![]() Tiistaina 18:59:14 | |
---|---|
Sen vähän mitä mä olen viime vuosina itse keikkaa yms. tehnyt, olen pyrkinyt soittamaan mun Roland Cube 80X COSM:lla, eli vahvistimesta. Ja ne muut, joita olen joko mun omalla vanhalla Vibroluxilla tai random backline-putkimyllyllä vetänyt, ovat menneet sooloboosterilla etupäätä ruttaamalla, eli jälleen vahvistimesta. Zydecobändin rokkikitaristina toimiminen kun on nähkääs helppoa kuin heinänveto ilman mitään suristimiakin, jos vain preferoi snadisti kompressoitua ja naturismiin vivahtavaa liidisaundia. Tuuttiin tää tehtiin, CTS:n 500K:n ruukut ja aniliiniväri takaisin! Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/ | |
![]() Tiistaina 19:56:52 | |
Sopivasti säröä vahvistimesta ja sen päälle ts, tai sd1 boostaamaan. Sama pätee myös säröpedaalin kanssa. Säröpedaalia toki soitan clean kanavan läpi. Soldanon säröpedaali (slo overdrive, virallisesti, mutta säröpedaali on!) Toi slo pedaali on toistaiseksi koskaan paras säröpedaali mitä olen käyttänyt. En ole koskaan käynyt Tavastialla, älä kysy miksi! | |
![]() Keskiviikkona 07:57:11 (muokattu keskiviikkona 08:06:34) | |
Tavallaan kummastakin kun soitan monesti Bossin IR-2 vahvari pedaaliin ja boostaan lisäksi tarvittaessa Bossin boosterilla tai SD-1 pedaalilla. Tuohon IR:ään saa kuulokkeet ja on siksi kätevä näin kotosalla kun soittelee. Vahvistin on Voxin MV50 Boutique ja sille Voxin BC 108 kaappi ja sekin on kotona erinomainen, siinäkin kyllä kuulokeliitäntä. Saattaisi riittää jopa jonkun bändinkin kanssa, jos ei ihan tappovolumet. Kun kysytään hyvää soundia, olipa se puhdas, säröinen tai siltä väliltä, niin näistä kirjoituksesta ei voi oikein toinen kitaristi kauheasti hyötyä kun kaksi erityylistä kitaristia voi kuulostaa hyvinkin erilaiselta samalla vahvarilla, samalla pedaalilla, samalla kitaralla jne. | |
![]() Keskiviikkona 10:43:24 | |
Ei niin, eikä senkään takia, että eri tyylilajit vaativat niin erilaisen soundipaletin. Plus että tietyissä tyyleissä voi soittaa liiditkin aika erilaisilla soundeilla, ja jokainen kuitenkin toimii jos homma tehdään oikein. Tuuttiin tää tehtiin, CTS:n 500K:n ruukut ja aniliiniväri takaisin! Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/ | |
![]() Torstaina 00:34:08 | |
En ole kyllä yhtään samaa mieltä itseni kanssa mitä 1. sivulla kirjoitin. Toki, vahvistin on edelleen tärkeä lenkki ja osa kokonaisuutta, mutta pedaalit ovat oikein hyvä ja hieno lisä. Aika harvasta vahvistimesta saa itsessään uskottavia fuzz-soundeja. Eli olen menneen itseni kanssa eri mieltä ja totean, että molempi parempi. moving in stereo | |
![]() Torstaina 05:09:54 | |
Kaikissa tällaisissa se järkevin vastaus on kaikista tylsin: riippuu täysin tilanteesta. Aika paljon tulee keikkailtua niin, että vahvistimena on se, mikä backlinessa sattuu kulloinkin olemaan. Sellaisessa tilanteessa varsin kätevää olla soundipuoli säröineen mahdollisimman valmis jo ennen vahvistimelle menemistä. Helppo hakea tarpeeksi järkevä kliini vahvarista kuin vahvarista. Jos taas vetelisi jotain blues tms diudiu-keikkaa pikku-tweedillä, niin siinähän olisi purkit vain tiellä. | |
![]() Torstaina 10:50:08 | |
foliohats tokaisi: niin siinähän olisi purkit vain tiellä Joo, ja tämä hyväksi havaittu metodi toimii yllättäen joidenkin muidenkin kuin vain 50-luvun ruttuvehkeiden kanssa. Kuten sanoin, olen soittanut keikkoja tuolla mun Cube COSM:lla, koska se on kevyt roudattava ja ikivanhuudestaan huolimatta ihan hyväsaundinen mallintava. Haalasin sen sitten jalkakytkimineen keväällä -24 Kumpulan Kyläjuhlillekin missä meillä oli pikkuinen viiden biisin veto, ja siellä havaitsin että ko. poljin on tietenkin rikki. Eli kyllä vain, Murphyn laki toimii aina siellä, missä sen ehdottomasti EI pitäisi! No, kiroilin siinä hetken ja valitsin lopulta vakkariin käyttämäni soolopresetin, joka jotensakin mallaa pientä tweediä putkikompressioineen ja sustaineineen, ja jätin sen päälle. No hyvä, kitarasankarointi ratkaistu, mutta olin kuitenkin aivan varma, ettei mokoma matolaatikko osaa putkivermeiden tavoin siistiytyä cleaneihin pelkästään volyymipotikkaa kääntämällä. Eli kuinkas näillä näppylöillä kävikään sitten komppisaundin, kun kuitenkin puhdasäänisehkö zydecobändi kyseessä, enkä ollut ko. verkonpainolla koskaan mokomaa kokeillut? NO HYVIN KÄVI! On nimittäin antiikkisuudestaan huolimatta niin asiallinen mallintava, että osaa ihan hienon cleanupin pelkällä volallakin tehdä. Eli loppu hyvin, kaikki hyvin, ja pääsi vielä Lespa tanassa larppaamaan old school-blöösikukkoakin perinnemetodein. Mies, piuha, kitara ja yksi kanava... mallintimesta! Tuuttiin tää tehtiin, CTS:n 500K:n ruukut ja aniliiniväri takaisin! Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/ | |
![]() Tänään 11:22:29 | |
Pedaalien suhteen olen aika myöhäisherännäinen. Olen aina pyrkinyt mahdollisimman yksinkertaiseen signaaliketjuun eli piuha kitarasta vahvistimeen on se paras ratkaisu. Mutta olen kayttänyt vuosien varrella pedaalejakin ja en osaa arvioida onko joku ratkaisu toista parempi, koska sehän riippuu ihan täysin minkälaisesta matopurkista niitä säröjä koittaa ilmoille ruuvata. Itselläni ei ole kuin suunnilleen yksi soundi jota käytän ja se on se mun oma mieltymys, jota kohti kuljen ja yritän esille saada laitteista riippumatta. Joskus studiossa on äänittäjä pyytänyt ruuvaamaan jotakin taajuutta enemmän (ilmeisesti saadakseen työstövaraa jälkituotantoon). Mun mieltymys on vähän semmoinen, että hyvä särösoundi syntyy kun eri vahvistusasteet boostailee toisiaan ja se pedaalihan on vain yksi vahvistusaste monien joukossa eli en ajattele että sillä on mitään perustavaa eroa onko vahvistusaste vahvistimen kotelon sisällä vai sen ulkopuolella. Mutta onhan se nyt kompleksinen kysymys. Esimerkiksi Vibrochampissa oli todella mehukas särö kun vahvistinta ajoi jokseenkin täysillä, mutta sen alkuperäinen kaiutinelementti alkoi pieremään joten siinä se paras särö vaati, että liitti sen ulkoiseen kaappiin että ulostuleva ääni pysyi kasassa. BluesDeVillessä taas rokimmat säröt vaativat signaalin yliajamista ennen vahvistimen inputtia, johon kävi kyllä muukin kuin säröpedaali esimerkiksi Whitefinger kompressori toimi tosi mehukkaasti siinä kohdassa. Nykyinen viimeinen rakkauteni ja loppuelämäni avioliitto Mesan mark vahvistimet toimivat hyvin ilman erillistä säröpedaalia, mutta niissä vahvistimen eri osat esimerkiksi tonestakin osat näyttää toimivat vahvistinasteiden tavoin jolloin se on tehokas tapa muovata säröä niissä. Tosin Markeissakin esimerkiksi overdrive pedaalilla voi sitä vahvistimen säröäkin fokusoida. Nykyisin mulla on myös stratossa aktiivinen mikrofoonitsydeemi, jolla voi boostata ja fokusoida vahvistimeen menevää signaalia joka jälleen monipuolistaa tapaa jolla soundia voi rakentaa. Oikeastaan soittajana minusta on tosi tärkeää miten soundi syttyy ja sammuu, vaikka itse särö olisikin samanlainen niin on eroja siinä kuin intensiivinen tai "hyökkäävä" se tsoundi on. En ole ihan varma, mutta oma tuntumani on että siihen intensiteettiin voi myös vaikuttaa spedaaleilla. Mitä pedaaleihin tulee, niin mulla nyt käytössä oleva Carl Martinin AC-tone on oikein hyvä overdrive. Mutta varsinaisia suosikkeja (joiden myymistä kadun katkerasti) oli ehx:n EnglishMuff jonka ostin aikanaan kun en tykännyt lainkaan Koch Twintonen särökanavasta. Ehx:n kiehtovin piirre oli, että sen putkia vaihtamalla pystyi säätämään peraalin purevuutta ja jopa luonnetta. Toinen lempparini oli Koch Pedaltone, joka oli kylläkin enemmän jo täysiverinen etuvahvistin kuin pelkkä säröpurkki ja se oli luonteeltaan enemmän standalone eli toimi ihan itsenäisenä vaikka kuulokkeisiin soitteluun, mutta sitä käytin sekä Fender BluesDeVillen että Koch Twintonen kanssa ihan korvaamaan vahvistimen oman etuasteen. Itseasiassa myös Session Sessionetten kanssa käytin sitä ohittamalla vahvistimen etuasteen efektilenkin paluun kautta, koska Koch Pedaltonessa oli vähemmän häiriöitä kuin Sessionissa, mutta Sessionin särökanava oli niin ainutlaatuisen makea että loppupelissä päädyin kuitenkin käyttämään enemmän sitä. No tulipas melkoinen puheripuli, mutta no eihän tätä sepustusta ole pakko lukea :-) | |
![]() Tänään 11:38:14 | |
Hallua ei olekkaan näkynyt musanetissä pitkään aikaan. Mukava lukea taas kirjoituksiasi. | |
![]() Tänään 12:41:42 | |
mpekkanen: Hallua ei olekkaan näkynyt musanetissä pitkään aikaan. Mukava lukea taas kirjoituksiasi. Moi vaan, en minä musanettiä mihinkään jätä :-) olen minä käynyt lueskelemassa teidän juttuja, mutta ollut vaan itse vähän hiljaisempi. Mä menin vähän sekaisin tuolla politiikkapalstalla, niin olen siksi pitänyt vähän aikaa matalampaa profiilia :-). Ai niin ja lakkasin käyttämästä kokonaan sosiaalista mediaa siis naamakirjaa etc. mutta nyt tunnen taas oloni vakaammaksi, niin en malta taas olla osallistumatta :-D | |
![]() Tänään 15:21:32 (muokattu tänään 15:23:21) | |
Olipas kiva palata tähän ikuisuuskysymykseen, joka on ollut lähemmäs kymmenen vuotta pois mielestä. Aikanaan päädyin pedaalisäröön kun oli tosi vaikea löytää järkihintaisia styrkkarivaihtoehtoja, joista saisi sekä loistosärön ja oikeasti hyvän puhtaan soundin, ja molemmat hyvillä säätömahdollisuuksilla. Ja vieläpä kompaktina combona. Tietty eihän sen oikean pedaalisärönkään löytäminen ihan kivetön tie ollut. Onko tilanne muuttunut viime vuosina markkinoilla? | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)