Aihe: Kosketinsoittimen ostajille!
1 2 3 4 536 37 38 39 4051 52 53 54 55
Larry Kela
03.05.2011 12:38:15
Oliskohan kellaan kokeneemmalla experiencia tosta Rolandin AX syntikasta. Joka on semmonen kannettava. Onko se kyseinen syntikka hyva soittaa? Ma oon tullu siihen tulokseen etta se on joko Roland E-09 tai Roland AX synth mika tulee oleen meikalaisen eka syntikka.
Arello
09.05.2011 23:12:15
Olen harkinnut ostavani uutta kosketinta, jonka olisi mm. tarkoitus korvata akustisen pianoni kun muutan. Samalla vehje voisi myös toimia jonkinlaisena täydennyksenä nykyisille koskettimilleni (Roland Juno-D LE ja Korg R3). Eli tämän uuden koskettimen tulisi olla 8-oktaavinen (mielellään virtuaalianaloginen) työasema. Vuoden vaihteessa luultavasti vasta hommaan, joten moni asia on vielä aika avoinna, kuten budjetti.

Olen tähän asti harkinnut Korgin M50-88 masiinaa. Siitä voi heittää risuja/ruusuja tai ehdotella muuta. En tiedä toimisiko joku kombo MIDIkiippareita ja moduuleja, mutta en ole noihin perehtynyt paljoa, joten sellainen voisi mennä aika villiksi. Olen myös sivusilmällä katsonut keskusteluita Korg Kronoksestakin, mutta siinä saattaa ehkä olla minulle liikaa ominaisuuksien ja luultavasti hinnankin suhteen. En tiedä.

Tarkemmasta tarkoituksesta kiipan suhteen: pianojuttujen lisäksi teen aika paljon psykedeelis/progressiivis-sävytteistä elektronista musiikkia ja tykkään siis tehdä kokeiluja niin äänimaailman kuin rakenteidenkin suhteen. Monipuolisuus olisi siis hyväksi. Tuosta tämänhetkisestä Korgin virtuaalianalogista minulla on ollut hyviä kokemuksia, vaikkakin saundeja on joskus vaikea editoida nappien vähäisyyden takia. En tosin tiedä kuinka helppoa olisi kaikkien edellisten vaatimusten lisäksi löytää sellaista kunnollista hands-on tyylistä virtuaalianalogia... Toivottavasti tästä kaikesta nyt selkiintyisi jonkinlainen kokonaisuus, jota olen hakemassa.
Madtheswine
09.05.2011 23:40:27 (muokattu 15.05.2011 19:02:16)
Soitin löytyi jo, apua ei kaivata enää.
Jyky
15.05.2011 14:38:35
Prices under 1000$ !! There is anyone anything experiments about digital pianos like this..Classenti CDP2/CDP3..compared just Yamaha CLP models or any other about like that.

Onko täällä kellään mitään tosi tietoo laitteesta??

"I have compared it with a Yamaha model that my friends have, and I would rate the Classenti as superior with a less tinny and fuller sounding note"

Dear Muusikkonet&et.al

I've just going to bought me a Classenti CDP2 from UK Pianos for my hoppies and I am absolutely not so delighted with it. I have not tried many of the fancy features as I am simply satisfied with the sound of a traditional piano and the Classenti certainly gives me the authentic feel and sound I was hoping for. I have compared it with a Yamaha model that my friends have, and I would rate the Classenti as superior with a less tinny and fuller sounding note.

As a little girl I always wanted to learn the piano but fortunes meant that I settled for teaching myself on a small keyboard, now, as an adult I am already making great progress and am looking forward to finally taking some proper lessons and fulfilling a childhood dream.
lahti1611
26.05.2011 17:43:10
Moi Jabbe ja kopionhaltijat

Rolandin V-synth XT kin käy oikein hyvin hevisynaksi.
Valmistus lopetettu 2006, markkinoilta kannattaa kysyä.
Allekirjoittaneelta löytyy virheetön kappale.
georges
10.06.2011 17:13:54
Moro!

Olen ostamassa ekaa oikeaa kosketinsoitinta. Bändihommien elektronisiin puoliin olisin sitä käyttämässä, padit, mellotron-soundit, arpeggiot, rumpukoneet yms. olis erityisesti hakusessa. Sen lisäksi joihinkin omiin elektronisen musan tarpeisiin tulisi. Sekvensseristä plussaa. Itse en tiedä näistä juuri mitään, joten millaista suosittelisitte? Oon miettiny esim. Alesis Micron tai Ion, Novation Supernova, Waldorf MicroQ, MicroKorg... Jotain pientä ja tehokasta siis.

Saako parempaa laatua jos ostaa räkkimallin ja sitten jonkun ok midikiipparin? Kolme-neljä oktaavia on aivan riittämiin. Vai onko järkevämpi ja edukkaampi ostaa suoraan koko peli yhdessä paketissa?

Hintakatto noin 300e, mutta venynee tarvittaessa. Käytettynä ajattelin ostaa.

Jos joltain löytyy mielestään haettua kamaa niin pv:tä saa laittaa, mainostus ei haittaa:D

G
Quru
10.06.2011 19:38:46 (muokattu 10.06.2011 19:39:59)
georges: Moro!

Olen ostamassa ekaa oikeaa kosketinsoitinta. Bändihommien elektronisiin puoliin olisin sitä käyttämässä, padit, mellotron-soundit, arpeggiot, rumpukoneet yms. olis erityisesti hakusessa. Sen lisäksi joihinkin omiin elektronisen musan tarpeisiin tulisi. Sekvensseristä plussaa. Itse en tiedä näistä juuri mitään, joten millaista suosittelisitte? Oon miettiny esim. Alesis Micron tai Ion, Novation Supernova, Waldorf MicroQ, MicroKorg... Jotain pientä ja tehokasta siis.

Saako parempaa laatua jos ostaa räkkimallin ja sitten jonkun ok midikiipparin? Kolme-neljä oktaavia on aivan riittämiin. Vai onko järkevämpi ja edukkaampi ostaa suoraan koko peli yhdessä paketissa?

Hintakatto noin 300e, mutta venynee tarvittaessa. Käytettynä ajattelin ostaa.

Jos joltain löytyy mielestään haettua kamaa niin pv:tä saa laittaa, mainostus ei haittaa:D

G

Microkorgia lukuunottamatta tuo lista kuulostaa oikein hyvältä. Microkorgissa minulle tökkää ensimmäisenä ne minikoskettimet ja todella huono tuntuma. Alesis Micron on hirviö ohjelmoita, mutta jos se ei pelota niin kyllä sekin on aivan käypäinen vaihtoehto. Susipaskaa parempi midikiippari syö melkein tuon koko budjetin, eli jossei kolmeasataa enempää ole laittaa niin jättäisin moduulitouhut väliin. Mutta jos budjetti venyy edes 400-450e hujakoille niin käytetty MicroQ tai Supernova ja käytetty midikiippari on oikein hyvä ratkaisu. Kuuntele demoja selaile videoita ja päätä kumpi kuulostaa paremmalta. Minulla on itselläni Novation Supernova, uusi syntikka siis, mutta myös Waldorfin soundi miellyttää hyvin paljon. Erilaisia ne toki ovat. Eli tiukalla 300e-budjetilla Micron, muuten voi tsekkailla noita moduuleitakin.
-rokkijumala-: Taitaa olla vaan muodissa tuo rokkijuttu poppareiden keskuudessa kun rihannat sun muutkin pitää nahkatakkia ja yrittää olla rock-uskottavaa.
Mr Yami
05.07.2011 11:01:47
Larry Kela: Oliskohan kellaan kokeneemmalla experiencia tosta Rolandin AX syntikasta. Joka on semmonen kannettava. Onko se kyseinen syntikka hyva soittaa? Ma oon tullu siihen tulokseen etta se on joko Roland E-09 tai Roland AX synth mika tulee oleen meikalaisen eka syntikka.

Hei.
Itselläni on Ax-syna ja tykkään siitä hirvesäti keikkakäytössä. Soveltuu pitkiinkin soittelusessioihin kevyen rakenteensa vuoksi. Soundit ovat rolandin fantom sarjan soundeja ja toimii hyvin lead tyyliseen soittoon. Toki siellä on ihan hyviä perusmattoja mitä voi käyttää hyvinkin soitossa ja aina voi tarvittaessa kytkiä midin kautta soittimen, niin saa muista laitteista soundit siihen. SYntikan tatsi on normaali rolandin näppäimistöinen ja tilut toimivat mielestäni hyvin. Ainoa pieni miinus oli kun aurinkoisella säällä soitimme keikan, en tahtonut nähdä näyttön valoja.
Bring us love, Let us see, Set us Free!!!
Tomppa1975
13.07.2011 22:33:40
Moro!
Pitäisi löytää sopiva syntikka humppa-poppipuolelle. Olen miettinyt kahta Rolandin mallia. Juno Gi ja vanhempaa fantom X-sarjaa. Mitä olette mieltä vaihtoehdoista? Onko kokemuksia, näkemyksiä? Kuinka paljon uudempaa tekniikka on Junossa vai onko ? Kiitän avusta.
Tomppa1975
15.07.2011 08:50:25
Dolly_Keys: Juno G oli ainakin aikanaan "light"-versio ts. ainakin n. 500e halvempi kuin samanpituinen Fantom X, mutta ihan tältä kädeltä en muista onko Gi jollain tapaa edeltäjäänsä ylivoimaisempi. Nopea googlaaminen antaa vertailussa ainakin paremman äänityssysteemin (Juno G vs. Juno Gi), mutta uskoisin, että aika samaa tasoa on soittaessa & äänimaailman puolesta nämä Fantom X ja Juno Gi. Viisaammat korjatkoot :)

Jos samaan hintaan löydät molempia, niin itse pokaisin tieltä Fantom X:n, koska sillä on ainakin mainetta ammattimuusikoiden lautana keikoilla, joten luulis että humppa-poppipuolella ei tule mitään ongelmia. Tarviitko millään tasolla automaattisäestyssysteemejä? Niitä vartenhan on omat mallilinjansa joka valmistajalla, mutta bändisoittimina Fantom/Motif/Juno G/Triton yms. mallistot toimii ehkä aavistuksen verran paremmin.

Moro!
Junoa kävin eilen kokeilemassa, onhan siinä soundeja aikalailla paljon ja melko näppärä peli noin pikaseltaan. Pitäis päästä vielä kokeilee niitä fantomin X-sarjaa, niin tietäs kumpi on se oikea:).
JereToikka
20.07.2011 16:26:21
Mitä eroa on Nord Electrolla ja Nord Stagella? Meinaa ite mietin et ostan mieluummin Stagen ku saa pitemmän rivin ja "Full weighted" koskettimet. Mut kertokaapa onko niissä jotai muitakin eroja :P

Sitte kans kysymys: Mitä kosketinsoittajat yleensä tekee yli yhdellä masiinalla? Meinaa aika usein näkyy et on ainaki pari soitint lavalla.

Jos ihmettelette miks oon ostamas noin kallist soitint vaik en tiä paljo mitää ni sanottakoon, että oon soittanu aika kauan pianoo ja olen tullu aika vaativaks soittimeni suhteen :D
Matti
22.07.2011 08:14:34
Mitä eroa on Nord Electrolla ja Nord Stagella? Meinaa ite mietin et ostan mieluummin Stagen ku saa pitemmän rivin ja "Full weighted" koskettimet. Mut kertokaapa onko niissä jotai muitakin eroja :P
Stagessa on mukana synaosasto, joka electrosta puuttuu. Electro taitaa olla myös monotimbraalinen siinä missä Stagessa on kaksi timbreä. Eli käytännössä siis et saa Electrolla yhtä aikaa soitettua vaikkapa urkuja ja pianoa, mutta Stagella voit esim. splitata koskettimiston niin, että vasemmalla puolella soi pianot ja oikealla urut.

Sitte kans kysymys: Mitä kosketinsoittajat yleensä tekee yli yhdellä masiinalla? Meinaa aika usein näkyy et on ainaki pari soitint lavalla.
Tähän voi olla monia syitä. Monesti on tarvetta soittaa kahdella tai useammalla eri soundilla yhtä aikaa, eikä koskettimiston splittaus ole aina mukavin valinta. Eri soittimista lähtee myös eri soundeja. Harvalla on lavalla montaa kappaletta samaa laitetta (vaikka toki näitäkin näkee). Soittimien roudaus käy myös hyvästä treenistä, jos kuntosalille ei meinaa ehtiä. Ja näyttäähän sellainen lentokoneen ohjaamon oloinen synarinki tosi tyylikkäältä!
sellisti
28.07.2011 00:12:57 (muokattu 28.07.2011 00:14:27)
Onko olemassa 61 koskettimen synaa, jossa olisi painotettu tai muuten tosi hyvän tuntuinen koskettimisto..? Ei tunnu pikaisella google-etsinnällä löytyvän, tai sitten en osaa etsiä. Kiva olis soitella hyvällä kosketuksella muttei pelkästään sen takia viittis 88 koskettimen laitetta hankkia.
"It's called 'the American dream' because you have to be asleep to believe it." -George Carlin
baron
28.07.2011 00:15:40

sellisti: Onko olemassa 61 koskettimen synaa, jossa olisi painotettu koskettimisto..? Ei tunnu pikaisella google-etsinnällä löytymään, tai sitten en osaa etsiä. Kiva olis soitella hyvällä kosketuksella muttei pelkästään sen takia viittis 88 koskettimen laitetta hankkia.

Mä yritin aikoinani etsiä enkä löytänyt. Tää ei ollut se vastaus jota etsit, toivottavasti joku osaa vastata oikeesti sun kysymykseesi.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
sellisti
28.07.2011 00:35:22
baron: Mä yritin aikoinani etsiä enkä löytänyt. Tää ei ollut se vastaus jota etsit, toivottavasti joku osaa vastata oikeesti sun kysymykseesi.

Niin... no, jos niitä olis niin luulis että helpommin löytyis. Mut katotaan nyt jos joku yllättäis.
"It's called 'the American dream' because you have to be asleep to believe it." -George Carlin
Quru
28.07.2011 10:06:02 (muokattu 28.07.2011 10:06:57)
sellisti: Onko olemassa 61 koskettimen synaa, jossa olisi painotettu tai muuten tosi hyvän tuntuinen koskettimisto..? Ei tunnu pikaisella google-etsinnällä löytyvän, tai sitten en osaa etsiä. Kiva olis soitella hyvällä kosketuksella muttei pelkästään sen takia viittis 88 koskettimen laitetta hankkia.

Noita 73-koskettimisia löytyy pianotatsilla,

http://www.thomann.de/fi/clavia_nord_electro_3_hp.htm
http://www.thomann.de/fi/korg_sv1_73.htm

Ja tämmönen midikiippari löytyy 61-koskettimisena:
http://www.thomann.de/fi/fatar_vmk_161_plus.htm

Tuon studiologicin tatsista minulla ei ole mitään hajua. Kai se voi olla hyvä tai sitten ei.
Sakmongkol: Mielestäni johtopäätökseni oli esitettyjen aksioomien valossa täysin looginen. Joka on eri mieltä osoittakoon virheen logiikassani.
P.H
28.07.2011 11:56:31
Moro,

Olen ostamassa uutta kosketinsoitinta, joka soveltuisi myös hivenen akustisempaan musiikkiin. Eli ensisijaisesti haen soitinta, jossa olisi hyvät piano, urku ja string soundit sekä myös hyviä akustisia soundeja. Soitin tulisi lähinna livekäyttöön, joten tähän soveltuva käyttöliittymä olisi plussaa.

Hintakatto on jossain parissa tonnissa, mutta etsin myös huomattavasti edullisempaa soitinta, jossa hinta-laatusuhde on hyvä. Olen harkinnut Korgilta M3:sta tai puolet edullisempaa M50. Rolandilta olen testaillut Fantomia ja Juno Di:tä. Yamahalta vaihtoehtona on Motif.

Osaisiko joku suositella jotakin yläpuolella mainituista laitteista?

Kiitos!
sellisti
28.07.2011 20:06:17 (muokattu 28.07.2011 20:14:16)
Kun on laiska eikä jaksa lukea koko ketjua läpi löytääkseen mahdollisesti jonkun asiaa jo käsittelevän kysymyksen/viestin, niin jos kokeilenpa jos joku osaisi ehdottaa täsmäkonetta mun tarpeisiin.

Harkitsen siis synan ostoa. Käyttötarve olisi kotisoittelun lisäksi oman bilebändin keikat, joita on säännöllisen epäsäännöllisesti. Joitakin kriteerejä:

- Oon niin vuosikausia tottunut Yamahaan että ensisijaisesti katse on siinä merkissä
- Tarvin soundillisesti vähän kaikkea: akustista pianoa, sähköpianoa, urkuja, jousia, pädejä, liidejä... laadukasta pianosoundia erityisesti.
- Toivon pärjääväni keikoilla kahden sijasta yhdellä soittimella, joten toivomuksena olisi helppo ja sujuva soundien vaihto kesken biisin, soundien muistipaikat, soundien yhdistely (layer? multi? vai mikä se nyt on kun on kaks eri soundia päällekkäin)
- En välttämättä haluis raahata keikoilla täyspitkää 88-koskettimellista, joten toiveena olis että löytyy 73-tms.-koskettimellinen versio hyvällä kosketintuntumalla (61 koskettimen laitteissa ei sentään taida olla painotettua koskettimistoa, tuota ylempänä mainittua Studiologicia lukuunottamatta..?)
- Kotona tarve olis lähinnä nuotinnosohjelman apuna käyttäminen, joten midi olis kiva löytyä (General Midi vai mikä se on, mitä esim. Finale osaa lukea... nykyisen Yamahan mukana tuli joku ajuri-cd)

Aika huonosti tunnen noita soittimia... vähän oon Motifia katsellut, tai sitten siitä halvempi versio MO6/8. Sitä ei vaan taida löytyä tuona "keskikokona". MM6 taitaa olla aika lelu, eikä siinä ole painotettua koskettimistoa. Nykyinen yhdistelmä on aika ankea; YPG-625-sähköpiano sekä ikivanhva Yamaha S03. Ne on kelvanneet keikoilla, mutta lähinnä halu vähentää soittimien määrä keikoilla yhteen ajaa nyt miestä kohti seuraavaa ostoa. Nykyiset yritän myydä, jos kellekään nyt tuollaset kelpaa...

Niin että jos joku nyt osais auttaa tällasessa mietinnössä.

E. Se jäi mainitsematta että hintakattoa nyt ei varsinaisesti ole, mutta jos nyt ei tarvis ihan kaikkein kalleinta ruveta hankkimaan...

E2. Tai no perhana, saa se nyt tarvittaessa olla se 88-koskettimellinenkin... ei tässä nyt mitään kukkakeppejä olla. :)
Quru
28.07.2011 20:17:54 (muokattu 28.07.2011 20:19:16)
sellisti: Kun on laiska eikä jaksa lukea koko ketjua läpi löytääkseen mahdollisesti jonkun asiaa jo käsittelevän kysymyksen/viestin, niin jos kokeilenpa jos joku osaisi ehdottaa täsmäkonetta mun tarpeisiin.

Harkitsen siis synan ostoa. Käyttötarve olisi kotisoittelun lisäksi oman bilebändin keikat, joita on säännöllisen epäsäännöllisesti. Joitakin kriteerejä:

- Oon niin vuosikausia tottunut Yamahaan että ensisijaisesti katse on siinä merkissä
- Tarvin soundillisesti vähän kaikkea: akustista pianoa, sähköpianoa, urkuja, jousia, pädejä, liidejä... laadukasta pianosoundia erityisesti.
- Toivon pärjääväni keikoilla kahden sijasta yhdellä soittimella, joten toivomuksena olisi helppo ja sujuva soundien vaihto kesken biisin, soundien muistipaikat, soundien yhdistely (layer? multi? vai mikä se nyt on kun on kaks eri soundia päällekkäin)
- En välttämättä haluis raahata keikoilla täyspitkää 88-koskettimellista, joten toiveena olis että löytyy 73-tms.-koskettimellinen versio hyvällä kosketintuntumalla (61 koskettimen laitteissa ei sentään taida olla painotettua koskettimistoa, tuota ylempänä mainittua Studiologicia lukuunottamatta..?)
- Kotona tarve olis lähinnä nuotinnosohjelman apuna käyttäminen, joten midi olis kiva löytyä (General Midi vai mikä se on, mitä esim. Finale osaa lukea... nykyisen Yamahan mukana tuli joku ajuri-cd)

Aika huonosti tunnen noita soittimia... vähän oon Motifia katsellut, tai sitten siitä halvempi versio MO6/8. Sitä ei vaan taida löytyä tuona "keskikokona". MM6 taitaa olla aika lelu, eikä siinä ole painotettua koskettimistoa. Nykyinen yhdistelmä on aika ankea; YPG-625-sähköpiano sekä ikivanhva Yamaha S03. Ne on kelvanneet keikoilla, mutta lähinnä halu vähentää soittimien määrä keikoilla yhteen ajaa nyt miestä kohti seuraavaa ostoa. Nykyiset yritän myydä, jos kellekään nyt tuollaset kelpaa...

Niin että jos joku nyt osais auttaa tällasessa mietinnössä.

E. Se jäi mainitsematta että hintakattoa nyt ei varsinaisesti ole, mutta jos nyt ei tarvis ihan kaikkein kalleinta ruveta hankkimaan...

Noh, Motif. Sitä löytyy seiskamallina ja jonkun verran noita liikkuu käytettynäkin. Toisaalta Yamaha julkaisi uuden MOXin, joka on tavallaan "kevyt-motif", eli siitä löytyy edellisen sukupolven (XS) Motifin soundiengine vähän karsituilla ominaisuuksilla, lähinnä polyfonia on ottanut osumaa matkalla. 88-koskettiminen malli hammer action-koskettimilla painaa vähemmän kuin tavallinen Motif 6.

Harkitsisin vahvasti, jos katse on Yamahan suunnassa. Polyfoniaa on 64, joka on sama kuin ensimmäisen sukupolven Motifeissa. Minulla on semmoinen seiskamallina ja aivan hyvin pärjää, vaikka tekee layerointejakin.

http://www.thomann.de/fi/yamaha_mox_8.htm
Sakmongkol: Mielestäni johtopäätökseni oli esitettyjen aksioomien valossa täysin looginen. Joka on eri mieltä osoittakoon virheen logiikassani.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)