Aihe: Ostan ekaa vahvaria neuvokaa pliis
1 2
Antti1
23.05.2011 14:42:52
chill: Jos putkivahvistin on kovassa päivittäisessä käytössä, kyllä pääteputket saattaa joutua vaihtamaan puolenkin vuoden välein. Jos nyt kuitenkin normaalikäytössä niin 1-2.5 v välein vaihdot kuitenkin.

Monet vetävät paljon pitempäänkin. Monet nykykoneista on suunniteltu toimimaan niin kylmänä, että putkien kesto moninkertaistuu. Se tietty on jokaisen oma asiansa miten laitteet biasoidaan ja riippuu vempaimestakin.

E: tämähän ei siis toki ole mikään vika kun putket luonnollisesti kuluvat, mutta monet teettävät putkien vaihdot kitarakaupassa/-huollossa.

Jep jep, eli ominaisuus. Oma valinta missä teettää. Kovinkaan monella ihmisellä ei älykkyyden puute tai fyysiset ominaisuudet estä biasointia tekemästä. Laitteetkin on erittäin edullisia. Viitseliäisyydestä se on kiinni, pitäisi ensin opetella periaate.
Listen motherfucker you're about to pay your dues!
chill
23.05.2011 15:26:56 (muokattu 23.05.2011 15:34:56)
Perusteluja kaivataan!
E: jotenkin tuntuu että herätin täällä jonkun nukkuvan jättiläisen kun puhun transistorivahvarista parempaan sävyyn kuin putkivahvarista. (ja yleisö kohahtaa jälleen!)
Antti1
23.05.2011 16:03:24
chill: Perusteluja kaivataan!
E: jotenkin tuntuu että herätin täällä jonkun nukkuvan jättiläisen kun puhun transistorivahvarista parempaan sävyyn kuin putkivahvarista. (ja yleisö kohahtaa jälleen!)

No jaa. Omalta osaltani yksi lysti millä tekniikalla laitteet on toteutettu. Mun haluamani soundit on aina löytyneet putkivahvareista. Jos joku tekee laadukkaan trankkutoteutuksen aiheesta, niin vaihdan kyllä enempiä empimättä ensitöikseni sellaiseen. Ei vaan ole paljoa näkynyt.
Listen motherfucker you're about to pay your dues!
baba o riley
23.05.2011 16:06:43
chill: Perusteluja kaivataan!

Itse olen usein puhunut trankkujen puolesta tai ennemminki vastaan trankkudissaamista. Nyt ei ole kyse toisn paremmuudesta tai huonommuudesta vaan siitä että sulla ei taida olla hirveesti käsitystä vahvistimien toiminnasta.

Riippuu miten vahvistinta käyttää niin putket voi kestää vuodesta parista kymmeniin vuosiin. Jos sulla palaa puolen vuoden välein putket niin on kyllä biassissa tai jossain vika. Kun keikkailin aktiivisesti + väh. parit treenit viikossa ja soitin aina päätesäröllä niin vaihdoin putket kerran vuodessa ja ne ei ollut siinä vaiheessa edes loppu.

kyllä sen trankun saa rikki siinä missä putkivahvistimenkin. ja kyllä vastaalkajakin osaa sen putkien viilenemisen odottaa, ja sitäpaitsi se ei ole mikään must juttu. Usein tulee roudattua lämmintä konetta, kyllä se tarpeeks viilenee siinä ku pakkaat pedalboardis kasaan ja laitat kitaran laukkuun.

Ei siitä ole pitkä aika kun lähes kaikkien eka vahvistin oli putki...

Jos tietää mitä soundii haluu ja se löytyy putkivahvistimesta niin sit sellanen hankintaan vaan, turha siinä soundissa mitään kompromissejä tehdä vain koska ei ole joku kamatieteilijä.
chill
23.05.2011 17:09:31 (muokattu 23.05.2011 17:13:59)
baba o riley: Itse olen usein puhunut trankkujen puolesta tai ennemminki vastaan trankkudissaamista. Nyt ei ole kyse toisn paremmuudesta tai huonommuudesta vaan siitä että sulla ei taida olla hirveesti käsitystä vahvistimien toiminnasta.

Riippuu miten vahvistinta käyttää niin putket voi kestää vuodesta parista kymmeniin vuosiin. Jos sulla palaa puolen vuoden välein putket niin on kyllä biassissa tai jossain vika. Kun keikkailin aktiivisesti + väh. parit treenit viikossa ja soitin aina päätesäröllä niin vaihdoin putket kerran vuodessa ja ne ei ollut siinä vaiheessa edes loppu.

kyllä sen trankun saa rikki siinä missä putkivahvistimenkin. ja kyllä vastaalkajakin osaa sen putkien viilenemisen odottaa, ja sitäpaitsi se ei ole mikään must juttu. Usein tulee roudattua lämmintä konetta, kyllä se tarpeeks viilenee siinä ku pakkaat pedalboardis kasaan ja laitat kitaran laukkuun.

Ei siitä ole pitkä aika kun lähes kaikkien eka vahvistin oli putki...

Jos tietää mitä soundii haluu ja se löytyy putkivahvistimesta niin sit sellanen hankintaan vaan, turha siinä soundissa mitään kompromissejä tehdä vain koska ei ole joku kamatieteilijä.

kyllä uskon tietäväni mistä puhun kun sanon että trankku on huoltovapaampi kuin putkivahvistin. Pieniin yksityiskohtiin takertuminen ja saivartelu on tarpeetonta, toki putket voivat kestää pidempäänkin mutta itse olen kuullut puhuttavan 1-2,5 v käyttöiästä pääteputkissa.
Ja nyt ei siis ole kyse todellakaan saundista, itse pidän putkivahvareista.
Numb
23.05.2011 17:18:13

chill: kyllä uskon tietäväni mistä puhun kun sanon että trankku on huoltovapaampi kuin putkivahvistin.

Kyl määki tätä totena pidän. Ihan jo siitä syystä, ettei niitä putkia tartte olla vaihtamassa. Mutta putkivahvistimella tulee soitettua kuitenkin...
Joees
23.05.2011 17:41:17
chill: kyllä uskon tietäväni mistä puhun kun sanon että trankku on huoltovapaampi kuin putkivahvistin.

On varmasti monessakin määrin.

Mutta mitä tulee sitten itse huoltoihin niin uskoisin aika pitkälti putkivahvistimille löytyvän huoltajan aikalailla mistä päin suomea tahansa. Jos nyt ei ihan joka kunnasta tai kaupungista mutta suht läheltä kuitenkin. Trankuille voi olla jossain määrin hiljaisempaa. Tai moisessa ajatuksessa oon elänyt, voin toki olla väärässäkin.

Yhtään siis trankkuja tai putkia dissaamatta. Puolensa kun kummassakin.
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
novo
23.05.2011 18:01:49
chill: Pointtini nyt käyttäjäystävällisyydessä, en ota kantaa sinun kaasuihisi. Anteeksi jos osuin hermoon basisti-sivalluksellani.
Olet nähtävästi eri mieltä vähän joka asiasta, väitätkö etteivät putkivahvistimet olisi herkempiä laitteita ja vaatisi enemmän huoltoa..? Trankut täten käyttäjäystävällisempiä?

Tietääkseni en ollut eri mieltä vähän joka asiasta, toin vain toisen näkökulman keskusteluun. "Basistisivalluksesi" oli todella oivallinen, koska et osannut vastata miksi moisen heitit. Hyvää jatkoa siis vain =)
voip se olla sekkii, voip se olla olemattakii...
Juicefani11
23.05.2011 22:30:17
Myöhässä oon, mutta Indie-miehenä suosittelen kaikille Gretsch G5222.
Kitara, basso, mandoliini, huuliharppu, piano, banjo, ja steel-kitara ovat miehen parhaat ystävät...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)