PepeAngst 23.03.2005 11:11:50 | |
---|
Sellainen mielenkiintoinen asia mielessä. Olen monen LP levyn onnellinen omistaja. Kuitenkaan en voi autossa kuunnella niitä, joka sapettaa. Otan netistä, vaikka jonkun Beatlesin levyn (jonka omistan vinyylinä) mp3:sina ja poltan cd:lle, joten nyt voin kuunnella sitä autossa. Onko tämä laillisesti hyväksyttyä? Periaatteessa se on omaan käyttöön oleva varmuuskopio, mutta ei olekaan, koska on parempi laatuisempi kuin vinyyliääni. Mitä mieltä olette? Olen syntynyt 12. heinäkuuta. Samana päivänä kuin Bill Cosby ja Pate mustajärvI!!!!! |
Pitkavirta 23.03.2005 11:16:35 | |
---|
Edelleenkään, musiikin kopioiminen ei ole kiellettyä omaan käyttöön. Jakaminen sitten taas on. Mun mielestä on myös täysin oikein moraalisestikin polttaa itselleen kopioita levyistä jotka omistaa originaaleina. Muuten ei. |
PomppoK 23.03.2005 11:34:42 (muokattu 23.03.2005 11:37:58) | |
---|
Ei siihen kuole. Tietty tässä tapauksessa jonkun omaatuntoa voi soimata p2p-verkon käyttö itsessään, vaikka käyttötarkoitus olisi mikä olisi. Ei yksi muurahainen kekoa tee, eikä kyllä hajoitakaan toisaalta. E-mutu: Puheista huolimatta tuota lataamista koskevaa lakimuutostahan ei vielä tehty, vai muistanko väärin? Take me don't leave me. |
Sunrise 23.03.2005 11:35:48 | |
---|
Sellainen mielenkiintoinen asia mielessä. Olen monen LP levyn onnellinen omistaja. Kuitenkaan en voi autossa kuunnella niitä, joka sapettaa. Otan netistä, vaikka jonkun Beatlesin levyn (jonka omistan vinyylinä) mp3:sina ja poltan cd:lle, joten nyt voin kuunnella sitä autossa. Onko tämä laillisesti hyväksyttyä? Periaatteessa se on omaan käyttöön oleva varmuuskopio, mutta ei olekaan, koska on parempi laatuisempi kuin vinyyliääni. Mitä mieltä olette? Mitä väliä sillä laadulla on? Kopio on kopio riippumatta sen laadusta. Not only do I not know the answer, I DON'T EVEN KNOW WHAT THE QUESTION IS |
PepeAngst 23.03.2005 11:52:58 | |
---|
Ei siihen kuole. Ei mulla omatunto ole soinut mitenkään. Kiinnosti vaan vähän tietää miten tämän asian laita on. Mitä väliä sillä laadulla on? Kopio on kopio riippumatta sen laadusta Esimerkiksi, jos ostan käytetyn vinyylin eurolla, joka on ihan paskana ja ei toimi kunnolla, mutta minulla on oikeus ottaa netistä täysin virheetön kopio levystä. Se ei ole laitonta, koska minulla on alkuperäinen, joka tosin on ihan paskana. Voiko olla näin? Olen syntynyt 12. heinäkuuta. Samana päivänä kuin Bill Cosby ja Pate mustajärvI!!!!! |
poppamies 23.03.2005 11:56:58 | |
---|
Olen itse tehnyt niin että olen nauhoittanut vinyylit (omat ja kirjaston suuresta vinyylikokoelmasta), iRiverin mp3 soittimella missä on n.s. "direct mp3 encoding, siis analoogisesta digitaaliseks. varmuuskopio, ..... on parempi laatuisempi kuin vinyyliääni. Tätä väitettä/arvelua en todellakaan allekirjoita. Kyllä Vinyyli (analoginen) on huomattavasti miellyttävämpi sointinen mitä CD, puhumattakaan mp3. "G-strings are for strippers" |
PepeAngst 23.03.2005 12:05:25 | |
---|
varmuuskopio, ..... on parempi laatuisempi kuin vinyyliääni. Tarkoitin parempi ääni paperilla. En korvallisesti. Olen syntynyt 12. heinäkuuta. Samana päivänä kuin Bill Cosby ja Pate mustajärvI!!!!! |
jPekka 23.03.2005 12:14:10 | |
---|
Tarkoitin parempi ääni paperilla. En korvallisesti. Mp-kolmosten tapauksessa - kun netissä pyrörivät versiot tahtovat kait edelleenkin olla alle 130 kb/s -kokoluokkaa - ei edes paperilla. Kapeampi taajuusvarte, kehnompi dynamiikka, vääristymiä. - Mitä on biljoona mikrofonia?
- ???
- Yksi megafoni. |
shagriml 23.03.2005 12:33:09 | |
---|
mp3 sucks todellakin, cd myös. ero on aivan käsittämätön. yksi hyvä verrokkibiisi on Mike Oldfield - Moonlight Shadow. 128 kbps mp3'sta ja cd-versiota kuullu läpi elämän ja ollu aina vaa et ohan se ihan perusbiisi ja perusmiksaus, ei mitää erikoista. voi helvetti sit ku sai huippukuntosen 7" sinkun. ei ollu samaks biisiks tunnistaa. jokaisen soittimen erottaa niin hyvin ja dynamiikka mahtava ja maggie reillyn ääni pääsee todellakin oikeuksiinsa. en kieltämättä tiedä parempaa äänitystä :) siinä onkin nykynen referenssibiisi jos täytys laitteistoja verrata.... pitkäsoittojen puolesta Sun Ra - Cosmos on myös helvetin hyvän kuulonen. ja ohan noi lähes kaikki levyt paremman kuulosii ku cd't :) mut kunto ratkasee. joskus vituttaa ku jotkut ihmiset yrittää pätee "cd on parempi" kuuntelemalla jotain naarmuista, pölyistä, sormenjälkiä täynnä olevaa levyä jollain papan 70 luvun budjettistereoilla. hyväkuntonen levy ja hifijärjestelmä se olla pitää... mut anyway, takasin topicciin. itsekkin oon mp3-soitinta varten joitai biisejä nauhotellu vinyyliltä. tasot säätää vaa kohdilleen ja nauhottaa mielisoftallaan ja sit käsittelee tarpeen mukaan ja pakkaa. ei kovin vaikea prosessi. itse käytän goldwavea ja siinä sitä click/pop filtteriä ja smootheria tarpeen mukaan, liikakäyttöä välttäen. saa mielestäni monesti paremman kuuloista ku cd'ltä ripatessa :) cd't on vaa masteroitu ja kompressoitu monesti päin persettä... ja mä muutenkin diggaan raa'asta saundista ku sellasesta kliinisen puhtaasta... |
Prome 23.03.2005 12:45:37 (muokattu 23.03.2005 12:47:25) | |
---|
Vinyyli > CD > Mp3 Ja mun mielestä on huomattavasti kiehtovampaa kuinka ääni talletetaan analogisesti. En tiedä teoriassa miten tapahtuu, enkä välttämättä välitäkään tietää. Mutta on siinä jotain maagista kun vertaa digitaalisiin äänitteisiin. Mutta kuka saatana kuuntelee 128kbp/s mp3:sia tai alle? Nehän rikkoo kaiken. EDIT: vielä unohtu sanoa että jos omistaa äänitteen (tai leffan tai pelin, miten vain) niin sen kopiointi on täysin laillista. Vaikka kuinka paskakuntoinen levy onkin. |
Anarkiapurilainen 23.03.2005 13:43:22 | |
---|
Netistä löytyy nykysisin aika paljon musaa myös FLAC- ja SHN-muodoissa, eli häviöttömällä pakkauksella pakattuna. Vie tosin tilaa n. 5 megaa / minuutti, mutta eipä ole hifisteilläkään mitään naputtamista kun digitaalinen informaatio on 100% sama kuin CD:ltä kuunneltaessa. Sitten kunhan ostan uuden kiintolevyn taidan siirtää oman CD-kokoelmani tuohon muotoon nykyisten ~200 kpbs VBR-mp3sten sijasta. |
32788 23.03.2005 14:33:45 | |
---|
Netistä löytyy nykysisin aika paljon musaa myös FLAC- ja SHN-muodoissa, eli häviöttömällä pakkauksella pakattuna. Vie tosin tilaa n. 5 megaa / minuutti, mutta eipä ole hifisteilläkään mitään naputtamista kun digitaalinen informaatio on 100% sama kuin CD:ltä kuunneltaessa. Sitten kunhan ostan uuden kiintolevyn taidan siirtää oman CD-kokoelmani tuohon muotoon nykyisten ~200 kpbs VBR-mp3sten sijasta. Mitäs vikaa wavissa on? ^WANHA^ |
Feggy 23.03.2005 14:58:22 | |
---|
Ei mulla omatunto ole soinut mitenkään. Kiinnosti vaan vähän tietää miten tämän asian laita on. Esimerkiksi, jos ostan käytetyn vinyylin eurolla, joka on ihan paskana ja ei toimi kunnolla, mutta minulla on oikeus ottaa netistä täysin virheetön kopio levystä. Se ei ole laitonta, koska minulla on alkuperäinen, joka tosin on ihan paskana. Voiko olla näin? No ei ihan. Käytetyn ostajalla ei ole valitusoikeutta. Uuden levyn ostaja saa virheettömän virheellisen tilalle. Less is more. |
Angus 23.03.2005 15:26:49 | |
---|
Tätä väitettä/arvelua en todellakaan allekirjoita. Kyllä Vinyyli (analoginen) on huomattavasti miellyttävämpi sointinen mitä CD, puhumattakaan mp3. Aivan samaa mieltä, vinyylissähän on ehdottomasti paras soundi ja se on fakta. "AC/DC:tä koskevissa hätätapauksissa ottakaa välittömästi yhteys nimimerkkiin Angus"! 8-) - JaniTheRock
Lue Motörhead- keikkatunnelmat |
Keppis 23.03.2005 16:05:10 | |
---|
E-mutu: Puheista huolimatta tuota lataamista koskevaa lakimuutostahan ei vielä tehty, vai muistanko väärin? Mikä muutos?
Huonomuistisilla on vähemmän stressiä. |
Läpistö 23.03.2005 16:08:54 | |
---|
Mitäs vikaa wavissa on? Wav vie vitusti tilaa :P "Treenaatteko te paljon" - No ei me oikeestaan koskaan. "Ai onko se niin että lahjattomat harjottelee?" - No joo. |
Tapani L 23.03.2005 19:14:18 | |
---|
-- ja se on fakta. Ai. Mitä jos on eri mieltä? |
poppamies 23.03.2005 19:29:20 | |
---|
Ai. Mitä jos on eri mieltä? Saa olla mutta sitä ei huomioida. "G-strings are for strippers" |
Gypsy 23.03.2005 19:48:11 | |
---|
EDIT: vielä unohtu sanoa että jos omistaa äänitteen (tai leffan tai pelin, miten vain) niin sen kopiointi on täysin laillista. Vaikka kuinka paskakuntoinen levy onkin. Mites muuten on noi pelit? Nykyäänhän ei muistaakseni saa edes yksityiseen käyttöön tehä kopioo tietokoneohjelmasta. |
Sunrise 23.03.2005 20:51:52 | |
---|
Mites muuten on noi pelit? Nykyäänhän ei muistaakseni saa edes yksityiseen käyttöön tehä kopioo tietokoneohjelmasta. Niitä kukaan valvo. Not only do I not know the answer, I DON'T EVEN KNOW WHAT THE QUESTION IS |