Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Elektroninen ja elektroakustinen musiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sampleria kotikäyttöön
1
sime97
24.05.2011 21:44:52
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi! Tässä oltais hommaamassa sampleria kotikäyttöön, mutta minkälaista ja minkä merkkistä kannattais ostaa. Hinta haarukka ois 300-650 euroo
 
Jungleman
25.05.2011 10:14:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sime97: Moi! Tässä oltais hommaamassa sampleria kotikäyttöön, mutta minkälaista ja minkä merkkistä kannattais ostaa. Hinta haarukka ois 300-650 euroo
 
Millaiseen kotikäyttöön? Mitä aiot sillä tehdä? Tarvitsetko sekvensserin vai riittääkö pelkkä sampleri? Reippaasti alle 200 € hinnalla löytyy käypäisiä käytettyjä räkkisamplereita Torilta, H**to.netistä ja mistä lie.
 
Akai, Korg, Roland, Yamaha, aakkosjärjestyksessä. Kannattaa olla tarkkana millaista tallennusmediaa ostamasi laite käyttää: monet vanhemmat laitteet käyttävät levykkeitä, Smartmedia-kortteja, Zippejä, SCSI-liitännäisiä kovalevyjä jne. joiden kanssa puljaaminen vaatii pikkuisen omistautuneisuutta ja kärsivällisyyttä. Sekä salapoliisintaitoja: yritäpä harjoituksen vuoksi löytää vaikkapa Boss SP-202 -sampleriin sopiva mustikortti.
 
Jos budjetti on tuo, suosittelen harkitsemaan käytetyn Akai MPC1000:n hankintaa. Uutenakin menee alle ylärajan, mutta siihen kannattaa oitis kättelyssä hankkia lisämuistipalikka (tai varmistaa että sellainen on käytettyyn koneeseen asennettu valmiiksi) sekä harkita käyttiksen päivittämistä maksulliseen JJ OS -versioon. Kannattaa myös varmistaa että vehkeen tyyppivika - alkupään mallien helposti rikkoutuvat padit - on eliminoitu.
 
Onhan noita muitakin hyviä vaihtoehtoja, sekä rauta- että softapohjaisia. Mutta tarkenna nyt ensin vähän vastaamalla noihin kahteen kysymykseen ;-)
 
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
sime97
25.05.2011 16:58:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jungleman: Millaiseen kotikäyttöön? Mitä aiot sillä tehdä? Tarvitsetko sekvensserin vai riittääkö pelkkä sampleri? Reippaasti alle 200 € hinnalla löytyy käypäisiä käytettyjä räkkisamplereita Torilta, H**to.netistä ja mistä lie.
 
Akai, Korg, Roland, Yamaha, aakkosjärjestyksessä. Kannattaa olla tarkkana millaista tallennusmediaa ostamasi laite käyttää: monet vanhemmat laitteet käyttävät levykkeitä, Smartmedia-kortteja, Zippejä, SCSI-liitännäisiä kovalevyjä jne. joiden kanssa puljaaminen vaatii pikkuisen omistautuneisuutta ja kärsivällisyyttä. Sekä salapoliisintaitoja: yritäpä harjoituksen vuoksi löytää vaikkapa Boss SP-202 -sampleriin sopiva mustikortti.
 
Jos budjetti on tuo, suosittelen harkitsemaan käytetyn Akai MPC1000:n hankintaa. Uutenakin menee alle ylärajan, mutta siihen kannattaa oitis kättelyssä hankkia lisämuistipalikka (tai varmistaa että sellainen on käytettyyn koneeseen asennettu valmiiksi) sekä harkita käyttiksen päivittämistä maksulliseen JJ OS -versioon. Kannattaa myös varmistaa että vehkeen tyyppivika - alkupään mallien helposti rikkoutuvat padit - on eliminoitu.
 
Onhan noita muitakin hyviä vaihtoehtoja, sekä rauta- että softapohjaisia. Mutta tarkenna nyt ensin vähän vastaamalla noihin kahteen kysymykseen ;-)

Se tulisi mun bändin käyttöön niin että sillä voisi tehdä joihinkin biiseihin erikoisia efektejä ja voisi muokata ääniä. Tarkoitus ois myös tehdä tallenteita.
 
Janzu78
25.05.2011 20:20:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sime97: Se tulisi mun bändin käyttöön niin että sillä voisi tehdä joihinkin biiseihin erikoisia efektejä ja voisi muokata ääniä. Tarkoitus ois myös tehdä tallenteita.
 
Voisiko softa tulla kyseeseen?
 
http://www.youtube.com/user/kb1629 | http://soundcloud.com/rationalizer
Jungleman
25.05.2011 23:12:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sime97: Se tulisi mun bändin käyttöön niin että sillä voisi tehdä joihinkin biiseihin erikoisia efektejä ja voisi muokata ääniä. Tarkoitus ois myös tehdä tallenteita.
 
Ahaa. Siis ei ihan kotikäyttöön, ainakaan sellaisena kuin minä termin ymmärrän. MPC1000 toimii tuollaisessakin käytössä, mutta on melkoisen paljon monipuolisempi - ei mikään pelkkä maustemylly vaan täysiverinen instrumentti.
 
Spesiaaliefekti- ja muljutuskäyttöön sopii mainiosti Korg Kaoss Pad 3, miksei myös Korg Microsampler. Ensinmainitulla pääsee pikavauhtia asian ytimeen, jälkimmäinen saattaa olla vähän monipuolisempi. Kaoss Pad 3:n rinnalle nousee myös Roland SP-404SX (tai vanhempi SP-404), molemmilla omat vahvuutensa: KP3 on ehkäpä enemmän sampleominaisuuksilla maustettu efektiprosessori, SP-404(SX) taas enemmänkin efektointiominaisuuksilla maustettu sampleri. Fiiliskysymyksiä... tutustu noiden ominaisuuksiin aluksi, väittäisin että millään noista et mene pahasti metsään.
 
...mutta, millään samplerilla ei ole kauhean järkevää tehdä tallenteita. Tuossa hintaluokassa, siis. Akai MPC5000, Roland MV-8800 ja muutama muu malli kyllä kykenevät siihen, mutta hinnoissa mennään jo pitkälle toiselle tonnille. Lähtökohtana pitäisin kyllä sampleri/efektorin ja tallentimen erillään.
 
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Karwin
26.05.2011 11:58:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SP-404 on minulle rytmikone ja Microsampler kosketinsoitin. Kummallakin saa ääntä muokattua uusiin sfääreihin, SP:llä monipuolisemmin ja helpommin. Mainioita koneita kumpikin, verkkovirran lisäksi myös patteritoimisia. Tässä Microsamplerilla eläinten äänillä soitettu "Kärpästen juhlat" englanniksi: http://www.myspace.com/betav/music/ … asts-Karpasten-juhlat-cove-69035899
 
sime97
29.05.2011 10:22:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jungleman: Ahaa. Siis ei ihan kotikäyttöön, ainakaan sellaisena kuin minä termin ymmärrän. MPC1000 toimii tuollaisessakin käytössä, mutta on melkoisen paljon monipuolisempi - ei mikään pelkkä maustemylly vaan täysiverinen instrumentti.
 
Spesiaaliefekti- ja muljutuskäyttöön sopii mainiosti Korg Kaoss Pad 3, miksei myös Korg Microsampler. Ensinmainitulla pääsee pikavauhtia asian ytimeen, jälkimmäinen saattaa olla vähän monipuolisempi. Kaoss Pad 3:n rinnalle nousee myös Roland SP-404SX (tai vanhempi SP-404), molemmilla omat vahvuutensa: KP3 on ehkäpä enemmän sampleominaisuuksilla maustettu efektiprosessori, SP-404(SX) taas enemmänkin efektointiominaisuuksilla maustettu sampleri. Fiiliskysymyksiä... tutustu noiden ominaisuuksiin aluksi, väittäisin että millään noista et mene pahasti metsään.
 
...mutta, millään samplerilla ei ole kauhean järkevää tehdä tallenteita. Tuossa hintaluokassa, siis. Akai MPC5000, Roland MV-8800 ja muutama muu malli kyllä kykenevät siihen, mutta hinnoissa mennään jo pitkälle toiselle tonnille. Lähtökohtana pitäisin kyllä sampleri/efektorin ja tallentimen erillään.

 
Oon tässä ajatellu hommata joko Rolandin SP-404 tai AkainMPC500, mutta kumpi olisi parempi
 
Jungleman
29.05.2011 20:57:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sime97: Oon tässä ajatellu hommata joko Rolandin SP-404 tai AkainMPC500, mutta kumpi olisi parempi
 
Jaa-a. Parempi on se joka sopii paremmin sinun tarkoituksiisi.
 
Tutustu molempien ominaisuuksiin, mieti puuttuuko jommastakummasta jotakin olennaista, punnitse molempien hyviä ja huonoja puolia. Lue manuaalit, etsi käyttäjävertailuja eri foorumeilta. Muusikoiden.netistä löydät ehkä vähän jotain, mikseristä ja bassosta vähän lisää, mutta näistä löydät kaiken mitä vain keksit kysyä:
 
http://www.mpc-forums.com/index.php
http://sp-forums.com/index.php
 
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
emukka
04.12.2011 20:44:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajattelin, että sopisi tämän jatkoksi.
 
Bänditoimintaan tarvitsisin sampleria soittamaan biisien väleihin sampleja, jotka olen pätkinyt synalla. Plussana olisi tempo. Hardware meininkiä siis lähinnä eli ei mitään ableton liven plugareita. Mitä suosittelisitte alle 300e hintaluokassa käytettyinä?
 
Karwin
05.12.2011 09:29:56 (muokattu 05.12.2011 09:30:09)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

emukka: Bänditoimintaan tarvitsisin sampleria soittamaan biisien väleihin sampleja, jotka olen pätkinyt synalla. Plussana olisi tempo. Hardware meininkiä siis lähinnä eli ei mitään ableton liven plugareita. Mitä suosittelisitte alle 300e hintaluokassa käytettyinä?
Itsellä käytössä pari vuotta sitten ostetut SP-404 & Microsampler. Kumpikin oli käytetty, alle 300 ekun laite - enkä ole myymässä pois, eli tyytyväinen olen.
 
ganesha
05.12.2011 21:28:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

emukka: Ajattelin, että sopisi tämän jatkoksi.
 
Bänditoimintaan tarvitsisin sampleria soittamaan biisien väleihin sampleja, jotka olen pätkinyt synalla. Plussana olisi tempo. Hardware meininkiä siis lähinnä eli ei mitään ableton liven plugareita. Mitä suosittelisitte alle 300e hintaluokassa käytettyinä?

 
Onhan se läppärikin hardwarea :D Itse hoidan sämplet livenä Macbook Pro + Logic-yhdistelmällä.
 
http://ganesha-firstnewraysoftherisingsun.blogspot.com/
emukka
08.12.2011 14:58:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ganesha: Onhan se läppärikin hardwarea :D Itse hoidan sämplet livenä Macbook Pro + Logic-yhdistelmällä.
 
No muotoilen kysymyksen toisin: Onko olemassa sampleria, jossa on kovalevyä johon voi tallentaa soundit sisään ja sitäkautta soimaan ilman ulkopuolista muistia?
 
Karwin
09.12.2011 09:48:58 (muokattu 09.12.2011 09:51:20)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ganesha: Onhan se läppärikin hardwarea :D Itse hoidan sämplet livenä Macbook Pro + Logic-yhdistelmällä.
 
Läppäri näyttää lavalla yhtä hyvältä soittimelta kuin radionauhuri.
 
emukka: No muotoilen kysymyksen toisin: Onko olemassa sampleria, jossa on kovalevyä johon voi tallentaa soundit sisään ja sitäkautta soimaan ilman ulkopuolista muistia?
 
Microsamplerissa on sisäinen muisti, SP-404:ssa muistikortti.
 
Aamuhaamu
09.12.2011 13:30:35 (muokattu 09.12.2011 13:32:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsehän pistin tuossa tilaukseen Korg Electribe ESX1 SD:n eli SD-muistikortilla (vrt. se lovi siinä läppärin etupaneelissa, kätevyyttä) varustettu sampleri/grooveboksi. En tiedä, miten juuri tuollaisessa samplensoittokäytössä, eiköhän mokoma toimi siinäkin, mutta pari olutta ja biitintekoa ko. vermeksellä on kyllä ihan parasta hupia. Suosittelen tutustumaan laitokseen esim. Korgin sivuilla ja YouTube-videoihin myös, jos ei ole entuudestaan tuttu :)
 
Noita näkyy suht säännöllisesti tuolla torilla, mutten ainakaan itse kehdannut sieltä poistaa, kun luin jostain että pikkuvikaisiakin olisi paljon myynnissä.
 
Lisättäköön vielä, että laiteesta löytyy Tap Tempo, kuten myöskin mikki-input, joista voisi kuvitella olevan hyötyä live-tilanteissa.
 
There's nothing like a Shin-Ei for that "bumble bee with a chainsaw being electrocuted in a metal trashcan" sound.
Janzu78
12.12.2011 09:41:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Karwin: Läppäri näyttää lavalla yhtä hyvältä soittimelta kuin radionauhuri.

 
Terveisiä kivikaudelta, vai? Voihan sitä midikontrolleria käyttää, jos näkö on se pääasia.
 
http://www.youtube.com/user/kb1629 | http://soundcloud.com/rationalizer
Karwin
12.12.2011 10:24:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janzu78: Terveisiä kivikaudelta, vai?
 
Ei kun rautakaudelta. Emukka kysyi hardwarea.
 
simohovari
10.01.2012 13:49:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Päädyin MPC500 tai 404sx:n, mutta nyt probleemaksi tuli se, että haluaisin saada clickin menemään rumpalille. Luin, että mpc500:n se onnistuisi sillä tavalla, että lähetetään tietokoneella tehty klikki panoroimalla ulos mikseriin, joka vahvistaisi äänen rumpalin kuulokkeisiin, mutta onnistuisiko tämä sx:llä helpommin?
 
Aamuhaamu
12.01.2012 10:44:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aamuhaamu: Noita näkyy suht säännöllisesti tuolla torilla, mutten ainakaan itse kehdannut sieltä poistaa, kun luin jostain että pikkuvikaisiakin olisi paljon myynnissä.
 
Jeps, Korgin datanumiska alkoi lagaamaan alle kuukauden käytön jälkeen. Ei kun takaisin T-kauppaan lähettelemään :) Tää on niin tätä.
 
There's nothing like a Shin-Ei for that "bumble bee with a chainsaw being electrocuted in a metal trashcan" sound.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «