Aihe: Folk-keskustelua:)
1 2
rihmala
02.04.2004 16:34:58 (muokattu 03.04.2004 13:06:21)

...ei sitä taida syntyä...:(
We will folkrock you.
Aerodactev
03.04.2004 16:58:38 (muokattu 03.04.2004 16:58:48)
Eipä oikein voi ottaa osaa kun ei ole oikein Jethro Tullin folk-levyjen lisäksi kokemusta kuin Tri-yannista ja Malicornesta. Malicorneahan sanoit paremmaksikin kuin Tri-yannista, T-Y kyllä tuntuu voittavan sen perusteella, mitä muutamiin kappaleisiin tutustuin.
Ai niin ja Horslipsillähän on näitä folk-juttuja myös.

Mihin päin kannattaisi laajentaa musalajin kuuntelua? Varmaan kaikki tunnetuimmat tärpit kuten Steeleye Span ja Fairport Convention kannattaa tsekata?
If it's good, it must be progressive!
ANDREY BOLSHAKOV - MACTEP OF CXPED!!!
rihmala
03.04.2004 17:46:31

Etsi Gabriel Yacoub itse. Hän oli pitkään Malicornen laulaja ja tekee sooloa nykyään - on erinomainen. Ja sitten Spondo. Skandinaavisia vaihtoehtoja Folque ja Folk och Raggare, toinen Ruotsista ja toinen Norjasta. Ja tietenkin Garmarna ja heiltä kaikki muut levyt paitsi Hildegard von Bingen - se on ok, mutta niin sähköistä ja itsestäänselvää, ettei se tuo maailmaan mitään uutta.:)
We will folkrock you.
rihmala
03.04.2004 17:47:08

Ja Pentangle.
We will folkrock you.
absqua
03.04.2004 17:56:19
Mä en ole tuohon Garmarnaan oikein ihan kunnolla lämmennyt koskaan vaikka olen paljonkin kuullut/kuunnellut niiden levyjä. Sen sijaan Väsen on kova sana vieläkin, puhumattakaan heidän n.10v takaisen Suomen käynnin trio-keikoista. Ne olivat aivan timanttia ne. Ja levytkin ovat hyviä, oma suosikkini on "Levande Väsen" sekä "Essence".
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
rihmala
03.04.2004 18:09:21

Minä en ollut tullut folkkikaapista ulos vielä 10 vuotta sitten.:) Tarujen Saari - yhtyeen perustajajäsenet Vesa ja Tapio avasivat minulle aivan uuden maailman pestatessaan minut laulajaksi bändiin. Olin kyllä suomalaiseen kansanmusiikkiin päässyt sisälle hyvinkin, sillä sitä oli tullut laulettua enemmän ja vähemmän. Seikkailin musiikillisesti aivan missä sattuu - teen sitä edelleen - eikä minulla ollut mitään "musiikillista kotia". Tämä voi olla kummallisesti sanottu, mutta nyt minulla on folk kotina ja sieltä käyn retkilläni.:)
Tämä tuli mieleen Väsenistä, jonka olisin halunnut varmasti nähdä ja kuulla livenä silloin, jos minulla olisi ollut tämä ymmärrys kuin minulla on nyt.
We will folkrock you.
absqua
03.04.2004 18:38:47 (muokattu 03.04.2004 18:39:21)
Noista ruotsi-skenen bändeistä on Hedningarna varmaankin sinulle tuttu?

EDIT: Outo voima on hyvä levy tosiaan, kuten Sohjokin.
rihmala
03.04.2004 19:46:49

Kyllä on ja pidän siitä. Tosin mielestäni sen vahat levyt ovat parempia kuin uudemmat.:) Olen näköjään jymähtänyt paikoilleni...:)
We will folkrock you.
PomppoK
03.04.2004 19:53:13

In Gowan Ring lienee folkkia? Hyvää mussiikkia on, melkoisen aneemisen väsynyt meininki, mutta minä tykkään. Tietyssä mielentilassa hivelee syvältä.

Ei taida löytyä Suomesta IGR:in levyjä?

En tiedä, voiko tätä laskea folkiksi, mutta Antony And The Johnsons on myöskin loistava. Ehkä jonkinlaista kamarifolkkia, tosin ei välttämättä ole kovin salonkikelpoista kuin pinnastaan. Loistavaa, upea laulaja, hienoja harmonioita. Kannattaa tarkistaa, täältä pääsee alkuun:

http://www.antonyandthejohnsons.com

Kuusumun Profeetan kaikki taitavatkin jo tietää.
"I've been busier than one-armed bass player."
    Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä!
sbuge
03.04.2004 23:10:07
no nää on vähän ristiin ja rastiin mutta tällässeet nimet on minulla mielessä ja näihin kannattaa iskeä jos löytää.. mitäs mieltä muut on kysseisistä orkestereista?

Comus: varauksella suosittelen, omasta mielestä aivan taivaallisen nerokasta musiikkia !!! puhallin/jousi osuudet on bändillä ehkä parhaita ikuna kuultuja

Amazing blondel : perus pritti meininkiä kaunista ja hyvää.

Samla mammas manna: musiikissa on folkkiakin mukana hyvää hyvää ja vieläkerran hyvää !!! ja meleko halpaa midpraissia nääs.

decameron : folk-rokkia ihan jees, kolmen-neljän tähden kamaa

the Strawbs: ekat levyt on ihan himmeen kivoja teekuppi-levyjä

onko muuten tietoa islantilaisista seiskytluvun meininkeistä oon itte kuullu yhen biisin bändiltä minkä nimeä en tiedä mutta se kuulosti fantastiselta.
Maailma olisi parempi paikka ilman huonoutta.
Aerodactev
03.04.2004 23:35:55
Amazing blondel : perus pritti meininkiä kaunista ja hyvää.

Tämä onkin loistava! Tämmöisten bändien levyjen metsästys on sitten taas kivaa puuhaa, ainakin pohjoisempana.
If it's good, it must be progressive!
ANDREY BOLSHAKOV - MACTEP OF CXPED!!!
absqua
04.04.2004 08:44:53
Kyllä on ja pidän siitä. Tosin mielestäni sen vahat levyt ovat parempia kuin uudemmat.:) Olen näköjään jymähtänyt paikoilleni...:)

En mäkään niistä uudemmista perusta. TRÄ on viimeinen jota on tullut ihan kunnolla diggailtua.
Lena Willemarkin levytykset ovat hyviä myös. Oma osastonsa on sitten tuo irkku-meininki, siellä on paljon ainakin minua puhuttelevaa materiaalia.
rihmala
04.04.2004 13:43:42

Absqua: Soitatko itse ja jos, niin mikä on instrumenttisi?
We will folkrock you.
jPekka
04.04.2004 14:55:09

En mäkään niistä uudemmista perusta. TRÄ on viimeinen jota on tullut ihan kunnolla diggailtua.

Sama vika rahikaisella...

Kerran bändi soitti Helsingissä puistofestareilla ja esitti sen yhden Hendrix-henkisen numeron Kaksi-levyltä. Anders Stakella oli harmaasta vaahtomuovista tehty afroperuukki ja biisin lopuksi hän rupesi hakkaamaan instrumenttiaan monitorikaiutinta vasten: instrumentti sattui olemaan säkkipilli, joten siitä lähti hauskoja ääniä, eikä se edes hajonnut...
"Minne tahansa menetkin, siellähän olet."
absqua
04.04.2004 21:21:36
Sama vika rahikaisella...

Kerran bändi soitti Helsingissä puistofestareilla ja esitti sen yhden Hendrix-henkisen numeron Kaksi-levyltä. Anders Stakella oli harmaasta vaahtomuovista tehty afroperuukki ja biisin lopuksi hän rupesi hakkaamaan instrumenttiaan monitorikaiutinta vasten: instrumentti sattui olemaan säkkipilli, joten siitä lähti hauskoja ääniä, eikä se edes hajonnut...

Mä olin paikalle myös, mahtava keikka!
Tosin Hedningarnan keikoista on jotenkin voimakkaimpana jäänyt mieleen muistaakseni Valkoisessa salissa ollut keikka (olisiko ollut '94 tai '93. "Kaksi"-levyn aikoihin kuitenkin), jossa oli Värttinä toisena esiintyjänä. Ilmassa oli luonnollisesti hienoista maaottelun tuntua ja vaikka Värttinä panikin parastaan, niin potti meni Hedningarnalle 6-0. Ei nimittäin karjalaistyttöjen pikkutuhmat riiauslaulut olleet lähellekään samaa kaliiperia Pakanoiden mustanpuhuvan ja (erityisesti silloin) todella voimakkaan ilmaisun kanssa.

Myöhemmät keikkakokemukset ovat valitettavasti olleet sitten melkoisesti laimeampia.

Hedningarnan resepti perinnesoitinten ja särön/konebiittien yhdistelemisessä oli 90-l alun aikaan jotenkin niin käsittämättömän nerokas ja kuitenkin luonnollinen. Kaksi-levyn tullessa meikäläinen riemastui täysin - meni muutama kuukausi ettei mikään kuulostanut yhtä siistiltä kuin Hedningarna.

rihmalalle: soitan, kyllä. pääasiassa bassoa, sähköllä tai ilman. sormilla, jousella tai plektralla.
rihmala
05.04.2004 08:09:29

Basso on jalo soitin. Uudella levyllämme on yksi biisi, joka on pelkkä basso-laulu- kombinaatio, ja vain siksi, että minusta basso on kertakaikkiaan biisin sielu.:)
Lehden Pekka soittaa kontralla sen ja se on maukasta kuultavaa!
Meillä on pari säkkipilliä; pitäisiköhän tehdä Hedningarnat. Soitto kun ei muuten ota niillä luonnistuakseen, niin käyttäisi niitä efektinä ja mäiskisi menemään!:) Voisi vertailla, mitä eroa on skottilaisella ja taalainmaanpillillä...:)
We will folkrock you.
Bassballs
05.04.2004 09:08:25

Folk-keskustelua:)

Världens Väsen ja Gront olivat levyjä, jotka mullistivat musiikillista minääni.
...mutta mistähän löytäisin tuon Essencen?

Minun pitää tähän väliin kehua myös Santtu Karhua ja hänen Talvisovat yhtyettään. Siinä vasta on loistavaa folkrockia.. tuli mieleen kun vasta viime pe.kävin keikkaansa kuuntelemassa.
Paska reissu, mutta tulipahan tehdyksi...
absqua
05.04.2004 09:58:49
Världens Väsen ja Gront olivat levyjä, jotka mullistivat musiikillista minääni.
...mutta mistähän löytäisin tuon Essencen?

Digeliuksesta.
Melua
05.04.2004 19:19:42
Mä haluaisin Annbjorg Lienin - Felefeber cd:n. Olen kaksi biisiä kuullut, ihan älyttömän hyvä.. Tietääkö kukaan?

Kaustinen folk music festival, sinne kannattaa mennä! Folkkia ym laidasta laitaan ja paljon. Kuinka moni on ollut siellä? :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)