![]() 07.10.2014 21:04:55 | |
---|---|
sellisti: Kyllä menee. Jos mulla on muutamalla kymmenellä bilebändikeikalla siitä kokemusta, niin jollain 100 kertaa enemmän keikkailleella ihan takuulla näitä on tullut vastaan useamminkin. Ja se on susta ihan ok että sulle tulaan kertomaan että oot paska kesken keikan? Just a face in the crowd. | |
![]() 07.10.2014 21:10:25 | |
ferodoz: Kuka tahansa osaa kännissä valittaa miksaajalle. ... Perusrunko on aina sama. Harvoin on keikkaa ettei joku urpo tule kännissä avautumaan jostain asiasta minkä toteuttaminen on mahdotonta. Sen tietää jokaikinen ihminen joka miksailee vähänkin useammin erilaisissa tilaisuuksissa. Tiedän myös kuka/ketkä siellä Gracen AV kopissa on ollut, ja sen perusteella mitä heistä tiedän niin en vältsysti jaksa uskoa että asialliseen ja ammattimaiseen kehotukseen nostaa laulua olisi suhtauduttu tollasella vastauksella. No minähän tuossa vähän ylempänä kiteytin tämän keskustelun niin, että kun yleisö on aina kännissä, niin äänihommista ei saa sanoa mitään. Jos noin on, että asiallinen ilmoitus otetaan asiallisesti vastaan, niin sittenhän kaikki on ok. Minähän en ole siellä ollut, enkä ole tässä puolustamassa enkä moittimassa kenenkään toimintaa. Olen vain lukenut näitä reaktioita tässä ja yrittänyt hahmottaa mistä on kysymys ja millaisia asenteita tässä on liikkeellä. Tästä keskustelusta on tullut semmoiset fiilikset etten mene lähellekään ketään äänimiestä. Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella. | |
![]() 07.10.2014 21:12:12 | |
Klezberg: No en suosittele. Mä näen eron tässä. Soittajat on esiintymässä. Miksaaja tukemassa sitä esitystä. Eikä tässä neuvomisesta ole ollut kysymys. Mahdollisesta ongelmasta tiedottamisesta. Siinä mä en näe mitään pahaa jos on ongelma on todellinen ja asiallisesti esitetty. En mä kyllä itse sitä harrasta, mutta enpä juuri käykään livenä musiikkia kuuntelemassa. Ehkä hyvä niin. Aivan mahtavaa juupas/eipäs vänkäämistä taas vaihteeks. Miten se on enemmän ok mennä kertoo miksaajalle kesken keikan et missasit ton yhen kitarasoolon kuin mennä kertoo sille kitaristille sama asia? Ja mites se miksaaja omasta "esityksen tukemisesta" suoriutuu jos koko ajan on joku selventämäs kuinka hommia pitää tehdä. Ja kuka määrittelee sen et missä vaiheessa saa/pitää mennä huomauttaan? Sillon kun ei saa sanoista selvää vai sillon kun se laulu ei jyrää enää kaikkea alleen? Kuinka monen pitää asia todeta ennen kun on ok mennä huomauttaan? Kuka määrittelee standardit? Kuka tietää tilanteessa sen ettei lopputulos ole sitä, mitä artisti haluaa? Kuka osaa sanoa sen ettei sitä laulua saa enempää esille edes batman siinä tilanteessa? Kuka määrittelee sen että kyseessä on nimeomaan miksaajan tekemä virhe eikä esimerkiksi epäsuotuisat olosuhteet? Aika monta muuttujaa. Itse henk. koht. en käy ikinä kesken keikan selventämäs kenellekään mitn ellei mun mielipidettä haluta. Jos joku on illan aikana häirinny ni saatan keikan jälkeen kysyä et mikä oli hätänä. Useimmiten löytyy ihan oikea syy ja se ei yleensä oo virhe. Mä sanoisin et ainoot ihmiset, joilla on kompetenssia mennä kesken keikan vedon neuvoon miksaajaa on sellaiset hahmot, jotka on ollu soundcheckissä paikalla ja tietävät mihin lopputulokseen tähdätään ja/tai mahdolliset ongelmakohdat tilassa, tekniikassa, ammattitaidossa, orkesterin/miksaajan kunnossa jne. jne. Tosin tässä keskustelussa nyt ollaan taas niin miljoonasta eri lähtökohdasta liikenteessä ettei törmäyksiltä voida välttyä. Kerron siis omat vertailukohdat tähän väliin. Itse teen vakituiseen samalle orkesterille töitä, samoin kuin suurin osa mun kavereista. Ja orkesterit mitä mä käyn kattomassa niin niilläkin on vakitekniikka, eli ihan oma miksaaja yleensä messissä. Mä olen myös yhdellä Helsinkiläisellä 1500-henkeä vetävällä klubilla talkkarina, jossa sielläkin käyvillä orkestereilla on suurimmalla osalla mukanaan palkattua äänihenkilöstöä. Mulla on ollu ammatillisesti samankaltainen tilanne jo pitkälle toistakymmentä vuotta, joten mun on hankala asettua siihen asemaan missä selkeästikin suuri osa tämän palstan kirjoittajista on. Siitä pahoittelut kaikille osapuolille. Mä kuitenkin yritän päästä siihen ajatusmaailmaan, useimmiten valitettavasti siinä onnistumatta. Viltsu
audiokantaja | |
![]() 07.10.2014 21:13:04 | |
ferodoz: Ja se on susta ihan ok että sulle tulaan kertomaan että oot paska kesken keikan? Oli se paska soittaja, äänimies, siivooja tai minkä ammattikunnan edustaja tahansa niin miksei voisi sanoa jos on aihetta? ~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~ | |
![]() 07.10.2014 21:16:06 (muokattu 07.10.2014 21:20:18) | |
stnprkl: Aivan mahtavaa juupas/eipäs vänkäämistä taas vaihteeks. Miten se on enemmän ok mennä kertoo miksaajalle kesken keikan et missasit ton yhen kitarasoolon kuin mennä kertoo sille kitaristille sama asia? Ja mites se miksaaja omasta "esityksen tukemisesta" suoriutuu jos koko ajan on joku selventämäs kuinka hommia pitää tehdä. On totta että tämä ei ole ihan yksinkertainen asia. Kyllä mä sen tajuan. Loppujen lopuksi mä en lähtenyt tässä varsinaisesti puolustamaan sitä että pitää vapaasti saada mennä valittamaan miksaajalle. Vaan enemmänkin sitä että tässä keskustelussakin on haluttu äänityö nostaa arvioinnin yläpuolelle. Ja kyllä mä ymmärrän senkin että kun tuollaisissa olosuhteissa työskentelee niin ei paljon halua keskustella siitä ja sen laadusta. Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella. | |
![]() 07.10.2014 21:19:52 | |
phiit: Oli se paska soittaja, äänimies, siivooja tai minkä ammattikunnan edustaja tahansa niin miksei voisi sanoa jos on aihetta? Saahan aina sanoa. Mutta mitä se auttaa näissä tilanteissa? Kyllä ne kaikki ihmiset tällä alalla parhaansa tekee. Jos laulu ei kuulu, niin tuntuu että kenellekkään ei tule mieleen sellanen asia että se vika voi olla jossain muuallakin kun miksaajan näpeissä. Ihan takuuvarmasti jokanen äänijamppa yrittää tehdä kaikkensa asioiden eteen, niin tästä syystä mä en todellakaan ymmärrä mitä se auttaa että jokainen ihminen käy vuorotellen sanomassa oman mielipiteensä toisen ihmisen työskentelystä. Just a face in the crowd. | |
![]() 07.10.2014 21:29:14 | |
ferodoz: Saahan aina sanoa. Mutta mitä se auttaa näissä tilanteissa? Kyllä ne kaikki ihmiset tällä alalla parhaansa tekee. Jos laulu ei kuulu, niin tuntuu että kenellekkään ei tule mieleen sellanen asia että se vika voi olla jossain muuallakin kun miksaajan näpeissä. Ihan takuuvarmasti jokanen äänijamppa yrittää tehdä kaikkensa asioiden eteen, niin tästä syystä mä en todellakaan ymmärrä mitä se auttaa että jokainen ihminen käy vuorotellen sanomassa oman mielipiteensä toisen ihmisen työskentelystä. Juuri näin. Ja nyt välikevennykseks muutama yleisön edustajan ja miksaajan välillä käyty keskustelu tosielämästä. A-asiakas, M-miksaaja. A- mä en kuule laulua. M- jos oikeen tarkkaan katot lavalle ni saatat havaita ettei kukaan laula. A-tulee ihan helvetin lujaa tonne meidän paikalle laita ny saatana pienemmälle. M- missäs päin herra istuu. A- tossa PA:n edessä. A-laulu ei kuulu tonne meidän istumapaikoille M- missäs nää istumapaikat on? A- tuolla takanurkassa/tuolla lavan takan jne. A- mulla on tää sama levy kotona eikä se tuu siellä ollenkaan näin lujaa M-????? A- kuulostaa ihan paskalta tee jotain M- jos toi orkka antais mahdollisuuden siihen A- aika kovalla on M- syö luumuja A- aika lujaa tulee M- niin tulee joo, eiks ookkin hyvä A- sanoista ei saa selvää M- en mäkään ja mä sentään tunnen biisit Viltsu
audiokantaja | |
![]() 07.10.2014 21:35:36 | |
stnprkl: Juuri näin. Ja nyt välikevennykseks muutama yleisön edustajan ja miksaajan välillä käyty keskustelu tosielämästä. A-asiakas, M-miksaaja. A: Voitko soittaa jonkun paremman biisin seuraavaksi? A: Voitko sanoa tolle bändille että soittaa jonkun paremman biisin seuraavaksi. Nää on jostain syystä todella yleisiä. Just a face in the crowd. | |
![]() 07.10.2014 21:42:00 | |
ferodoz: Saahan aina sanoa. Mutta mitä se auttaa näissä tilanteissa? Kyllä ne kaikki ihmiset tällä alalla parhaansa tekee. Jos laulu ei kuulu, niin tuntuu että kenellekkään ei tule mieleen sellanen asia että se vika voi olla jossain muuallakin kun miksaajan näpeissä. Ihan takuuvarmasti jokanen äänijamppa yrittää tehdä kaikkensa asioiden eteen, niin tästä syystä mä en todellakaan ymmärrä mitä se auttaa että jokainen ihminen käy vuorotellen sanomassa oman mielipiteensä toisen ihmisen työskentelystä. Eihän se mitään tietenkään auta, päinvastoin jos oikeasti ihminen yrittää mutta ainahan ei lähde ns täysillä oli mistä hommasta kyse tahansa. Valitettavasti, kuitenkin aina on niitä jotka roiskii sinnepäin välittämättä mistään ja näissä tapauksissa voi sanoa (ongelma vain ettei nää ihmiset yleensä vaan ite tajua asiaa lainkaan) ~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~ | |
![]() 07.10.2014 21:47:24 | |
phiit: Eihän se mitään tietenkään auta, päinvastoin jos oikeasti ihminen yrittää mutta ainahan ei lähde ns täysillä oli mistä hommasta kyse tahansa. Valitettavasti, kuitenkin aina on niitä jotka roiskii sinnepäin välittämättä mistään ja näissä tapauksissa voi sanoa (ongelma vain ettei nää ihmiset yleensä vaan ite tajua asiaa lainkaan) Ja näissä tapauksissa se et asiasta käy huomauttaa auttaa asiaa millä tavalla? Nyt niitä hymiöitä :) ja monta Viltsu
audiokantaja | |
![]() 07.10.2014 21:54:44 | |
Kuulostaa siltä että nämä puheen alla olevat paikat on työympäristönä todella ikäviä, eikä oikein houkuttele lähteä musiikkiakaan tämmöisiin olosuhteisiin kuuntelemaan, ainakaan selvin päin. No, onhan äänilevyt ja konsertit. Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella. | |
![]() 07.10.2014 22:02:19 (muokattu 07.10.2014 22:02:56) | |
ferodoz: Perjataina Porissa: Rummut tuli akustisena jo 97 dB etupäähän. Reilusti yli kymmenen ihmistä haukkui mut täysin pystyyn kun tuli niin lujaa. Ei todellakaan asiallisesti, vaan huutamalla, haukkumalla, uhkailemalla potkuilla jne. Joskus todistin vierestä sellastakin tapausta, että pari kolmekin tyyppiä kävi valittamassa miksaajalle että tulee liian lujaa eivätkä uskoneet vaikka miksaaja oli todennut että en valitettavasti voi tehdä oikein mitään, niin miksaaja oli lopulta vetänyt masterit nollaan parin sekunnin ajaksi eikä volyymi ollut laskenut mitenkään merkittävästi. Sen verran tanakasti tuli jo rummut ja muu lavavolyymi. Sen jälkeen miksaaja katsoi valittajia ja levitti kätensä, sitten uskoivat. Eihän keskivertoyleisö (johon lasken itsenikin) useinkaan varmasti tiedä johtuuko joku ongelma äänessä bändistä vai miksaajasta (viitaten noihin juttuihin että kitaristi jätti osan biisistä soittamatta tms). Bändille harvempi ilkeää lähteä avautumaan kun siellä on kumminkin soitto ja laulu käynnissä, mutta se miksaaja on mukavasti siinä mahdollisesti hyvinkin lähellä yleisöä ja istuskelee ehkä sen näkösenä että ei nyt ole kiire mihinkään, sille pääsee sanomaan helpommin. Vaikkei valituksen kohteena oleva asia mitenkään miksaajan murhe olisikaan. E. ferodoz: Ja se on susta ihan ok että sulle tulaan kertomaan että oot paska kesken keikan? Mistähän nyt niin päättelit? Metsän laidas munat jäi vetoketjun väliin /
Kyllä siinä joutsenemo katsoi hyvin pitkään. -M. A. Numminen | |
![]() 07.10.2014 22:02:26 | |
A- aika kovalla on M- syö luumuja haha! mä haluun ton miksaajan meidän bändin vakimiksaajaksi! | |
![]() 07.10.2014 22:02:41 | |
Klezberg: Kuulostaa siltä että nämä puheen alla olevat paikat on työympäristönä todella ikäviä, eikä oikein houkuttele lähteä musiikkiakaan tämmöisiin olosuhteisiin kuuntelemaan, ainakaan selvin päin. No, onhan äänilevyt ja konsertit. Joo. Ei sulla ole muita vaihtoehtoja kuin valittaa miksaajalle tai olla kotona. :) Just a face in the crowd. | |
![]() 07.10.2014 22:07:32 | |
ferodoz: Joo. Ei sulla ole muita vaihtoehtoja kuin valittaa miksaajalle tai olla kotona. :) Mua ei tippaakaan kiinnosta valittaa miksaajalle, se ei sovi mun luonteeseen ollenkaan. Mä olen tässä puolustanut sitä oikeutta vain periaatteesta. Mutta eipä kuulosta kovin houkuttelevalta ainakaan musan kuuntelun kannalta tämän ketjun perusteella. Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella. | |
![]() 07.10.2014 22:12:26 (muokattu 07.10.2014 22:12:35) | |
Klezberg: Mua ei tippaakaan kiinnosta valittaa miksaajalle, se ei sovi mun luonteeseen ollenkaan. Mä olen tässä puolustanut sitä oikeutta vain periaatteesta. Mutta eipä kuulosta kovin houkuttelevalta ainakaan musan kuuntelun kannalta tämän ketjun perusteella. Niin no. Livemusiikki harvemmin kuulostaa samalta kuin levyillä, eli jos se on se juttu mikä aiheuttaa hylkimisreaktion livekeikkaa kohtaan niin se on harmillista. Live on aina live, ja jos puhutaan pelkästään saundista niin se riippuu aina olosuhteista. Onnistuminen on aina monien osien summa, epäonnistumiseen riittää yksittäinen asia. Just a face in the crowd. | |
![]() 07.10.2014 22:20:52 | |
Tää on ihan parhautta. Ketju lähti liikkeelle siitä että joku "kyllä minä nämä hommat tiedän"-tyylinen hanu on vetäny herneet nenään ku on menny mölisee kännissä asioista joista siis luulee tietävänsä. Sitte molempia koitetaan puolustella, miksaajaa sekä tätä "tietäjää". Selkeesti alan hahmot pitää ymmärrettävistä syistä ja omista kokemuksista miksaajan puolia kun taas eritasoiset muusikot, tai sellaiseksi itseään kavereiden keskuudessa kutsuvat jurputtavat vääryyksistä joita ovat kokeneet miksaajilta. Oletettavasti näissä tapauksissa on miksaajan toiminnassakin petrattavaa mutta tiedän myös varsin hyvin että usein henkilökemiat vaikuttavat noihin juttuihin ja talon jätkinä toimivat ihmiset arvostavat sitä että asiat hoidetaan ammatillisesti myös vierailevan bändin taholta. Jos mestoille tullaan rotsi auki ni on varmaa että omassa päässä soi myös. En lähde erittelemään tässä kohtaa mitkä niitä pahimpia verenpaineen nostattajia on, jokainen saakoon omalla tasollaan kelailla. Noh, mihin ollaan päästy. Muusikot on esittämässä sitä numeroaan ja he ovat teknikoiden yläpuolella, jotka siis ovat epäonnistuneita muusikoita. Oisko tässä yksi ongelma puhuttaessa asenteista? Mitäs jos tilanne usein paskasoundisella keikalla onkin niin että vaikka miksaaja tekee kaikki saatana hokkuspokkukset ni se lavalla häärivä ryhmä saa hiekoitettua tilanteen niin ettei salin puolella saa mistään selvää? Oisko kiipparin uupuminen miksauksessa joskus ehkä siitä kiinni että se teidän parikyt keikkaa heittänyt bilebändin kitaristi on vääntänyt sen markan marshallinsa parin bissen jälkeen niin lujalle ettei sen alta samoilla taajuuksilla operoivia asioita paljo oo mahdollista saada esille? Tai laulaja pistelee ohi mikistä niin että sieltä on helpompi kaivaa vaikka basaria ku ässän suhahdusta? Näähän on vaan esimerkkejä, ja voihan toki ollakkin niin että miksaaja vaan vetää paskasti. Mut jos niin on, ni ei se ainakaan jeesaa että sille mennää kesken keikan ja varsinkaan kesken biisin huutamaan pikkusikarin ja halvan skumpan hajusella hengellä kymmenen sentin päästä mielipiteitään vittuilevalla aksentilla. En jaksa uskoa että nykypäivänä on ensimmäistäkään miksaajaa joka pitää itseään ammattilaisena ja elää siitä mitä tekee jonka työmoraali olisi niin paska että ei yrittäisi tehdä työtään niin hyvin kun pystyy. Ja silloin kun se vaikea tilanne on, ni yrittäisi tehdä asialle kaiken mahdollisen. Väitökseni pohjaan siihen että tunnen suurimman osan alan ammatti-ihmisistä ja ne ammattilaiset joita en tunne, olen useita kertoja vuodessa tekemisissä. Monen tasoista osaajaa on, mut kukaan ei sinne tiskin taakse mene tahallaan vituiksi vetämään. Antakaa tyypeille työrauha, niin lavalla kuin tiskien takana ja jos on ihan pakko mennä huomauttamaan ni menkää sillä tavoin ku toivoisitte itsellenne huomautettavan. Tähän kans niit hymiöitä, lisäks tulee sydämiä. | |
![]() 07.10.2014 22:21:49 (muokattu 07.10.2014 22:47:16) | |
ferodoz: Niin no. Livemusiikki harvemmin kuulostaa samalta kuin levyillä, eli jos se on se juttu mikä aiheuttaa hylkimisreaktion livekeikkaa kohtaan niin se on harmillista. Live on aina live, ja jos puhutaan pelkästään saundista niin se riippuu aina olosuhteista. Onnistuminen on aina monien osien summa, epäonnistumiseen riittää yksittäinen asia. Ei sen tarvitse samalta kuulostaa. Mä ehkä enemmänkin viittaan tässä esille nouseviin juttuihin siitä mitenkä alkoholitarjoilu vaikuttaa keikan musiikilliseen tasoon. No konsertit sitten. Jos mä vertaan Dylanin keikkaa Tukholmassa 1981 jossa istuin jossain melkein lavan takapuolella ja musa toimi minusta ihan hyvin, ja Helsingissä joskus 2008 jossa ei mistään meinannut saada selvää, niin onko sitten vika siinä että mä alan tulla vanhaksi. Kumpikaan paikka ei ollut mikään musiikkikäyttöön tehty tila. Kyllä mä nykyään kuuntelen livemusan mieluimmin jossain sopivassa salissa. Ja viime aikoina parhaat musiikkielämykset on olleet pienen akustisen kokoonpanon esityksiä sopivan kokoisessa tilassa. Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella. | |
![]() 07.10.2014 22:25:55 | |
Mulla loppu popcornit, niin ajattelin itsekin kommentoida aiheeseen... Kuten jo monta kertaa on todettu, on miksaajan homma melkoinen koiranvirka välillä. On tupia, jotka on vaan todella haastavia, on orkestereita ja artisteja jotka tekee työstä haastavaa ja on asiakkaita, joista kaikkia ei voi mitenkään miellyttää... Isävainaa aikanaan sanoi että kumartelu on vaikea laji ja siinä tulee joko otsa tai perse kiipeeksi... Olen itse ollut todistamassa mm. sellaista että laulaja vetää roimasti ohi laulumikin. Itse olin tekemässä monitoreja ja kyseessä ihan tunnettu levylaulaja. Kuuntelin sitä laulajan mikkiä itse ja sieltä ei tullut lainkaan laulua. Pelkästään orkan soittimia... ...samalla tuli sääli etupään seppää, joka siellä yritti rimpuilla... Toisen kerran, erään toisen levylaulajan rundilla joku kuisma pyrki kovasti mun juttusille (tein siis monitoreja) ja selvensi kuinka mulla oli laulussa liikaa 812Hz:ä... ...ja orkka oli siis nappimonitoreissa. Tässä tapauksessa ohjeistin kaverin nätisti pois tontiltani, mutta kuisma ei oikein uskonut vaan tuli vielä 2 kertaa takaisin. 4. kerralla poistatin hahmon järkkärien toimesta jonka seurauksena oli tullut palautetta ylpeästä ja asiakaspalvelutaidottomasta teknikosta... ...jännä juttu etten minäkään kuitenkaan kenkää saanut... :) :) :) Mutta siis summasummarum. Kyllä meistä kaikki parhaamme tehdään niissä puitteissa kuin suinkin voidaan. Se että joku siihen tulee neuvomaan ei auta yhtään. ...itselle on ainakin erittäin ikävää jos joku siinä sössöttää samalla kun yrittää selvittää ongelmaa ja ratkaista sitä. On nimittäin hieman haastavaa jos joku höpöttää korvaan... Ja multa saa tosi nopeesti palautteen takaisin että jos tuntuu olevan homma paremmin hallussa, niin tervetuloa vaan tekemään... ...ja jos tosiaan riittää pokkaa tulla, niin päästänkin... UGH, nyt mikro piippasikin ja uutta popcornia on tuloillaan :) Kyllä se kuolema ne univelat kuittaa... | |
![]() 07.10.2014 22:27:39 | |
Klezberg: Mä ehkä enemmänkin viittaan tässä esille nouseviin juttuihin siitä mitenkä alkoholitarjoilu vaikuttaa keikan musiikilliseen tasoon. Tämä. Siis alkoholihan vaikuttaa ihan törkeesti taajuuskuuloon. Ainakin musta tuntuu siltä että mikää ei kuulosta hyvältä kun oon joskus nousukännissä yrittäny miksata. Tätä pyrin nykyään välttämään viimeiseen asti. Just a face in the crowd. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)