Aihe: Hyvän komppisoundin / leadisoundin erot?
1
aalataur
09.01.2009 22:28:21 (muokattu 09.01.2009 22:29:50)

Onko jonkinlaisia perusajatuksia siitä millainen on hyvä komppisoundi ja millainen hyvä leadisoundi? Esim. taajuusalueiden korostaminen vahvarista / efektien käyttö?
Kuinka yleistä on että metalli/rock-sahaukseen/komppaukseen käytetään jonkinlaisia kaikuja?

Itse olen tottunut siihen että komppisoundi metallisahauksessa on aina täysin ilman mitään kaikuja tai delayta. Kun taas leadissa tykkään lyödä delayn/reverbin tai molemmat päälle. Tietysti delaylla voi kehittää jotain esim. 4/4 -ideaa rytmikitaraan, vaikka barre-soinnuilla, mutta en delayta sahauksessa käytä koskaan.

Hämmästyin kuitenkin kun avasin Line6:n POD Farmista (mallinnussofta) presetin nimeltä Master of Puppets rhythm, ja siinä oli analog delay sekä medium hall -kaiku. En minä levyltä kuunnellessa ole ainakaan huomannut että Masterissa olisi tuollaisia, se kuulostaa omaan korvaani hyvin kuivalta kaiuttomalta jynkytykseltä.

Edit: Tietysti nää on kaikki pitkälti makuasioita, mutta onko mitään "kirjoittamattomia sääntöjä" / yleisiä perusajatuksia?
Apricot
10.01.2009 14:15:17
Edit: Tietysti nää on kaikki pitkälti makuasioita, mutta onko mitään "kirjoittamattomia sääntöjä" / yleisiä perusajatuksia?

"Säännöt" menee niin, että mitä rytmisempi ja nopeatempoisempi biisi on, sitä vähemmän siinä on tilaa esim. kaiuille ja viiveille.

Levy- ja keikkasoundeja ei kannata sotkea keskenään. Tuossa mainitsemassasi puppetsissa on ehkä laitettu kitaroihin kaikua vasta miksauksessa, mutta keikalla se ei välttämättä toimi kaiken sen humun ja metelin keskellä. On periaatteessa aina parempi, että keikalla tai studiossa miksaaja annostelee kaiut ja muut efektit, mikäli mahdollista. Soittajan on vaikeampi kuulla kokonaisuutta itse. Mutta on tietysti poikkeuksetkin.

Komppi- ja soolosoundien välillä ei välttämättä ole muuta eroa kuin ero volumessa, mikä voi olla esim. 3 - 6 dB. Kaikki riippuu musiikista, biiseistä, sovituksista, mitä instrumentteja bändissä on (1 vai 2 kitaraa, koskettimet ym.)... Toiset laittaa soolosoundiin enemmän säröä, toiset vähemmän, kolmannet enemmän middleä. Jos soittaisin nyt metal-yhtyeessä, niin perussoundi olisi koko ajan sama, korkeintaan laittaisin volumeboostin sooloihin jos tarvitsee, ja reverbiä ja delayta spontaanisti jos siltä tuntuu. Jos soundi on hyvä, se toimii sekä kompissa että sooloissa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)