Muusikoiden.net
08.12.2016
 

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nopeutta käsiin ja jalkoihin
1 2 3 4 524 25 26 27 28
Aegis
21.12.2004 14:36:51 (muokattu 29.09.2005 14:53:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miljoonannen tublabassari/blastbeat topikin jälkeen näyttää olevan aika vääntää jonkilainen lyhyt oppimäärä siitä, että miten sitä nopeutta oikein hankitaan. Yritän tehdä tästä mahdollisimman yleismaailmallisesti pätevän oppaan, jonka toivoisin auttavan edes jonkun paremmin alkuun.
 
1. Tosiasioiden toteaminen
Kontrolloidun ja hyvältä kuulostavan nopean soiton ytimenä on liikkeiden rentous, joten lihasten jännittäminen ja käsien tärisyttäminen kannattaa heti ensimmäisenä unohtaa. Sen sijaan kannattaa hankkia itselleen roppakaupalla kärsivällisyyttä ja päättäväisyyttä. Nopeaksi ei kehitytä päivässä, viikossa, kuukaudessa, eikä välttämättä edes vuodessa. Kehitys on hyvin hidasta ja jopa turhauttavaa, mutta oikeanlaisella, säännöllisellä ja kurinalaisella harjoittelulla nopeus nousee hitaasti, mutta varmasti. Motivaation ylläpitäminen on joskus vaikeaa, mutta on ajateltava positiivisesti ja jaksettava eteenpäin. Kyse ei ole lahjakkuudesta, vaan siitä että jaksaa treenata. Oikeanlainen treenamineen auttaa jokaista, joka vain jaksaa harjoitteluun panostaa riittävästi.
 
2. Valmistelut
Aloitetaan siis A:sta, eli lämmittelystä. Kuten aina rumpuja soittaessa, on tärkeää tai ainakin erittäin hyödyllistä suorittaa asianmukaiset lihasten lämmittelyt ja venyttelyt. Eli ihan soittokämpässä kävelyä, käsien pyörittelyä, polvet rintaan hyppyjä ja mitä vaan mikä saa veren kiertämään ja lämpöä lihaksiin.
 
Kun alkaa lämpö tuntua, niin laita vasen käsi suoraksi ja tarraa oikealla kädellä kiinni sormista ja taivuta kämmentä taaksepäin (eli sormet kattoa kohti) niin, että kyynärvarressa tuntuu venytys. Pidä tässä asennossa n. 20 sekuntia ja päästä irti. Tämän jälkeen taivuta kättä eteenpäin (eli sormet lattiaa kohti) ja pidä n. 20 sekuntia. Toista sama oikealle kädelle. Tämän jälkeen laita molemmat kädet suoriksi ja pyöritä ranteita n. 20 sekuntia. Ravistele kädet ja lyö vaikka ilmaan muutama napakka suora.
 
Seuraavaksi venytetään jalkoja. Ota tukea seinästä, tarraa vasempaan nilkkaan ja koukista polvea niin, että venytys tuntuu etureidessä n. 20 sekuntia ja toista sama oikealle jalalle. Tämän jälkeen mene hyvin lähelle seinää, aseta vasemman jalan varpaat seinää vasten ja nojaa eteenpäin. Venytyksen tulisi tuntua pohkeessa. Pidä n. 20 sekuntia ja toista sama oikealle jalalle.
 
HUOM! Olen itse käyttänyt aina tälläista lämmittelyä, mutta jos siinä on jonkun mielestä puutteita, niin neuvoja otetaan vastaan. Nämä kuitenkin ovat itselläni auttaneet saamaan rentoutta soittoon.
 
3. Kapulat käteen ja jalat polkimille.
Sitten alkaakin ikävin osuus, eli treenaus. Nopeuden kasvattaminen aloitetaan aina hitaasta soitosta. Eli metronomiin lukemaksi 60 bpm ja sitten yksittäisiä iskuja virveliin vuorokäsin. Iskut on saatava kuulostamaan napakoilta ja pidettävä ne taimissa. Lyöntien täytyy myös olla yhtä voimakkaita, eikä muutoksia saisi tapahtua, ellei ole juuri tarkoituksena käyttää aksentteja. Ennen kuin kontrolli iskuissa hitaassa tempossa on kohdallaan, ei kannata ruveta nopeuksia nostamaan. Turhien lihasten käyttö on pidettävä minimissä kun nopeudet nousevat, joten kitke pois kaikki turha liike ja pyri käyttämään vain ranteita ja sormia. Perus lyöntiteekniikan harjoittelussa on hyvä olla mukana kokeneempi soittaja tai mielellään opettaja, joka huomaa mahdolliset virheet aloittelijaa paremmin.
 
Kun lyönnit ovat kohdallaan, aloitetaan varsinainen nopeuden nostaminen. Tähän tarkoitukseen hyviä ovat rudimentit, joita löytyy vaikkapa sellaisesta kirjasta kuin Stick Control, joka pitäisi jokaisen rumpalin kirjahyllystä löytyä. Kaksi hyvin normaalia rudimenttia ovat
 
OVOOVOVVOVOOVOVV
OVVOVOOVOVVOVOOV
 
joissa O tarkoittaa oikeaa kättä ja V vasenta kättä. Hyvä tapa on soittaa kahdeksasosanuotteja rudimenttien mukaan. Itse olen myös käyttänyt seuraavanlaista taktiikkaa: ensin soitetaan neljä tahtia kahdeksasosia vuorokäsin, sitten tuplaiskuilla, sitten kolmen, neljän ja kahdeksan iskun sarjoina. Sitten 8, 4, 3, 2, 1 ja uudestaan alusta.
 
Kuten jo tuli mainittua, harjoitukset on tehtävä hitaasti. Tempo pitäisikin olla niin hidas, että lihaksia ei tarvitse jännittää, vaan kaikki iskut voi tehdä rennosti. Eli metronomiin riittävän hidas lukema, sitten kaksikymmentä tahtia esim. jotain rudimenttia tai vaikka pelkästään vuorokäsiä ja HUOM! ilman aksentteja! Kahdenkymmenen tahdin jälkeen metronomiin kaksi iskua lisää tempoa ja sama uusiksi. Jos iskut eivät mene kohdalleen tai käsiä pitää jännittää, niin palataan kaksi askelmaa taaksepäin ja jatketaan taas. Siinä perusidea kaikessa yksinkertaisuudessaan. Tätä samaa ideaa sitten sovelletaan tarpeen mukaan, eli vaikkapa oikea käsi ridellä ja vasen virvelillä tai oikea virvelillä ja vasen haitsulla tai ihan miten vaan haluaa.
 
Lähes samat säännöt pätevät myös bassareihin, mutta niitä treenatessa kannattaa soittaa myös mahdollimman paljon erilaisia komppeja. Eli jos halutaan kestävyyttä jaktuvaan mättöön, niin powermetal tukutukua, väärinpäin tukutukua (eli virveli ensimmäisellä iskulla), Morbid Angel pärinää ja ihan kaikenlaisia variaatioita virvelin ja haitsun/riden kanssa. Erittäin hyödyllistä on myös soittaa nopeita pyrähdyksiä tyyliin Pantera, Meshuggah ja Fear Factory. Näiden avulla on helpompi löytää oikea tekniikka nopeaan soittoon ja samalla kehittyy myös kontrolli ja independenssi.
 
4. Zen
Kun Zen mestari opettaa oppilastaan ampumaan jousella, hän aloittaa ensin jousen jännittämisestä, eikä anna oppilaansa ampua nuolta, ennen kuin jousen jännittämiseen tarvittava liike on täydellinen. Aika on tässä sivuseikkana, joten jousen jännittämistä harjoitellaan vaikka vuosi, jos on tarpeen.
 
Samaa periaatetta voidaan soveltaa myös nopeuden harjoittelussa, eli aina pitäisi tärkeimmät ja kaikkein olennaisimmat taidot opetella ennen kuin siirtyy harjoittelussa seuraavalle tasolle. Kun konttaamisesta siirtyy juoksemiseen, kannattaa siis ensin opetella kävelemään ettei vauhdissa kompuroi.
 
5. Pari vinkkiä vielä..
Kotona käsien harjoittamisessa tyyny on hyvin kätevä työkalu, koska siinä ei ole minkäänlaista reboundia. Pompun harjoittamiseen sopii esim. rumpupädi tai oma metodini, eli hiirimatto puupöydällä :) Sekä ilman pomppua että pompun kanssa on opittava elämään mahdollisimman hyvin.
 
Kannattaa soittaa pelkän nopeustreenin lisäksi vaikkapa ihan perinteistä rokkia, jotta saa muutakin näkökulmaa omaan soittoon. Pelkän nopeuden harjoittaminen voi tehdä soitosta puisevan kuuloista, mutta kun ymmärtää hiukan sitä mikä saa musiikin svengaamaan, niin groovea voi tuoda myös blastiin ja grindiin.
 
En nyt jaksanut tähän käydä erottelemaan erilaisia blasteja, grindejä ja skankkeja, mutta lisätköön joku ne halutessaan tähän ketjuun. Nillittäkää jos tarvitsee, varmaan tuolta nyt jotain uupuu. Koittakaa alkuun pärjätä vaikka näillä neuvoilla.
 
Lisättyjä sekalaisia vinkkejä muilta:
 
Wavelength
Double stroke roll -harjoitus:
R R L L R R L L R R L L R R L L
R L L R R L L R R L L R R L L R
L L R R L L R R L L R R L L R R
L R R L L R R L L R R L L R R L

(repeat ad nauseam)

Harjoituksessa pyritään sellaiseen lyöntibalanssiin, että rollin soundi ei muutu rivin vaihdon yhteydessä.
 
Mustakaapu_3
Intervalliharjoitus:
Laita kello näkyville niin, että voit viisareista katsoa aikaa. Sitten aloitat rollin niin hitaasti kuin ylipäätänsä on mahdollista eli käytännössä aluksi noin sekunti iskujen välillä. Sitten siitä vaan tasaista kiihdytystä 45 sekuntia ja lopusta noin 10s olisi tarkoitus pitää rolli tasaisena ja tietenkin niin nopeana kuin vain pystyt rennosti ja tasaisesti soittamaan. Tässä piilee sitten se vaaran paikka, eli älä aloita tai kiihdytä rollia liian nopeasti, ettei käy niin, että et enää lopussa pysty soittamaan/kiihdyttämään tasaisesti!

Sen jälkeen 45 sekuntia hidastat tasaisesti. Sitten noin 15s taukoa ja sama uusiksi. Toista kolme kertaa, jonka jälkeen 15min taukoa soittamisesta ja sitten vaan sama ruljanssi vielä kahdesti läpi.
 
Als ik een vis was dan zouden auto's ramen hebben en zelfs rendieren zouden neuken in een aquarium.
Remo
21.12.2004 15:13:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep todennäköisesti hyvää tekstiä, mutta en vaan kerkiä sitän nyt lukemaan. Ei muutakun varotusta vaan että saadaan tämä FAQ:ksi.
 
PAISTE CYMBALS REMO HEADS
Woodoo
21.12.2004 15:30:52 (muokattu 04.01.2005 09:33:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Todella hyvä teksti, pitääkin ottaa itseäkin niskasta kiinni jareenata rudimentteja...
Mutta varsinkin niille tuplatykyttäjille (en lue itseäni heihin vaikka tuplabasarit omistankin) niin pohjelihakset on hyvä lämmittää. Toinen jalka ilmaan, luonnollisesti toinen on maassa. Nousee päkijälle ja alas. Tarpeeksi monta kerttaa ja jalan vaihto, jos ei meinaa miltään tuntua niin basisti selkään ja uusiksi. Sen jälkeen päkijä seinää vasten, kantapää maassa ja polvea seinään päin 20 sekunttia lienee hyvä tässäkin, tosin venytystä ei tarvi eikä saa tehdä repimällä, tuo lihas on toisinaan hiukan herkkä...
 
Maardi
21.12.2004 17:01:08 (muokattu 24.12.2004 23:39:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvää asiaa oli tuossa. Voisinpa pistää muutaman eri version nyt niistä blästeista. Jos on eri näkemyksiä ja nimityksiä niin kommenttia vaan.
 
Eli tämän meikäläinen ainakin mieltää ihan perusblastiksi:
 
h x-x-x-x-x-x-x-x (eli perus tasamättöä)
s x-x-x-x-x-x-x-x
b x-x-x-x-x-x-x-x
 
ns. "cannibal blast"
 
h x-x-x-x-x-x-x-x (eli jalat soittaa tuplana sen minkä kädet)
s x-x-x-x-x-x-x-x
b xxxxxxxxxxxxxxx
 
Seuraavasta taitaa olla montakin nimitystä: blastbeat,grind ainaskin
 
h x-x-x-x-x-x-x-x
s -x-x-x-x-x-x-x-x
b x-x-x-x-x-x-x-x
 
ns. "Bomb blast"
 
h -x-x-x-x-x-x-x-x-x
s x-x-x-x-x-x-x-x-x
b xxxxxxxxxxxxxxxxxx
 
Skankbeat eli rässikomppi
 
h x-x-x-x-x-x-x-x
s --x---x---x---x
b x---x---x---x---
 
Näistähän saa tietenkin soveltamalla miljoona eri variaatiota esim. soittaa hi-hattiin/rideen 4-osia ja virveliin 8-osia.
 
Vielä muutama linkki mistä itse ainakin olen saanut tietoa:
 
http://www.derekroddy.com/phpBB2/viewtopic.php?t=476
 
http://www.imperiumi.net/phpBB2/viewtopic.php?t=530
 
Laittakaa viisaammat vielä neuvoja ja vinkkejä.
 
Kurpitsa
Bacchus
21.12.2004 18:43:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvää työtä Aegis, mukavaa että jaksoit vääntää! Kyllä tuolta muutamia uusiakin pointteja sain poimittua.
 
-
Aegis
21.12.2004 20:23:32 (muokattu 21.12.2004 20:25:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Skankbeat ja grindi eroavat siinä, että skankissa on haikka virvelillä ja bassarilla, mutta grindissä vain bassarilla, huomio huomio.
 
EDIT: Niin, piti vain sanoa, että hyvä jos kelpaa. Nyt pitäisi itsekin käydä noudattamaan noita ohjeita...
 
Als ik een vis was dan zouden auto's ramen hebben en zelfs rendieren zouden neuken in een aquarium.
Postmortem
21.12.2004 20:41:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvää shittii.Vois kans ruveta treenaamaan noita.
 
hollmi-5
21.12.2004 23:30:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Valitettavasti blasti ja grindi ei swengaa:-) Muuten hyvä topickinaloitus ja hyviä pointteja kaikkeen rumpalointiin.
 
Mika Hollström
J. Cool
21.12.2004 23:49:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Valitettavasti blasti ja grindi ei swengaa:-) Muuten hyvä topickinaloitus ja hyviä pointteja kaikkeen rumpalointiin.
 
mjoo. oliskohan joku jenkeissä kirjottanu kirjan groovea mä metsästän? jos ei, niin siinä olis vaikka steve gaddille tekemistä eläkepäiville - jos nyt gadd sellaisille joskus siirtyy ;D
 
don't touch my bumtsibum
Aegis
22.12.2004 11:29:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Valitettavasti blasti ja grindi ei swengaa:-) Muuten hyvä topickinaloitus ja hyviä pointteja kaikkeen rumpalointiin.
 
Blasti ja Grindi svengaa tasan niin paljon kuin rumpali pistää ne svengaamaan. Ihan oikeasti. Kaikenlaisten pienten aksenttikikkojen kanssa saa tehtyä vaikka mitä. Tosin kun haetaan sitä peräänantamatonta murskabiittiä, niin yleensä sen saa parhaiten ilman aksentteja.
 
Windows Media Playerin omistajat käyköön seuraavan linkin kautta kuuntelemassa "muutama" variaatio noista perinteisistä blasteista ja grindeistä:
http://shop.relapse.com/artist/artist.aspx?ArtistID=10076
Sieltä sitten painatte "Downloads" Puikoissa John Longstreth (sthhthstsrh tai jotain) ja kyllä siellä sitä svengiä löytyy kun laitetaan löytymään.
 
Tiesittekö muuten, että ensimmäistä kertaa on grindikomppia käytetty jo 70-luvulla Atomic Rooster nimisen progebändin toimesta. Jos joku tietää vielä aikaisemman esimerkin, niin kertokaa ihmeessä.
 
Als ik een vis was dan zouden auto's ramen hebben en zelfs rendieren zouden neuken in een aquarium.
Bacchus
22.12.2004 13:38:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Windows Media Playerin omistajat käyköön seuraavan linkin kautta kuuntelemassa "muutama" variaatio noista perinteisistä blasteista ja grindeistä:
http://shop.relapse.com/artist/artist.aspx?ArtistID=10076
Sieltä sitten painatte "Downloads" Puikoissa John Longstreth (sthhthstsrh tai jotain) ja kyllä siellä sitä svengiä löytyy kun laitetaan löytymään.

 
Hyvän kuuloista soittoa, aika omalaatuinen tyyli. Muutenkin pirteää musaa, näin juuri heränneenä toimii erittäin hyvin.;)
 
-
Aegis
24.12.2004 12:28:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ai niin, nyt juuri tajusin, että kun blasteja tai grindejä treenaatte, niin tietenkin harjoitellaan sitten jalat ja kädet yhtäaikaa, että kehitys on tasaista. Eli niin hitaasta temposta aloitetaan, että kaikki raajat pysyvät tarkasti taimissa rennosti ja siitä sitten kehittämään. Ja jos tosi kova jätkä haluaa olla, niin grindit yhdellä jalalla ja blastit myös. Tämä on hyvä keino treenata myös vasenta jalkaa, jos siis soittaakin huonommalla raajalla. Itsestäänselvyyksiä, mutta mainitsen kuitenkin.
 
Als ik een vis was dan zouden auto's ramen hebben en zelfs rendieren zouden neuken in een aquarium.
Maardi
24.12.2004 12:57:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heh, tuli tuosta yhdellä jalalla soittamisesta mieleen herra Roddy. Hänen mielipiteensähän on että kahdella jalalla soittaminen on ns. "cheating". Jostain luin myös että "on kirjoittamaton sääntö että jokainen hoitaa blastinsa yhdellä jalalla." Typerän kuuloista sinänsä, kun ihmisellä kumminkin on 2 jalkaa niin miksei kumpaakin suotaisi käyttävän? Tosin voi olla että yhdellä jalalla soittaminen tuo paremman kontrollin, jos vaan on tarpeeksi nopeutta niihin übernopeisiinkin tempoihin. Aika haipakkaa Roddy ja Sandoval ainakin yhdellä jalalla pistelevät.
 
Kurpitsa
hgr
24.12.2004 16:34:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En kyllä ymmärrä miksi pitäisi väkisin soittaa yhdellä jalalla, jos ne tuplat kerran ovat olemassa. Soittaako joku käsillä esim. 16-osafillejä yhdellä kädellä tempoon 150? Ja onko se huijausta jos soittaakin kahdellä kädellä ;)
Aegis
25.12.2004 11:08:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun opettelee yhdellä jalalla, niin se tuo paljon enemmän mahdollisuuksia ulottuville. Cannibaaliblastin opettelukin luultavasti helpottuu ja voi myös tehdä vaihtoja virveliin mukana menevien bassarien, tuplattujen bassarien, tai minkä vaan mieleentulevan kanssa. Sitäpaitsi sinkkupedaalin nopeudesta on erittäin paljon iloa kaikessa mahdollisessa musiikissa, ainakin jos osaa tehdä muutakin kuin vain vetää kahdeksasosia peräkkäin.
 
Als ik een vis was dan zouden auto's ramen hebben en zelfs rendieren zouden neuken in een aquarium.
wavelength
29.12.2004 18:45:24
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käsien sekä jalkojen nopeuden ja kontrollin harjoittelussa elintärkeä opus on Stick Control, ellei sitä joku vielä tiedä. :)
 
Olen soitellut kirjan rytmejä jaloilla (jos ei löydy tuplabassaria, kelpaa myös bassari-haitsu-yhdistelmä) siten, että ensin vahva käsi soittaa peltiin kahdeksasosia samassa tahdissa jalkojen kanssa, ja heikko käsi kakkosta ja nelosta. Siis tavallista kasibiittiä, jossa on jatkuvasti pohjalla molempien jalkojen työskentelyä. Kymmenen tahtiparin jälkeen kädet vaihtavat osia, heikko käsi liidaa ja vahva soittaa backbeatit. Harjoitus kehittää käsien ja jalkojen iskujen kohdistamista, heikkojen raajojen "leadia", minkä lisäksi jalat pääsevät irtaantumaan tavallisesta vuorottelevasta tukutukusta, mikä taas mahdollistaa erilaisten (tuplabassari-) väli-iskukuvioiden vaivattoman tuottamisen.
 
Pastilli?
lateq
29.12.2004 21:33:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehdottomasti suositeltavaa tuo yhdellä jalalla blastien treenaaminen.
Minulle joskus joku kokeneempi rumpali neuvoi käyttämään molempia jalkoja blasteissa ja grindeissä säästääkseni energiaa - ja minähän käytin. Nyt huomaa tuloksen; pystyn soittamaan jalalla enää kolmasosan siitä nopeudesta mitä kädellä, kun taas vuosi sitten tilanne taisi olla aivan toinen.
Nyt sitten vaan ahkeraa kurinpalautusta jaloille, tiedossa on siis äärimmäisen tylsiä treenejä. :P
 
Laavassa on ikävä saatanaa.
hgr
31.12.2004 16:40:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitäpaitsi sinkkupedaalin nopeudesta on erittäin paljon iloa kaikessa mahdollisessa musiikissa, ainakin jos osaa tehdä muutakin kuin vain vetää kahdeksasosia peräkkäin.
 
On on, mutta tarkoitinkin nimenomaan tuota suorien 8.-osien soittamista. Sillä sinkulla tietysti voi ja kannattaa opetella soittamaan vaikka mitä kuvioita ja vaikka kuinka nopeasti. Voi pitää vaikka toisen jalan haitsulla.
grooveri
02.01.2005 12:34:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Loistavaa tekstiä kiitoksia vaan.
 
Kun alkaa lämpö tuntua, niin laita vasen käsi suoraksi ja tarraa oikealla kädellä kiinni sormista ja taivuta kämmentä taaksepäin (eli sormet kattoa kohti) niin, että kyynärvarressa tuntuu venytys.
 
Tuosta venytyksestä sen verran että se toimii paremmin niin että laittaa kaden pöydälle, kääntää sormet itseen päin ja painaa kevyesti. Sitten sama homma vielä kämmenselkä pöytään. Näin et jännitä toista kättä samalla kun venytät toista.
 
??
fmcruelty
08.01.2005 11:58:41
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pompun harjoittamiseen sopii esim. rumpupädi tai oma metodini, eli hiirimatto puupöydällä :)
 
Asiallinen viritelmä. Pitääpä oikeen testata kans.
 
Nii... mä aattelin, jos lähtisit seuraksi, nii voitas pistää taksikulut puokkiin. Nii ja voisit pistää baaris mulle yhen viskin. Nii ja hommaisit sit kuskin huomiseksi. -Elämä-
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 524 25 26 27 28

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti