Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Apuva. Kaularaudan säätö.
1 2 3
Kassu
29.03.2004 18:35:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nii tota ostin 12-kieliseen akustiseen 009 setin kieliä ja ennen oli 010. Niin nyt sitten alko rätistä kielet nauhoja vasten, ennen ei rätissy.
 
Säädin eilen jo kaularautaa ihan himpun verran vasemmalle, eli löysäsin sitä. Mutta ihan vitun vähän. Löysäänkö mä sitä lisää vai mitä mä teen?
 
J-PPP
29.03.2004 18:37:46 (muokattu 29.03.2004 18:42:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

(Kiristä, älä löysää.)
 
Ääh, ootas nyt... mietitään hetki...
 
Joo, miettiminen kannattaa.
 
---> Eli nyt siis sittenkin tietenkin löysäät vaan lisää. Mutta edelleen ottaen iisisti sen kanssa, vähän kerrallaan.
 
FOR SALE/TRADE: HAMER USA SUNBURST, ks. tori! WANTED: Musta telecaster tai pelkkä body, tarjoa!
Kassu
29.03.2004 18:38:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiristä, älä löysää.
 
Hmm miksi noinpäin?
 
Kassu
29.03.2004 18:43:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli nyt siis sittenkin tietenkin löysäät vaan lisää.
 
No sitä minäkin. Ajatellaan vielä yhdessä.
 
Jos näissä kielissä on vähemmän vetoa kuin vanhoissa, niin täytyy sitä löysätä, jotta kaula suoristuisi. Kyllä.
 
Muhwi
29.03.2004 18:44:08 (muokattu 29.03.2004 18:44:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos kiristät niin särisee pahemmin, koska tällöin kaula taipuu enemmän "kieliä vasten". Löysätessä juuri toisinpäin, kaula menee enemmän notkolle ja siten kauemmas kielistä.
 
Edit: Örh luin huonosti.. Anteeksi..
 
It wasn't me, it was the Other Guy.
Kassu
30.03.2004 17:34:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt jo huolestuttaa. Olen jo 3 kertaa säätänyt ihan vähäsen ja antanut aina yön välissä rauhottua. Vittu eikä muutosta oo tullu. Apuva.
 
Mark-Ken
30.03.2004 17:42:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hah. Mun sähkiksessä on kielet 1. nauhan kohdalla 3mm korkeella ja 19. nauhan kohdalla 6mm. Pitäisikö huolestua? ;)
 
vrajala
30.03.2004 18:18:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt jo huolestuttaa. Olen jo 3 kertaa säätänyt ihan vähäsen ja antanut aina yön välissä rauhottua. Vittu eikä muutosta oo tullu. Apuva.
 
Kuinka vähän on vähäsen? Jos siinä on ämvitosen kierre, niin neljäsosakierroksella raudasta häviää n. 0,1 mm pituutta. Se on n. neljästuhannesosa kaularaudan pituudesta, joten kovin pienet säädöt eivät välttämättä näy, varsinkaan rautaa löystäessä.
 
Sanoisin, notta kierrä hieman enemmän. Voi jopa olla, että kaularaudan säätö ei löystä kaulaa tarpeeksi vaikka ottaisit sen säätömutterin irti. Ei ehkä todennäköistä, mutta mahdollista kuitenkin.
 
Yleisesti ottaen kaulaa löysennettäessä ei välttämättä tarvitse olla niin varovainen kuin kiristäessä. Mä en ole juuri koskaan, mutta sitä ei varmaankaan kannata kenellekään suositella?
 
Juu, varmast näi, mää kysyi?
Kassu
30.03.2004 18:26:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinka vähän on vähäsen? Jos siinä on ämvitosen kierre, niin neljäsosakierroksella raudasta häviää n. 0,1 mm pituutta. Se on n. neljästuhannesosa kaularaudan pituudesta, joten kovin pienet säädöt eivät välttämättä näy, varsinkaan rautaa löystäessä.
 
Sanoisin, notta kierrä hieman enemmän. Voi jopa olla, että kaularaudan säätö ei löystä kaulaa tarpeeksi vaikka ottaisit sen säätömutterin irti. Ei ehkä todennäköistä, mutta mahdollista kuitenkin.
 
Yleisesti ottaen kaulaa löysennettäessä ei välttämättä tarvitse olla niin varovainen kuin kiristäessä. Mä en ole juuri koskaan, mutta sitä ei varmaankaan kannata kenellekään suositella?

 
Eka rusautin 1/8 tai jotain, tokalla kerralla ehkä 1/4 nyt lähemmäs puoli eli ehkä 1/3 kierrosta.
 
kalkkuna
30.03.2004 18:28:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kai kuitenkin tiedät, että miten kaularaudan säätö vaikuttaa kaulaan?
 
Kassu
30.03.2004 18:29:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kai kuitenkin tiedät, että miten kaularaudan säätö vaikuttaa kaulaan?
 
Juu kyllä ehkä kai ja sitähän mä kysyin.
 
Timesby
30.03.2004 19:13:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uskaltaako kitaraa soittaa heti säädön jälkeen eli ennenkuin kaula on kerennyt kunnolla asettumaan uuteen asentoonsa.
Nyt on kulunut 4 tuntia siitä että säädin kaularautaa, eikä minkäänlaista muutosta. Kielet on edelleen kiinni nauhoissa. Tosin en uskaltanut kääntää kuin noin 1/8 kierroksen.
 
Tä-mä on ta-vu-tus-ta
Dr. Muff
30.03.2004 20:16:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uskaltaako kitaraa soittaa heti säädön jälkeen eli ennenkuin kaula on kerennyt kunnolla asettumaan uuteen asentoonsa.
Nyt on kulunut 4 tuntia siitä että säädin kaularautaa, eikä minkäänlaista muutosta. Kielet on edelleen kiinni nauhoissa. Tosin en uskaltanut kääntää kuin noin 1/8 kierroksen.

 
Uskaltaa.
 
Jos kielet on kiinni nauhoissa voi syytä etsiä myös tallan/tallapalojen korkeudesta. Mutta jos olet sitä mieltä että kaulassa ei ole relieffiä, jonka takia kielet on nauhoissa kiinni, niin ei sitten mitään.
 
Irtileikatusta sukkahousun kärkiosasta saat kätevän kuonokopan erittäin heikkoleukaiselle koiralle.
Timesby
30.03.2004 20:40:21 (muokattu 30.03.2004 20:42:16)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Capo ekassa välissä ja sormella painan 14-15 nauhaa, niin kielet menevät pitkin kaulaa. Paitsi, että nyt oli jo 0,05 mm viitosnauhalla kieli irti. Mutta ei taida oikein vielä riittää ;)
 
Kielt on kyllä hieman matalalla, mutta tuolla korkeudella ylärekisteristä on just passeli soittaa. Runttaus on hieman voimatonta armottoman särinän takia. Ja kun kaula oli luotisuora, niin luultavasti saa paremman tuntuman myös runtaukseen, kun kielet ei enää särise.
 
Tä-mä on ta-vu-tus-ta
Timesby
31.03.2004 21:57:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko uusissa kielissä paljonkin suurempi "vetoivoima" kaulaan? Eli kun vaihtaa uudet kielet voiko relief muuttua niin voimakkaasti, että se on kohtalokasta kitaralla, jos se on ollut vanhoilla kielillä sopiva.
 
Tä-mä on ta-vu-tus-ta
Dr. Muff
31.03.2004 22:38:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko uusissa kielissä paljonkin suurempi "vetoivoima" kaulaan? Eli kun vaihtaa uudet kielet voiko relief muuttua niin voimakkaasti, että se on kohtalokasta kitaralla, jos se on ollut vanhoilla kielillä sopiva.
 
Ei saman merkkisissä, saman sarjan, saman paksuisissa kielissä.
 
Irtileikatusta sukkahousun kärkiosasta saat kätevän kuonokopan erittäin heikkoleukaiselle koiralle.
JMzz
31.03.2004 22:58:37 (muokattu 01.04.2004 09:07:57)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Säädin eilen jo kaularautaa ihan himpun verran vasemmalle, eli löysäsin sitä. Mutta ihan vitun vähän. Löysäänkö mä sitä lisää vai mitä mä teen?
 
Hetkinen! mistä suunnasta sinä katsot kitaraan JOS katsot bodyn puolelta eli pidät kitaraa vaikka kuten tavallisesti polvella niin .. vasemmalle (vastapäivään) kääntö KIRISTÄÄ kaularautaa!!
MUTTA ( kuten esim. FAQissa ) kaulaa katsotaan yleensä tässä tilanteessa lavan puolelta jolloin VASTAPÄIVÄÄN kääntö löysentää kieliä. http://www.athensmusician.net/archive/2001-05-01_geneimbody1.shtml Tuossa on alempana vielä kuva asiasta näin häthätään
Siis ainakin näin väittää tuo sekavan oloinen iban ohje. Sanokaahan jos meni väärin en jaksa ny vaivata päätä näin myöhään.
Tuossa on parempi kuva jossa asia vielä sanotaan selkeästi että juuri näin se on.
http://www.icepoint.com/guitar/Sett … ng%20up%20your%20electric%20guitar/
 
-
Kassu
10.04.2004 01:24:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hetkinen! mistä suunnasta sinä katsot kitaraan JOS katsot bodyn puolelta eli pidät kitaraa vaikka kuten tavallisesti polvella niin .. vasemmalle (vastapäivään) kääntö KIRISTÄÄ kaularautaa!!
MUTTA ( kuten esim. FAQissa ) kaulaa katsotaan yleensä tässä tilanteessa lavan puolelta jolloin VASTAPÄIVÄÄN kääntö löysentää kieliä. http://www.athensmusician.net/archive/2001-05-01_geneimbody1.shtml Tuossa on alempana vielä kuva asiasta näin häthätään
Siis ainakin näin väittää tuo sekavan oloinen iban ohje. Sanokaahan jos meni väärin en jaksa ny vaivata päätä näin myöhään.
Tuossa on parempi kuva jossa asia vielä sanotaan selkeästi että juuri näin se on.
http://www.icepoint.com/guitar/Sett … ng%20up%20your%20electric%20guitar/

 
Kyllä sä olet nyt väärässä. Aina vastapäivään kääntämällä löystyy.
 
Karaokeman
10.04.2004 08:28:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä mielestäni hyvä kikka muistaa kumpaan suuntaan ruuvi kiristyy ja kumpaan suuntaan löystyy:
 
Kun haluan löysentää kaularautaa stratostani, niin laitan kuusiokoloavaimen paikalleen ja laitan silmät kiinni. Sitten muistelen miten kossupullon korkki aukeaa. Voila! oikea suunta on löytynyt. Ei tarvitse muistella, että mistä suunnasta sitä lapaa oikein katsottiinkaan.
 
Man1ac
10.04.2004 10:20:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hetkinen! mistä suunnasta sinä katsot kitaraan JOS katsot bodyn puolelta eli pidät kitaraa vaikka kuten tavallisesti polvella niin .. vasemmalle (vastapäivään) kääntö KIRISTÄÄ kaularautaa!!
 
Tästä taisi olla joku aika sitten väittelyä...
 
Kuinkahan moni on niin typerä, että tuokin pitää tehdä sokkona hankalammalla tavalla? Luulisi nyt järjenkin sanovan, että jos säätöruuvi on lavassa, niin lavan puolelta sitä aletaan säätämään, josta se on koko ajan nähtävissä.
 
Under Construction...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «