Aihe: Digirumpujen asettelu
1
LosNalles
05.09.2005 18:24:25
Eli jos tuosta otsikon kuvaamasta asiasta sais vinkkejä & neuvoja.
Olen siis pari kuukautta tuossa soitellut, ja vähän väliä lyön itseäni reisille, munille tai käteen soittaessani. Vikahan ei tietenkään voi olla minussa (:P), joten sen täytyy olla setin asettelussa. Mille korkeudelle haitsu, mihin snare, mihin tomit jne.
Jaaniin, jotain hyviä ja mielellään kohtalaiset halpojakin rumpupenkkejä saa, ja varsinkin pitää ehdottaa. Mieluummin satulamalli. Eikai tässä muuta.
Ei mulla ole mitään fiksua sanottavaa.
Manicci
05.09.2005 22:12:37
Eiköhän se kokeilemalla selviä et miten ne on sulle hyvällä kohtaa?
Rock'n'Roll nousee
LosNalles
05.09.2005 22:21:44
Selviäisi varmaan, mutta kun olen niin helvetin laiska niin ei jaksais eri yhdistelmiä lähtee kokeileen. Kuhan jotain suuntavinkkiä sais niin ois kivempi koitellakin.
Progressor
05.09.2005 23:37:47
Luulisin, että tässä pätevät samat säännöt kuin tavallisenkin rumpusetin kanssa. En ole kaksinen asiantuntija näissä(kään) jutuissa, mutta tässä on kuitenkin muutama yleisesti hyväksi havaittu sääntö. Viisaammat voivat sitten tarkentaa.

- virvelin yläreuna kannattaa nostaa noin vyötärön korkeudelle
- haitsun ja basarin pedaalit tulevat symmetrisesti virvelin molemmin puolin
- virvelin ja tomien kannattaa olla melko lailla vaakatasossa
- mihinkään setin osaan ei pitäisi joutua kurottamaan
- istuma-asento on ryhdikäs, ja rummut eivät ole aivan sylissä

Ehkä näillä pääsee jo alkuun. Kannattaa hakea sellaista soittoasentoa, jossa soittaminen tuntuu vaivattomimmalta.
Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään.
Atommic
06.09.2005 10:55:17
Selviäisi varmaan, mutta kun olen niin helvetin laiska niin ei jaksais eri yhdistelmiä lähtee kokeileen. Kuhan jotain suuntavinkkiä sais niin ois kivempi koitellakin.

Ei pahalla mutta jaksatkohan sä edes soitella? Eikös se ole just yksi juttu soittamisessa että itse löytää ne asiat mistä tykkää. Niinku.
Ambition makes you look pretty ugly
LosNalles
06.09.2005 17:53:39
Venasinkin että tulee tuo kysymys. Eli joo, olen mä vielä ainakin jaksanut joka päivä rummutella. Oikeastaan laiskuus ei kokonaisuudessaan ole syy, oikeammin johtuu siitä että mulla on nykyään about 3h päivässä "omaa aikaa", ensin 8h töissä, sitte pari tuntia opiskelua ja sitte nukkuu että jaksaa seuraavana päivänä saman. Eikä tee mieli kuluttaa noita kolmea tuntia veivailemassa skruuveja :).
wavelength
06.09.2005 18:43:47

Venasinkin että tulee tuo kysymys. Eli joo, olen mä vielä ainakin jaksanut joka päivä rummutella. Oikeastaan laiskuus ei kokonaisuudessaan ole syy, oikeammin johtuu siitä että mulla on nykyään about 3h päivässä "omaa aikaa", ensin 8h töissä, sitte pari tuntia opiskelua ja sitte nukkuu että jaksaa seuraavana päivänä saman. Eikä tee mieli kuluttaa noita kolmea tuntia veivailemassa skruuveja :).

Minulla menee yleensä järkevän kokoisen setin alustavaan asetteluun viitisen minuuttia. Ajan puute ei ole mikään syy olla pohtimatta hyvää soittoasentoa ja setin asettelua.

1) Ensin säädetään tuoli hyvälle korkeudelle. Minulle se tarkoittaa sitä, että kantapäiden ollessa ilmassa polvi on hieman yli suorassa kulmassa.

2) Sijoitetaan tuoli siten, että oikea jalka on luontevasti bassorummun pedaalin päällä. Siirretään hihat-pedaali siten, että jalat ovat pedaaleillaan symmetrisesti, eli samalla etäisyydellä tuolista ja vartalon keskiviivasta.

3) Ota kapulat kätösiin. Istu ryhdikkäästi mutta luontevasti ja rennosti. Laske käsivarret rentoina alas. Nosta kyynärvarret vaakatasoon, pidä ranteet luonnollisessa asennossa ja vie kapuloiden kärjet lähelle toisiaan. Kapuloiden kohtauspaikka määrää virvelin kalvon keskikohdan. Nosta virveli hieman navan alapuolelle. Säädä virvelin kulma mahdollisimman lähelle vaakatasoa. Pieni (huom, PIENI) kallistus itseen päin toimii, mikäli et soita perinteisellä otteella.

4) Hihat-lautaset voivat olla 15-20 senttimetriä virvelin yläpuolella. Näitä ei sovi laittaa liian korkealle, että kädet ja kapulat pysyvät ehjinä, ja että pellin selän soitto on mahdollista.

5) Lattiatomin pitäisi olla suunnilleen yhtä korkealla kuin virvelin. Virvelin ja lattiatomin väliin jää reiden mentävä aukko. Suurempi väli on (pienissä seteissä) tilan haaskausta. Etutomi sijoitetaan mahdollisimman vaakatasoon, viisi kymmenen senttiä virvelin yläpuolelle.

6) Komppisymbaali sijoitetaan tomien välimaastoon. Crash sijoitetaan hi-hatin ja etutomin välimaastoon. Peltien asettelussa tärkeää on kaikkien soittoalueiden helppo soitettavuus. Pyri siis asettelemaan pellit melko matalalle ja sen verran lähelle, että kupuihin ylettyy kurottelematta.

7) Soittele settiä ja tunnustele, onko soittofiilis hyvä vai huono: Voisiko riden kallistus olla roimempi? Onko etutomi liian vaakatasossa? Onko crash liiaksi hihatin takana? Korjaa asettelun vikoja soittelun lomassa, kunnes instrumentin kaikkien komponenttien soittaminen on mahdollisimman luontevaa.

8) Seuraavana päivänä soittofiilis voi olla hieman erilainen. Korjaa löytämiäsi vikoja setin asettelussa. Päivien kuluessa säädettävää löytyy aina vain vähemmän ja vähemmän. Koko rumban lopputuloksen pitäisi olla helpposoittoinen setti, joka melkein soittaa itseään.

9) Älä kuitenkaan unohda tarkkailla soittoasentoasi ja -tekniikkaa. Tietynlaiset asettelut saattavat aiheuttaa pahoja tapoja, joita on hankala huomata, ja joista on vaikea päästä eroon. Oikeanlainen setin asettelu, tekniikka ja kehon rentous ovat edellytyksiä todella hyvälle rumpujensoitolle.
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)