutions Turussa. Oli kyllä parasta palvelua mihin olen koskaan törmännyt missään kaupassa. Myyjä pohti mulle sopivia osia varmaan 3h ja soitti vielä, että löysi edullisesti nopeamman SSD:n. Osia valitessa myyjä mm. tarkisti, että kaikkiin tulee 3-5 vuoden takuut. Monitorin takuu on sellainen, että lähettipalvelu hakee sen kotoa.
 
Linkki firman sivuille: http://www.bpc.fi/page.php
 
Voin suositella, erityisesti jos Turun suunnalla asuu.
 
lindo
27.07.2011 20:46:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alphie:
 
Itsekin päivittelin konetta juuri ja tilasin osan kamoista Saksasta www.mindfactory.de -osoitteesta. Sai huomattavasti halvemmalla osat ja postikulut oli 30e.

 
Ehkä voi isommalla setillä tulla halvemmaksi, mutta itse katsoin äsken osat joita nyt olen harkitsemassa, niin maksoivat
290,70
Jimms PC storessa samat
323€
 
Jimmsillä ilmainen Matkahuolto, ja Mindfactoryn pakettiin 30€ lisää, niin en tiedä kannattaako tilata Saksasta. Mahdolliset palautuksen on varmaan helpompia kun tilaa Suomesta.
 
Rok rok
JPQ
27.07.2011 20:56:53 (muokattu 27.07.2011 20:57:18)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MDMK: BPC Solutions Turussa. Oli kyllä parasta palvelua mihin olen koskaan törmännyt missään kaupassa. Myyjä pohti mulle sopivia osia varmaan 3h ja soitti vielä, että löysi edullisesti nopeamman SSD:n. Osia valitessa myyjä mm. tarkisti, että kaikkiin tulee 3-5 vuoden takuut. Monitorin takuu on sellainen, että lähettipalvelu hakee sen kotoa.
 
Linkki firman sivuille: http://www.bpc.fi/page.php
 
Voin suositella, erityisesti jos Turun suunnalla asuu.

 
Ainakin tuon sortin takuu ollut pitkään tuntemissani näytöissä. itselläni ollut näyttö
3vuotta tuollaista et 2 päälle vuotta sillain jos maksan toimituksen huoltoon niin ne tekee sen. no Eizon takuista puhun.
ja varmaan seuraava samanlainen siis vaan isompi. nyt halpuus Viewsonic kun luulin että entinen Eizo on hajomassa. ei ollutkaan eikä kuvalähdekkään vaan jotain ihmettä... kolmella erilaisella koneella sama ilmiö koettu et yhdellä jopa kahdessa koneewssa joten.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
JPQ
27.07.2011 21:03:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mattim: Tämmöinenkin kauppa kannattaa mainita: http://www.jimms.fi/huolto
 
Hyviä tarjouksia ja salamannopeat toimitukset ilmaiseksi.

 
sillon kun oli vielä bulldog jonka jimmspcstore osti niin niin ne mielestäni juurikin ehdotti ei musa soveliasta FW piirisarjaa...
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Hanok
31.07.2011 23:14:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve
 
Olen tässä hahmotellut uutta AMD-pohjaista kokoonpanoa musakäyttöön. Haussa on hyvä hinta/teho -suhde ja vielä melko hiljainen kokoonpano (käytössä tulee olemaan yksittäinen huone äänitystä ja miksausta varten, kone samassa tilassa).
 
AMD PHENOM II X6 1090T BLACK EDITION € 163,80
ASROCK AM3+ 890GX VGA DDR3 SATA6 USB3 € 105,90
KHX1600C9D3K2/8G _8GB 1600MHZ DDR3 NON-ECC CL9 DIMM KIT2 €55,65
COOLER MASTER SILENT PRO 600W PSU_€ 96,90
SEAGATE BARRACUDA.12 1TB SATA3 7.2K 32MB € 113,20 (2 kpl)
Cooler Master Silencio 550 - Black € 89,90 (kotelo)
Cooler Master Hyper 212 Plus € 30,90 (prossun tuuletin)
LG DVDRW 22X BLACK BULK SATA € 23,40
 
Yht. 686,15 euroa + toimitus 6,5 euroan (hinnat Multitronic)
 
Näyttö, näppis jne löytyy omasta takaa. Lähinnä pohdituttaa tuo Asrockin emolevy, jota tosin eräs tuttu suositteli. Äänitys hoituu USB:n kautta, joten FW:lle ei tarvetta. Integroitu näyttis luultavasti riittää musakäyttöön, tarvittaessa löytyy kuitenkin myös PCIe-kortti kahdella DVI:llä.
 
Eli onko mitään kommentteja ettei tule ainakaan vahingossa tule ihan typeryyksiä tilattua?
Alphie
01.08.2011 12:11:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanok:
Olen tässä hahmotellut uutta AMD-pohjaista kokoonpanoa musakäyttöön.

 
Itse lähinnä kyseenalaistaisin AMD-pohjaisen setin tekemistä ennen Bulldozer-sarjalaisia, jotka lienee tulossa syksymmällä. Tällä hetkellä Intelin 2500K on tuossa hintaluokassa huomattavasti parempi.
 
Lähde:
http://muropaketti.com/artikkelit/p … -2600k-core-i5-2500k-sandy-bridge,3
Hanok
01.08.2011 13:30:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alphie: Itse lähinnä kyseenalaistaisin AMD-pohjaisen setin tekemistä ennen Bulldozer-sarjalaisia, jotka lienee tulossa syksymmällä. Tällä hetkellä Intelin 2500K on tuossa hintaluokassa huomattavasti parempi.
 
Täytyypä käydä nuo vielä läpi. Selailinkin eilen Muroa, mutta tuo artikkeli jäi lukematta.
Hanok
01.08.2011 21:52:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikuttaa siltä että tuli vähän vahingossakin koottua tuosta setistä sellainen, että tulevat Bulldozer-prossut sopisivat siihen suoraan (prossukanta AM3+ ja muistien nopeuskin ok).
 
En sitten tiedä olisiko kuitenkin järkevämpää hankkia suoraan vähän enemmän vääntöä 2500K-pohjaisella setillä kun hintaeroa ei juuri ole. Toisaalta jos tuota Muropaketin testiä katsoo tarkemmin, niin 2500K ja 1100T ovat jokseenkin samalla viivalla niissä sovelluksissa joissa kaikki ytimet ovat käytössä. Musasoftat kai osaavat useita ytimiä hyödyntää varsin hyvin.
 
Itselleni noilla peliominaisuuksilla ei ole juurikaan merkitystä. Ja prossuista 1090T:n ja 1100T:n välinen ero on täysin marginaalinen.
 
Decision, decisions... Ja tässä pitäisi päästä musaa tekemään konekokoonpanojen ihmettelyn sijasta.
JuhaHo
02.08.2011 09:18:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En malta olla laittamatta lusikkaani tähän soppaan. En ensinkään ymmärrä sitä, että joku haluaa kasatun koneen - oli se sitten omaa tekoa tai kaupan kasaama. Itse olen muutaman kerran tähän sortunut, eikä tästä ole ikinä seurannut muuta kuin ongelmia ongelmien perään. Onpa hauskaa kun juuri on saamaisillaan valmiiksi viikkoja, vuosia ja jopa kuukausia hiomansa teoksen kun kone kaatuukin väärällä hetkellä ja varmuuskopiotkin osoittautuvat korruptoituneeksi.
 
Toki merkkikoneissakin pitää katsoa mihin ryhtyy. Itse suosin tällä hetkellä HP:n Z-sarjaa. Erehdyin aikoinaan hankkimaan yhden saman puljun AMD-pohjaisen Pavillion koneen, mikä oli virhe. Ainoa mitä koneesta jäi käteen oli ikuinen AMD allergia. Näytönohjaimina olen päätynyt NVidian Quadro pohjaisiin kortteihin. Joskun on jotain Ati:n korttejakin tullut testattua, mutta kovin olivat epävakaita.
 
Tämän hetkinen musiikintekokoneemme on reilu seitsemän vuotta sitten hankittu HP:n XW-6000. Pelaa yhä kuin unelma. Poistin sen vakavammasta työkäytöstä n. vuosi sitten kun en kertakaikkiaan tullut enää toimeen 32 bittisen käyttiksen 3 GB:n muistirajoituksen kanssa.
 
Ehkä vakain Windows työasemani ikinä oli Silicon Graphics SGI320, mutta jostain syystä heidän Windows kokeilunsa jäi kovin lyhytikäiseksi.
 
Alphie
02.08.2011 11:28:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuhaHo: En malta olla laittamatta lusikkaani tähän soppaan. En ensinkään ymmärrä sitä, että joku haluaa kasatun koneen - oli se sitten omaa tekoa tai kaupan kasaama. Itse olen muutaman kerran tähän sortunut, eikä tästä ole ikinä seurannut muuta kuin ongelmia ongelmien perään. Onpa hauskaa kun juuri on saamaisillaan valmiiksi viikkoja, vuosia ja jopa kuukausia hiomansa teoksen kun kone kaatuukin väärällä hetkellä ja varmuuskopiotkin osoittautuvat korruptoituneeksi.
 
Ite taas en ymmärrä valmiin pakettikoneen ostajia. Pelkkään musakäyttöön ehkä pakettikonetta vois miettiäkin, mutta ite teen tietokoneella niin paljon kaikkea muutakin. Itse koneen kasaamalla saa tietokoneesta suhteessa tehokkaamman edullisemmin ja pystyy itse painottamaan sen, että mihin osiin panostaa enemmän.
 
Toisaalta kääntöpuolena on sitten tuo, että pitää tutustua helkkarin tarkasti siihen, mitkä osat on todella yhteensopivia. Ei oo esimerkiksi vakauden kannalta yhdentekevää mitkä DDR3-muistit johonkin kokoonpanoon ostaa.
 
Mutta mielenkiinnosta, millaisia ongelmia sulla on ollu ite kasatun koneen kanssa?
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «