Aihe: Beethovenin seksuaali-identiteettiä etsimässä.
1 2
megatherium
24.10.2005 20:55:51 (muokattu 27.10.2005 21:56:30)
Oliko Beethoven homofiili vai jotakin vielä pahempaa, sikäli kun tiedossamme on säveltäjän varsin läheiset suhteet omaan veljenpoikaansa, jonka huoltajuudesta hän taisteli katkerasti oikeudessa, toisena osapuolena pojan biologinen äiti?. Mieleni kuulokuvissa virittäytyy aivan tuo Mutter, mutter-huudahdus Taikahuilun Papagenan oidipuskompleksisesta äitifiksaatiosta perityen aina Schubertin 12-vuotiaan Philipp-pojan epätoivoisiin kutsuhuutoihin synkässä metsässä eräänä myrskyisenä yönä, jossa hän eksyneenä äidistään taistelee susia,pimeyttä ja epätoivoa vastaan. Oliko Beethoven tavallaan susi veljenpojalleen, joka yritti jopa ampua aivonsa pellolle Rauhensteinin linnan maalauksellisilla raunioilla, koska ei enää kestänyt setänsä tuppautuvaa seuraa ja lopulta pestautui armeijaan saadakseen tähän kömpelöä hellyyttä tarjoilevaan rujoon olentoon tarvitsemaansa etäisyyttä.
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
etnopoju
24.10.2005 20:58:51

mielestäni täysin epäoleellista.
megatherium
24.10.2005 21:10:18 (muokattu 27.10.2005 22:00:10)
mielestäni täysin epäoleellista.

Sama koskee muuten Schubertia vieläkin suuremmalla syyllä. Hänellä kun ei näet ollut edes sitä lähisukulaista tarvitsemansa hellittävän objektin muodossa, kuten vanhemmalla ja arvostetummalla, joskin jälkipolvien silmissä vieläpä nuhteettomalla kollegallaan. Schubertista on vain tullut jostain kumman syystä sellainen syntypukki vasten tosiasioita, joilla Beethoven on syystäkin raskautettu, mutta jätetty marttyyrinä huomiotta, neroutensa ja musiikkissaan tulvivan katumuksen ja anteeksiannon tähden.
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
sellisti
24.10.2005 22:54:54
Voi hyvä luoja.

En tiedä, en välitä, en halua lukea tällaisia topiceja.

Välillä taas jotain musiikkiin liittyvää, jookos Mega?
Haastattelija: "Olette nyt säveltänyt 150 sinfoniaa, milloin tulee seuraava?" Leif Segerstam: "No milloin ja milloin, mistä sen nyt tietää. Eihän sitä spermaakaan tule jos on just viisi kertaa nainut".
egaga
24.10.2005 23:09:45
Välillä taas jotain musiikkiin liittyvää, jookos Mega?
Joo, Mega, kun oot perehtynyt klassisiin teoksiin noinkin laajasti mitä tällä palstalla olet tuonut ilmi, ja sulla näyttää olevan tarmoa, niin mikset tekisi suosituslistaa tärkeimpien teosten levytyksistä? Toki niin, että se sisältäisi muutakin kuin Schubertia ja Kuulaa (vaikka ovatkin myös minun suosikkeja).
Tosi hifisti puhkoo silmänsä.
etnopoju
24.10.2005 23:20:01

Sama koskee muuten Schubertia vieläkin suuremmalla syyllä. Hänellä kun ei näet ollut edes sitä veljenpoikaa tarvitsemansa seksiobjektin muodossa, kuten vanhemmalla ja arvostetummalla, joskin jälkipolvien silmissä vieläpä nuhteettomalla kollegallaan. Schubertista on vain tullut jostain kumman syystä sellainen syntypukki vasten tosiasioita, joilla Beethoven on syystäkin raskautettu, mutta jätetty marttyyrinä huomiotta, neroutensa ja musiikkissaan tulvivan katumuksen ja anteeksiannon tähden.

tärkeämpää olisi mielestäni tässä tapauksessa tietää mahdollisita seksiin liittyvistä apuvälineistä, kuten ruoskista ja gimp- naamioista.

sattuisiko sinulla olemaan niistä yksityiskohtaista tietoa?
wrshredder
24.10.2005 23:47:17
Eks Tsaikkari ollu vähä gäy?
Romantikkoitkijät#23 29 JEDILAKI JEDI EI KOSKAAN SAA KIINTYÄ TOISEEN/ YSTÄVYYS PYSYY ALKUIAHASTUKSEN TASOLLA SYVENEE MUUTEN TOSI YSTÄVYYDEKSI NEUTRAALIMMALLA TAVALLA . MUUTEN JOS TÄMÄ UNOHTUU, JEDIN SIELU KÄRVENTYY TUHKAPALAKSI
etnopoju
25.10.2005 00:13:42

Eks Tsaikkari ollu vähä gäy?

ei edes niin kovin; se poika tykkäs ottaa melaa peppuun oikein tosissaan.
LesPaul70
25.10.2005 08:49:20 (muokattu 25.10.2005 08:49:37)
Avoin kysymys ylläpidolle: mikä helkkari siinä on että yhden palstan pahinta häirikköä ei saada kuriin? Eihän tällaista scheissen postausta sallita m.netin muilla palstoillakaan.

Minulla ainakin tuli mitta täyteen just nyt. Klassinen-palsta jää minulta lukematta niin kauan kuin megan annetaan täyttää se paskallaan. Ei tällaista vain jaksa lukea.
I don't get it... Why would the Fantastic Four send me a satellite photo of the Grand Canyon?
Herra-X
25.10.2005 10:04:48
Avoin kysymys ylläpidolle: mikä helkkari siinä on että yhden palstan pahinta häirikköä ei saada kuriin? Eihän tällaista scheissen postausta sallita m.netin muilla palstoillakaan.

Minulla ainakin tuli mitta täyteen just nyt. Klassinen-palsta jää minulta lukematta niin kauan kuin megan annetaan täyttää se paskallaan. Ei tällaista vain jaksa lukea.

Miksi ihmeessä? En minä koe meganpostailuja millää tapaa häiritseviksi. Päinvastoin. Palsta olisi kuolluttakin kuolleempi ilman herran postailuja.

Ei ole pakko avata keskusteluja joiden kirjoittajaksi mainitaan megatherium. (kone kaatuu) lopetan.
kalamies#39 >-)))>
LesPaul70
25.10.2005 10:37:09 (muokattu 25.10.2005 10:50:26)
Miksi ihmeessä? En minä koe meganpostailuja millää tapaa häiritseviksi. Päinvastoin.

Kokeile kirjoittaa hevipalstalle että epäilet James Hetfieldin olevan homo ja ehkä jopa pedofiilikin ja katso miten siihen suhtaudutaan siellä. Noin vertailun vuoksi.

Palsta olisi kuolluttakin kuolleempi ilman herran postailuja.

Johtuu myös siitä, että kaikki asiallinen sisältö jo pitkän aikaa tukahtunut megan sisällöttömän roskan alle. Minä ja veikkaan että aika monet muutkin klassisen musiikin esittäjät/tekijät eivät yksinkertaisesti VIITSI lukea/kirjoittaa tälle palstalle. Syynä tuo yksi häirikkö.
I don't get it... Why would the Fantastic Four send me a satellite photo of the Grand Canyon?
etnopoju
25.10.2005 11:51:47

Kokeile kirjoittaa hevipalstalle että epäilet James Hetfieldin olevan homo ja ehkä jopa pedofiilikin ja katso miten siihen suhtaudutaan siellä. Noin vertailun vuoksi.

olen kokeillutkin ja reaktio oli kuta kuinkin sama...tai itse asiassa kyseessä taisi olla tom arayan seksuaalisuus.

Johtuu myös siitä, että kaikki asiallinen sisältö jo pitkän aikaa tukahtunut megan sisällöttömän roskan alle. Minä ja veikkaan että aika monet muutkin klassisen musiikin esittäjät/tekijät eivät yksinkertaisesti VIITSI lukea/kirjoittaa tälle palstalle. Syynä tuo yksi häirikkö.

älä lue megan ketjuja ja aloita sitten itse niitä mielenkiintoisia ketjuja. en minä sinun ole nähnyt aloittavan kovinkaan montaa ketjua...
filtteri
25.10.2005 12:31:33 (muokattu 25.10.2005 17:54:11)

Jaahas. Mielestäni Megatherium ei häiritse tätä palstaa lainkaan, rikastuttaa sitä vain avoimella mielellään ja luovilla keskustelun aloituksilla, jotka olivat tosin aika ajoin järkyttäviä kieltämättä (ja teennäisiäkin), mutta usein kaiken sen sanahelinän takana oli kirkas ajatus -- hyvä idea vapaalle keskustelulle. Ja mielestäni nyt ollaan jo sanaston rikkauden puitteissa menossa parempaan suuntaan.

Toivo Kuulan, periodi-soittimien, oratorioiden, scherzo-muodon, jne. esille nostaminen on ollut erittäin aiheellista, ja keskustelun avaus ja otsikko on pitänyt sisällään lähes aina jotain hyvää informaatiota, oli se sitten Schubertin vähemmän tunnetusta teoksesta, tai mistä vaan, mutta kannattaa huomioida se, että usein itse omilla asenteillamme viemme megatheriumin keskustelunavauksen väärille urille. Tarttukaa siihen olennaiseen asiaan, ja jatkakaa siitä avoimin mielin, niin hyvä tulee.

Ei tästä homofiiliydestä puhuminenkaan mitenkään turhaa välttämättä ole, minulle ehkä hieman yhdentekevää, mutta on kieltämättä varsin totta, että monet suuret taiteilijat olivat homoja. Keskustelin aiheesta erään kansainvälisesti menestyneen pianotaiturin kanssa, ja hän sanoi esimerkiksi, että suurin osa erään eurooppalaisen yliopiston musiikin professoreista ovat homoseksuaaleja (missä hän opiskeli).

Minun puolestani tämän aiheen voi lukottaa, jos niikseen tulee, mutta puheet megatheriumin häiriköinnistä ovat kyllä aikamoista paskaa, varsinkin suhteellisesti.
LesPaul70
25.10.2005 13:20:06
en minä sinun ole nähnyt aloittavan kovinkaan montaa ketjua...

Etkä kyllä tule näkemään jatkossakaan. Etkä varmaan kovin monelta muultakaan klassisen musiikin ammattilaiselta, jos palstan yleinen taso on tämä. Ei kelpaa edes viihteeksi. Ei todellakaan inspiroi osallistumaan kirjoittamiseen. Tasokkaampaa klassisen musan keskustelua löytyy mistä tahansa muualta.

Älä murehdi, jatkossa en enää kuormita tätä palstaa, vaan seuraan vain m.netin muita osioita. Pitäkää te meganne, ja kaikki osapuolet ovat onnellisempia. (Tähänastisten tuotosteni surkean tason voit todeta helposti käyttämällä hakua.)

Näkemiin.
etnopoju
25.10.2005 15:11:49

Etkä kyllä tule näkemään jatkossakaan.

no, turha kai sitten on muita syyttää asian puutteesta, jos et itsekään ole valmis tekemään sen eteen mitään?

Ei kelpaa edes viihteeksi.

mitäs tuo nyt sitten tarkoitti?

Älä murehdi, jatkossa en enää kuormita tätä palstaa, vaan seuraan vain m.netin muita osioita.

siitä vain; ei siellä muuallakaan mielestäni sen "tasokkaampaa" keskustelua ole.
sellisti
25.10.2005 19:55:29
Megalta tulee paljon asiallistakin tekstiä, mutta siinä olen samaa mieltä että klasaripalstalla tuntuu menevän helpommin läpi sellainen mikä automaattisesti lukittaisiin/poistettaisiin eräillä muilla palstoilla, viitaten LesPaulin Hetfield-kommenttiin. Ehkä se johtuu siitä, että niitä palstoja lukee niin paljon suurempi määrä ihmisiä, että se älähdyskin on sitten ärhäkämpi ja mittavampi. Tai ehkä ylläpitoa ei juurikaan kiinnosta lukea mitä klasaripalstalla kirjoitellaan? Ennen kuin varoitusnappulaa painellaan oikein urakalla. Ei "korkeakulttuurin" nimissäkään sentään mitä tahansa pitäisi sallia.

Ei Mega ole häirikkö sillä hänellä on paljon hyviä kirjoituksia, mutta näitä yhdentekeviä voisi vähän rajoittaa.
Haastattelija: "Olette nyt säveltänyt 150 sinfoniaa, milloin tulee seuraava?" Leif Segerstam: "No milloin ja milloin, mistä sen nyt tietää. Eihän sitä spermaakaan tule jos on just viisi kertaa nainut".
megatherium
25.10.2005 21:42:56 (muokattu 25.10.2005 21:43:27)
Megalta tulee paljon asiallistakin tekstiä, mutta siinä olen samaa mieltä että klasaripalstalla tuntuu menevän helpommin läpi sellainen mikä automaattisesti lukittaisiin/poistettaisiin eräillä muilla palstoilla, viitaten LesPaulin Hetfield-kommenttiin. Ehkä se johtuu siitä, että niitä palstoja lukee niin paljon suurempi määrä ihmisiä, että se älähdyskin on sitten ärhäkämpi ja mittavampi. Tai ehkä ylläpitoa ei juurikaan kiinnosta lukea mitä klasaripalstalla kirjoitellaan? Ennen kuin varoitusnappulaa painellaan oikein urakalla. Ei "korkeakulttuurin" nimissäkään sentään mitä tahansa pitäisi sallia.

Ei Mega ole häirikkö sillä hänellä on paljon hyviä kirjoituksia, mutta näitä yhdentekeviä voisi vähän rajoittaa.

Kiitos tuosta viimeisestä, vaika tämän ihmisten yksityiselämää käsittelevän sontakasan tonkiminen jälkipolvien näkökulmasta saattaa tuntua paitsi huonon maun osoitukselta, myös epäoleelliselta ja absurdilta nerojen luoman musiikin välittämän täyttymyksen valossa tarkasteltuna, kyetessään levittämään täyttymystään vielä kauan luojansa kuoleman jälkeenkin kuulijoiden poskille leviävänä punana.

On kuitenkin kenties kiintoisaa pohtia säveltäjienkin elämään liittyviä realiteetteja ja sitä minkälaisista alitajunnan syvänteistä ja virroista, lähteistä, sitä on aikoinaan ammennettu taiteellisessa luomisaktissa nauttiessamme pahaa aavistamattomina taideteosten äärellä sen tuottamasta virvoituksesta sieluihimme ja samalla erään ihmisen katastrofin sublimoinnista, kun koemme katharsiksen, joka lopultakin osoittaa vain sen, että suuri taide, niinkuin ei Beethoveninkaan musiikki saa ravintoaan moraalista, eli moraali ei ole musiikinkaan lähde, myöskään välittäessään assosiaatioita joihinkin menneisiin koettuihin järkytyksiin säveltäjän sielunelämässä kaikkine eletyn elämän varjopuolineen ja pimeine mustine aukkoineen, tunkeutuen tietoiseen metodiikkaan kietoutuneena salaisia väyliä säveltäjän ja sitä kautta vastaanottajan tietoisuuteen, mutta jääden kuitenkin sisimmältä olemukseltaan lopulta salaisuudeksi, jonka kulloisiakin liikkeellepanevia primus motorin kaltaisia voimia ja vaikuttimia voi vain arvailla jäliviisaasta näkökulmastamme käsin. Vaikkakin meille tuottaa tydytystä samanaikainen tulkitayritys, kääntää sellaista, mikä ei ole käännettävissä sanoiksi, mutta kaihtaen kaikkia semanttisia käsitteitä ja merkityksiä. Se on arvausleikkiä, joka ei vaikuta loputulokseen.
etnopoju
26.10.2005 00:10:16

minä en usko "neron" käsitteeseen enkä edes "taiteen" käsitteeseen; on vain oleellista/epäoleellista inhimillistä tekemistä.

minun mielestäni ei ole sen hyödyllisempää tonkia näiden suurien "nerojen" elämää, kuin kenen tahansa muunkaan elämää, koska meillä on oma elämä elettävänä. elämä on liian lyhyt beethovenin tai kenen tahansa muunkaan kuin oman seksuaali-identiteetin tutkimiseen.

että näin; jään odottelemaan paskasadetta niskaani.
hörhö
26.10.2005 11:33:20

minä en usko "neron" käsitteeseen enkä edes "taiteen" käsitteeseen; on vain oleellista/epäoleellista inhimillistä tekemistä.

minun mielestäni ei ole sen hyödyllisempää tonkia näiden suurien "nerojen" elämää, kuin kenen tahansa muunkaan elämää, koska meillä on oma elämä elettävänä. elämä on liian lyhyt beethovenin tai kenen tahansa muunkaan kuin oman seksuaali-identiteetin tutkimiseen.

että näin; jään odottelemaan paskasadetta niskaani.

Eihän se nyt näin voi mennä. Säveltäjät ovat kuitenkin mystisiä jumalolentoja, jotka elävät pienissä kammioissa. Kun postilaatikkoon pudottaa punaviinipullon ja ranskanleivän, kuukauden päästä huoneiston oven alta sujahtaa liuskoja jotain salaperäistä viisautta. Mielestäni tervehenkisestä kunnioituksensekaisuudesta kertoo tapahtuma eräässä nuorisopuhallinorkesterissa. Kun yhtye soitti jotain uutta nykymusiikkiteosta kapu mainitsi, että säveltäjä on tulossa kuuuntelemaan treenejä ensi viikolla, kuului pultista kommentti: "ai onko joku säveltäjä vielä elossa?".
"Only sick music makes money today" -Nietzsche (1844-1900)
John Titor
26.10.2005 13:21:15 (muokattu 26.10.2005 13:25:27)

Oliko Beethoven homofiili vai jotakin vielä pahempaa

Onkos homosensuelliudessa jotain pahaa? Sama kai se on, mihin reikään lihaansa survoo.
Kuinka paljon tällaiset ulkomusiikilliset, taiteilijan tavallisen elämän kulkuun enempi vaikuttavat tekijät loppujen lopuksi vaikuttavat ulostulevissa musiikillissa kokonaisuuksissa? Vaikuttaako syntyvään musiikkiin ainoastaan omaksuttu musiikki ja sitä prosessoimalla synnytetyt omat, tuoreet ajatukset vai onko musiikki jollain tapaa todellisuuden ja tunteiden kirjon ilmentymää? Syntyykö musiikki elämäntilanteesta riippuen tietynlaisessa muodossa, ja onko syntyvä musiikki jonkinlaista ihmisluonnon absoluuttista projektiota vai tietynlaista subjektiivisen ehdollistumisen kautta syntynyttä idea-arsenaalin ulostuontia? Jos jälkimmäinen on totta, eikö silloin olisi mahdollista, että joku, joka on kuunnellut synkissä fiiliksissä pelkkää iloista musiikkia, synnyttää depressiossa pelkkiä iloisia teemoja? Jos taas edellinen on totta, pidän säveltaiteilijan asemaa hieman ankeana - kappaleen kuultava muoto on riippuvainen pelkästään siitä, missä fiiliksissä esittäjä sattuu ajattelemaan.
Itse olen taipuvainen hylkäämään musiikista kaiken mystifioinnin ja käsitykset tunteen ja tulkinnan merkityksestä ja ajattelen pikemminkin musiikin olevan tulosta siitä, että ihmismieli on tarkasti rajannut metelin ja keksinyt lainalaisuudet joiden mukaan äänimassaa voidaan taivuttaa haluttuun muotoon. Pikemminkin tulkinta, musiikin oikeat esitystavat, ja muut vastaavat nykyisin kovasti mystifioidut asiat, ovat näkemystä samalla tavalla kuin kirjailijalla on näkemystä ja hahmotuskykyä siitä, minkä tyyppistä kieltä kirjassa käytetään, minkälainen tarinarakenne kirjassa on jne. Eihän kukaan sano kirjailijoistakaan että "ihan hyvä tekniikka, mutta tästä kirjasta puuttuu tunnetta", vaan ajattelemme että kirjan muoto on sekava, juoni ei tule esiin, tai kirjassa on käytetty sekavasti erilaista kieltä, esim. slangia ja asiakieltä samassa fraasissa sekaisin.
Vielä alkuperäiseen aiheeseen palatakseni, mielestäni on todennäköisempää, että tietyt rajut elämäntilanteen muutokset ja muut aiheuttavat usein ihmisissä defenssireaktioita, jotka saattavat säveltäjillä ilmentyä esim. vetäytymisenä oman kammion rauhaan piiloon muulta maailmalta - ja koska siellä ei ole muuta tekemistä kuin säveltää, niin yleensä tällaisissa tilanteissa syntyy paljon musiikkia, isoja teoksia tms. jonka kaltaiseen ajallisesti vaativaan sävellystyöhön normaalissa elämäntilanteessa ei tunnu löytyvän aikaa.
Kamalan sekavaa tekstiä tulee ainakin multa tänään. Perkele, mitä olette asiasta mieltä??
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)