Aihe: Teoriapalstan jelppikerho
1 2 3 4 566 67 68 69 70123 124 125 126 127
levesinet
09.06.2011 18:09:21
Epämuusikko: tarkoitin toki kappaleita jotka mukamas moduloivat koko ajan, tai sitten eivät.

Joo ne on hyviä kappaleita!
baron
09.06.2011 21:10:33 (muokattu 09.06.2011 21:13:04)

levesinet: Joo ne on hyviä kappaleita!

Jätkän humppa? Keinu kanssani?
Sävellajista viis!

OK: Mä tunnen eteviä rumpaleita jotka sujuvasti transponoi D-mollista dis-molliin!
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
EP
09.06.2011 21:33:41 (muokattu 10.06.2011 15:32:48)
------------------
Epämuusikko
10.06.2011 13:36:39
baron: Jätkän humppa? Keinu kanssani?
Sävellajista viis!

OK: Mä tunnen eteviä rumpaleita jotka sujuvasti transponoi D-mollista dis-molliin!

lopeta jo.
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
laakeri
15.06.2011 22:31:53 (muokattu 15.06.2011 22:36:15)
Nyt tulee hirveän nyyppämäinen tahtilajikysymys. Olen plokkaillut erästä biisiä, ja laittanut sen Guitar Prolla ylös (kyllä, käytän tabeja biisien ylös merkkaamiseen). Olisin kirjoittanut biisin 3/4 tahtilajiin, mutta tietävämmät huutelivat, että oikea tapa merkitä kappale on 6/8. Näin olen siis tehnyt, mutta ainakin omaan silmääni lukeminen on hieman kankean tuntuista, kun tempo on 200 ja tahdista toiseen hypitään hirveää vauhtia. Jos puolitan tempon ja ja samalla nuottien pituudet, eikös silloin olisi sama kuin jos kirjaisin kappaleen ylös 3/4-tahtilajissa? Eli onko siinäkään mitään järkeä?

En tiedä onko tässä mitään ihmeellistä, kun en osaa lukea nuotteja. Lukeminen vain tuntuisi mielestäni luontevammalta, jos tahtilajiksi merkittäisiin 3/4, tai jos tempo pudotettaisiin 200:sta 100:aan, ja vaihdettaisiin 8-osat 16-osiksi jne.
sellisti
15.06.2011 23:46:02
laakeri: Nyt tulee hirveän nyyppämäinen tahtilajikysymys. Olen plokkaillut erästä biisiä, ja laittanut sen Guitar Prolla ylös (kyllä, käytän tabeja biisien ylös merkkaamiseen). Olisin kirjoittanut biisin 3/4 tahtilajiin, mutta tietävämmät huutelivat, että oikea tapa merkitä kappale on 6/8. Näin olen siis tehnyt, mutta ainakin omaan silmääni lukeminen on hieman kankean tuntuista, kun tempo on 200 ja tahdista toiseen hypitään hirveää vauhtia. Jos puolitan tempon ja ja samalla nuottien pituudet, eikös silloin olisi sama kuin jos kirjaisin kappaleen ylös 3/4-tahtilajissa? Eli onko siinäkään mitään järkeä?

Sanoisin että tee ihan niin kuin itelles on helpompi. Periaatteessahan 3/4 on ihan eri tahtilaji kuin 6/8, vaikka molemmissa on sama määrä 8-osia, koska iskut jaetaan eri tavalla. Mutta jos ei sulle ole suurempaa merkitystä sillä kumpi merkintä siellä on (jos et esim. meinaa nuotintaa biisiä) niin laita niin kuin itselles on helpompi.
"Remember my neighbour with the burns on 90% of her body? Well, she burned the other 10% now. She was lighting a fart and her bush caught fire." -George Carlin (1937-2008)
baron
16.06.2011 02:21:08

Periaatteessa 6/8 tahtilaji menee kahteen, iskun pituus on vain puolitoista neljäsosaa kun taas 3/4 menee selkeästi kolmeen.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
laakeri
16.06.2011 17:51:44 (muokattu 16.06.2011 18:56:30)
Kiitos vastauksista, taisin ymmärtää. Eli kyllähän tuo 3/4 ja 6/8 välinen ero nuotinnuksessa näkyy, vaikka tabulatuurissa ainoa näkyvä ero on se tahtilajimerkintä ensimmäisen tahdin alussa. Mutta ongelmani taisi johtua lähinnä siitä, että lähdin alunperin kirjoittamaan tempoon 200, vaikka se onkin 6/8 -tahtilajissa 100. Eli jokaiselle tahdille pitäisi periaatteessa osua kaksi virvelin iskua?
baron
16.06.2011 19:13:29

laakeri: Kiitos vastauksista, taisin ymmärtää. Eli kyllähän tuo 3/4 ja 6/8 välinen ero nuotinnuksessa näkyy, vaikka tabulatuurissa ainoa näkyvä ero on se tahtilajimerkintä ensimmäisen tahdin alussa. Mutta ongelmani taisi johtua lähinnä siitä, että lähdin alunperin kirjoittamaan tempoon 200, vaikka se onkin 6/8 -tahtilajissa 100. Eli jokaiselle tahdille pitäisi periaatteessa osua kaksi virvelin iskua?

Kaiva jostain Youtubesta tai mistä Miles Davisin All Blues. Se menee 6/8 tahtilajissa.
Johann Onn
17.06.2011 02:40:10 (muokattu 17.06.2011 02:43:15)
laakeri: tempo 200 + 6/8

Ehkä kysymys on tämänkaltaisesta jutusta (= shuffle / jne.) ? :
http://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/2247.jpg

Siis sitä biisiä tietämättä.
maieouh
02.07.2011 15:24:54
" alennetaan tupla-alennettu septimi...kvinttiympyryrä..moduuliasteikot..soitetaan sittenkin D-duurista.. soita skaala dmin ioninen diipadaapa..jne." ja sitten putosin. Miten ootte oppinu KAIKEN ton monimutkaset termit ja selitykset!? ja kauan siihe on mennyt ?

Haluaisin enemmän kuin mielelläni osaa noi kaikki, mutta en tiedä mistä aloittaa ja miten päin tässä pitäisi olla..monella varmaan sama ongelma. Olen soittanut kuitenkin n. 3v ja osaan kyllä suht vaativiakin biisejä ja tykkään sävellellä kaikkea omaa ja improta tietenkin. (en ymmärrä miten oon pärjänny noissa sävellyksissä yms. ilman kunnon teorian tietoa)

kaikki ei nyt aivan liity tähän aiheeseen, mutta kertokaa mistä aloitan että voin ymmärtääkkin jotain. Olisi kiva osaa muodostaa sointuja tosta noin vaa ja muutenkin tietää kaikki jotta sitä kautta aukeaisi uusi maailma, monipuolistaisi ja helpottaisi sävellystä ja improilua.

Koittakaa ottaa jotain tolkkua. Kiitos
Sergei Fallinen
02.07.2011 16:17:48 (muokattu 02.07.2011 16:21:25)
maieouh:
kaikki ei nyt aivan liity tähän aiheeseen, mutta kertokaa mistä aloitan että voin ymmärtääkkin jotain. Olisi kiva osaa muodostaa sointuja tosta noin vaa ja muutenkin tietää kaikki jotta sitä kautta aukeaisi uusi maailma, monipuolistaisi ja helpottaisi sävellystä ja improilua.

Esim se monesti täällä suositeltu Tohtori Toonika -kirja, tai jos haluut halvalla päästä niin lue noi tän palstan FAQit, intervalleista alkaen. Intervallit ja tavallisimpien sointujen muodostus on ihan perus pänttäyssettiä ja jonkunlaisen tason oppii aika nopeasti, kun vielä muistaa toisinaan soveltaa sitä käytäntöönkin

maieouh: " alennetaan tupla-alennettu septimi...kvinttiympyryrä..moduuliasteikot..soitetaan sittenkin D-duurista.. soita skaala dmin ioninen diipadaapa..jne." ja sitten putosin. Miten ootte oppinu KAIKEN ton monimutkaset termit ja selitykset!? ja kauan siihe on mennyt ?

no mä osaan suunnilleen noi sun mainitsemat asiat, paitsi ehkä dim ionista diipadaapaa. Ei niissä montaa tuntia oo menny kun on vain eka löytänyt oikeat ja itelle toimivat opiskelumateriaalit. Syvällinen sisäistäminen on tietysti sit hitaampi prosessi
baron
02.07.2011 16:54:58

maieouh: " alennetaan tupla-alennettu septimi...kvinttiympyryrä..moduuliasteikot..soitetaan sittenkin D-duurista.. soita skaala dmin ioninen diipadaapa..jne." ja sitten putosin. Miten ootte oppinu KAIKEN ton monimutkaset termit ja selitykset!? ja kauan siihe on mennyt ?

Lainaa kirjastosta "Tohtori Toonika" ja jos tuntuu että saat siitä vastauksia ongelmiisi osta oma.
vasili
02.07.2011 20:21:39

Haluaisin enemmän kuin mielelläni osaa noi kaikki, mutta en tiedä mistä aloittaa ja miten päin tässä pitäisi olla..monella varmaan sama ongelma. Olen soittanut kuitenkin n. 3v ja osaan kyllä suht vaativiakin biisejä ja tykkään sävellellä kaikkea omaa ja improta tietenkin. (en ymmärrä miten oon pärjänny noissa sävellyksissä yms. ilman kunnon teorian tietoa)

Koittakaa ottaa jotain tolkkua. Kiitos

Intervallien opettelu on avaintekijä tässä asiassa. Ja sovella heti kaikki oppimasi teoria-asiat omalle instrumentillesi, jotta todella ymmärtäisit mistä on kyse ja saisit nuo tiedot "käyttöön". Edellä mainittu Tohtori Toonika on erittäin hyvä ja perustava teoriaopus.
maieouh
02.07.2011 23:40:23
Joo no lähetää kokeilemaan noilla. Toi intervalli kuulostaa mielenkiintoiselta. Kiitos vastauksista (: toki vielä saa jelppii jos haluaa sanoa painavan sanansa asiaan.

Btw. Toi tohtori toonika kuulostaa joltain ala-aste kirjalta, niin onko se sellainen? En haluu mitään sellaista opusta jossa tiikerit kertovat musiikin teoriaa (: no tuskin on sellainen. Onko muita hyviä ja selkeitä opuksia?
baron
02.07.2011 23:49:18

maieouh: Joo no lähetää kokeilemaan noilla. Toi intervalli kuulostaa mielenkiintoiselta. Kiitos vastauksista (: toki vielä saa jelppii jos haluaa sanoa painavan sanansa asiaan.

Btw. Toi tohtori toonika kuulostaa joltain ala-aste kirjalta, niin onko se sellainen? En haluu mitään sellaista opusta jossa tiikerit kertovat musiikin teoriaa (: no tuskin on sellainen. Onko muita hyviä ja selkeitä opuksia?

Jos sä osaisit tohtori toonikan niin et tekisi niin tyhmiä kysymyksiä kuin teet vaan ne asiat olisi sulle itsestään selviä.
maieouh
03.07.2011 00:37:39
baron: Jos sä osaisit tohtori toonikan niin et tekisi niin tyhmiä kysymyksiä kuin teet vaan ne asiat olisi sulle itsestään selviä.

Asia selvä.
piiska2
10.07.2011 14:53:34
maieouh: Joo no lähetää kokeilemaan noilla. Toi intervalli kuulostaa mielenkiintoiselta. Kiitos vastauksista (: toki vielä saa jelppii jos haluaa sanoa painavan sanansa asiaan.

Tohtori Toonika ei nimestään huolimatta ole "pikkulasten" teoriakirja, Suosittelen lämpimästi. Itse olen opiskellut aikoinaan muista kirjoista, mutta esim 17v poikani pitää kovasti siitä ja on oppinut yllättävän lyhyessä ajassa paljon.

P.S. Tyhmiä kysymyksiä ei ole ;)
baron
10.07.2011 23:40:29 (muokattu 10.07.2011 23:42:09)

piiska2: Tohtori Toonika ei nimestään huolimatta ole "pikkulasten" teoriakirja, Suosittelen lämpimästi. Itse olen opiskellut aikoinaan muista kirjoista, mutta esim 17v poikani pitää kovasti siitä ja on oppinut yllättävän lyhyessä ajassa paljon.

P.S. Tyhmiä kysymyksiä ei ole ;)

Olen tällä hetkellä popjazzleirillä.
Teoriaoppikirjana Tohtori Toonika. Jos sen osaa, saa vanhanaikaisen 3/3 suorituksen aikaiseksi.

PS Täytyy mennä itseensä: Tyhmiä kysymyksiä ei ole, vain tyhmiä vastauksia.
Yritän parantaa tapani.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)