Ikosaedri 10.03.2011 20:02:05 | |
---|
Dropped C: Sormilla groovaa paremmin, plekulla jaksaa soittaa nopiammin ja pidempään tarkkaan. Ompas kumma, Ite siirryin sormiin juuri tuontakia, etten plekulla jaksanu nii nopeesti ja kauaan soittaa. Heha, evotin näemmä senkin =). |
BassoSisko 10.03.2011 20:21:18 | |
---|
off topic Torstai-illan ihmetyksenä vain pohdiskelen, että kun on kerta aihe "plektra basistit", niin miksi ei ole sitten "sormi basistit" aihetta? Jeps, hei hei Pakko harjoitella, jotta olisi hyvä syy miksi en osaa. |
Ikosaedri 10.03.2011 20:45:04 | |
---|
BassoSisko: off topic Torstai-illan ihmetyksenä vain pohdiskelen, että kun on kerta aihe "plektra basistit", niin miksi ei ole sitten "sormi basistit" aihetta? Jeps, hei hei Hehee, hyvä pointti =P. Uskoisin "sormibasistien" olevan vaan hyväksytympi muoto soittaa (meinasin sanoa enemmistö, mutta en ole mitannu), joten tämäkin keskustelu voisi olla "plektra vs sormet" tai nykynen nimi. Pitikin jatkaa OT:tä, eihän mua nyt hirtetä? |
BassoSisko 10.03.2011 21:21:50 | |
---|
Ikosaedri: Pitikin jatkaa OT:tä, eihän mua nyt hirtetä? Keskiaikainen kidutus olisi paljon miellyttävämpi vaihtoehto kaikille osapuolille. ;) Pakko harjoitella, jotta olisi hyvä syy miksi en osaa. |
Ikosaedri 10.03.2011 22:03:59 | |
---|
BassoSisko: Keskiaikainen kidutus olisi paljon miellyttävämpi vaihtoehto kaikille osapuolille. ;) Uuh, se toisi kipua ja kipu muistuttaa elämästä ja sittenhän voisi alkaa tuntemaan elävänsä! Voi mitä tuskaa. Nyt meen muualle flöödaa -> |
SFC 24.05.2011 05:13:44 | |
---|
Soitan bassoa sormin oikeastaan vain ja ainoastaan siitä syystä, että se basson soittaminen plektralla näyttää niin naurettavan typerältä. Satun vieläpä soittamaan death metal bändissä-joten millään soundillakaan ei ole juurikaan mitään väliä. |
SFC: Soitan bassoa sormin oikeastaan vain ja ainoastaan siitä syystä, että se basson soittaminen plektralla näyttää niin naurettavan typerältä. Satun vieläpä soittamaan death metal bändissä-joten millään soundillakaan ei ole juurikaan mitään väliä. Yhtä typerää on se että bändissä on äänetön basso :) pääasiallisesti sormin, joskun plekulla. Ibanez SR300 |
Miikss 24.05.2011 13:16:03 (muokattu 24.05.2011 13:16:13) | |
---|
SFC: Soitan bassoa sormin oikeastaan vain ja ainoastaan siitä syystä, että se basson soittaminen plektralla näyttää niin naurettavan typerältä. Satun vieläpä soittamaan death metal bändissä-joten millään soundillakaan ei ole juurikaan mitään väliä. Jos plektralla osaa vedellä "oikein" nii se näyttää iha järkyttävän hienolta. Katsopa vaikka Marco Hietalan soittoa. Itse kyllä nykyään vetelen pelkästään sormilla, kun opin rennon tekniikankin. En osaa plektralla soittaa nopeita kohtia ja sormilla parempi tarkkuuskin. Sounditkin oon saanut säädettyä kohilleen, niin ei senkää kannalta oo väliks käyttää plektraa. |
pkhlo 24.05.2011 17:47:01 | |
---|
Täytyy kyllä kommentoida että nykyisellä bassolla ja mun soittotyylillä atakki tuntuu sormilla jopa stydimmältä kuin plekulla. Siis halutessa. Peruskompuran läpi soitettaessa esim. keikalla p.a:han plekun kolinat myös pienentää alapään volaa ja syö alakerran atakkia. Toisaalta dynamiikkaa on sormilla enemmän ja sormillahan saa hyvinkin pehmeitä ääniä aikaiseksi. Käytän silti kumpaakin. Beatlesia kun tulee paljon leivottua niin vaikea edes kuvitella vetävänsä I saw her standing there ilman plekua. A) En pystyis hyppiin kieleltä toiselle sormilla niin tarkasti sillä tempolla ja 1/8-kuviolla B) Se nakuttava näkätys kuuluu siihen They can't prove whose vomit it was, they don't have the facilities in Scotland Yard. You can't really dust for vomit. |
jwa 31.05.2011 07:47:27 | |
---|
SFC: Soitan bassoa sormin oikeastaan vain ja ainoastaan siitä syystä, että se basson soittaminen plektralla näyttää niin naurettavan typerältä. Satun vieläpä soittamaan death metal bändissä-joten millään soundillakaan ei ole juurikaan mitään väliä. asiaton kommentti. soundilla on aina väliä - jos bassosoundisi ei kuulu sieltä massasta niin sitten on säädöt perseellään. itse tulee ainakin kuunneltua levyiltäkin yksittäisten soittimien soundia - mitä paremmin ne on eroteltu sitä enemmän se hivelee korvaa. kaikista metalligenreistä löytyy sellaisia puuromassoja ja sitten sellaisia hyvän soundimaailman omaavia bändejä. ja tässä kohdin pitää huomauttaa, että en puhu missään nimessä hifistelystä vaan soundeista. "The day you die is the day I smile" |
aho 31.05.2011 08:25:07 | |
---|
Plektrasoitto on alkanut kiinnostaa entistä enemmän, tavoite olisi saada plekusoittoa groovaamaan paremmin. Progehurahduksen myötä herrat Dave Meros ja Pete Trewavas ovat nousseet suosikkien joukkoon. Tässä ensimainitun tyylinnäyte: http://www.youtube.com/watch?v=iFHV72-j24s"I will find my own mushroomland, where I'm the most important one" |
hollstro 31.05.2011 08:40:41 | |
---|
aho: Plektrasoitto on alkanut kiinnostaa entistä enemmän, tavoite olisi saada plekusoittoa groovaamaan paremmin. Progehurahduksen myötä herrat Dave Meros ja Pete Trewavas ovat nousseet suosikkien joukkoon. Tässä ensimainitun tyylinnäyte: http://www.youtube.com/watch?v=iFHV72-j24s Sama täällä. Plekusaundin haltuunottoprojekti on nyt jatkunut kolmisen vuotta. Antaa helkkaristi lisää variaatioita sormisoittoon. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
pehko 31.05.2011 09:04:09 | |
---|
itellä tuppaa plekukäsi kipeytymään kämmenestä/peukalon tyvestä/jostain siitä =( ei sitte |
J.Nikkanen 31.05.2011 09:16:20 | |
---|
pehko: itellä tuppaa plekukäsi kipeytymään kämmenestä/peukalon tyvestä/jostain siitä =( Samaa vammaa. Jotain outoa tapahtuu tuolla ranteen ja kämmenen seudulla, ei montaa biisiä pysty soittaan plekulla putkeen. Treenaamattomuutta ja huonoa tekniikka veikkaan syyksi. Tarttis vaan ottaa itseään niskasta kiinni ja keskittyä plekusoiton hienouksiin hieman enempi. "Mun mielestä hyvässä pändissä basistilla on ainakin kaks fuzzia ja kälysesti träkkäävä oktaaveri." -TommiW. |
pehko 31.05.2011 10:21:40 | |
---|
pahaeno: Samaa vammaa. Jotain outoa tapahtuu tuolla ranteen ja kämmenen seudulla, ei montaa biisiä pysty soittaan plekulla putkeen. Treenaamattomuutta ja huonoa tekniikka veikkaan syyksi. Tarttis vaan ottaa itseään niskasta kiinni ja keskittyä plekusoiton hienouksiin hieman enempi. mut se ei jossainvaiheessa tuntunu pahalta. en sitten tiedä. kai se pitäs treenata...jos ens treenit wittuillakseen vetäis plekulla. ei sitte |
J.Nikkanen 31.05.2011 10:24:48 | |
---|
pehko: mut se ei jossainvaiheessa tuntunu pahalta. en sitten tiedä. kai se pitäs treenata...jos ens treenit wittuillakseen vetäis plekulla. Kyllä kitaraa pystyy rämpyttelemään muutamia tunteja helposti, basson kanssa hölmöilen jotain ja saan paikat lukkoon. "Mun mielestä hyvässä pändissä basistilla on ainakin kaks fuzzia ja kälysesti träkkäävä oktaaveri." -TommiW. |
hollstro 31.05.2011 11:02:08 | |
---|
pahaeno: Kyllä kitaraa pystyy rämpyttelemään muutamia tunteja helposti, basson kanssa hölmöilen jotain ja saan paikat lukkoon. Ehkä puristat sitä plekua vähän lujempaa. Ainakin mulla on tuo juttu ja käsi väsyy enemmän. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
aho 31.05.2011 12:18:45 | |
---|
hollstro: Ehkä puristat sitä plekua vähän lujempaa. Ainakin mulla on tuo juttu ja käsi väsyy enemmän. Käsi mahdollisimman rentona ja liika puristaminen pois auttoi ainakin mua. "I will find my own mushroomland, where I'm the most important one" |
Miikss 31.05.2011 13:09:53 (muokattu 31.05.2011 13:10:07) | |
---|
Itsellä autto plektrakäden kipeytymiseen kun hommasin semmosia plektroja joissa on pieniä nystyröitä. Ei lähde pyörimään sormissa niin helposti ja tarvii puristaa vähemmän. |
Fortune 31.05.2011 13:36:09 | |
---|
hollstro: Ehkä puristat sitä plekua vähän lujempaa. Ainakin mulla on tuo juttu ja käsi väsyy enemmän. Tämä on syy ainakin omiin ajoittaisiin ongelmiini. Jurmua plektroihin, kunnollisen kokoinen plektra (pienestä tulee pidettyä jotenkin liian kovaa kiinni, siis plektrasta) ja soittoasento sellaiseksi, että tuntuu hyvältä ja kevyeltä soittaa (jokaisella vähän omanlaisensa). "Look behind you, a three-string bass!" |