Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:anttipi
Alue:Laulaminen
Aihe:Laulaminen refluksi-leikkauksen jälkeen?
Aika:18.12.2005 13:29   (muokattu 18.12.2005 13:31)
Olen tammikuussa menossa leikkaukseen refluksivaivan vuoksi, joka on kovasti vaikeuttanut myös laulamista. Olisin kiinnostunut tietämään, onko täällä muita vastaavassa operaatiossa käyneitä, ja miten pian leikkauksen jälkeen voi alkaa täysillä laulaa ilman että pallean pullistelu repii tikit?

Ongelmanani on ollut, että ylös nousevat vatsahapot pitävät äänihuulia ja nielua ilmeisesti jatkuvasti lievässä tulehdustilassa, mikä aiheuttaa sitkeän liman eritystä nieluun aina ruokailujen jälkeen ja muulloinkin.

Ilmeisessti refluksi on tosi yleinen laulajilla (johtunee kai siitä, että pallean jännittäminen pusertaa vatsahappoja ylöspäin?). Minulla refluksia ei osattu epäillä ääniongelmien aiheuttajaksi pitkään aikaan, koska minulla ei ole sitä kaikkein yleisintä oiretta eli närästystä. Rasittava rykimistarve kyllä on. Joskus saattaa yhtäkkiä kadota ylärekisteri, kurkku kuivua, ääni "narista" tms. epämääräisiä oireita.

Ikävintä leikkauksessa on 1/1000 kuolemanriski ja se, ettei lääkäri pystynyt varmaksi lupaamaan, että leikkauksesta on edes hyötyä. Pakko kuitenkin kokeilla, kun lääkkeet ovat sikakalliita eivätkä edes auta tarpeeksi. Wish me luck! :)
Copyright ©1999-2023, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=37&t=111689