Muusikoiden.net - Keskustelu | |
Kirjoittaja: | Eeroplane |
Alue: | Laulaminen |
Aihe: | Laulaminen refluksi-leikkauksen jälkeen? |
Aika: | 03.07.2007 13:56 |
Mielenkiintoinen keskustelu näin itsekin palleatyrästä ja refluksista kärsivälle! Laitetaas ihan vaan muuten vaan omia kokemuksia joukkoon... Itselläni oireet ovat olleet noin 2-1,5 vuoden ajan, joskin tähystys ja sitä myöten diagnoosi saatiin vasta joskus viime vuoden loppukesällä. Yksityisellä vatsaspesialistilla kävin tähystyksessä, ja sanoi että ei suosittele leikkausta, koska ruokatorvi on kunnossa ja itse tyrä lievä. Kuulemma Nexiumilla ja elintapojen muutoksilla hoidettavissa. Nexiumia söin jonkin aikaa, mutta kyllästyin sen aiheuttamiin sivuvaikutuksiin (olen aika herkkä lääkkeille) ja lopetin. Elintapojen muutos onkin sitten ollut mulle yllättävän vaikeaa... Varmasti pitkälti jatkuvan stressin takia. Hieman myöhemmin syksyllä kävin toisella lääkärillä, kun oireet alkoivat taas pahenemaan. Hän määräsi poretabletteina ranitidiinia oireiden ilmaantuessa, ja tämä auttoi kolmisen kuukautta. Sitten lisää stressiä ja taas lipsahdus elintavoissa (tupakointi, alkoholi, ruokavalio) ja nyt ollaankin sitten taas puolisen vuotta kärsitty oireista tiheämmin. Joskaan en myöskään syö lääkkeitä enää muuta kuin poretabletin äärimmäisen kovissa kivuissa... Auttaa aika hyvin, mutta ei jaksa (eikä ole varaa) vetää lääkkeitä koko ajan. Rintalastan alla polttelee ja jonkin verran on "pala kurkussa". Ei tosin ihan koko aikaa, mutta stressiin, epäterveelliseen ruokaan ja tupakointiin olen itselläni huomannut refluksin liittyvän enimmäkseen - näitä kaikkia on viime aikoina ollut paljon, kuten alkoholiakin... Päivinä, kun on syönyt vain salaattia tms. kevyempää ja terveellisempää, juonut vain aamulla kahvia ja polttanut vain ~5 röökiä, olo on ollut paljon parempi. Mutta miten hankkia itsekuri, kun on alkanut tavallaan tottua pahaan oloon, vielä kun on muitakin kroonisia terveydellisiä ongelmia (selkä/hartia/niskat)? Harmittaa niin perhanasti kun voisi itse tehdä asioille paljonkin muttei vaan jotenkin pysty. Tietty fyysiset vieroitusoireet kahvista ja röökistä on mulla yllättävän voimakkaat ja pitkäkestoiset vielä kaiken päälle... Itse en ole varsinaisesti laulaja, mutta teen paljon biisejä, joiden säveltämisen ja äänittämisen myötä tullut tehtyä sitä paljonkin. Myös keikoilla laulan, enimmäkseen taustoja. Ehdottomasti oireiden oltua pidempään pahana, laulaminen tuntuu vaikeutuvan. Sitten taas helpompien aikojen oltua hetken, ääni palautuu ennalleen - ja nykyisin kun tulee laulettua paljon enemmän kuin ennen, se tuntuu jopa joskus palautuvan voimakkaammaksi kuin ennen oirekautta!!? Kummallista... Mutta tosiaan vähän jännittää nyt taas pidemmän oirekauden oltua päällä, että kuinkahan nopeasti ruokatorvi alkaa arpeutumaan... Sehän altistaa mm. ruokatorven syövälle. Olisikohan syytä käydä uudestaan tähystyksessä, nyt kun edellisestä on kulunut lähes vuosi? Vai kuinka nopeasti nuo arpeutumat yms. syntyy kun oireet eivät ole voimakkaimmat mahdolliset eivätkä ihan kokoaikaiset? Mahtaako täällä olla muita jotka pystyvät jotenkin elämään oireidensa kanssa ja saamaan ne jopa hallintaan välillä? | |
Copyright ©1999-2023, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään. https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=37&t=111689 |