![]() 05.10.2014 14:53:15 | |
---|---|
Krice: Jos joku tulee neuvomaan miksaamisessa niin siihen voi myös suhtautua aikuismaisesti. Lätkämatseissakin tuomarit yleensä on sokeita, eivät tunne sääntöjä ja viheltävät miten sattuu. Katsomossa on viistuhatta omasta mielestään parempaa tuomaria. Mut jos joku heistä päättää kesken matsin hypätä jäälle, niin seurauksena on ihan aikuismaisesti välitön ja pitkä porttikielto jaffahalliin. | |
![]() 05.10.2014 18:52:55 | |
stnprkl: Siinäpä se. Keskustelupalstan tarkoitus on mun ymmärtääkseni keskustelu ja keskusteluun kuuluu olennaisena osana kyseenalaistaminen, perustelut ja vuorovaikutus. Aika vähän mitään noista on ainakaan tässä ketjussa näkyny. Ja ihan sama ilmiö on nähtävillä internetissä muuallakin koko ajan enenevässä määrin. Nimimerkin takaa on pirun helppo huudella perättömyyksiä ja vetäytyä pois kun on saanu internetin hereille. Joo, mut kaikki on myös helppo tuomita suoralta kädeltä "perättömäksi huuteluksi" jos perustelut ei itseä miellytä. Kyllähän aloittaja kertoi kuunnelleensa eri puolilta salia varmistaakseen ettei vika ole omissa korvissa. Ja yleisökin oli ihmettellyt ettei laulu kuulu. Mä en oikein ymmärrä mikä tuossa aloituksessa on se mitä tässä nyt pitäisi hirveästi kyseenalaistaa. Kukaan muu meistä ei ilmeisesti ole ollut paikalla, joten siltä pohjalta on edelleen vähän huono heittää arvailuja vain jonkun kirjoituksen kellonajan perusteella. En mäkään kaikkea usko mitä netistä luen, enkä sulje pois mahdollisuutta että aloitusta on väritetty kirjoittajan näkökulmaan sopivaksi. Silti en ymmärrä miten aloitus antaa aiheen huudella vastaukseksi että "takuulla oot ite ollu kännissä ja mennyt tökerösti sönköttämään miksaajalle, ansaitsit tylyn kohtelun". Todetkaamme siis että kun totuutta emme tiedä niin paha arvailla kumpaankaan suuntaan. Tietenkin asiaa auttais jos aloittaja palaisi keskuuteemme selvittämään näitä heränneitä kysymyksiä ja oikomaan väärinkäsityksiä. Metsän laidas munat jäi vetoketjun väliin /
Kyllä siinä joutsenemo katsoi hyvin pitkään. -M. A. Numminen | |
![]() 05.10.2014 19:03:43 | |
rintapek: Lätkämatseissakin tuomarit yleensä on sokeita, eivät tunne sääntöjä ja viheltävät miten sattuu. Katsomossa on viistuhatta omasta mielestään parempaa tuomaria. Mut jos joku heistä päättää kesken matsin hypätä jäälle, niin seurauksena on ihan aikuismaisesti välitön ja pitkä porttikielto jaffahalliin. Tämä. Todellakin tämä. Samaten Viltsua komppaan täysillä. Just a face in the crowd. | |
![]() 06.10.2014 00:04:31 | |
rintapek: Mut jos joku heistä päättää kesken matsin hypätä jäälle, niin seurauksena on ihan aikuismaisesti välitön ja pitkä porttikielto jaffahalliin. Pointti on siinä, että kaikesta huolimatta myös tuomari voi olla väärässä. Ja lisäksi tietty että keskenkasvuinen asenne estää ottamasta vastaan kritiikkiä. | |
![]() 06.10.2014 10:23:50 | |
Mua uhattiin kerrankin radikaaleilla toimenpiteillä koskien ammattiuraani erään ohjelmatoimiston johtajan puolelta, koska olin kerran eräässä itäsuomalaisessa anniskeluravintolassa, Käyttäytynyt asiattomasti ja mm. haukkunut ja huutanut naama punaisena eräälle erittäin ison ja merkittävän suomalaisyhtiön toimitusjohtajalle, yrittäen häpäistä hänet koko seurueensa edessä, johon kuului mm. ulkomaalaisia yhteistyökumppaneita yms. Hän oli vain yrittänyt käydä ystävällisesti pyytämässä lavan sivusta artistilta toivekappaletta, merkkipäivän johdosta. Mun näkemykseni mukaan keikka oli ollut ohi jo 15min sitten ja mä olin keräilemässä rumpumikkejä talteen, kun tää känninen hirviö syöksyi lavalle kompuroimaan johtoihin, melkein kaataen koko kiipparikiskan ja rupes vetään jotain karaoketyyppistä liidimikkiin (mikä oli luonnollisesti jo sulki). Tartuin häntä kyynärpäästä ja ohjasin päättäväisesti pois lavalta, ettei hän telo enempää kamojamme, tai esim. tipahda siltä korkeahkolta lavalta. Yhtään ärräpäätä en käyttänyt, kun se yleensä vain provosoi maailman omistajia. Itsehän olin toki mulkku roudari, joka ei tietenkään yhtään käsittänyt, että kuka HÄN oli! Täsäkään tapauksessa lisäkysymyksiin asiasta ei saatu mielensäpahoittajan taholta vastausta. Dont Clone The Beat. Own The Beat. | |
![]() 06.10.2014 12:30:59 | |
Krice: Aika masentavaa varmaan jos ei soittajana ja muusikkona menesty, ja joutuu tekemään töitä miksaajana. Hahah. Mä rakastan työtäni. Jos haluaisin olla muusikko oisin varmaan tehnyt jotain toisin. Joten miten se olisi masentavaa. Saan soittaa just niissä bändeissä missä haluan. Enkä missään vaiheessa oleta että saisin niistä elantoni. Sulla on vissiin kuva, että miksaajan duuni on jotenkin paskaa? Tai että kaikki miksaajat on epäonnistuneita muusikkoja? Tai kateellisia muusikoille? Aikamoista. Itse olen ainakin todella iloinen, että olen saanut työskennellä todella taitavien ja lahjakkaiden muusikoiden kanssa ja samalla myös oppinut heiltä paljon. Musta on vaan surullista kuinka jotkut soittajat ajettelevat teknikoiden olevan heidän vihollisia tai yhteistyökyvyttömiä ihmisiä. Pointtini oli se, että näitä ihmisiä on varmasti molemmilla puolilla, soittajissa ja teknikoissa. Välillä vaan kannattee kattoa peiliin. Jos esittää asiansa ns. kusipäisesti niin tuskin voi olettaa että vastaus olisi jotenkin asiallisempi. Pätee kumpaankin ammattiryhmään. Mutta soittajatausta auttaa mua kuitenkin omassa työssäni ymmärtämään ihmisten tarpeita paremmin ja palvelemaan heitä paremmin. Ja mun esimerkit soittajista on vain kärjistystä. Aika monessa bändissä kenen kans teen yhteistyötä miksaaja on vastuussa yhtenä bändin jäsenenä saundista kuten efekteistä joita soittajat eivät voi toteuttaa lavalta käsin. Jos taas miksaan vaikka blues trioa pyrin luomaan mahdollisen autenttisen saundin ja tukemaan ns. lavalta tulevaa kokonaisuutta. Rauhaa. | |
![]() 06.10.2014 12:39:20 | |
Krice: Pointti on siinä, että kaikesta huolimatta myös tuomari voi olla väärässä. Ja lisäksi tietty että keskenkasvuinen asenne estää ottamasta vastaan kritiikkiä. Kritiikkiä voi ottaa vastaan tottakai. Mutta esimerkiksi meetsä lavalle neuvomaan basistia jos hän soittaa väärin. Se miksaaja varmasti myös tietää mitä tekee ja saattaa haluta työrauhan. Ittiä ainaki vituttaa kun joku tulee lässyttään keikan aikana ihan sama mitä ja koitan keskittyä parhaani mukaan työhöni. On aika hankalaa kuunnella mitä tekee jos joku känniääliö/fiksumpi/muusikko/toinen miksaaja tulee siihen neuvomaan. Sen palautteen voi tulla antamaan myös sen keikan jälkeen. Se keikka kestää tunnin viiva kaksi ja sen ajan miksaaja on oikeutettu työrauhaan siinä missä se muusikko siellä lavalla. | |
![]() 06.10.2014 12:49:35 | |
MJ: Se miksaaja varmasti myös tietää mitä tekee ja saattaa haluta työrauhan. Tästä maasta löytyy myös niitä "ammattilaisia" jotka ei oikeasti tiedä.. ~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~ | |
![]() 06.10.2014 12:53:35 (muokattu 06.10.2014 12:58:37) | |
Krice: Eikö se vähän ole niin. Levy-yhtiöt varsinkin ja tietysti tässä maassa vielä muiden lisäksi teosto. Ei ole. Se ei ole vähän niin. Itseasiassa esim. Teoston tapauksessa se on just päinvastoin. Sama pätee promoottoreihin, miksaajiin, valomiehiin, levy-Yhtiöiden setiin, musatoimittajiin, koko kenttään. Näin ainakin tällaisesta näkökulmasta jossa pikkuisen soitetaan muutakin kuin sitä omaa näppäimistöä sieltä sängynlaidalta. Jos joku tulee neuvomaan miksaamisessa niin siihen voi myös suhtautua aikuismaisesti Yleisön tyyppien oikeus ei oo tulla toisen ihmisen työtiloihin neuvomaan sitä sen duunissa vaikka se tekis sen duuninsa yksiselitteisen paskastikin. Yleisön tehtävä on jättää palautetta hahmon esimiehelle joka voi sitten käydä keskustelua tapahtuneesta itse tekijän kautta ja sitten arvioida et missä ehkä vois parantaa vai onko aihetta sellaiseen ensinkään. "Constantly choosing the lesser of two evils is still choosing evil." | |
![]() 06.10.2014 12:53:48 | |
Ja eihän täällä ketään ole joukolla lähdetty lynkkaamaan tai haukuttu. Mutta tämmoisen keskustelun avaus johtaa helposti siihen. Ja lisää ihmisten ennakkoluuloja. Keskustelu on ollut yllättävänkin asiallista. Itse ehkä saatoin laittaa jengille herneitä nokkaan ku toin ne soittajat tähän keskusteluun mukaan. Pointtini oli vain se, että miksi aina keskutellaan siitä kuinka vittumaisia teknikot ovat ja blaa blaa. En ole vielä missään nähnyt keskustelua kuinka vittumaisia soittajat ovat? Joten anteeksi kaikille jos jotenkin loukkasin. Tarkoitukseni ei ole yleistää, enkä niin ole omasta mielestäni tehnytkään. Ja kirjoituksen aloittaja ei ollut ilmeisesti muusikko. Ja hän ei ole missään vaiheessa tähän ketjuun mitään kommentoinut aloituksen jälkeen, josta voi myös päätellä aika paljon. Lähinnä vaan naurattaa nää kommentit tyyliin, "Oisit opetellut soittaan kitaraa paremmin" "Varmaan masentavaa olla miksaaja vaikka soittaa" | |
![]() 06.10.2014 12:58:32 (muokattu 06.10.2014 13:12:08) | |
phiit: Tästä maasta löytyy myös niitä "ammattilaisia" jotka ei oikeasti tiedä.. Niin löytyykin. Mutta aika harvinaista se alkaa olemaan. Varmasti joka alalla työskentelee ihmisiä jotka eivät välttämättä ole kovin hyviä työssään mutta tekevät sitä silti. Itsekkin joudun työskentemään joskus teknikoiden ja muusikoiden kanssa jotka eivät vaan osaa. Mutta en mä silti ala yleistämään tai luomaan skandaalihakuisia kirjoituksia. Jotkut osaavat ottaa palautetta vastaan aikuismaisesti ja jotku taas eivät. Asioihin voi vaikuttaa vaikka välttämällä työskentelyä heidän kanssaan. EDIT: Ja en jaksa uskoa, että kukaan tuskin tahallaan tekee duuniansa huonosti. Tää on vaan semmonen työ, että ne onnistumiset ja epäonnistumiset johtuu aika monesta asiasta. Lavalta tuleva vola/saundi, paikan akustiikka, työkalut joilla hommaa tehdään(Okei paskoillakin kamoilla voi tehdä hyvää saundia, mut kukaan ei ole taikuri), miksaajan ammattitaito jne... Joskus esimerkiksi olen puuttunut lavalta tulevaan saundiin/volaan ja kommentti on ollut tyyliin "This is Rock'N'Roll. Mutta monesti myös todella vastaanottavaista. Kyllä mua ainaki soittajana kiinnostaa miten ne mun saundit toimii siinä keikkamestassa. Reenis on kuitenki eri mesta tai studio jossa ne saundit tehdään. Ellei sit ole pitänyt erikseen PA treenejä. | |
![]() 06.10.2014 13:11:20 | |
Joku lava-taiteilija on näinkin tokaissut kun joku yleisöstä on "ystävällisesti ja asiallisesti" lähestynyt: "anna työpaikkas osoite niin mä tuun maanantaina sinne sun sorvis viereen vittuilemaan." Noh, kapakeissa esiintyminen miksauksineen on päihtyneiden keskellä tapahtuvaa julkista työtä, jossa täytyy sietää keskimääräistä enemmän myös asiatonta palautetta. Kuitenkin ihmisiä kun ollaan, ihan kaikkea ei tarvitse loputtomasti sietää. Täytyy vain toivoa rauhaa ja pitkää pinnaa! En sitten malttanut olla sanomatta. | |
![]() 06.10.2014 13:56:37 (muokattu 06.10.2014 13:57:06) | |
PJS: Yleisön tyyppien oikeus ei oo tulla toisen ihmisen työtiloihin neuvomaan sitä sen duunissa vaikka se tekis sen duuninsa yksiselitteisen paskastikin. Yleisön tehtävä on jättää palautetta hahmon esimiehelle joka voi sitten käydä keskustelua tapahtuneesta itse tekijän kautta ja sitten arvioida et missä ehkä vois parantaa vai onko aihetta sellaiseen ensinkään. No, mulla ei ole tapana mennä neuvomaan ketään eikä muutenkaan kommentoimaan tai muuten häiritsemään kenenkään työtä. Siinä tapauksessa josta kerroin ylempänä ei ollut ketään katsomassa sen äänen perään. Mutta näin kauempaa katsoen musta on eroa siinä, että menee "neuvomaan" toisen töissä, tai että kertoo tekemästään huomiosta. Jos mä teen vaikka webbisovelluksia, niin olen ihan tyytyväinen jos tulee palautetta jostain ongelmasta sen kanssa. Se on ihan eri juttu kuin että tulee neuvomaan kuinka se pitäisi tehdä. Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella. | |
![]() 06.10.2014 14:04:31 | |
MJ: Niin löytyykin. Mutta aika harvinaista se alkaa olemaan. Varmasti joka alalla työskentelee ihmisiä jotka eivät välttämättä ole kovin hyviä työssään mutta tekevät sitä silti. Itsekkin joudun työskentemään joskus teknikoiden ja muusikoiden kanssa jotka eivät vaan osaa. Mutta en mä silti ala yleistämään tai luomaan skandaalihakuisia kirjoituksia. Jotkut osaavat ottaa palautetta vastaan aikuismaisesti ja jotku taas eivät. Asioihin voi vaikuttaa vaikka välttämällä työskentelyä heidän kanssaan. EDIT: Ja en jaksa uskoa, että kukaan tuskin tahallaan tekee duuniansa huonosti. Tää on vaan semmonen työ, että ne onnistumiset ja epäonnistumiset johtuu aika monesta asiasta. Lavalta tuleva vola/saundi, paikan akustiikka, työkalut joilla hommaa tehdään(Okei paskoillakin kamoilla voi tehdä hyvää saundia, mut kukaan ei ole taikuri), miksaajan ammattitaito jne... Joskus esimerkiksi olen puuttunut lavalta tulevaan saundiin/volaan ja kommentti on ollut tyyliin "This is Rock'N'Roll. Mutta monesti myös todella vastaanottavaista. Kyllä mua ainaki soittajana kiinnostaa miten ne mun saundit toimii siinä keikkamestassa. Reenis on kuitenki eri mesta tai studio jossa ne saundit tehdään. Ellei sit ole pitänyt erikseen PA treenejä. Niin meinasin lähinnä sitä että se vika ei ole ammattitaidossa vaan puhtaasti korvien välissä :) Tää siis vain yksittäinen tapaus, ei todellakaan mikään yleistys äänimiehiä kohtaan. Yleisellä tasollahan suomessa ollaan todella kovaa kastia. ~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~ | |
![]() 06.10.2014 15:08:12 | |
Helvetin hyvä ketju! Arvostan. Oon iteki pilannu jonku vitun ahtaajajuntin illan ku pändi kuulosti ihan paskalta. Se huus ainaki vartin siin vieressä ennenku suostu kuuntelemaan mitä koitin sanoa; että mie miksaan bändin korvamonitoreja. Samanen jannu tuli purun aikana huutaa mulle että "kohta ois parempi alkaa tulla stereoista pandoraa tai sun pomos kuulee susta". Asiakas on aina oikees, mut kuka se asiakas on ja kelle..? | |
![]() 06.10.2014 19:12:23 (muokattu 06.10.2014 19:13:48) | |
Ainoat kerrat kun oon saanu palautetta oikeasti ystävällisesti ja asiallisesti niin palautteen antaja on ollu joko kollega tai tuttu muusikko. Ja nää on aina tajunnu venata sen aikaa et on hyvä hetki tulla morjestaan tai sit on keikan jälkeen nähty. Kaikki muut kohtaamiset rokun kanssa tiskin takana on ollu kännisen urpon avautumista tai suoraa vittuilua. Ja on mustakin nettiin kirjoitettu kun oo yhteistyökyvytön ja vaikka mitä. Joten aika vaikee on tuotakaan alotustekstiä ihan tollasenaan uskoa. Kerran taannoin (tästä on varmaan jo kymmenen vuotta aikaa) länsirannikolla Zen Cafen kanssa festivaalin järjestäjä tuli mulle monitoritiskille kesken keikan sanoo et meil on vartti soittoaikaa jäljellä, viittoilin hahmolle et ymmärretty on ja soitto loppuu ajallaan. Seuraavas kuvas tää sama hahmo on lauteilla selvittämässä rumpalille tätä samaa asiaa. Festivaalin järjestäjä kun oli ni järkkärit ei uskaltanut pitää sitä lauteilta veke (ainakaan alkuun) ni mun piti käydä herra ohjastaan lavalta ulos. Siitähän se riemu alko ihan niin et piti ohjeistaa järkkäreitä pitämään se hanu pois mun viereltä siihen asti kun ollaan oma osuutemme saatu suoritettua. On meinaan vähän pirun vaikee keskittyä rokkishowhun kun känninen festarijärjestäjä huutaa korvan vieressä sitä et kuin ammattitaidoton ja yhteistyökyvytön oon. Keikan jälkeen purettiin kamat, pakattiin bussi ja lähettiin hakee poppareita takahuoneesta ni siel se oli kertomas orkalle kuinka Suomessa on myös ammattitaitoista henkilökuntaa näihin hommiin. Jostain kumman syystä mä en kuitenkaan saanu kenkää :) Viltsu
audiokantaja | |
![]() 06.10.2014 22:01:11 | |
PJS: Yleisön tyyppien oikeus ei oo tulla toisen ihmisen työtiloihin neuvomaan sitä sen duunissa vaikka se tekis sen duuninsa yksiselitteisen paskastikin. Yleisön tehtävä on jättää palautetta hahmon esimiehelle joka voi sitten käydä keskustelua tapahtuneesta itse tekijän kautta ja sitten arvioida et missä ehkä vois parantaa vai onko aihetta sellaiseen ensinkään. Tuskin yleisöä paljon enää lohduttaa joku palautteen jättäminen jälkeenpäin jos on jouduttu kuuntelemaan ensin keikka huonolla äänentoistolla, ja asialle olisi ollut tehtävissä jotain jos olisi ajoissa reagoitu. Etenkin jos on vaikka maksanut jotain siitä keikasta. Onhan se lähtökohtaisesti perseestä jos yleisön jäsenet katsovat oikeudekseen mennä neuvomaan äänimiestä tai kertomaan omia henkilökohtaisia näkemyksiään pyytämättä, mutta täytyy muistaa että suurin osa heistä on kännissä ja tekisi joka tapauksessa siinä tilassa jotain pöljää. Mut jos käy asiallisesti huomauttamassa esim. että "hei, laulu ei oikein kuulu tonne saliin", niin ei siitä nyt kovin hedelmällistä ole ruveta takaisin vittuilemaankaan, vaikka itse olisikin toista mieltä. Ei se kommentointi aina tarkoita sitä että hoidat hommasi mun mielestä paskasti. Tosin muistan omien bilebändikeikkojen alkutaipaleelta sellaisen ilmiön, että soundcheckissä kaikki toimii mainiosti monitorointia myöten ja sitten keikalla kuitenkin laulaja valittaa biisien välissä soittajille ettei kuule itseään. Jonkun kerran näin kävi, ja yks miksaaja lopulta sanoi suoraan että no kun soitatte nyt niin saatanan paljon lujempaa kuin soundcheckissä. Säädöt oli ihan samat, mutta keikan alkaessa lavavolyymi nousi, kun siinä sitten ilmeisesti innostui itse kukin vähän jyräämään kovempaa. Aloittelijan moka kenties, mutta ehkä tästäkin saattaa joskus olla kyse..? Huvitti vaan kun mietin aloittajan tapausta ja kuinka äänimies oli tokaissut "siinä on pöytä, sen kun miksaat ite", jos oliskin pokkana todennut vaan että no kiitos, asettunut siihen pöydän eteen ja ruvennut vääntelemään namikoita. Jokohan olis niska-perse-otetta haettu. Metsän laidas munat jäi vetoketjun väliin /
![]() 06.10.2014 23:03:30 (muokattu 06.10.2014 23:05:32) | |
Kesällä olin paikallisessa kattomassa The Slidemobile nimistä bändiä. Kuusi tyyppiä oli lavalla. Täkäläinen ansioitunut alanmies oli miksaamassa. Hyvin hoiti hommansa, kolme kitaraakin erottuivat selkeästi. Tila oli pieni, porukkaa sopivan väljästi ja miksaaja parhaassa kuuntelupaikassa ja minä vähän hänen takanaan. Olin siinä jossain keikan puolivälin kohdalla kuulevinani vähän koskettimiakin jossain. Ajattelin ensin että omiani kuulen, mutta sitten laulaja esitteli bändin. Yllätys oli suuri kun pieneltä lavalta löytyi vielä seitsemäs jäsen eli kosketinsoittaja, joka lymyili jättimäisen kaiutinkaapin takana! Yhdessä biisissä kuului pianosoolo, toisessa jotain epämääräistä, mutta muuten kosketinsoittajasta ei näkynyt eikä kuulunut keikan aikana mitään. Ei ääntäkään, ei missään kohtaa baarissa eikä sen ulkopuolella terassilla. Meinasin mennä miksaajalle sanomaan jälkikäteen että mitä mitä vittua, mutta aattelin että kosketinsoittajan häivyttämämisellä oli joku tarkoitus. Ehkäpä ukko vain ryyppäsi ja fiilisteli kaapin takana ja osallistui muuten vain ainoastaan pariin biisiin. Kostiainen. Karumpi saundi, parempi mieli http://www.mikseri.net/kostiainenproj | |
![]() 06.10.2014 23:13:12 | |
...... Huvitti vaan kun mietin aloittajan tapausta ja kuinka äänimies oli tokaissut "siinä on pöytä, sen kun miksaat ite", jos oliskin pokkana todennut vaan että no kiitos, asettunut siihen pöydän eteen ja ruvennut vääntelemään namikoita. Jokohan olis niska-perse-otetta haettu. Edelleen toi alottajan kirjoitus aamuyöltä on kyseenalaistamaton totuus? Mistä me tiedetään mitä siel on oikeesti käyny, varsinkin kun tää kirjoittaja ei oo vaivautunu tuleen korjaamaan esmes mun väitettä hänen päihtymystilastaan tai kielenkäytöstään. Viltsu
audiokantaja | |
![]() 06.10.2014 23:36:16 | |
stnprkl: Edelleen toi alottajan kirjoitus aamuyöltä on kyseenalaistamaton totuus? Missä niin sanottiin? Kunhan nyt vaan leikin mielikuvalla siitä miten aloittajan kuvaama tilanne olisi voinut jatkua. Oli totta tai ei. Metsän laidas munat jäi vetoketjun väliin /
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)