Aihe: Teoriapalstan jelppikerho
1 2 3 4 562 63 64 65 66123 124 125 126 127
hevo
18.05.2011 16:04:58
baron: Otetaan ...... vaikka vaikka C-duuri

G7/H

Kiitän ja kuittaan :).
Sergei Fallinen
18.05.2011 16:08:50
Niin, reaalisointumerkkeihin perustuu enempi noi jazzmerkinnät. Ja jos roomalaisia käytetäänkin niin niistä käännöksistä ei välttämättä ole hyötyä kun voicingit on milloin mitäkin
EP
18.05.2011 16:37:28
Sergei Fallinen: Niin, reaalisointumerkkeihin perustuu enempi noi jazzmerkinnät. Ja jos roomalaisia käytetäänkin niin niistä käännöksistä ei välttämättä ole hyötyä kun voicingit on milloin mitäkin

Teoriassahan niitä roomalaisia ym. merkintöjä käytetäänkin ja siellä niistä on kovastikin hyötyä.
levesinet
18.05.2011 16:47:02 (muokattu 19.05.2011 17:22:07)
Mä hahmottelin vappuna oman sointunotaation kun oli niin pirun tylsää.

EDIT:
http://www.netsonic.fi/~kiskon07/musa/sointukulku.jpg
Epämuusikko
18.05.2011 18:24:54 (muokattu 18.05.2011 22:43:04)
EP: Teoriassahan niitä roomalaisia ym. merkintöjä käytetäänkin ja siellä niistä on kovastikin hyötyä.

Joo, mutta jazzissa ei lähtökohtaisesti pelata sointukäännöksillä. Ei sillä, etteikö niitä tulisi vastaan, mutta niiden asema osana funktionaalista "perus"jazzharmoniaa on kyseenalainen. Edellämainittuihin ii-V:siin viitaten, eipä ole ainakaan omalle kohdalle kävellyt vastaan sellaista lappua jossa normaaliin bändiympäristöön tarkoitetussa lapussa olisi notatoitu kakkosvitoseen jotain muuta kuin perussäveliä.

Soul-jazz, nousevat ja laskevat bassolinjat, ylärakennekolmisoinnut ja muut nimenomaan "slash chordit" erikseen. + voin olla myös väärässä koska olen tyhmä.

Soittaessahan niistä ei tarvitse välttämättä tietää yhtään mitään. paitsi jos lapuntekijä vittumaisuuksissaan tukeutuu kenubassotietoihinsa. lol.

+ Nashville system
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
EP
18.05.2011 18:57:18
Epämuusikko: Joo, mutta jazzissa ei lähtökohtaisesti pelata sointukäännöksillä..

Ei, eikä tarkoitus ollutkaan alkaa vertailemaan eri musiikkityylejä keskenään, vaan selvittää näitä klasarimerkintöjä mitä teoriassa käytetään.
Soittaessahan niistä ei tarvitse välttämättä tietää yhtään mitään.
jorre
19.05.2011 09:24:46
Klasari- ja rytmimusiikin erilaisille merkintätavoille on olemassa selvä tarpeista lähtevä eroavaisuus. Klasaripuolen sointujen merkinnän tarkoitus on olla analyysityökalu, niistä ei ole tarkoituskaan koskaan soittaa mitään. Siellä puolella nuotit ovat soittamista varten ja soittajat hahmottavat soinnutkin pääasiassa nuoteista. Rytmimusiikin puolella taas sointumerkkien tarkoituksena on kertoa soittajalle, että mikä sointu (tai asteikko) päräytetään ilmoille.

Jos merkeistä on tarkoitus soittaa, niin silloin rytmimusiikkipuolen käyttämä reaalisointumerkintä on ylivoimainen. Harmoonisen rakenteen analyysivälineenä klasaripuolen tolppamerkintä taas vetää kirkkaasti pitemmän korren. Tolppamerkintäähän käytetään myös esim. jazz-teorioiden oppikirjoissa.
EP
19.05.2011 09:36:10
jorre: Klasari- ja rytmimusiikin erilaisille merkintätavoille on olemassa selvä tarpeista lähtevä eroavaisuus. Klasaripuolen sointujen merkinnän tarkoitus on olla analyysityökalu, niistä ei ole tarkoituskaan koskaan soittaa mitään. Siellä puolella nuotit ovat soittamista varten ja soittajat hahmottavat soinnutkin pääasiassa nuoteista. Rytmimusiikin puolella taas sointumerkkien tarkoituksena on kertoa soittajalle, että mikä sointu (tai asteikko) päräytetään ilmoille.

Jos merkeistä on tarkoitus soittaa, niin silloin rytmimusiikkipuolen käyttämä reaalisointumerkintä on ylivoimainen. Harmoonisen rakenteen analyysivälineenä klasaripuolen tolppamerkintä taas vetää kirkkaasti pitemmän korren. Tolppamerkintäähän käytetään myös esim. jazz-teorioiden oppikirjoissa.

Jep! Siinäpä se tuli aika tyhjentävästi! +
Juurikin näin. Kyllä ne täydentävät toisiaan.
levesinet
19.05.2011 18:49:22 (muokattu 19.05.2011 19:19:05)
Kukaan ei kysynyt mutta kerron silti.

Vaakaviiva tarkoittaa I asteen sointua.
Kursiivi m tarkoittaa bIII asteen sointua.
Kursiivi m jonka alla on vaakaviiva tarkoittaa bIII asteen 6- tai 6/9-sointua.
Loppukaarisulku tarkoittaa IV asteen sointua.
Takakeno-m tarkoittaa bVI asteen sointua.
Pallero tarkoittaa V asteen sointua.
Alhaalla takakeno-m tarkoittaa että sointu on dominanttifunktioinen ja johtaa 4 puolisävelaskelta ylempänä sijaitsevaan sävellajiin.
Pyramidi tarkoittaa bV asteen (pitäisköhän sanoa #IV asteen) sointua.
u tarkoittaa II asteen sointua.
w tarkoittaa VI asteen sointua.

Sointujen oletusmuodot asteittain:
I, bII, bIII, IV, bVI, bVII: maj7 tai maj9
II, III, bV, VI, VII: m7 tai m9
V: 9sus4

Ylhäällä hattu (^) tarkoittaa duuriterssiä.
Ylhäällä hattu väärinpäin (v) tarkoittaa molliterssiä.
Ylhäällä pisara tarkoittaa 7b9-sointua duuriterssillä.
Alhaalla kursiivi v tarkoittaa että sointu on dominanttifunktioinen ja johtaa puolisävelaskelen verran alempana sijaitsevaan sävellajiin.

Suosikkini: (Molli)soinnussa alhaalla piste tarkoittaa että basso on itse asiassa kvartin verran ylempänä kuin mitä astemerkintä osoittaa ja oletusmuoto on 9sus4. Sointu on dominanttifunktioinen.
Oletusarvoisesti dominanttifunktioinen sointu johtaa kvartin ylempänä sijaitsevaan sävellajiin.

Pilkun vieressä oleva sointu soitetaan puolet lyhyempänä.
Kulmamerkki (vaakaviiva joka kääntyy alas) tarkoittaa että edellinen sointu jatkuu.

Ja niin edelleen.

Onko tästä oikeasti hyötyä, sitä en osaa sanoa. Mutta olen kaivannut laiskan miehen notaatiota jossa olisi sointuasteajattelua vastaava relatiivinen toimintatapa. Systeemi on optimoitu meikäläisen hissimusaa varten. Syntaksia tulisi vielä laajentaa tarpeen mukaan. :D

Muistaakseni eräs professori sanoi minulle kerran, että tiedon tiivistäminen on asian ymmärtämistä. Ehkäpä jatkan kokeiluani.
baron
19.05.2011 23:31:12

levesinet: Kukaan ei kysynyt mutta kerron silti.

Jess, kun tollaiset laput olisi humppakeikalla niin johan olisi helppoa!
Teepäs Jätkän humppaan ja Metsäkukkia valssiin tuollaiset!
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
levesinet
20.05.2011 17:42:13
baron: Jess, kun tollaiset laput olisi humppakeikalla niin johan olisi helppoa!
Teepäs Jätkän humppaan ja Metsäkukkia valssiin tuollaiset!

http://www.netsonic.fi/~kiskon07/musa/metsakukkia.jpg

Kämäsen näköstä, kun pitää koko ajan kääntää oletuksesta molliin ja sointu kestää monta tahtia. Kehitä oma tsydeemis - tää on tarkoitettu hissimusan suoltamiseen. Sitä paitsi muistat stankkujen sointukulut ulkoa.
baron
23.05.2011 10:26:50

"Moni asia ihmetyttää kummastuttaa pientä kulkijaa"

Nyt mä oon taas törmännyt ongelmaan joka vaivaa:
Beatlesin (tai McCartneyn) Yesterday.

Se on F-duuripiisi (ainakin mun laput on siitä, en oo tarkistanut originaalista) ja sen viimeisten kahden tahdin soinnut

|Dm - G7 | Bb - F |

Sen vika tahti (IV - I) on käsittääkseni plagaalinen lopuke?
Edellinen olisi II - V C-duurissa mutta meneekin Bb:hen.
F-duurissa se on VI - V/V - IV - I ? (Onko?)

Mikä tuo tuollainen on?
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
EP
23.05.2011 12:20:35 (muokattu 23.05.2011 12:21:12)
baron: "Moni asia ihmetyttää kummastuttaa pientä kulkijaa"

Nyt mä oon taas törmännyt ongelmaan joka vaivaa:
Beatlesin (tai McCartneyn) Yesterday.

Se on F-duuripiisi (ainakin mun laput on siitä, en oo tarkistanut originaalista) ja sen viimeisten kahden tahdin soinnut

|Dm - G7 | Bb - F |

Ei onkelmaa, aika harvoin näkee/ kuulee nykyään vastaavaa edes pikkasen sävellajista poikkeavaa sointukulua.

Sen vika tahti (IV - I) on käsittääkseni plagaalinen lopuke?
Edellinen olisi II - V C-duurissa mutta meneekin Bb:hen.
F-duurissa se on VI - V/V - IV - I ? (Onko?)

Joo..o, eikös dominantti oo se yleisin mihin vaihdetaan.

Mikä tuo tuollainen on?

Se on sun tekemä sointuanalyysi!
baron
23.05.2011 17:16:28

Epämuusikko: Kakkosvitonen on kakkosvitonen vaikka perään ei tulisikaan minkään valtakunnan ykkönen. Ja niitä muita vakiovastauksia voi zoomailla Levinen siltä yhdeltä sivulta kohdasta Basic Reharmonization, tai miettiä asiaa duuri- ja mollimuotoisten harhapurkausten ja niiden tritonuskorvausten kautta.

Mähän oon miettinyt, sen jälkeen vasta aloin kysellä.
Jos katsotaan vain Dm - G7 - Bb
niin löysin sellaisen kuin "backdoor progression" joka olisi Dm - Fm7 - Bb7 joka olisi hetken hyppy C-molliin.
Voisko olla jotain sellaista?
Oon etsinyt harhalopuketta bVII:ään mutta en löytänyt.
Zeeboo
23.05.2011 18:09:25
baron: "Moni asia ihmetyttää kummastuttaa pientä kulkijaa"

Oletko törmännyt tähän:
http://www.icce.rug.nl/~soundscapes/DATABASES/AWP/y.shtml
White men can't Monk
Epämuusikko
23.05.2011 19:18:40
baron: Mähän oon miettinyt, sen jälkeen vasta aloin kysellä.
niin löysin sellaisen kuin "backdoor progression" joka olisi Dm - Fm7 - Bb7 joka olisi hetken hyppy C-molliin.

Kyllä.

täytettä.
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
baron
23.05.2011 20:52:43

Zeeboo: Oletko törmännyt tähän:
http://www.icce.rug.nl/~soundscapes/DATABASES/AWP/y.shtml

En oo, kiitos linkistä, aion perehtyä siihen kunnolla.

Epämuusikko:. Ja niitä muita vakiovastauksia voi zoomailla Levinen siltä yhdeltä sivulta kohdasta Basic Reharmonization, tai miettiä asiaa duuri- ja mollimuotoisten harhapurkausten ja niiden tritonuskorvausten kautta.

Missä vaiheessa McCartney on ehtinyt Levinensä opiskella?
EP
23.05.2011 21:02:46
baron: Mähän oon miettinyt, sen jälkeen vasta aloin kysellä.

Jos sua kiinnostaa niin voithan sä tehdä ihan oman tutkielman.
Mun mielestä toi sun analyysis oli ihan ok!
MacGyver
23.05.2011 21:51:06
Jatketaanpa sointuanalyysikysymyksillä, tosin klasaripuolelle mennään tällä kertaa. Sain vastikään Kontusen Jorman Kenraalibasson tehtyä loppuun, mutta modulaatiota koskevan osion viimeisessä tehtävässä en osannut analysoida tehtävää. Reaalisointumerkintänä progressio menee näin (tehtävä 201 jos jollakulla on ko. kirja):

| G Em/G | A7/G D/F# | G7/F C/E | F#7/E H/D# | E7/D A/C# | D7/C G/H | Am7b5 D | G |

Tehtävänannon mukaan modulaatiosävellajeja on tasan yksi ja modulaatiotapoina on joko kromaattinen tai diatoninen. Mielestäni ylläoleva näyttää kahdelta välidominanttiketjulta ja loppuun on hämäykseksi laitettu Am7b5. Auttakaa osaamatonta, sillä korpeaa melkoisesti kun kirjan 212 tehtävästä yksi on jäänyt vaille tyydyttävää analyysia.
Specialization is for insects.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)