Olen juuri aloittanut basson soittamisen ja haluaisin oppia myös teoriaa. Olen opetellut basson kielet ja sävelet. Yritin soittaa tehosekoittimen ''maailma on sun'' kappaletta mutta siinä oli tällaisia merkintöjä: ''Am, Dm, E7''. Miten nuo soitetaan bassolla? Otanko tavallisesti A, D ja E? Sitten, onko esim. G# sama kuin Ab? Jos kitaristi soittaa esim. a-mollia tai muita mollisointuja, mitä basistin kuuluisi soittaa? Olen tosiaan aloittelija. Kiitos jos joku jaksaa neuvoa! |
Sellisti jo antoi hyviä neuvoja, mutta yritänpä neuvoa vielä vähän lisää, vaikka en basisti varsinaisesti olekaan. Useimmiten rytmimusiikin nuoteissa ei ole bassolle kirjoitettu varsinaista stemmaa, vaan basisti joutuu itse keksimään sen bassostemman sointumerkkien perusteella. Jos sointumerkkejäkään (siis näitä Am, Dm jne.) ei ole, niin sitten aloittelija on pulassa. Mutta oletetaan, että soinut on merkitty. 1: Aloita käyttämällä sointujen juurisäveliä. Jos paperissa lukee Am, niin soita A, ja jos paperissa lukee G#7-9+11, niin soita G#. 2: Joskus sointumerkki voi olla tällainen: G7/D. Kautta-merkillä ilmaistaan haluttu basson sävel. Tällöin soita kautta-merkin jälkeinen sävel, tässä tapauksessa D. 3: Tämä saattaa kuulostaa yksitoikkoiselta, varsinkin jos soinnut vaihtuvat harvoin. Tällöin voit hankkia vaihtelua, soittamalla välillä jonkun muun kolmisointuun kuuluvan sävelen, joita ovat terssi ja kvintti, sekä numeroilla ilmaistut lisämausteet. Tavallisimmin käytetään ns. vaihtobassoa, eli vuorottelua juurisävelen ja kvintin välillä. 4. Kaikkia säveliä voidaan käyttää ns. lomasävelinä, eli yhdistämään kahta eri korkuista sointusäveltä, jolloin syntyy asteikkokulku. Näillä alkeisohjeilla pääset alkuun ja voit bassottaa iskelmiä, humppia, kansanlauluja jne. Tekijämieheksi on vielä runsaasti matkaa, mutta opettele nämä ensin, näidenkin ohjeiden kanssa saattaa vierähtää puolesta vuodesta vuoteen. Voidaksesi käyttää edes näitä alkeisohjeita, joudut tutustumaan intervalleihin ja sointujen rakenteeseen. Sinun pitää selvittää itsellesi erot erilaisten kolmi- ja laajempienkin sointujen rakenteessa. Duurit, mollit, ylinousevat ja vähennetyt täytyy tuntea. Hanki joku hyvä teoriakirja, esim. Tohtori toonika ja ryhdy opiskelemaan, sukella musiikin teorian ihmeelliseen maailmaan. |
Kirjastoon. Sä kysyt perusasioita, ja olet lähtenyt fiksusti liikkeelle selvittelemään asioita. Nää perusteet on kuiteskii sillai aika laaja homma, että sun kannattaa hankkia joku kirja, josta harjoittelet. Niissä on yleensä CD mukana, jolloin harjoittelu on tehokasta. Oikotietä onneen ei ole. Kirjasto on hyvä paikka aloittaa, nimittäin nämä kirjat ovat yllättävän kalliita ostella. |