Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Varmatoiminen äänikortti tai interface pc:lle
1 2
Antti1
20.05.2011 23:23:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taas on aika miettiä päivitystä rautapuoleen tuloillaan olevan konepäivityksen myötä. Kysymysmerkkinä on vielä uusi mölyboksi. Kaipaisin jotain "idioottivarmoilla" ajureilla varustettua laatulaitetta melko huokeasta hintaluokasta.
 
Firewire, USB, PCI-E? Ei mitään väliä mulle sinänsä, kunhan toimii hyvin ja siitä löytyy nämä ominaisuudet:
-pari mikkietusta
-kaksi instrumenttiliitäntää
-vähintään kaksi linjatasoista liitäntää
-kaikki noi käytössä yhtäaikaa
-kaksi kuulokevahvistinta
-mahdolliset laajennukset ADATin kautta ei pahitteeksi, 16 kanavaa max riittää
-erittäin lyhyt latenssi
-varmatoimiset ajurit, joissa tuki 64-bit Win7:lle
 
Tämä on pyörinyt päällimmäisenä ajatuksena, mutta ensikäden tietoa siitä on mulla aika nihkeästi: http://www.thomann.de/fi/motu_828_mk_iii_hybrid.htm
Mielessä on käynyt myös: http://www.thomann.de/fi/emu_1616m_pci_express.htm
 
Mites esim. RME:n tuotanto, pystyttekö ehdottamaan jotain? Ne ovat olleet melko varmatoimisten laitteiden maineessa.
 
Listen motherfucker you're about to pay your dues!
-septimisti-
20.05.2011 23:40:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi. Itsellä on mainitsemiesi roippeiden osalta kokemusta vain noista EMU:n vanhemmista PCI-mallin versioista, 0404:sta, 1212:sta ja 1616:sta tosin sitäkin enemmän. Mutta noi käyttävät samoja ajureita PCIe mallien kanssa, joten eiköhän ongelmatkin ole identtisiä.
 
EMU:lla ei ole noille korteille windows 7:lle kuin beta-ajurit. Homma toimii kaikin muin osin mainiosti, mutta ajoittain EMU:n päässä naksahtaa ja kaikki äänet alkavat kuulostaa siltä, kuin ne ajettaisiin jonkun todella härön 2bit-lofi-muuntajan läpi. ASIO ajureita käytettäessä tätä ei tosin ole koskaan tapahtunut.
 
Lisäksi seiska vinukka jotenkin kadottaa kortin ASIO:ta käytettäessä niin, että sekvensserin sulkemisen jälkeen (tai sen käytön aikana) muut äänet saattavat kadota kokonaan.
 
Xp:llä en ole ikinä törmännyt EMU:n tuotteiden kanssa moisiin ongelmiin.
 
Ensimmäisen fiksaa 5 sekunnissa vaihtamalla EMU:n patchmixin asetuksista näytteenottotaajuuden hetkeksi toiseen ja jälkimmäisen ongelman käynnistämällä koko patchmix uudestaan (n. 10s).
 
Mutta jos kuulostaa pahalta, niin kannattaa ehkä unohtaa EMU:n kortit. Noita samoja ongelmia on raportoitu myös laajalti muualla.
 
Muuten kortit ovat omaan makuuni pirun hyviä ja niitä onkin aina tarpeen mukaan tullut hankittua vähän joka paikkaan.
 
Avattu huone kaikille tampereen m.nettiläisille. Liity ihmeessä Linkki.
Antti1
21.05.2011 01:17:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia infopläjäyksestä, täytyykin tutkia enempi. Motusta myös löytyy vähän kauhutarinoita netistä, mutta niin taitaa jotakuinkin vähän kaikesta.
 
Vanha tuttu Focusrite muistui myös mieleen: http://www.thomann.de/fi/focusrite_liquid_saffire_56.htm ja samaten TC:n vastineet: http://www.thomann.de/fi/tc_electronic_konnekt_48_ohne_remote.htm
 
Jos noista tai muista vastaavista on kokemusta, niin mielellään otetaan tietoa vastaan.
 
Listen motherfucker you're about to pay your dues!
Antti1
21.05.2011 12:47:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ekstensiivisen netin kahlaamisen myötä alkaa tällä hetkellä mielenkiinto kohdentua eniten MOTU 828mkIII ja RME Fireface 400 -laitoksiin. Mukana kuitenkin roikkuu vielä tuo Focusriten Liquid Saffire 56 aika mukavan ominaisuuslistansa kanssa. Kahdesta kohtuullisen hyvästä etusesta ei ole koskaan haittaa.
 
Näistä kaipaisin edelleen tietoa käyttäjiltä, tai muilta kohtalotovereilta. RME:n ajureita kehutaan ja takuuta parjataan, MOTU:sta liikkuu vähän eriäviä mielipiteitä enempi, mutta laatulaitteen maineessa on. Focusrite jakaa vähän enempi mielipiteitä reitityssoftansa kanssa ja ei ole muutenkaan monen mielestä täysin samassa sarjassa edellämainittujen kanssa, mutta ominaisuuslista on sit taas varsin vakuuttava.
 
Listen motherfucker you're about to pay your dues!
HateHalon
22.05.2011 03:04:01
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En mä osaa vertailla motua ja rme:tä kun on toi motu ollut vaan mulla käytössä...
 
Uskoisin että samalla viivalla ovat, paitsi rme on jokusen satasen kalliimpi.
 
Jotain pientä sekoiluu välillä on valmiustilan jälkeen kun käynnistää jne, mutta en usko että Motun vika on.
 
Pätevä laitos ja ilmeisesti lähes täysin identtinen rme:n fireface 800 kanssa ominaisuuksiltaan. Rme:ssä on ainakin 2 XLR etuastetta enemmän.
 
M-audion 2626 vai mikä se nyt oli, on hinta/laatusuhteeltaan aika kova..
 
T: Harri
 
www.halondesign.com
HateHalon
22.05.2011 03:09:55
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Motulla tuntuu toimivan 64 bittisenä ihan hyvin...
 
32 bittiset softat 64 bittisellä käyttiksel toimivat kanssa.
 
Joskus ohjelmat tilttaavat, mutta mä laitan nää tilttihommat aina winukan piikkiin... ;D
 
T: Harri
 
www.halondesign.com
tommiot
22.05.2011 04:22:40 (muokattu 22.05.2011 04:23:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RME HDSPe Raydat ja siihen kaveriks vaikka Presonuksen Digimax FS. Kuulokelähtöjä varten joku pikkumikseri tai kuulokevahvistin.
 
Vähän kalliimpi ku mikään yksittäinen firewire-laitos, mut toimii todella varmasti, ja firewireen voi sitten liittää kovalevyjä ja muuta ihan huoletta, eikä ala pätkii.
 
Antti1
22.05.2011 11:47:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia MOTU-tiedoista Harrille. Mainitsemasi M-Audion mä oon tiputtanut pois laskuista, kaverilla on ollut sen kanssa kovin paljon ajuripohjaisia ongelmia ja etuasteetkaan ei ole olleet mitään superlaadukkaita ilmeisesti ainakaan kohinan suhteen.
 
Moridin: RME HDSPe Raydat ja siihen kaveriks vaikka Presonuksen Digimax FS. Kuulokelähtöjä varten joku pikkumikseri tai kuulokevahvistin.
 
Vähän kalliimpi ku mikään yksittäinen firewire-laitos, mut toimii todella varmasti, ja firewireen voi sitten liittää kovalevyjä ja muuta ihan huoletta, eikä ala pätkii.

 
Tjaa'a, tää alkaa olemaan jo vähän tarpeiden ja hintaluokan ulkopuolella. Varmasti paras vaihtoehto tähänastisista, mutta snadisti overkilliä, kun 99% äänittelystä tapahtuu korkeintaan kahdella raidalla kerrostalon olohuoneessa linjan kautta. :)
 
Tosiaan tarkoitus on vaan saada systeemi, jolla mä pystyn pelleilemään yksikseni kotona, mutta siinä olisi tarpeen vaatiessa laajennusvaraa äänitysprojekteja varten.
 
Listen motherfucker you're about to pay your dues!
tommiot
22.05.2011 15:06:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1:
Tjaa'a, tää alkaa olemaan jo vähän tarpeiden ja hintaluokan ulkopuolella. Varmasti paras vaihtoehto tähänastisista, mutta snadisti overkilliä, kun 99% äänittelystä tapahtuu korkeintaan kahdella raidalla kerrostalon olohuoneessa linjan kautta. :)
 
Tosiaan tarkoitus on vaan saada systeemi, jolla mä pystyn pelleilemään yksikseni kotona, mutta siinä olisi tarpeen vaatiessa laajennusvaraa äänitysprojekteja varten.

 
Tuleehan se kalliimmaks juu, mut toi on näppärästi laajennettavissa, kun noita ADAT-etusia on vähän joka lähtöön markkinoilla. Mut varmatoimista sä kysyit, mä en ainakaan sillä kriteerillä ala tarjoo yhtään mitään firewire-systeemii. Varsinkin Profire 2626:sta on huonoja kokemuksia. :)
 
Ite pelleilen himassa vastaavalla setupilla. Raydatin kaverina mulla on vaan muuntimena ADI-2.
 
Antti1
22.05.2011 15:26:00 (muokattu 22.05.2011 15:31:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuleeko mieleen mitään vastaavaa systeemiä, jossa olisi vaikka nyt puolet vähempi noita ADAT-liitäntöjä? Sillä saisi vähän kustannustehokkaampaa vekotinta varmasti, jos vaan löytyy. Marianin ja Sonic Coren/Creamwaren kortteja mulla oli joskus, mutta liekö niilläkään mitään mun tilanteeseen sopivaa tällä haavaa. Täytyy tutkia niitäkin. Lynx yms. taitaa heilahtaa budjetista yli aika kevyesti.
 
E: Jännä ilmiö on, että PCI-puolen laitteiden kehitys jatkuu melkoisena edelleen ja PCI-E tarjonta on edelleen aivan minimaalista. PerC:stä moinen toiminta.
 
Listen motherfucker you're about to pay your dues!
mattim
24.05.2011 17:40:25
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Tuleeko mieleen mitään vastaavaa systeemiä, jossa olisi vaikka nyt puolet vähempi noita ADAT-liitäntöjä? Sillä saisi vähän kustannustehokkaampaa vekotinta varmasti, jos vaan löytyy. Marianin ja Sonic Coren/Creamwaren kortteja mulla oli joskus, mutta liekö niilläkään mitään mun tilanteeseen sopivaa tällä haavaa. Täytyy tutkia niitäkin. Lynx yms. taitaa heilahtaa budjetista yli aika kevyesti.
 
E: Jännä ilmiö on, että PCI-puolen laitteiden kehitys jatkuu melkoisena edelleen ja PCI-E tarjonta on edelleen aivan minimaalista. PerC:stä moinen toiminta.

 
Oiskohan kyse aivan siitä, että äänikorttien kehittäjät kokevat sen äänipiuolen tutummaksi ja palkitsevammaksi kehityskohteeksi kuin uuden väyläliitynnän kehittämisen. Kaiketi äänikoreissa ei tuolle PCI-E:n lisäkapasiteetille ole käyttöä. Tilanne muuttuu varmasti jos emolevyistä aletaan PCI korttipaikka jättämään poies.
 
"I refuse to prove that my product will make you sound better", says the guitar gear vendor "for proof denies faith, and without faith, you will hear nothing."
Antti1
24.05.2011 18:56:59 (muokattu 24.05.2011 18:59:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mattim: Tilanne muuttuu varmasti jos emolevyistä aletaan PCI korttipaikka jättämään poies.
 
Niinno... Mun nykyisessä koneessa ei ole PCI-paikkoja, eikä ole tulevaisuuden kokoonpanoksi kaavailemassani emolevyssäkään. En muista oliko edellisessäkään enää, taisi siinä yksi korttipaikka olla PCI:tä muiden ohella.
 
E: Mä sit taas luulen, että äänikorttien kehitys on vaan yksinkertaisesti todella paljon jälkijunassa koneiden kehitykseen verrattuna. Ei toi PCI-E mikään kovin uusi uutinen ole kuitenkaan ja PCI:n poistuminen on sit taas ollut tiedossa jo todella kauan.
 
Listen motherfucker you're about to pay your dues!
mattim
24.05.2011 19:40:36 (muokattu 24.05.2011 19:41:49)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Niinno... Mun nykyisessä koneessa ei ole PCI-paikkoja, eikä ole tulevaisuuden kokoonpanoksi kaavailemassani emolevyssäkään. En muista oliko edellisessäkään enää, taisi siinä yksi korttipaikka olla PCI:tä muiden ohella.
 
E: Mä sit taas luulen, että äänikorttien kehitys on vaan yksinkertaisesti todella paljon jälkijunassa koneiden kehitykseen verrattuna. Ei toi PCI-E mikään kovin uusi uutinen ole kuitenkaan ja PCI:n poistuminen on sit taas ollut tiedossa jo todella kauan.

 
Näin se vain aika juoksee. PCI-E täyttää kohta speksinä 10 vuotta ja v2 5 vuotta. Eipä noita vakavastiotettavia vaihtoehtoja montaa ole.
 
Olisiko osasyynä USB/Firewire laitteiden suosio ?
 
Matti
 
"I refuse to prove that my product will make you sound better", says the guitar gear vendor "for proof denies faith, and without faith, you will hear nothing."
Nöyrä
25.05.2011 10:27:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mattim:
Olisiko osasyynä USB/Firewire laitteiden suosio ?

 
Ainakin M-Audio perustelee tällä valintaansa siirtää PCI-E kehitys myöhemmäksi.
 
Itsehän painin juuri samaisen ongelman kanssa, ja suppeasta valikoimasta valitsin EMUn 1212:n. Vaan kalliiksi tuli kun ei saa koteloon edes sitä analogiset tulot/lähdöt tarjoavaa lisäkorttia mahtumaan, siis piti hankkia ADC/DAC boksit erikseen. Rojuja odotellessa..
 
edgehill
25.05.2011 12:17:36 (muokattu 25.05.2011 12:45:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Speksien puolesta RME Babyface voisi suunnilleen sopia.
Hi-Z liitäntöjä on kyllä vaan yksi.
http://www.rme-audio.de/en_products_babyface.php
 
Edit:
Eiku. Halusitkin että kaikki noi inputit ovat yhtäaikaa käytettävissä.
Sitten tämä ei sovi.
 
Antti1
25.05.2011 20:13:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

edgehill: Speksien puolesta RME Babyface voisi suunnilleen sopia.
Hi-Z liitäntöjä on kyllä vaan yksi.
http://www.rme-audio.de/en_products_babyface.php
 
Edit:
Eiku. Halusitkin että kaikki noi inputit ovat yhtäaikaa käytettävissä.
Sitten tämä ei sovi.

 
Jees, kiitos ehdotuksesta kuitenkin. Abouttiarallaa samaa vempaintahan saa kevennettynä versiona myös halvemmalla: http://www.thomann.de/fi/alva_nanoface_black.htm vs http://www.thomann.de/fi/rme_babyface.htm
 
Sama valmistaja takana molemmissa, törmäsin ihan sattumalta ja piti ottaa selvää asiasta. Ihan vaan kuriositeettina ajattelin mainita, Alvalla on tarkoituksena tuoda lisää vastaavanlaisia halpoja kuluttajamalleja markkinoille.
 
Kyllä mä luulen, että käyn nyt matsiani sen välillä, että ostanko PCI-väylällä olevan emolevyn koneeseeni vai en. Sitä kautta saa kaikkein varmatoimisimmat laitteet ainakin omien kokemuksieni perusteella. Rahaa vaan sit uppoaa niin paljon, että täytyy miettiä kovasti perusteluja ko. peliliikkeelle.
 
Listen motherfucker you're about to pay your dues!
edgehill
25.05.2011 20:44:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alva Nanoface:
http://www.rme-audio.de/forum/viewtopic.php?id=10854
 
Ei kannata vaivautua...
 
Antti1
25.05.2011 20:57:08 (muokattu 25.05.2011 20:59:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

edgehill: Alva Nanoface:
http://www.rme-audio.de/forum/viewtopic.php?id=10854
 
Ei kannata vaivautua...

 
Vaivautua? Nyt meni ohi ja lujaa. :)
 
Tosiaan, ei se ole RME:n tuote, enkä sitä edes harkitse. Tuli vaan mieleen tosta aiemmasta viestistä, kun RME sattuu olemaan saman firman toinen brändi. Sanoivat tossa ketjussa mitä tahansa, niin ei ne ihan täysin eri tuotteita ole. Siitä en tosin tiedä mitään, että loppuuko yhtäläisyydet yritystoimintaan ja kuorien muotoon.
 
Listen motherfucker you're about to pay your dues!
PIM
26.05.2011 07:14:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mattim: Näin se vain aika juoksee. PCI-E täyttää kohta speksinä 10 vuotta ja v2 5 vuotta. Eipä noita vakavastiotettavia vaihtoehtoja montaa ole.
 
Olisiko osasyynä USB/Firewire laitteiden suosio ?
 
Matti

 
Todellisin syy lienee kuitenkin taloudelline, eli tuon tason äänikorttien markkinat on oikeasti niin älyttömän pienet ja uuden liitäntäväylän vaatima ajurikehitystyö taas vastaavasti nin kallista ja aikaavievää, että kukaan äänikorttivalmistaja ei ole nähnyt varsinaista kultakaivosta esim. juuri PCI-E väyläisen High-End äänikortin valmistamisessa. Jotain voi päätellä ehkä siitäkin, että moni valmistaja turaa kuukausia tai jopa vuosia pelkästään uuden Windows version ajureiden koodamisen kanssa vanhaa tuttua väylätekniikkaakin käyttävälle kortille.
 
Jos varmatoimisuudesta puhutaan niin mulla on pöytäkoneessa kolme digiajassa mitattuna kivikautista Creamwaren PCI-väyläistä korttia, joista vanhin taitaa olla valmistettu vuonna 1999 tai 2000 ja jotka edelleen pelittää ihan kybällä pari vuotta vanhassa quad core winXP koneessa. Näille korteille löytyy tuki myös uusimmille 32 ja 64 bittisille Windowsin versioille eli toinenkin vuosikymmen käyttöikää saattaa vierähtää aika pitkälle ennen kuin näistä korteista käyttöaika loppuu, jos vaan siis PCI väyliä emoilla riittää. Yhteen aikaan näitä kortteja löysi helposti käytettynä netin turuilta ja toreilta parilla satasella ja ohjelmiston päivitys uusimpaan versioon josta siis löytyy tuki uusimmille Windowseille maksaa reilut parisataa euroa.
 
http://forums.planetz.com/index.php
 
edgehill
26.05.2011 08:09:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Vaivautua? Nyt meni ohi ja lujaa. :)
 
Tosiaan, ei se ole RME:n tuote, enkä sitä edes harkitse. Tuli vaan mieleen tosta aiemmasta viestistä, kun RME sattuu olemaan saman firman toinen brändi. Sanoivat tossa ketjussa mitä tahansa, niin ei ne ihan täysin eri tuotteita ole. Siitä en tosin tiedä mitään, että loppuuko yhtäläisyydet yritystoimintaan ja kuorien muotoon.

 
Vaivautua siis siinä mielessä, että saisi RME-kamaa tuolla hinnalla.
Tuossa ketjussa sanovat RME:n suulla (Matthias Carstens = MC) ettei sillä ole mitään muuta yhteistä RME:n kanssa kuin kuori. Eri rauta, eri ajurit jne.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «