Aihe: Keskustelua Roots-skabasta Vol V
1 2 3 4 541 42 43 44 45267 268 269 270 271
Tuomo_
22.05.2011 11:52:46
No ei hyvää päivää, pitäkää skabanne. Mun mielestä sitä vois kyllä järkkäillä vähemmän kireissä tunnelmissa, mutta jos homma tehdään näin, niin eipä tässä huvita olla mukana.

Minusta nämä keskustelut kandee ottaa positiivisesti. Niistä oppii paljon, jos viitsii ajatuksella paneutua. Ei kannata pelästyä tai ottaa hernettä nenään.
Eilinen meni jo, huomista en tunne, tänään on aika vetäistä yx blues.
BigPapa
22.05.2011 12:03:14 (muokattu 22.05.2011 12:28:21)

M.Netissä on skaboja seuraavasti: Sooloskaba, Roots-Skaba, Divari Roots-Skaba, Jazzskaba, Raskaanmusiikin sooloskaba, Bassoskaba, näistä voi kukin valita käsittääkseni mieleisensä skaban, missään skabassa ei ole pakko olla mukana, varsinkaan jos kyseinen genre ei miellytä.
BigPapa
22.05.2011 12:52:45

Ai nii olihan mulla tollanen vaihtoehtoinen ottokin, mutta valitsin ton mikä on tossa skabassa mukana:

http://maihinnousu.net/s/12392
Juzpe
22.05.2011 13:08:28

voi kukin valita käsittääkseni mieleisensä skaban, missään skabassa ei ole pakko olla mukana, varsinkaan jos kyseinen genre ei miellytä.

Tosin roots-skaba on näistä ainoa, jossa muut henkilöt kuin osallistuja itse, ottavat aktiivisesti kantaa siihen mahtaako kyseinen genre miellyttää ko. osallistujaa vai ei. Itse en ainakaan osallistu skaboihin, joihin liittyvä soittaminen/laulaminen yms. ei ole mielestäni kivaa. Se, miten soitan missäkin tilanteessa ja onko kieli poskessa vai ei, ei mitenkään liity siihen ettenkö arvostaisi muiden ihmisten tekemisiä. Joskus huumoriakin voi ilmentää ihan musiikin kautta vaikkapa sitten vetämällä mauttomasti överiksi, kuten ynkkä Red Housessa. Ynkkä tosin taitaa olla tosissaan, mikä nyt on sinänsä hiukan surullista...
nuori vihainen "tosi cool" rockmies
BigPapa
22.05.2011 13:14:47 (muokattu 22.05.2011 13:29:48)

Juzpe: Tosin roots-skaba on näistä ainoa, jossa muut henkilöt kuin osallistuja itse, ottavat aktiivisesti kantaa siihen mahtaako kyseinen genre miellyttää ko. osallistujaa vai ei.

Ja jokunen osallistuja omalla toiminnallaan on osoittanut, että genre on kuviteltu esim. bluesin osalta sellaiseksi mitä se ei ole. Kannattaisi kuitenkin muistaa, että kyseessä on M.Netin Roots palstalla oleva Roots-Skaba ja perustettu siksi, että juurikin se turha kahinointi rootsväen ja muunlaisen musiikin diggareiden välillä olisi pysynyt poissa. Mutta näin ei näytä käyneen. Alkuun tosin oli ihan mukava meininki rootsporukoiden kesken, mutta niinhän se on, että tälläisellä julkisella forumilla aina sattuu ja tapahtuu sellaista, että hommat mutkistuu ja alkaa tulla lieveilmiöitä, jotka toimivat enemmänkin tuhoavasti kuin rakentavasti. Toive oli, että rootsmusiikki olisi pääosassa, kun M.netissäkin sen lajin taitajia ja diggareita on käsittääkseni aika paljon.
Tuomo_
22.05.2011 14:32:31
Haha. Just joo.

Niin, jokainen tietysti valitsee suhtautumisen asioihin...
Eilinen meni jo, huomista en tunne, tänään on aika vetäistä yx blues.
arc
22.05.2011 21:09:45
Ja jokunen osallistuja omalla toiminnallaan on osoittanut, että genre on kuviteltu esim. bluesin osalta sellaiseksi mitä se ei ole. Kannattaisi kuitenkin muistaa, että kyseessä on M.Netin Roots palstalla oleva Roots-Skaba ja perustettu siksi, että juurikin se turha kahinointi rootsväen ja muunlaisen musiikin diggareiden välillä olisi pysynyt poissa. Mutta näin ei näytä käyneen. Alkuun tosin oli ihan mukava meininki rootsporukoiden kesken, mutta niinhän se on, että tälläisellä julkisella forumilla aina sattuu ja tapahtuu sellaista, että hommat mutkistuu ja alkaa tulla lieveilmiöitä, jotka toimivat enemmänkin tuhoavasti kuin rakentavasti. Toive oli, että rootsmusiikki olisi pääosassa, kun M.netissäkin sen lajin taitajia ja diggareita on käsittääkseni aika paljon.

Ehkä sun kannattaa hyväksyä se, että tää tosiaan on kaikille avoin foorumi. Ihmiset sntyy eri aikaan, elää ja kasvaa eri ympäristöissä, ottaa vaikutteita eri asioista ja käsittää asiat eri lailla. Tämä ei ole, eikä tämä tule koskaan olemaan puhdasveristen roots-foorumi, eikä kellään voi olla sitä aitoa näkemystä rootsista, jos sitä aikaa ei ole elänyt. Ei sitten vaikka lukisi viissataa elämänkertaa ja kulkisi Muddyn peltovaatteet päällä kouluun. Ei tästä 80-luvulla syntyneestä ihmisestä tule yhtään aidompaa rootsjätkää vaikka muistaisin jokaisen bluespatun sukupuun ulkoa ja joisin siitä pullosta aamuiset maitoni, jota R. Johnson käytti slaidina. Eli välillä tulee varmasti ns. horjuvampia mielipiteitä, arvosteluja ja välillä hyväkin soittaja voi jäädä pisteittä. Välillä arvostelut eivät ns. rootsin näkökulmasta ole perusteltuja, mutta niillä voi olla silti hyvää musikaalista arvoa - tai sitten ei. Kuten sanoin, tämä on avoin foorumi ja täällä voi olla ihmisiä, jotka eivät tiedä musiikista yhtään mitään. Avainasia on kuitenkin, että he voivat silti PITÄÄ AIDOSTI ROOTSISTA, ja siten he ovat tänne tervetulleita, eikö?

Eli ehkä se kannattaa vain niellä, että paskoja ja/tai sun mielestä tietämättömiä kommentteja esiintyy, ellet sit halua jotain suljettua yksityispiirin kilpailua, tai laadi tänne jotain oikeita roots-vaatimuksia.

Ehdotan: 5 viskipulloa viikossa, Ei tuntiakaan teoriaa, Vaimo jättänyt, Syntynyt ennen 20-lukua, Mustaihoisuus ja juuret länsiafrikassa (itä ei käy)
BigPapa
22.05.2011 21:34:08 (muokattu 22.05.2011 21:39:12)

arc: Ehkä sun kannattaa hyväksyä se, että tää tosiaan on kaikille avoin foorumi. Ihmiset sntyy eri aikaan, elää ja kasvaa eri ympäristöissä, ottaa vaikutteita eri asioista ja käsittää asiat eri lailla. Tämä ei ole, eikä tämä tule koskaan olemaan puhdasveristen roots-foorumi, eikä kellään voi olla sitä aitoa näkemystä rootsista, jos sitä aikaa ei ole elänyt. Ei sitten vaikka lukisi viissataa elämänkertaa ja kulkisi Muddyn peltovaatteet päällä kouluun. Ei tästä 80-luvulla syntyneestä ihmisestä tule yhtään aidompaa rootsjätkää vaikka muistaisin jokaisen bluespatun sukupuun ulkoa ja joisin siitä pullosta aamuiset maitoni, jota R. Johnson käytti slaidina. Eli välillä tulee varmasti ns. horjuvampia mielipiteitä, arvosteluja ja välillä hyväkin soittaja voi jäädä pisteittä. Välillä arvostelut eivät ns. rootsin näkökulmasta ole perusteltuja, mutta niillä voi olla silti hyvää musikaalista arvoa - tai sitten ei. Kuten sanoin, tämä on avoin foorumi ja täällä voi olla ihmisiä, jotka eivät tiedä musiikista yhtään mitään. Avainasia on kuitenkin, että he voivat silti PITÄÄ AIDOSTI ROOTSISTA, ja siten he ovat tänne tervetulleita, eikö?

Eli ehkä se kannattaa vain niellä, että paskoja ja/tai sun mielestä tietämättömiä kommentteja esiintyy, ellet sit halua jotain suljettua yksityispiirin kilpailua, tai laadi tänne jotain oikeita roots-vaatimuksia.

Ehdotan: 5 viskipulloa viikossa, Ei tuntiakaan teoriaa, Vaimo jättänyt, Syntynyt ennen 20-lukua, Mustaihoisuus ja juuret länsiafrikassa (itä ei käy)

Tääon just helmi, tällänen osallistumattomien sivusta huutelu. Forumi on avoin, mutta eikös tämä palsta ole Rootsmusiikille tarkoitettu? Mikäli nyt oikein tarkkaan katsot mistä tämäkin lähti, niin se on jäsen Juzpen vetämät herneet mun kommentista. Itse en ole kommentoinnista valittanut. Mitä jos heräisit tähän maailmaan.

Ei tästä 80-luvulla syntyneestä ihmisestä tule yhtään aidompaa rootsjätkää vaikka muistaisin jokaisen bluespatun sukupuun ulkoa ja joisin siitä pullosta aamuiset maitoni, jota R. Johnson käytti slaidina.

Tästäkään ei ole ollut kyse. Koska et oikein ole jyvällä siitä mistä on puhuttu niin, en tän enempää viitsi tästä aiheesta jatkaa.
Juzpe
22.05.2011 21:39:16

niin se on jäsen Juzpen vetämät herneet mun kommentista.

En mä vetänyt herneitä (tai muitakaan vihanneksia, muurahaisista puhumattakaan) nenääni. Muutenkin toi nenään vetäminen on ollut melko vähäisellä tasolla. Se, että jos esitän jostain asiasta mielipiteeni joka ei ole sama kun sun mielipitees, ei vielä tarkota, että herne olisi mennyt nenään. Sä saat olla asioista ihan mitä mieltä haluat, mutta jos niitä esität täällä avoimella palstalla, mä saan esittää ihan yhtä lailla kritiikkiä sun mielipiteistä, kun säkin mun. So simple.
nuori vihainen "tosi cool" rockmies
BigPapa
22.05.2011 21:42:30

Juzpe: En mä vetänyt herneitä (tai muitakaan vihanneksia, muurahaisista puhumattakaan) nenääni. Muutenkin toi nenään vetäminen on ollut melko vähäisellä tasolla. Se, että jos esitän jostain asiasta mielipiteeni joka ei ole sama kun sun mielipitees, ei vielä tarkota, että herne olisi mennyt nenään. Sä saat olla asioista ihan mitä mieltä haluat, mutta jos niitä esität täällä avoimella palstalla, mä saan esittää ihan yhtä lailla kritiikkiä sun mielipiteistä, kun säkin mun. So simple.

Saahan sitä selitellä.
arc
22.05.2011 21:44:37 (muokattu 22.05.2011 21:48:04)
Tästäkään ei ole ollut kyse. Koska et oikein ole jyvällä siitä mistä on puhuttu niin, en tän enempää viitsi tästä aiheesta jatkaa.

Okei, sori jos en ollut aivan perillä. En kuitenkaan ollut aivan hukassa, koska tuosta mun viittaamastani asiasta on täällä usein ollut kyse ja toi mun pointti pätee silti. Ja kun sen noin kuittasit, niin ei varmaan vastaavaa ongelmaa tulla enää näkemään. Sitäpaitsi olin lainannut ennen tekstiäni tuon sinun kappaleesi, jossa nimenomaan puhuttiin siitä, että jengillä on väärä käsitys bluesista.

Ja mitä osallistumattomuuteen tulee, niin en ole kyllä osallistunut moneen kuukauteen, liian kova taso, mutta kyllä mä silti näitä viikottain seuraan ja vetoja kuuntelen. Lupaan osallistua uusimpaan, niin saan sitten keskustellakin.
BigPapa
22.05.2011 21:50:56 (muokattu 22.05.2011 22:04:44)

arc: Okei, sori jos en ollut aivan perillä. En kuitenkaan ollut aivan hukassa, koska tuosta mun viittaamastani asiasta on täällä usein ollut kyse ja mun mielestä toi mun pointti pätee silti. Ja kun sen noin kuittasit, niin ei varmaan vastaavaa ongelmaa tulla enää näkemään.

Ja olenko osallistumaton jos en uusimpaan rootskabaan osallistunut? En ole kyllä osallistunut muutenkaan moneen kuukauteen, liian kova taso, mutta kyllä mä silti näitä viikottain seuraan ja vetoja kuuntelen.

Ei täällä kukaan aitoutta vaadi vaan sitä ehkä, että olisi edes jokin alkeellinen ymmärrys siitä mitä roots on, se helpottaisi myös skabailijoiden keskinäistä kanssakäymistä myös ja jäisi nämä turhat jaarittelut veke. Mutta näin tuskin tulee koskaan olemaan, kun sitä ymmärrystä juurikin puuttuu.

Laitanpa vielä tämä uudestaan koska kyllä minä tämän allekirjoitan:

Sitäpaitsi olin lainannut ennen tekstiäni tuon sinun kappaleesi, jossa nimenomaan puhuttiin siitä, että jengillä on väärä käsitys bluesista.

Se oli ns. johdanto ja tämä varsinainen asia:

kyseessä on M.Netin Roots palstalla oleva Roots-Skaba ja perustettu siksi, että juurikin se turha kahinointi rootsväen ja muunlaisen musiikin diggareiden välillä olisi pysynyt poissa.
Bartolo
22.05.2011 22:11:56
Täällä taas jaksetaan jauhaa samaa skeidaa. Summaisin kuitenkin, näin sivustaseuraajana, että kritiikkiä saa ja pitääkin täällä antaa. Ongelmanahan täällä on sen annetun kritiikin sävy ja tyyli. Tää on ihan yksinkertaista: antakaa palautetta pikkasen ystävällisempään sävyyn. Ei voi olla niin vaikeata vai onko?? Oikea kritiikki on rakentavaa ja siitä voi siis oppia paljon. Toista loukkaavaan sävyyn annettu on taas sellaista mikä ei palkitse ketään, paitsi tietenkin jos haluaa tietoisesti loukata ja lytätä toista. Jos asia on näin niin silloin ehkä kannattaa tsekata peiliin ja tutkiskella omia sosiaalisia kykyjä/kyvyttömyyttä.
Muutenhan tää roots-skabailu on joissakin soittopiireissä melkoinen legenda. Moni ei tänne halua tulla skabailee kun ilmapiiri on mitä on.
BigPapa
22.05.2011 22:18:00 (muokattu 22.05.2011 22:18:50)

romeorok: Täällä taas jaksetaan jauhaa samaa skeidaa. Summaisin kuitenkin, näin sivustaseuraajana, että kritiikkiä saa ja pitääkin täällä antaa. Ongelmanahan täällä on sen annetun kritiikin sävy ja tyyli. Tää on ihan yksinkertaista: antakaa palautetta pikkasen ystävällisempään sävyyn. Ei voi olla niin vaikeata vai onko?? Oikea kritiikki on rakentavaa ja siitä voi siis oppia paljon. Toista loukkaavaan sävyyn annettu on taas sellaista mikä ei palkitse ketään, paitsi tietenkin jos haluaa tietoisesti loukata ja lytätä toista. Jos asia on näin niin silloin ehkä kannattaa tsekata peiliin ja tutkiskella omia sosiaalisia kykyjä/kyvyttömyyttä.
Muutenhan tää roots-skabailu on joissakin soittopiireissä melkoinen legenda. Moni ei tänne halua tulla skabailee kun ilmapiiri on mitä on.

Juu huono on ja huonommaksi näköjään on menemässä. Ihan asiallinen kirjoitus tämä.
arc
22.05.2011 22:40:28 (muokattu 22.05.2011 22:50:28)
romeorok: Täällä taas jaksetaan jauhaa samaa skeidaa. Summaisin kuitenkin, näin sivustaseuraajana, että kritiikkiä saa ja pitääkin täällä antaa. Ongelmanahan täällä on sen annetun kritiikin sävy ja tyyli. Tää on ihan yksinkertaista: antakaa palautetta pikkasen ystävällisempään sävyyn. Ei voi olla niin vaikeata vai onko?? Oikea kritiikki on rakentavaa ja siitä voi siis oppia paljon. Toista loukkaavaan sävyyn annettu on taas sellaista mikä ei palkitse ketään, paitsi tietenkin jos haluaa tietoisesti loukata ja lytätä toista. Jos asia on näin niin silloin ehkä kannattaa tsekata peiliin ja tutkiskella omia sosiaalisia kykyjä/kyvyttömyyttä.

Mun mielestä meininki on ollut pari vuotta samaa seilausta lievistä väittelyistä asiallisiin keskusteluihin ja taputteluuihin, eikä meininki ole muuttunut mihinkään.

On muuten melkonen dilemma siinä, että jos genrestä pitävä mutta vähemmän tietoinen hra x ei esimerkiksi pidä erittäin kokeneen herra y:n soolosta, niin hän ei tietenkään pysty pitämättömyyttään kovin vakuuttavasti perustelemaan. Suurimmat väittelythän ovat usein tulleet siitä, kun joku yrittää perustella ja se perustelu on puutteellinen, läpinäkyvä tai oikeasti tietämätön. Toisaalta perustelematta jättäminen koetaan törkeäksi ja niitäkin väittelyitä on käyty, kun joku on perustelematta jättänyt äänestämättä hra y:n soolonpätkää, vaikka se olisi ehkä ansainnutkin äänen muiden ohi.

Ainoa oikea tapa on siis vain palvoa, tai katsoa kylmästi sivusta.
BigPapa
22.05.2011 22:52:47 (muokattu 22.05.2011 22:57:16)

arc: Mun mielestä meininki on ollut pari vuotta samaa seilausta lievistä väittelyistä asiallisiin keskusteluihin ja taputteluuihin, eikä meininki ole muuttunut mihinkään.

On muuten melkonen dilemma siinä, että jos genrestä pitävä mutta vähemmän tietoinen hra x ei esimerkiksi pidä erittäin kokeneen herra y:n soolosta, niin hän ei tietenkään pysty pitämättömyyttään kovin vakuuttavasti perustelemaan. Suurimmat väittelythän ovat usein tulleet siitä, kun joku yrittää perustella ja se perustelu on puutteellinen, läpinäkyvä tai oikeasti tietämätön. Toisaalta perustelematta jättäminen koetaan törkeäksi ja niitäkin tapauksia on käynyt, kun joku on perustelematta jättänyt äänestämättä hra y:n soolonpätkää, vaikka se olisi ehkä ansainnutkin äänen muiden ohi.

Ainoa oikea tapa on siis vain palvoa, tai katsoa kylmästi sivusta.

Mun mielestä tollaset palvontapuheet olis syytä jättää tän skaban osalta pois.
Muuten kyllä tuollaista on tapahtunut mitä kirjoitit tuossa. En tiedä ketä y:llä tarkoitit, mutta eräs y:n tapainen ei ole vähään aikaan osallistunut. Itse asiassa, jos kommentoin ihan rehellisesti, niinkuin tälläkin kerralla kaiketi omalla tavallani yritin, niin siitä kyllä sakotetaan. Jos en kommentoi niin sekään ei ole hyvä. Parasta kuitenkin olis jättää kaiketi kommentoimatta, niin ei aiheuttaisi mielipahaa kenellekään.
krk
22.05.2011 23:00:11

Kiitän kannatuksesta, siellä on uusi tausta. Soitetaas pojjaat taas välillä.
"This guy makes me sick. He waits until I'm 90..." - Les Paul Tommy Emmanuelista
BigPapa
22.05.2011 23:01:31 (muokattu 22.05.2011 23:01:41)

krk: Kiitän kannatuksesta, siellä on uusi tausta. Soitetaas pojjaat taas välillä.

Saanko minäkin osallistua, vaikka toive saatta olla toisenlainen?
krk
22.05.2011 23:06:24

BigPapa: Saanko minäkin osallistua, vaikka toive saatta olla toisenlainen?

Kenen toive? Antaa palaa, lisäsin muuten sääntöihin sen skaban ulkopuolisten kommentointipakon.
"This guy makes me sick. He waits until I'm 90..." - Les Paul Tommy Emmanuelista
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)