Aihe: Capo kuinka ja missä käytän sitä ?
1 2 3
RawknRawl
02.07.2011 02:20:53
Old Guitar: No, onneksi minun korvani kuulevat vireisen akustisen kitaran sävelet ilman häiritsevää epäpuhtautta.

Ei munkaan korvassa vireinen kuulosta epävireiseltä. Eikä riipu soittimesta.
Kuka tahansa voi hypätä järveen.
Old Guitar
07.07.2011 00:12:46
RawknRawl: Ei munkaan korvassa vireinen kuulosta epävireiseltä. Eikä riipu soittimesta.

Joo, mutta se mikä kuulostaa minulle vireiseltä saattaa toisesta kuulua epävireiseltä. Täällä kun joku kertoi, että kitaran vire parhaimmillaankin on epävireinen. Minulla on kuitenkin ollut monta kitaraa ja on parhaillaankin, jotka kuulostavat omaan korvaani vireisiltä soittimilta. Jos on noinkin herkkä korva, kuin em. tapauksessa, niin se saattaa vähentää huomattavasti soittonautintoa.

Eli tuohon sinun kommenttiisi voin todeta, että näemmä vireinen kitara voi joillekin kuulua epävireiseltä. Kumma kyllä näinkin epävireisellä soittimella, kuin kitara pystytään tekemään ihan siedettävää musiikkia.
Ota iisisti - loppu lähestyy...
RawknRawl
07.07.2011 11:15:59
Old Guitar: Joo, mutta se mikä kuulostaa minulle vireiseltä saattaa toisesta kuulua epävireiseltä. Täällä kun joku kertoi, että kitaran vire parhaimmillaankin on epävireinen. Minulla on kuitenkin ollut monta kitaraa ja on parhaillaankin, jotka kuulostavat omaan korvaani vireisiltä soittimilta. Jos on noinkin herkkä korva, kuin em. tapauksessa, niin se saattaa vähentää huomattavasti soittonautintoa.

Eli tuohon sinun kommenttiisi voin todeta, että näemmä vireinen kitara voi joillekin kuulua epävireiseltä. Kumma kyllä näinkin epävireisellä soittimella, kuin kitara pystytään tekemään ihan siedettävää musiikkia.

Ymmärsin kyllä. Eikä pointti oikeastaan ole se, että on erilaisia korvia. Vaan se, että kitara ja muut vastaavat soittimet ovat vireeltään kompromisseja. Aina.

Se on sitten sen kompromissisen virityksen asia kuinka paljon ohi mikäkin nuotti missäkin kohtaa otelautaa lopulta on. Jos soittaa koko ajan capo 2. välissä avoimesta G-asemasta (A) hilipataa ja suokantria, niin kyllä se kitara kannattaa virittää capo 2. välissä ja vieläpä niin, että G, C ja D otteet ainakin olisivat mahdollisimman vireisiä.

Tätä kompromissin tarvetta pienentämään on niitä kompensoituja talloja, satuloita ja jopa nauhoja.

Se on ihan toinen juttu kuinka häiritsevää se "epävireisyys" sitten on.
Kuka tahansa voi hypätä järveen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)