Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Laulaminen refluksi-leikkauksen jälkeen?
1 2 3 4
anttipi
18.12.2005 13:29:22 (muokattu 18.12.2005 13:31:04)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tammikuussa menossa leikkaukseen refluksivaivan vuoksi, joka on kovasti vaikeuttanut myös laulamista. Olisin kiinnostunut tietämään, onko täällä muita vastaavassa operaatiossa käyneitä, ja miten pian leikkauksen jälkeen voi alkaa täysillä laulaa ilman että pallean pullistelu repii tikit?
 
Ongelmanani on ollut, että ylös nousevat vatsahapot pitävät äänihuulia ja nielua ilmeisesti jatkuvasti lievässä tulehdustilassa, mikä aiheuttaa sitkeän liman eritystä nieluun aina ruokailujen jälkeen ja muulloinkin.
 
Ilmeisessti refluksi on tosi yleinen laulajilla (johtunee kai siitä, että pallean jännittäminen pusertaa vatsahappoja ylöspäin?). Minulla refluksia ei osattu epäillä ääniongelmien aiheuttajaksi pitkään aikaan, koska minulla ei ole sitä kaikkein yleisintä oiretta eli närästystä. Rasittava rykimistarve kyllä on. Joskus saattaa yhtäkkiä kadota ylärekisteri, kurkku kuivua, ääni "narista" tms. epämääräisiä oireita.
 
Ikävintä leikkauksessa on 1/1000 kuolemanriski ja se, ettei lääkäri pystynyt varmaksi lupaamaan, että leikkauksesta on edes hyötyä. Pakko kuitenkin kokeilla, kun lääkkeet ovat sikakalliita eivätkä edes auta tarpeeksi. Wish me luck! :)
 
"Log From Blammo!"
Aada
18.12.2005 19:14:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen ollut seuraamassa kyseistä leikkausta. Itse leikkaus ei kestänyt kuin reilu puolituntia, ja kaikki meni hyvin. Kuulostaa huimalta tuo kuolemisprosentti. Epäilen myös sitä hieman, voiko se olla noin "korkea".
En usko että leikkaus estää lauluäänen kulkua kovinkaan kauaa, mutta leikkauksesta aiheutuvat kivut ovat oma lukunsa. Tottakai sinulle huolehditaan kunnon kipulääkitys, mutta ottaa varmaan oman aikansa, kunnes rinnanalue tuntuu täysin luonnolliselta.
En oikeastaan osaa vastata kunnolla kysymyksiisi, toivottavasti joku toinen osaisi. Kannattaa kysyä myös ihan lääkäriltä, vaikkeivat he välttämättä tiedä miten kauan laulukuntoon palautuminen kestää. Täytyy myös muistaa, että kunkin potilaan kuntoutuminen on yksilöllistä ja myös kipukynnys vaihtelee.
 
anttipi
19.12.2005 07:57:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täytyy myös muistaa, että kunkin potilaan kuntoutuminen on yksilöllistä ja myös kipukynnys vaihtelee.
 
Juu, ja "virallisesti" en mitään kiirettä aio paranemisessa pitääkään - kyllähän sitä nyt sopivan pituinen sairasloma on saatava. ;)
 
"Log From Blammo!"
insight
19.12.2005 16:36:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onnea leikkaukseen. Toivottavasti menee hyvin ja että siitä olisi apua. Joku lääkäri sanoi kerran "leikkaus on aina leikkaus" ja niinhän se on, että leikkaus on vakava asia. Hyvillä mielin kuitenkin kannattaa mennä =)
 
Robbo
22.12.2005 16:52:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olikohan se Incubus tai jokin vastaava bändi, jonka solisti kävi kesken kiertueen refluksileikkauksessa jatkuvan närästyksen vuoksi. Muistaakseni kertoi laulamisen olleen toipumisen jälkeen vaivattomampaa ja helpompaa.
 
Onnea leikkaukseen!
 
Juce
31.12.2005 20:43:09 (muokattu 31.12.2005 22:29:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni todettiin kolme viikkoo sitten vatsantähystyksessä palleatyrä. Vaiva alkoi heinäkuun lopussa. Aamuisin poltteli nielua ja ääni alkoi vuotamaan, eikä laulamisesta tullu enää mitään. Oireet just samat mitä Anttipi tuossa listasi. Normaalia närästystä ei niinkään ilmenny. Lääkäri epäili refluksia. Siitä asti olen syöny nexiumia ja nukkunut melkein puoli-istuvassa asennossa. Ääni ei ole enää sama mitä se oli ennen tätä vaivaa. Kaikin puolin paskamainen vaiva!!!!
Maanantaina lisätutkimuksiin. Lekuri kyseli kiinnostustani leikkaukseen. Kertoi että n. 85% potilaista on tyytyväisiä leikkaukseen. Kuolemanriskistä ei puhunu mitään, mut en epäile etteikö riskiä ole. Nielemisvaikeuksista hän mainitsi, mikäli "kiristysmansetti" tulee liian tiukalle vatsanportin suulle.
Tästä kiristysmansetista tulee sitten takaiskuventtiili ja mm. oksentamisesta ei enää tarvi murehtia leikkauksen jälkeen, joka välttämättä ei ole hyvä asia. Myös röyhtäily jää kokonaan pois ja ilmat tulee sitten sitä toista kautta pois...elikkä ilmavaivat lisääntyy.
 
Voisitko kertoo Anttipi lisää sun leikkauksesta? Mitä sulle tullaan tekemään ja mielellään kuulisin myös operaation jälkeen kokemuksiasi.
Itse haluan myös leikkaukseen.
 
anttipi
15.01.2006 19:13:08 (muokattu 15.01.2006 19:24:17)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisitko kertoo Anttipi lisää sun leikkauksesta? Mitä sulle tullaan tekemään ja mielellään kuulisin myös operaation jälkeen kokemuksiasi.
 
Torstaina oli leikkaus. Nissenin fundoplikaatio tehtiin eli vatsalaukun yläosa kierrettiin 360 asteen mansetiksi ruokatorven alaosan ympärille. Tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että mansetista ei tullut liian kireä (vaikea sanoa kireydestä vielä satavarmasti: näin aluksi voi olla turvotusta tai turvotus voi vielä lisääntyäkin). Samalla korjattiin refluksia pahentanut palleatyrä, joka ei sinällään ole vaarallinen.
 
Röyhtäily on hankalaa mutta ei mahdotonta (nyt paranemisen alkuvaiheessa en ole luonnollisesti viitsinyt hirveästi röyhtäilyn eteen ponnistellakaan). Ylimääräinen ilma on ainakin tähän asti tullut pienen pieninä tahattomina röyhyinä ulos, mikä on tietenkin hyvä: ylimääräinen ilma ei keräänny häiritsevässä määrin elimistöön, ja mahahapot pysyvät silti sisällä. Tästä voisi päätellä, että parannuttuani myös oksentaminen voisi olla mahdollista, vaikka en muista oksentaneeni yli kymmeneen vuoteen muun kuin ylenmääräisen humalatilan takia.
 
Liemi- tai sosemaista ravintoa pitää syödä neljä viikkoa ja RAUHALLISESTI ja vähän kerrallaan. Paino tulee siis mitä luultavimmin puotamaan väliaikaisesti muutaman kilon. Hitaahko toipuminen tuntuu netissä pyörimisen perusteella olleen monelle leikkauksessa olleelle yllätys, mitä hieman ihmettelen: tässähän on kuitenkin vedetty sisuskaluja uusiksi ja elimistö tarvitsee aikaa toipuakseen! Paraneminen on kuitenkin yksilöllistä ja suurin osa voi käsittääkseni neljän viikon jälkeen alkaa asteittain palata täysin normaaliin ruokavalioon. Kolmen ja puolen viikon sairasloma tuli, jonka aikana pitää välttää kurkottelemista, kumartumista, vähänkään painavampien tavaroiden nostelua, yskimistä ja erityisesti oksentamista. Eli pitää ottaa iisisti, ettei mansetti repeä tai liu'u paikaltaan.
 
Mainitsemastasi Nexiumista (tai muista happosalpaajista) ollen lukenut, että niitä pitäisi vetää mahdollisesti jopa puoli vuotta ja isommilla annoksilla kuin "normaalisti" (eli esim. 2 x 40 mg päivässä), jotta ne tepsivät noihin nielutulehduksiin tai ärsytyksiin. Monet lääkärit tuntuvat olevan harvinaisen pihalla näistä refluksin epätyypillisistä oireista, vaikka jopa 25 %:lla refluksista kärsivistä EI ole närästysoireita. Ruokatorvi kestää happoa paremmin kuin nielu, minkä vuoksi pienikin refluksointi äänihuuliin on pahasta - sen vuoksi suuremmat lääkeannokset.
 
Mitään takeita ei ole, etteikö nieluvaivat uusiutuisi, kun lääkekuuri on ohi (jos lääkkeet nyt edes auttavat, minua auttoivat vain osittain). Eli pahimmillaan joutuu koko elämänsä vetämään sikakalliita lääkkeitä, joiden pitkäaikaisvaikutuksista (puhutaan kymmenistä vuosista) ei ole näyttöä. Vatsahapoillahan on kuitenkin tärkeä ruuansulatuksellinen tehtävänsä, joten ainakin minun maalaislogiikallani ei kuulosta kovin terveelliseltä, jos hapontuotanto estetään koko loppuelämän ajaksi. Ilmeisesti se altistaa ainakin mahakatarrille. Lisäksi kaikki refluksointi ei ole välttämättä hapanta, ja siihen happosalpaajat eivät kykene vaikuttamaan, kuten eivät myöskään väljään mahanporttiin tai palleatyräänkään, luonnollisesti. Ja tämä voi olla ongelma, koska nielu saattaa reagoida muuhunkin kuin happamaan refluksointiin.
 
Kannattaa tarkkaan selvittää itselleen leikkauksesta mahdollisesti saatavat hyödyt ja potentiaaliset komplikaatiot. Näitä refluksin aiheuttamia nieluoireita on käsittääkseni tutkittu aika vähän, joten mitään kiistatonta tieteellistä näyttöä fundoplikaation hyödystä juuri tähän vaivaan ei ole. Kuitenkin tyytyväisyys on siinä 90 %:n paikkeilla "tavanomaisesta" refluksista kärsineillä. Minä valitsin leikkauksen koska 1) olen nuori, 2) en halua syödä loppuelämäni ajan kalliita lääkkeitä jotka auttavat vähän jos ollenkaan, ja joiden pitkäaikaisvaikutuksista ei ole tietoa, 3) palleatyrä korjattiin samalla, 4) minulla on astma joka voi pahentua refluksin vuoksi, 5) minut leikannut kirurgi oli tehnyt fundoplikaatioita vuosia.
 
Vaikka fundoplikaatio saattaa kuulostaa simppeliltä patenttiratkaisulta, se on itse asiassa vaativaa kirurgiaa, joka kysyy kirurgilta kokemusta kyseisestä operaatiosta. Sen vuoksi, KYSY sinua leikkaavalta kirurgilta ETUKÄTEEN hänen kokemuksestaan laparoskooppisesti (tähystämällä) tehdyistä fundoplikaatioista ja kuinka paljon on esiintynyt komplikaatioita jne. - ylipäänsä kaikesta mikä vähänkään mietityttää! Leikkaushan voidaan aina sössiä kokemattomissa käsissä, jopa peruuttamattomasti. Voidaan vahingossa katkoa hermoja (vagus) joita ei pitäisi, kiinnittää mansetti huonosti, arvioida mansetin kireys täysin päin helvettiä jne.
 
Olen tällä hetkellä todella tyytyväinen, että menin leikkaukseen, ja voin paranemisen edettyä kommentoida lisää siitä, auttoiko leikkaus lopulta ääniongelmiini vai ei. Nyt on vielä liian aikaista sanoa mitään varmaa, kun on turvotusta ja siitä johtuvaa limaisuutta muutenkin. Aiemmin refluksille altistuneen nielun paraneminen voi muutenkin viedä kuukausia.
 
Jos tämä sepustus auttaa edes jotakuta samasta vaivasta kärsinyttä, en ole naputellut turhaan. En toki ole lääkäri, mutta välillä tuntuu, että Googlellakin saa enemmän tietoa omasta sairaudestaan kuin paikalliselta terveyskeskuslääkäriltä. Eräs lääkäri sanoi minulle muutama vuosi sitten suoraan, ettei kurkkuoireisiini ole mitään parannusta. Ja millä perusteilla? "Epäili" että kyse on vain astmalääkkeiden aiheuttamasta ärsytyksestä. Sanallakaan ei maininnut refluksia.
 
"Log From Blammo!"
Juce
16.01.2006 10:11:50 (muokattu 16.01.2006 10:14:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täytyy sanoa, että nyt sain enemmän tietoa tästä asiasta kuin yhdeltäkään lääkäriltä. Olen joutunut ravaamaan lääkärissä lukemattomia kertoja, kunnes ne ymmärsi alkaa tehdä jotain. Jorvin sairaala ei aluksi edes aikonut ottaa mua tähystykseen ensimmäisellä lähetteellä. Kertoivat vain kirjeitse, että refluksi on hyvin yleistä, eikä se ole vakavaa. Nosta sängyn päätyä ja syö lääkkeitä. Mä olen itsekkin tosiaan vasta 26 vuotias, enkä todellakaan halua syödä lääkkeitä lopun ikääni. Eikä nämä lääkkeet ole todellakaan poistanut ääniongelmia.
 
Onneksi kuitenkin pääsin tähystykseen joulukuussa toisen lähetteen myötä. Vatsan portti on selvästi auki, joka johtuu sliding tyyppisestä palleatyrästä. Pari viikko sitten oli varjoaine kuvaus ja ens viikolla mittaillaan ruokatorven happamuutta. Toivottavasti tämän jälkeen asialle aletaan tekemään jotain.
 
Kiitos sulle hyvin valaisevasta kirjoituksesta. Kiinnostais myös kuulla toipumisen etenemisestä.
 
Paranemisia!!
 
anttipi
16.01.2006 18:22:54 (muokattu 16.01.2006 18:29:37)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ens viikolla mittaillaan ruokatorven happamuutta.
 
Tarkoitat ilmeisesti ph-vuorokausimittausta?
 
Minulle tehtiin mittaus kahden ph-anturin laitteella, jossa toinen anturi oli ruokatorven alaosassa ja toinen ylempänä lähellä nielua. Näin pystyttiin seuraamaan, kuinka paljon happoa syöksyi myös ylös asti, kun refluksia esiintyi.
 
En tosiaan tiedä noista laitteista sen enempää, mutta eiköhän sinullakin tehdä se samanlaisella vehkeellä? Yhden anturin laitteitakin on ilmeisesti (ollut?) olemassa, mutta nehän eivät osaa kertoa muusta kuin ruokatorven alaosassa esiintyvästä refluktoinnista, ja siitä ei ole yksinään paljon apua tässä yhteydessä.
 
Olisi mielenkiintoista kuulla mittauksen tuloksista - samanlaisista vaivoista kun näytät kärsivän. Erityisesti kiinnostaisi tietää, kuinka paljon refluksia on yöllä ja kuinka paljon päivällä.
 
Omassa mittauksessani oli nimittäin uskomatonta, että yöaikaan oli vain yksi (!) refluktointi, eli käytännössä kaikki refluktointini tapahtui pystyasennossa, mikä on päinvastoin kuin "pitäisi" olla perinteisessä refluksissa. Sitä lääkärikin ihmetteli. Mutta: Google tietää kertoa, että "epätyypillisessä" refluksissa, jollainen ilmeisesti sinullakin on, näin nimenomaan saattaa käydä! Ja lääkäri oli äimän käkenä eikä tiennyt asiasta mitään...
 
Oikea diagnoosi on jo aimo harppaus eteenpäin, ja vaikka se ei helpota oireita, tuo se edes jonkinlaista mielenrauhaa.
 
"Log From Blammo!"
Juce
17.01.2006 08:54:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nimenomaan se ph-mittaus. Huomenna täytyy lopettaa lääkekuuri viikoksi. Aika outoa, että pystyasennossa enemmän refluktointia. Mä olen välttänyt kaikin tavoin vaaka-asennossa olemisen, joka kyl rajoittaa elämää aika lailla. Sillä mä olen saanut sen pahimman polttelun nielusta vältettyä, mut silti sitä näköjään nousee. Kävin myös foniatrin tarkastuksessa pari kuukautta sitten. Pientä turvotusta äänihuulissa, mutta muuten ihan terveen näköiset. Ei kyhmyjä tms.
 
Muistaakseni lääkäri ei maininnu, että mittaus suoritetaan kahdella anturilla. Jos ei, niin täytyy itse mainita asiasta.
 
Liuta kysymyksiä.
Kuinka pian näiden alustavien tutkimusten jälkeen pääsit leikkaukseen? Kunnallinen vai yksityinen?
Mainitsiko lääkäri mitään nielun toipumisesta. Esim. voiko refluksin aiheuttamat tuhot olla pysyviä?
 
anttipi
17.01.2006 11:45:42 (muokattu 17.01.2006 15:31:46)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinka pian näiden alustavien tutkimusten jälkeen pääsit leikkaukseen? Kunnallinen vai yksityinen?
 
Noin vuosi sitten oli tähystys. Kun tästä tuli tulokset (kesti muutaman viikon muistaakseni), sain lähetteen ph-mittaukseen. Näihin molempiin jouduin odottamaan vain muutaman päivän, koska paikallinen oppilasterveydenhuolto hankki ne ostopalveluna yksityiseltä. Julkisella puolella olisi varmasti saanut jonottaa paaaljon pidempään...
 
Sitten konsultaatioon julkisen puolen kirurgille. Pelkkää vastaanottoaikaa sai odottaa kolmisen kuukautta. Konsultaation jälkeen leikkausjonoon syyskuussa. Pari kertaa olisi ollut peruutuspaikka leikkaukseen jo viime vuoden lopulla, mutta tuli niin lyhyellä varoitusajalla, että en kyennyt järjestämään. Joka tapauksessa, hoitotakuu sanoo jonotusajaksi maksimissaan 6 kk ja ainakin täällä Tampereella homma näköjään toimii.

Mainitsiko lääkäri mitään nielun toipumisesta. Esim. voiko refluksin aiheuttamat tuhot olla pysyviä?
 
Sanoi että arviolta 2/3 saa tästä apua - tosin leikkauksen vaikutusta tähän "laryngofaryngeaaliseen refluksiin" (jenkkien termi) on tutkittu toistaiseksi vain muutamassa tutkimuksessa, uskomatonta kyllä.
 
Oma kirurgini ei puhunut nieluvaivojen toipumisajasta, mutta käsittääkseni siihen voi mennä kuukausiakin. Leikkauksesta johtuva turvotuskin voi aiheuttaa limaisuutta paranemisvaiheessa. Pääasia tällaisissa vaivoissa taitaa olla, ettei anna tilanteen mennä niin pahaksi, että tulee vakavampia vaurioita. Sikäli hyvä, että nämä asiat hoidetaan jo nuorena.
 
Lääkehoidosta vielä. Löysin tällaisen tekstinpätkän "eräästä amerikkalaisesta tutkimuksesta" (heh):
 
"Only 60% of patients on twice-daily PPI have adequate acid suppression for healing of LPR. Thus, up to 40% of LPR patients may require higher doses or a fundoplication for resolution to occur. In regard to the length of treatment, the results of the present study support the recommendations of the Consensus Conference Report on LPR (1997) that empiric treatment should be continued for a minimum of 6 months in most cases."
 
Tämä tarkoittaa, että edes 2 x 40 mg Nexium päivässä ei välttämättä riitä. Noh, eihän tuolla mainitsemallani annoksellakaan hinnaksi tule kuin 65e/kk! Ja pitäisi siis popsia useamman kuukauden. Minulla tuo kaksi kertaa päivässä annos ei ainakaan ollut riittävä. Mikäänhän ei onnistuneen lääkehoidonkaan jälkeen takaa, etteivätkö oireet uusiutuisi - jos on löysä mahanportti ja tyrä, niin sieltähän se mahansisältö huljuu ylöspäin koko loppuelämän.
 
Muistaakseni lääkäri ei maininnu, että mittaus suoritetaan kahdella anturilla.
 
Huomaa, että kuitenkin vain yksi _letku_ työnnetään nenästä sisään, joten se ei kerro siitä anturien määrästä. Eiköhän asiaa hoitava lääkäri hommansa osaa, jos olet kuitenkin nimenomaan nieluvaivojen takia tutkimukseen menossa.
 
EDITTIÄ:
Tsekkaapa vielä tämä linkki http://www.laryngoscope.com/pt/re/l … abLf2!1682352220!-949856144!9001!-1
Aika lupaavia tuloksia tuon mukaan. Siinä tutkittiin nimenomaan fundoplikaation tehoa relfuksin ruokatorven ulkopuolisiin oireisiin. Suurimmalla osalla oli ollut tämä LPR ("laryngofaryngeaalinen refluksi"). Eli tuon tutkimuksen mukaan 86 %:lla leikkaustulos luokiteltiin erinomaiseksi.
 
"Log From Blammo!"
Juce
04.02.2006 22:46:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten sun toipuminen edistyy? Mä menen ens tiistaina keskustelemaan mahdollisesta leikkauksesta. Viimeviikolla oli se ph-mittaus. Tulokset kuulen varmaankin sitten tiistaina. Mittaus tehtiin vain yhdellä anturilla 40 cm nenän päästä. Mainitsin siitä kahden anturin mittauksesta mikä sulle tehtiin, mut jorvissa (espoossa) ei sellaisia laittaiteita kuulemma ole.
 
anttipi
06.02.2006 17:18:40 (muokattu 06.02.2006 17:19:46)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten sun toipuminen edistyy?
 
Toipuminen edistyy ihan hyvin, ensi torstaina tulee kuluneeksi neljä viikkoa. Tiesin, että leikkaus saattaa helpottaa astmaa, mutta en olisi uskonut, että lääkkeidentarve vähenee puoleen... Mitä lauluääneen tulee, vaikea vielä sanoa, kun ei ole uskaltanut hirveästi "revitellä" palleaa. Rykiminen on ainakin vähentynyt, mutta välillä sitä on vieläkin. Paranemisprosessi on tosin vielä kesken - lääkäri sanoi, että oireet voivat alkuvaiheessa jopa pahentua, kun ruokatorvi on turvoksissa ja erittää limaa.
 
Mä menen ens tiistaina keskustelemaan mahdollisesta leikkauksesta. Viimeviikolla oli se ph-mittaus. Tulokset kuulen varmaankin sitten tiistaina. Mittaus tehtiin vain yhdellä anturilla 40 cm nenän päästä. Mainitsin siitä kahden anturin mittauksesta mikä sulle tehtiin, mut jorvissa (espoossa) ei sellaisia laittaiteita kuulemma ole.
 
En tiedä Jorvista yhtään mitään, mutta sielläkö myös leikataan? Muista vaivihkaa kysellä kirurgilta sen kokemuksesta näissä leikkauksissa. Hyvä että ph-mittaus tehtiin, tosin tuostahan ei saa selville sitä, kuinka paljon hapoista nousee ylös asti. Mulla refluksointi oli "normaalin" rajoissa, sanoi lääkäri, mutta nielussa paljon vähäisempikin happomäärä riittää tekemään tuhojaan kuin ruokatorvessa. Siitä kannattaa kysyä, jos alkavat esimerkiksi väittää, että refluksointi on "siedettävissä" rajoissa.
 
Olen edelleen tyytyväinen ratkaisuuni, jo pelkästään tuon astman helpottamisen takia. Toivottavasti myös lauluääneen tästä on hyötyä - ensi viikolla uskaltanen jo testailla. :)
 
"Log From Blammo!"
insight
07.02.2006 11:08:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Annoin jucelle ja anttipille molemmille plussat informatiivisen vuoropuhelun ansiosta, vaikkei kyseinen leikkaus itseäni koskekaan.
 
anttipi
07.02.2006 16:16:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Annoin jucelle ja anttipille molemmille plussat informatiivisen vuoropuhelun ansiosta, vaikkei kyseinen leikkaus itseäni koskekaan.
 
Tänk juu. :)
 
Toivottavasti tällaisestä julkisesta vuoropuhelusta on jollekin hyötyä - sillä mielellä ainakin kirjoitan. Kenenkään ei pitäisi tämän vaivan takia joutua vuosikausia juoksemaan tietämättömillä lääkäreillä. Sen enempiä lääkäreitä syyttelemättä.
 
"Log From Blammo!"
Juce
28.02.2006 12:52:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt sitä ollaan sitten leikkausjonossa. Lääkäri kylläkin yritti taivutella mua pois leikkausvaihtoehdosta testien tulosten perusteella. Itse testien tuloksia mm. ph-mittaus, varjoaine kuvaus jne. lääkäri ei sen kummemmin alkanut selventämään. Totesi oireeni olevan vähäisiä ja muutenkin vähätteli leikkauksella saavutettavia hyötyjä. Mä aloitin tietenkin oman vuodatukseni laulajan ”uran” loppumisesta ja pillereiden syömisestä lopun ikää. Kävin juuri yksityisellä korva, nenä ja kurkkutautilääkärillä, joka totesi nielussa ja äänihuulissa punoitusta johtuen refluksista. Lopuksi lääkäri totesi puhelimessa, mielestäni todella tympeällä asenteella että, laitetaan sut sitten leikkausjonoon, kutsu tulee postissa, moro! ja luuri kiinni.
 
Vähän jäi hämmentämään lääkärin asenne. Helpottaa kuitenki se, että asiat etenee. Ilmeisesti lääkäri ei ymmärrä laulajan ahdinkoa tällaisessa tilanteessa.
 
Joko olet täysin toipunut?
 
valje
02.03.2006 20:22:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kylläpä sieltä tuli tarpeellista informaatiota ja paljon! Kiitoksia keskustelijoille. Mun kohdalla refluksointi diagnosoitiin alle 2kk sitte ja lääkäri, joka sattui myös olemaan vatsakirurgi, oli heti sitä mieltä että tähystys olis edessä heti kun elämäntilanne sallii. Klassinen laulu harrastuksena ja tulevana ammattina ei salli tommosta vaivaa, enkä itekään aio maksaa lääkkeistä (Somac) 30e/kk. Sovittiin kuitenki tän hetkisten kiireiden takia että palataan tähystysasiaan vasta toukokuun puolella. Palleatyrä on kuulema myös todennäköinen.
 
Tuo pitkä toipumisaika kyllä hirvittää, vaikka uskon kyllä että ei siitä hetkessä toivu.
Vähän vaikee vaan kuvitella itteeni ottamassa rennosti. En osaa... Saako sitä edes koiraa lenkittää, jos koira on vahva ja villi? Vai koskeeko kaikki rajotukset vaan nostelua tms? No, kyselen kyllä lääkäriltäki, kun mulla kävi sen suhteen tuuri että osui pätevä ja empaattinen yksilö kohdalle.:)
 
Sinänsä oli todella helpottavaa että toistuvien nielutulehdusten syy selvisi. Ei ollu helppoa olla parin viikon välein kipeenä ja laulukiellossa. Muut lääkärit pisti sairaslomia ja turhia antibioottikuureja. Kyllä siinä alko napsahteleen jo kovaa kun kaikki aikataulut laulelun suhteen meni p**seelleen ja puhuminenkin oli vähän väliä kiellettyä.
 
*Singers -blind, ignorant beasts of habit* -Boethius (475-524)
faith
09.03.2006 15:35:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä, plussaa painelin. Todella hyödyllistä tietoa käytännön tasolla (eli että maallikkokin ne ymmärtää), ja uskon sen auttavan monia.
 
Ite ainaki sain täältä hyvää tietoa, vaikka mulle puheterapeutti tuommosesta taudista kertoikin. Hän muuten kehotti (ihan epävirallisesti, en käynyt vastaanotolla vaan juttelin tutun puheterapeutin kanssa kun olin heillä vierailulla..) kokeilemaan esim sängyn asennon muutosta.. ja menemään vasta sen jälkeen lääkäriin jos se vaikuttaa jotenkin, tai olen muuten melko varma että mulla vois olla refluksi.
Tämä siksi että mulla on ollu oireita vasta niin vähän aikaa ja minunki rahatilanteessa ei kannata "turhaan" ravata montaa kertaa lääkärillä (vaikka on toki fiksua tarkistaa) jos sieltä ei löydykkään mitään. Eli että ensin kannattais kattoa onko muita mahdollisia aiheuttajia ja sitten vasta sinne lääkäriin. =)
 
No jo ny on kumma ku mikkään ei kelepaa.
anttipi
09.03.2006 17:17:41 (muokattu 09.03.2006 18:14:09)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

esim sängyn asennon muutosta.. ja menemään vasta sen jälkeen lääkäriin jos se vaikuttaa jotenkin, tai olen muuten melko varma että mulla vois olla refluksi.
 
Riippuu siitä, onko yöllistä refluktointia vai ei. Esimerkiksi minulla ei ollut käytännössä lainkaan, vaikka nimenomaan makuulla oireet ovat kuulemma tavallisia. Tämä aiheutti hämmennystä myös oikean diagnoosin tekemisessä.
 
Sehän tässä "epätyypillisessä" refluksissa ongelma juuri on, että diagnosointi on hankalaa, koska oirehtiminen on yksilöllistä eikä esim. nieluvaivojen yhteyttä refluksiin ole aina täysin ongelmatonta todentaa. Ja moni lääkäri näyttää olevan edelleen siinä luulossa, että jos sinua ei närästä, sinulla ei voi olla pahaa refluksia.
 
Leikkauksesta toipumiseni on edennyt paremmin kuin osasin odottaa, ja olen jo muutaman viikon kyennyt syömään ja elämään täysin normaalisti. Tosin välillä tulee hikka, jos yrittää syödä liian nopealla tahdilla.
 
Nieluvaivojen paranemista on tässä vaiheessa vielä vaikea arvioida, koska paraneminen voi viedä useamman kuukaudenkin. Rykimistä on ajoittain edelleen, mutta ei yhtä pahana kuin ennen leikkausta. Täytyy myöntää, että olen lievästi pettynyt, etteivät oireet ole täysin kadonneet, mutta kuten totesin, parannusta on tapahtunut. Voin lähempänä kesää raportoida, miten asiat ovat edenneet.
 
"Log From Blammo!"
faith
09.03.2006 21:09:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuu siitä, onko yöllistä refluktointia vai ei. Esimerkiksi minulla ei ollut käytännössä lainkaan, vaikka nimenomaan makuulla oireet ovat kuulemma tavallisia. Tämä aiheutti hämmennystä myös oikean diagnoosin tekemisessä.
 
Sehän tässä "epätyypillisessä" refluksissa ongelma juuri on, että diagnosointi on hankalaa, koska oirehtiminen on yksilöllistä eikä esim. nieluvaivojen yhteyttä refluksiin ole aina täysin ongelmatonta todentaa. Ja moni lääkäri näyttää olevan edelleen siinä luulossa, että jos sinua ei närästä, sinulla ei voi olla pahaa refluksia.

 
Joo, olen tietonen siitä että vaikutusta ei välttämättä ole ja siksi testaankin paria eri juttua. Mutta lähinnä se että en syöksy ensimmäisenä lääkäriin (varsinkaan kun epäilen vahvasti että mun oireet ei johu refluksista) vaan kattelen ja kokeilen onko millään vaikutusta. ..tosin järkevyyden rajoissa, eli jos oireet pahenee ja alkaa häiritä elämistä niin tietysti menen tarkistuttamaan =)
 
No jo ny on kumma ku mikkään ei kelepaa.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «