Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: tele vinkuu
1 2
McLeach
25.05.2011 14:07:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eli eli taas telessä vikaa. Särön kun laittaa päälle niin hirvee vinkuminen alkaa. Kun koputtelee vola ja tone potikoita tai vaihtaa mikkiä niin kolahdukset yms kuuluu styrkkarista läpi riipivästi, myös cleanilla. Mikkeinä twang kingit.
 
Freewheeler
25.05.2011 14:34:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McLeach: eli eli taas telessä vikaa. Särön kun laittaa päälle niin hirvee vinkuminen alkaa. Kun koputtelee vola ja tone potikoita tai vaihtaa mikkiä niin kolahdukset yms kuuluu styrkkarista läpi riipivästi, myös cleanilla. Mikkeinä twang kingit.
 
Telen ominaisuus. Sitä voi pienentää vaihtamalla mikkijouset kumiletkun pätkiksi ja täyttämällä mikkikolot jollain vaahtomuovilla, pumpulilla tai villalla esmes. Ole vähän maltillisempi särömäärän kanssa, se auttaa aina ;-)
 
Ei vinopäähevikeppejä mulle, kiitos.
McLeach
25.05.2011 23:01:28 (muokattu 25.05.2011 23:04:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Freewheeler: Telen ominaisuus. Sitä voi pienentää vaihtamalla mikkijouset kumiletkun pätkiksi ja täyttämällä mikkikolot jollain vaahtomuovilla, pumpulilla tai villalla esmes. Ole vähän maltillisempi särömäärän kanssa, se auttaa aina ;-)
no nyt olet kyllä metsässä, kitara toiminut aina ennen moitteitta, pedaalina vaikkapa ds-2 ja gainit puolessapäivässä, riittää että volaa nostaa niin rupee vinkumaan... lue: ei kiertämään. Jos tämä on ominaisuus esim sinun telessäsi niin olen pahoillani.
 
Old Joe
25.05.2011 23:15:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McLeach: no nyt olet kyllä metsässä, kitara toiminut aina ennen moitteitta, pedaalina vaikkapa ds-2 ja gainit puolessapäivässä, riittää että volaa nostaa niin rupee vinkumaan... lue: ei kiertämään. Jos tämä on ominaisuus esim sinun telessäsi niin olen pahoillani.
 
Vinkuna tarkoittaa yleensä kiertoa. Minkä laista vinkunaa siis tarkoitat?
 
WnbPunk
26.05.2011 09:05:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Old Joe: Vinkuna tarkoittaa yleensä kiertoa. Minkä laista vinkunaa siis tarkoitat?
 
Luultavasti tässä tarkoitetaan sellaisia satunnaisia "kirskahduksia", erilaista kuin kiertämisen vinkuna. Itselläkin tätä esiintyy tallamikillä ja isommilla säröillä. Vähenee hieman kun säätää vahvarin potikat oikein.
 
Onko näin?
Freewheeler
26.05.2011 11:45:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McLeach: no nyt olet kyllä metsässä, kitara toiminut aina ennen moitteitta, pedaalina vaikkapa ds-2 ja gainit puolessapäivässä, riittää että volaa nostaa niin rupee vinkumaan... lue: ei kiertämään. Jos tämä on ominaisuus esim sinun telessäsi niin olen pahoillani.
 
Toi vinkuna on mikrofonista äänenkiertoa. Sillä ei ole mitään tekemistä sen halutun äänenkierron kanssa. Telesi mikit resonoivat kovalla säröllä itsekseen, tallalevyn avustuksella. Siksi ne kannattaa "eristää" kumiletkunpätkillä ja kolojen täytöllä. Tai vahata ne uudelleen. Ja liimata tallamikin pohjalevy kiinni mikkiin. Toi mikrofoninen kierto on toisaalta ihan haluttu ominaisuus Telemikeissä. Ne parhaat ja legendaarisimmat Telesoundit tulevat juurikin niistä vinkuvista mikeistä. Silloin tosin ei hirmusäröillä voi vetää. Mun '69 Telen mikkejä ei ole edes vahattu, ne vinkuilevat ja soundaavat ihan parhaalta :-)
 
Ei vinopäähevikeppejä mulle, kiitos.
sickboy
26.05.2011 12:11:29 (muokattu 26.05.2011 12:12:47)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi vaan.
 
Mä Itse taistelin kyseisen ongelman kanssa ja totesin, että toiset tallamikit lähti kiertämään herkemmin, kuin toiset. Ongelma poistui, kun vaihdoin mikin mukana tulleet kumiletkut jykevämpään letkuun (löytyi vanhempien autotallista tuurilla) ja tungin tallamikin kolon täyteen vaahtomuovia (mikkikoteloista napattuja).
 
Mulla oli siis kyseessä niin paha ongelma, ettei pystynyt vetämään edes miedoilla rock-säröillä.
 
Foorumeilta luin myös, että tallalevyn ruuvaaminen kiinni etureunasta auttaa. Ainakin itsellä se talla on ihan hivenen ilmassa etureunasta. Minun ei kuitenkaan tarvinnut tuota toimenpidettä tehdä.
 
Edit: Freewheeler tossa samat sanoikin ja muakin taisi jokin aika sitten jelpata täällä saman ongelman kanssa.
 
McLeach
26.05.2011 22:06:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sickboy: Moi vaan.
 
Mä Itse taistelin kyseisen ongelman kanssa ja totesin, että toiset tallamikit lähti kiertämään herkemmin, kuin toiset. Ongelma poistui, kun vaihdoin mikin mukana tulleet kumiletkut jykevämpään letkuun (löytyi vanhempien autotallista tuurilla) ja tungin tallamikin kolon täyteen vaahtomuovia (mikkikoteloista napattuja).

 
pakko sitä on sitten kokeilla meinaan itse en voi laittaa säröä nyt edes päälle mikin ollessa talla asennossa ilman että korvat kirjaimellisesti räjähtävät...
 
sickboy
26.05.2011 23:00:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu, ei tota ongelmaa ollut mullakaan aikaisemmin. Mulla oli pitkään ilman ongelmia SD:n Hot Rails tallassa. Vaihdoin perinteikkäämpään ja ongelmat alkoivat. Ehkä se mikki oli vaan tiukemmin kiinni, tai jotain vastaavaa. Ja se mikki ei varmaan ollut yhtä kiertoherkkäkään.
 
Freewheeler
26.05.2011 23:25:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sickboy: Juu, ei tota ongelmaa ollut mullakaan aikaisemmin. Mulla oli pitkään ilman ongelmia SD:n Hot Rails tallassa. Vaihdoin perinteikkäämpään ja ongelmat alkoivat. Ehkä se mikki oli vaan tiukemmin kiinni, tai jotain vastaavaa. Ja se mikki ei varmaan ollut yhtä kiertoherkkäkään.
 
Perinteinen Telemikki on 40-luvun lopun tuote. Ei silloin voitu uneksiakaan nykykitarasoundeista. Silti uskomattoman hyvin on tuo simppeli mikitin aikaa kestänyt. Eikä parempaa ole vielä vastaan tullut :-)
 
Ei vinopäähevikeppejä mulle, kiitos.
fox
26.05.2011 23:37:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Freewheeler: Perinteinen Telemikki on 40-luvun lopun tuote. Ei silloin voitu uneksiakaan nykykitarasoundeista. Silti uskomattoman hyvin on tuo simppeli mikitin aikaa kestänyt. Eikä parempaa ole vielä vastaan tullut :-)
 
Kyllä, ja kas, nykypäivän hi-gain styrkat, puhumattakaan sitte jostain täyteenladatun steppilaudan tuottamasta etuaste-boostauksesta, saa esim. tuollasen 70-80 -lukujen "vakio" voimamusiikkimikin kuin DiMarzion Super Distortionin kummasti ulvasemaan. Siis jos kyseessä on vähänkään vanhempi mikki.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
H-Diddy
27.05.2011 08:47:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse painin saman ongelman kanssa bajan broadcaster tallamikin ja big muffin kanssa. Ulvoo ku Julia Tukiainen kännissä. Alkuun nyt ainaki kannattaa kiristää se mikki kunnolla, vaihtaa mikin nostojouset kumiletkuun tai vaan teipata tai muuten dempata ne ja sulloa vaahtomuovia, vanua yms. sinne mikkipesään. Nää oon ite nyt tehny ja ainaki himassa tuntuu paremmalta, mut treenisvolyymeillä toi illalla selvenee. Vahaus on sitten seuraava projekti jos olis vaikka uudeks mikiksi maanantaikappale käämityksen kannalta. Joku jossain reposti tosta tallalevyn materiaalista mut tiedä sitten siitä ku en tiedä.
 
Freewheeler
27.05.2011 09:02:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

H-Diddy: Itse painin saman ongelman kanssa bajan broadcaster tallamikin ja big muffin kanssa. Ulvoo ku Julia Tukiainen kännissä. Alkuun nyt ainaki kannattaa kiristää se mikki kunnolla, vaihtaa mikin nostojouset kumiletkuun tai vaan teipata tai muuten dempata ne ja sulloa vaahtomuovia, vanua yms. sinne mikkipesään. Nää oon ite nyt tehny ja ainaki himassa tuntuu paremmalta, mut treenisvolyymeillä toi illalla selvenee. Vahaus on sitten seuraava projekti jos olis vaikka uudeks mikiksi maanantaikappale käämityksen kannalta. Joku jossain reposti tosta tallalevyn materiaalista mut tiedä sitten siitä ku en tiedä.
 
Kandee myös liimata se pohjalevy mikkiin vaikka kontaktiliimalla. Se paransi ihan sikana vinkuvan Fender AVRI 62 -mikkini.
 
Ei vinopäähevikeppejä mulle, kiitos.
H-Diddy
27.05.2011 09:32:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Freewheeler: Kandee myös liimata se pohjalevy mikkiin vaikka kontaktiliimalla. Se paransi ihan sikana vinkuvan Fender AVRI 62 -mikkini.
 
Mä en oo kovin tuttu liimojen kanssa sitten punk vuosien, mut passaako tohon tarkotukseen siis ihan pikaliima?
 
Numb
27.05.2011 11:01:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Freewheeler: Kandee myös liimata se pohjalevy mikkiin vaikka kontaktiliimalla. Se paransi ihan sikana vinkuvan Fender AVRI 62 -mikkini.
 
Mulla Dean ulisi mahalottomasti. Mikit vahattiin ja tallamikin pohjalevy kiinnitettiin kunnolla. Ei ulise enää.
 
Freewheeler
27.05.2011 12:16:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

H-Diddy: Mä en oo kovin tuttu liimojen kanssa sitten punk vuosien, mut passaako tohon tarkotukseen siis ihan pikaliima?
 
Jepujee, saa siitäkin vinhan olon kai ;-)
 
Ei vinopäähevikeppejä mulle, kiitos.
Ziggy Bubba
27.05.2011 17:50:24 (muokattu 27.05.2011 17:50:59)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo Twang Kingin tallamalli tuntuu tosiaan olemaan herkkää vinkumaan - itellä on tuota tapahtunut jopa himassa reilummilla gaineilla. Treenis- & keikkakäytössä mulla on sitten humpparikitarat, mutta voin hyvin kuvitella tuon muodostuvan monelle ongelmaksi. Eli eikun noita mainittuja temppuja testaamaan tai suoraan vaihtamaan eri mikkiin. Tuon TK:n tallamallin henkisiä/laatuisia mikkejä on pilvin pimein, mutta kaulamikissä on kyllä jotain erityisen hienoa. Kuten mm. minä olen useaan otteeseen todennut :)
 
Muhevaa ja melodista postmetalsludgejyystöä: Burweed
Freewheeler
27.05.2011 19:33:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sikki-six: Tuo Twang Kingin tallamalli tuntuu tosiaan olemaan herkkää vinkumaan - itellä on tuota tapahtunut jopa himassa reilummilla gaineilla. Treenis- & keikkakäytössä mulla on sitten humpparikitarat, mutta voin hyvin kuvitella tuon muodostuvan monelle ongelmaksi. Eli eikun noita mainittuja temppuja testaamaan tai suoraan vaihtamaan eri mikkiin. Tuon TK:n tallamallin henkisiä/laatuisia mikkejä on pilvin pimein, mutta kaulamikissä on kyllä jotain erityisen hienoa. Kuten mm. minä olen useaan otteeseen todennut :)
 
Twänkkärin kaulamikki on ehdottomasti paras Telen kaulamikki, mihin olen törmännyt.
Ja niitä on tullut vastaan kymmeniä. Tallamikkikin on hieno, mutta vähän persoonaton. Riippuu myös tietysti siitä, mihin noi työnnät. Tuntuvat pelittävän parhaiten saarnirunkoisissa vermeissä.
 
Ei vinopäähevikeppejä mulle, kiitos.
Ziggy Bubba
27.05.2011 19:44:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Freewheeler: Twänkkärin kaulamikki on ehdottomasti paras Telen kaulamikki, mihin olen törmännyt.
Ja niitä on tullut vastaan kymmeniä. Tallamikkikin on hieno, mutta vähän persoonaton. Riippuu myös tietysti siitä, mihin noi työnnät. Tuntuvat pelittävän parhaiten saarnirunkoisissa vermeissä.

 
Oisko heittää mitään ehdotuksia? Jos vaikka testaisi tuohon vaahteraotelaudalla varustettuun mex-Stanuun jotain muuta. Suht perinteisillä teholukemilla ois hyvä pysyä, mutta ihan hilppasen tykkään ylikäämitystä.
 
Duncanin hotimpi STL-2 on testattu ja vähän turhan reippaasti tuli mid-honkkia tehon mukana. Yläpää ei kans just "helähtänyt"... TK kaulassa oli selkeästi kirkkaampi :) Bare Knucklen Brown Sugar taas oli omaan makuun vähän liian mieto ja varsinkin botne-köyhä. Jossain tummasoundisemmassa Tellussa vois toikin toki olla ihan ok.
 
Muhevaa ja melodista postmetalsludgejyystöä: Burweed
Freewheeler
27.05.2011 23:10:30 (muokattu 27.05.2011 23:11:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sikki-six: Oisko heittää mitään ehdotuksia? Jos vaikka testaisi tuohon vaahteraotelaudalla varustettuun mex-Stanuun jotain muuta. Suht perinteisillä teholukemilla ois hyvä pysyä, mutta ihan hilppasen tykkään ylikäämitystä.
 
Duncanin hotimpi STL-2 on testattu ja vähän turhan reippaasti tuli mid-honkkia tehon mukana. Yläpää ei kans just "helähtänyt"... TK kaulassa oli selkeästi kirkkaampi :) Bare Knucklen Brown Sugar taas oli omaan makuun vähän liian mieto ja varsinkin botne-köyhä. Jossain tummasoundisemmassa Tellussa vois toikin toki olla ihan ok.

 
Vaikeeta ehdottaa kun sulla ei ole mun sormet ja soundi... Aina oon kaiken maailman virityksien jälkeen tullut takaisin perinteiseen mikkisysteemiin, se vaan toimii. Jos et Twänkkäristä saa soundia niin jotain on pielessä. Säädä tallamikki kielten lähelle niin, että ylimmältä nauhalta painettuna yläeellä mikki on 1 mm kielestä ja alaeellä 2 mm. Kerro, onko parempi!
 
Ei vinopäähevikeppejä mulle, kiitos.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «