Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Laulaminen refluksi-leikkauksen jälkeen?
1 2 3 4
Juce
28.05.2006 22:39:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nonniin, torstaina menen veitsen alle. Ilmoitus leikkausajasta tuli viime perjantaina. On tätä odotettukkin. Keskiviikkona kirurgin ja nukutuslääkärin puheille. Täytyy toivoo parasta, että kaikki menee nappiin ja tästä löytyy myös apua ääniongelmiin.
 
Mites Anttipi sun vointi tällä hetkellä?
 
paice60
30.05.2006 00:36:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla helpottui olo kun lopetin kahvin juonnin. En ole juonut kahvia yli kuukauteen eikä oireita ole ollut kuin satunnaisesti. Oluen juontia en lopettanut enkä lopeta, mutta vähentänyt kyllä. Refluksitauti pysyy aisoissa hyvin kun katsoo ruokavaliotaan ja juomavaliotaan. Sain sellaista lääkettä kuin Omeprazol ratiopharm ja se maksoi 28 tablettia reilu 17 Euroa. Otan sen silloin kun oireita tulee. Onnea taudin hoitoon, se on pahimmillaan todella hankala ja kivulias. Pahimmillaan luulin että saan sydänkohtauksen, kun poltti ja puristi niin paljon, mutta kuten sanoin, tarkkaile mitä suuhusi pistät.
 
Humpassa on tulevaisuus, en vaan tiedä kenen.
Juce
30.05.2006 13:36:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Normaalia närästystä mulla esiintyy harvoin. Ongelma esiintyy lähinnä nielussa. Happo ärsyttää limakalvoja ja aiheuttaa äänihuulten turpoamista. Happoa nousee ilmeisesti pienissä määrin, mutta ylös asti ja nielu reagoi herkemmin kuin ruokatorvi. Mikäli en laulaisi, en varmaankaan olisi pahemmin noteerannu koko asiaa. Olen kokeillu tiukkaa diettiä, lopetin kahvin yms. Urheilen aktiivisesti ja elän muutenkin terveellisesti. Syön vahvaa happosalpaajaa, mut ongelma ei ole poistunu. Eipä sitä enää tarvi edes ihmetellä, kun on omin silmin nähny vatsantähystyksessä otettuja kuvia. Aukihan se vatsanportti on ja reilusti.
 
Wham bam thank you maam
valje
30.05.2006 16:41:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun vatsakirurgini teki täyskäännöksen ja päätti, ettei suosittele mulle tähystystä tai leikkausta. Keksi tällä kertaa semmoisen pointin, että kun sen leikkauksen jälkeen ei voi enää oksentaa ja minä kun olen niin nuori enkä lapsiakaan ole vielä saanut; raskauspahoinvointi on niin kovin yleistä.. aarghh!!!
 
Voi jeesus sentään. Mutta syön nyt sitten kiltisti lääkkeitä niin kauan kuin niihin on varaa. Kaljaakin juon ja syön suklaata, mut ruisleipä oli pakko lopettaa.;)
 
*Singers -blind, ignorant beasts of habit* -Boethius (475-524)
anttipi
31.05.2006 11:51:05 (muokattu 31.05.2006 11:51:59)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites Anttipi sun vointi tällä hetkellä?
 
Vointi on hyvä, kiitos kysymästä. Vointi ollut koko lailla normaali ainakin jo pari kuukautta. Vaiva on helpottanut, vaikka rykimistarvetta on edelleenkin välillä. Olen tyytyväinen, että pääsin leikkaukseen. Mulla oli kirurgin mukaan arpeutumia ruokatorven tietämillä (haposta johtuen), eli sikälikin leikkaus oli hyvä ratkaisu.
 
Jälkitarkastuksessa juttelin kirurgin kanssa, ja hän sanoi, että leikkaukseen haluavia on selvästi enemmän kuin voidaan/halutaan leikata. Kyseinen kirurgi ei tarkoituksella tee kuin kolmisenkymmentä leikkausta vuosittain. Se selventää, minkä vuoksi hän vielä leikkausta edellisenä päivänäkin kyseli, olenko aivan varma, että haluan leikkaukseen. No, hyvä niin, ettei leikellä ihan ketä sattuu.
 
Onneksi ei ole jäänyt mitään mainittavia nielemisvaikeuksia tms. komplikaatioita. En ole hirveästi viime aikoina lauleskellut, joten vaikea vielä sanoa, miten se on vaikuttanut lauluääneen.
 
Jucelle onnea leikkaukseen! Hyvin se menee. Tule myöhemmin kertomaan kuulumisia.
 
"Oh, it's so neat to beat your meat while sitting on the toilet seat - Isn't life divine, Funiculì, funiculà.
Juce
03.06.2006 13:28:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kotiuduin tänään sairaalasta. Olihan tuo reissu! Mukavassa pöhnässä pari päivää. No mut asiaan... leikkaus onnistui hyvin (mikäli pientä sohaisua mun maksaan ei lasketa :) Olivat kuulemma joutuneet pitämään pienen tauon kesken leikkauksen ja seurailleet ettei maksaan tullu mitään vuotoa. Ruoka menee ihan moitteettomasti alas. Täytyy vaan muistaa pureskella tosi hyvin. Välillä tuntuu vähän jumittavan, mut reilusti nestettä perään niin helpottaa. Viis reikää mahassa. Eilen sattui aika perkeleesti, eikä meinattu päästä yhteisymmärrykseen hoitajan kans mun kipulääkityksestä. Sain kuitenkin viimein kunnon lääkkeet, että pääsi sängystäkin ylös. Nyt toivutaan päivä kerrallaan.
 
Wham bam thank you maam
anttipi
04.06.2006 22:43:23 (muokattu 04.06.2006 22:43:41)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ruoka menee ihan moitteettomasti alas. Täytyy vaan muistaa pureskella tosi hyvin. Välillä tuntuu vähän jumittavan, mut reilusti nestettä perään niin helpottaa.
 
Eikös leikkauksen jälkeen pitäisi olla neste-/sosedieetillä nelisen viikkoa, että ruokatorvi saa parantua rauhassa eikä ärsyynny turhaan - vai minkälaiset ohjeet sinä sait? (Tuli vaan mieleen, kun pureskelemisesta kirjoitit.)
 
Kiva että maksa säilyi ehjänä. :)
 
"Oh, it's so neat to beat your meat while sitting on the toilet seat - Isn't life divine, Funiculì, funiculà.
Juce
05.06.2006 12:00:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä sain leikkauksen jälkeisenä päivänä aamiaisen ja lounaan nestemäisenä/velliruokana. Lääkäri totesi kun ei mitään suurempia ongelmia ollut nielemisen suhteen, että siirrytään kiinteään ruokaan. Sain sitten päivällisen jo kiinteänä. No keittoa sekin oli, mut ei mitään velliä. Leipää ja hedelmiä tarjottiin myös.
 
En ole kotona alkanu kuitenkaan syömään mitään pihvejä tai mitään raskasta. Keittolinjalla niin kauan kunnes kroppa on palautunut. Pureskelen ruokaa ainakin 3 kertaa normaalia pidempään. muutenkin ruokailen rauhallisesti ja harkiten. Hyvin on menny ainakin tähän asti. Kivut on kuitenkin melko kovat välillä. Tuntuu ettei noi panadolit paljoo auta. Sairaalassa oli huomattavasti mukavammat lääkkeet! Sairaslomaakaan en saanu kuin viikon.
 
Wham bam thank you maam
anttipi
05.06.2006 15:13:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sairaslomaakaan en saanu kuin viikon.
 
Se kuulostaa kyllä aika vähäiseltä - itselle tuli kolme ja puoli tai nelisen viikkoa, ja saman verran annetaan kuulemma automaattisesti kaikille siellä.
 
Teetkö jotain fyysisesti raskasta duunia? Sellaiseen toi on ainakin mun käsittääkseni aivan liian lyhyt aika.
 
"Oh, it's so neat to beat your meat while sitting on the toilet seat - Isn't life divine, Funiculì, funiculà.
Juce
05.06.2006 20:20:48 (muokattu 05.06.2006 20:23:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ole kovin fyysistä. Menin vielä sanomaan että voin hakeutua rauhallisempaan hommaan työpaikallani, kunnes olen täysin toipunu. Ainahan voin hakea lisää työpaikkalekurilta ja uskon että tulen myös hakemaan. Tällä hetkellä kivut on sen verran kovat, etten voi kuvitella työskenteleväni viikon päästä.
 
Millaiset sun kivut oli leikkauksen jälkeen? Kuinka kauan söit särkylääkkeitä? Mulla on ihan siedettävää kipua leikkausreikien kohdalla, mut vasempaan kylkeen sattuu välillä ihan törkeesti. Varmaankin kyseinen alue on ollut kovassa käsittelyssä. Sisään hengitys sattuu ja muutenkin kaikki liikkuminen on tarkkaan harkittua (zombie kävelyä).
 
Wham bam thank you maam
anttipi
06.06.2006 00:41:00
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millaiset sun kivut oli leikkauksen jälkeen? Kuinka kauan söit särkylääkkeitä? Mulla on ihan siedettävää kipua leikkausreikien kohdalla, mut vasempaan kylkeen sattuu välillä ihan törkeesti. Varmaankin kyseinen alue on ollut kovassa käsittelyssä. Sisään hengitys sattuu ja muutenkin kaikki liikkuminen on tarkkaan harkittua (zombie kävelyä).
 
Perussärkylääkkeellä pärjäsin - kivut eivät olleet mitenkään erityisen kovat. En muistaakseni syönyt niitä kovinkaan kauan, jokusen päivän ehkä.
 
Tuo kylkikipu ja hengittämisen vaikeus voi johtua osittain myös palleasta. Mulla oli pari päivää hartiakipuja, koska pallea oli venynyt mahalaukkuun leikkauksen ajaksi pumpatusta hiilidioksidista, ja ne lihakset on yhteydessä hartioihin. Kylkikipuja en muista olleen, jotain aristusta noiden leikkauskohtien kohdalla korkeintaan.
 
"Oh, it's so neat to beat your meat while sitting on the toilet seat - Isn't life divine, Funiculì, funiculà.
goddess
30.06.2006 16:16:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Loistava keskustelu! Kerrassa SuperB! Plussaa kolahti niin, että kilinä kävi.
 
Itse olen laulajana kärsinyt tästä vaivasta jo vuosikymmeniä, mutta saanut oireet pysymään aisoissa ruokavaliolla ja ajoittaisilla lääkekuureilla. Oluen juonnin jätin useaksi vuodeksi ja sinä aikana oireet olivat huomattavasti helpommin hallittavissa. Äkkiä sitä oppii, kun uskaltaa vain kokeilla eri vaihtoehtoja, mutta olen vähitellen minäkin alkanut harkita leikkausta.
 
Anttipi:n kirjoitukset ja tässä keskustelussa käyty vuoropuhelu aiheesta antaa omiin ratkaisuihini hyvää pohjaa. Suuri kiitos.
 
Juce
18.07.2006 21:05:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täytyy tähän väliin todeta, että leikkaus on toiminut omalla kohdallani ääniongelmiin. Tietty koko ajan on pieni pelko perseessä, että ongelmat alkaisi taas kummittelemaan. Nielu tuntuu taas normaalilta ja laulu luistaa yhtä hyvin kuin vuosi sitten. Suosittelen omasta puolestani leikkausta! Tosin leikkauksen varjopuolikin tuli koettua viime vknloppuna, kun alkoi baari-illan jälkeen vähän yrjöttämään, mutta mitään ei tullut ulos. Eli kiristys toimii ns. takaiskuventtiilinä! Ja mainittakoon myös että ilmavaivat on lisääntynyt.....mut on se sen arvoista!!!!
 
Wham bam thank you maam
goldencat
28.04.2007 01:07:55
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei!
 
Tosi hyvä keskustelu täällä!
 
Täällä kans yksi refluksia poteva. Ensimmäisenä lääkekokeiluna oli ZOLT, ei auttanu ollenkaan. Tällä hetkellä syön Somacia, joka on hieman lievittänyt oireita, muttei poistanu kokonaan. Nexiumit on kaapissa varalla. Oireina palan tunne kurkussa, jatkuva röyhtäily, polte rintalastan alla jne jne. Tänään join pari lasia hiilihapollista simaa ja siitä tuli ihan hirveet oireet :( Hiilihappojuomat ja ruisleipä on kaikista pahimpia.
 
Tää vaiva on meillä suvussa, mun äidiltäni kiristetty se mahanportti mikä lie ja oireet on loppunu. Mietin, että mitä sitä oikein tekis itse. Jos ei Nexiumikaan toimi, nii kai se on sit vaan mentävä lekurille, tällä kertaa yksityiselle. Tähystystä ei oo tehty mulle vielä. Joten kai se olis fiksuinta sitten. Leikkaus hieman ahistaa ja pelottaa.
 
Onko kukaan muuten kokeillu Gavisconia? Äitini taisi sitä juoda monta vuotta kunnes pääsi leikkuulle.
 
anttipi
29.04.2007 02:52:52 (muokattu 29.04.2007 02:57:42)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mietin, että mitä sitä oikein tekis itse. Jos ei Nexiumikaan toimi, nii kai se on sit vaan mentävä lekurille, tällä kertaa yksityiselle. Tähystystä ei oo tehty mulle vielä. Joten kai se olis fiksuinta sitten. Leikkaus hieman ahistaa ja pelottaa.
 
Kannattaa ehdottomasti käydä tähystyksessä, jos vaivat ovat pahat! Se ei ole maailman mukavin kokemus, mutta se huojentaa kummasti, kun saa konkreettista tietoa vaivoistaan.
 
Julkiselle puolelle saa tosin odottaa tähystykseen ilmeisesti aika kauan. Minähän olin reilu vuosi sitten fundoplikaatio-leikkauksessa, koska mulla(kaan) lääkkeet eivät auttaneet tarpeeksi. Koska vatsahapoilla on tärkeä ruuansulatuksellinen tehtävä, kävi väkisinkin mielessä, että kuinkahan terveellistä on suitsia mahahappotuotanto loppuelämäksi lääkkeillä (tutkimuksia happosalpaajien pitkäaikaiskäytön mahdollisista haittavaikutuksista ei kait vieläkään ole)? Ja noista lääkkeistä saa maksaa maltaita.
 
Nexiumia, Somacia tms. jos vetää, niin pitäisi olla iso annos ja mielellään usean kuukauden (jopa puolen vuoden) kuuri. Eli paljon järeämmät "eväät" kuin ärtyneeseen ruokatorveen, koska nielun limakalvo on arempi hapoille ja paraneminen hidasta.
 
Onko kukaan muuten kokeillu Gavisconia? Äitini taisi sitä juoda monta vuotta kunnes pääsi leikkuulle.
 
Itse koitin silloin aikanaan Gavisconia, mutta ei auttanut. Kannattaa kokeilla itse.
 
Mulla suurin ongelma oli ennen leikkausta jatkuva rykiminen ja sitkeä limaisuus kurkussa ja äänen käheytyminen laulaessa. Rykiminen on vähentynyt selvästi ja äänikin kestää paremmin (joskaan ei aivan täydellisesti). Oireiden vähentyminen leikkauksen jälkeen vei kuitenkin paljon pidempään kuin olin olettanut.
 
Mitään ongelmia ei ole leikkauksesta ollut, mitä nyt ilmavaivat ovat lisääntyneet... Pari kertaa viinan kanssa läträtessä on tullut kivuliaita närästyskohtauksia, jotka ovat kuitenkin lähteneet vettä juomalla. Nielemisvaikeuksia ei ole. Oksentamisesta en tiedä kun ei ole ollut sille tarvetta (luultavasti saisin tulemaan ylös, koska pystyn röyhtäisemäänkin). Rankahkoja vatsalihasliikkeitä ja painojen nosteluakin olen pystynyt tekemään ilman minkäänlaisia kipuja eli ilmeisen kestävät ompeleet kirurgi on tällännyt.
 
Kaiken kaikkiaan voin sanoa, että leikkaus oli onnistunut ja minun kohdallani hyvä vaihtoehto (lääkkeet eivät auttaneet tarpeeksi, olivat kalliita enkä halunnut syödä niitä loppuelämääni). Valitettavasti on myös se 20-30 % (oman kirurgini mukaan), joita leikkaus ei auta, ja se on ikävää, koska leikkauksiin sisältyy aina omat riskinsä (esim. nissenin fundoplikaatioissa kuolleisuus muistaakseni 1 tai 2/1000:sta)
 
- Kukas te sitten olette? - Kennelmiehiä.
Robbo
27.06.2007 12:59:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

(nostan vanhan aiheen, sori)
 
Suuri kiitos anttipi:lle ja muillekin tiedosta. Ovat auttaneet minua kovasti jo nyt. Plussia.
 
Oma tilanteeni on se, että kävin tänään tähystyksessä, joka oli kyllä äärimmäisen epämiellyttävä kokemus. Tulehdus ruokatorvessa ja läppä löysällä. Lääkäri siihen, että tämä on selvä tapaus. Kuukauden lääkekuuri, jonka aikana oireet todennäköisesti helpottavat. Todennäköisesti kuitenkin uusiutuvat, sillä eihän se läppä itsekseen siellä miksikään muutu. Sanoi heti, että suosittelisi leikkausta, jos/kun oireet uusiutuvat kuurin jälkeen - nuori mies kun olen.
 
Vähän kyllä hirvittää se leikkaus. Olen kuullut että jos se menee pieleen (esim. läppä liian kireäksi) ei sitä voi oikein korjata. Ja sitten on hankaluuksia suoriutua perustoiminnoistakin, eli syömisestä ja juomisesta. Mitenköhän validi riski tämä on?
 
Muuten olisi kiva kuulla pieni yhteenveto siitä, miten elämä on muuttunut nyt kun leikkauksesta on kulunut aikaa. Onko oireet kadonneet? Onko röyhtäily, syöminen tai juominen vaikeaa? Mitä muita muutoksia on leikkauksen jälkeen tapahtunut?
 
Eeroplane
03.07.2007 13:56:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielenkiintoinen keskustelu näin itsekin palleatyrästä ja refluksista kärsivälle! Laitetaas ihan vaan muuten vaan omia kokemuksia joukkoon...
 
Itselläni oireet ovat olleet noin 2-1,5 vuoden ajan, joskin tähystys ja sitä myöten diagnoosi saatiin vasta joskus viime vuoden loppukesällä. Yksityisellä vatsaspesialistilla kävin tähystyksessä, ja sanoi että ei suosittele leikkausta, koska ruokatorvi on kunnossa ja itse tyrä lievä. Kuulemma Nexiumilla ja elintapojen muutoksilla hoidettavissa. Nexiumia söin jonkin aikaa, mutta kyllästyin sen aiheuttamiin sivuvaikutuksiin (olen aika herkkä lääkkeille) ja lopetin. Elintapojen muutos onkin sitten ollut mulle yllättävän vaikeaa... Varmasti pitkälti jatkuvan stressin takia.
 
Hieman myöhemmin syksyllä kävin toisella lääkärillä, kun oireet alkoivat taas pahenemaan. Hän määräsi poretabletteina ranitidiinia oireiden ilmaantuessa, ja tämä auttoi kolmisen kuukautta. Sitten lisää stressiä ja taas lipsahdus elintavoissa (tupakointi, alkoholi, ruokavalio) ja nyt ollaankin sitten taas puolisen vuotta kärsitty oireista tiheämmin. Joskaan en myöskään syö lääkkeitä enää muuta kuin poretabletin äärimmäisen kovissa kivuissa... Auttaa aika hyvin, mutta ei jaksa (eikä ole varaa) vetää lääkkeitä koko ajan. Rintalastan alla polttelee ja jonkin verran on "pala kurkussa". Ei tosin ihan koko aikaa, mutta stressiin, epäterveelliseen ruokaan ja tupakointiin olen itselläni huomannut refluksin liittyvän enimmäkseen - näitä kaikkia on viime aikoina ollut paljon, kuten alkoholiakin... Päivinä, kun on syönyt vain salaattia tms. kevyempää ja terveellisempää, juonut vain aamulla kahvia ja polttanut vain ~5 röökiä, olo on ollut paljon parempi. Mutta miten hankkia itsekuri, kun on alkanut tavallaan tottua pahaan oloon, vielä kun on muitakin kroonisia terveydellisiä ongelmia (selkä/hartia/niskat)? Harmittaa niin perhanasti kun voisi itse tehdä asioille paljonkin muttei vaan jotenkin pysty. Tietty fyysiset vieroitusoireet kahvista ja röökistä on mulla yllättävän voimakkaat ja pitkäkestoiset vielä kaiken päälle...
 
Itse en ole varsinaisesti laulaja, mutta teen paljon biisejä, joiden säveltämisen ja äänittämisen myötä tullut tehtyä sitä paljonkin. Myös keikoilla laulan, enimmäkseen taustoja. Ehdottomasti oireiden oltua pidempään pahana, laulaminen tuntuu vaikeutuvan. Sitten taas helpompien aikojen oltua hetken, ääni palautuu ennalleen - ja nykyisin kun tulee laulettua paljon enemmän kuin ennen, se tuntuu jopa joskus palautuvan voimakkaammaksi kuin ennen oirekautta!!? Kummallista...
 
Mutta tosiaan vähän jännittää nyt taas pidemmän oirekauden oltua päällä, että kuinkahan nopeasti ruokatorvi alkaa arpeutumaan... Sehän altistaa mm. ruokatorven syövälle. Olisikohan syytä käydä uudestaan tähystyksessä, nyt kun edellisestä on kulunut lähes vuosi? Vai kuinka nopeasti nuo arpeutumat yms. syntyy kun oireet eivät ole voimakkaimmat mahdolliset eivätkä ihan kokoaikaiset?
 
Mahtaako täällä olla muita jotka pystyvät jotenkin elämään oireidensa kanssa ja saamaan ne jopa hallintaan välillä?
 
anttipi
11.07.2007 03:30:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vai kuinka nopeasti nuo arpeutumat yms. syntyy kun oireet eivät ole voimakkaimmat mahdolliset eivätkä ihan kokoaikaiset?
 
Mulla ainakin oli arpeutumia ruokatorvessa, vaikka närästystä oli hyvin harvoin. Arpeutumat saattoivat olla peräisin lapsuudesta asti, jolloin mulla todettiin refluksi, mutta joka sittemmin jäi jostain syystä (ilmeisesti selkeiden oireiden puuttuessa) vaille pidempiaikaista hoitoa.
 
Eli tosi yksilöllistä tuntuu olevan. Jos olet vuosi sitten käynyt tähystyksessä, niin tuskin ihan saman tien hyödyttää mennä uudestaan. Tosin enhän minä ole mikään lääkäri.
 
Neptuna's Machine (melodista rockpoppia)
jeppeq
12.07.2007 05:57:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve!
 
heitän tähän väliin ihan asiallisen, huomioitavan kommentin.
 
Oletko lihonut useita kiloja ongelmien ilmeentymisen jälkeen?
 
Itsellä ainakin tuo on olennainen syy, nimittäin reilun vuoden aikana +20 kg ja mikään ei toimi, tai vain osittain.
 
Perusongelmat: henki loppuu kesken, yläpää ja yleensä tarkkus ei toimi jne.
"loppuu kanavasta säädöt" vaikka olis yli 1680e:n kanava....
 
Älkää höpöilkö vastauksissa, mulla rutiinia löytyy vuositolkulla varmasti..
Mutta reilut vihjeet huomioidaan mielellään.
 
"ei leikattu vielä, vaan kuunnellaan..,."
 
Lääkkeitä ei kannata syödä, se ei auta käytännössä kuin hetkellisesti.
 
"Aika vaikeaa on kuulla taakse miltä edessä kuulostaa"
ap78
15.07.2007 23:46:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla ei itselläni ole vielä kyseistä kurjuutta mutta tiedän muutamia ihmisiä jotka ovat käyneet läpi leikkauksen.
 
Varsinkin tämän suuremman operaation jälkeen ei enää oksenneta eikä röyhtäillä.Kun kiristys on tehty ,suunta on aina kohti suolistoa.Eli taudin aiheuttaja,liikahappoisuus,ei vielä sillä korjaannu. Siihen ei auta kuin syiden kartoittaminen ja poistaminen elintavoista.Aina ei sekään.Polttelu ja tuska jatkuu siis mutta sen jälkeen oireet siirtyy alaspäin,vatsalaukkuun ja siitä eteenpäin.
 
On suurta tyhmyyttä mielestäni leikkiä terveydellään ja jättää joko lääkkeet syömättä tai tai uhmakkaasti vetää kahvia,viina tupakkaa,mausteisiaruokia ym. kun tietää että niistä tulee kipeämmäksi Ja jossain vaiheessa elimistö kostaa ja laiminlyönnistä tulee eteen jotain vielä pahempaa.
 
Tiedän ihmisen joka ei hoitanut vatsahaavaa,se muuttui syöväksi ja nyt on elämä vaakalaudalla.Tiedän myös ihmisiä jotka leikkausen jälkeen ovat jatkaneet samaan malliin ja saaneet vaivakseen myös ärtyneen paksusuolenoireyhtymän ja päästelevät hanuristaan verta.
 
Tarvitseeko ihminen tosiaan ENNEN AIKAISEN kuolemantuomion ennekuin ymmärtää huolehtia itsestään ja kehostaan?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «