Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Leslien mikittämisestä
1
maza
10.05.2011 10:44:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun nyt noiden (Hammond-)urkujen kanssa tulee puuhailtua, niin säännöllisen epäsäännöllisesti multa tiedustellaan myös, että miten ko. instrumentti tai pikemminkin Leslie-kaiutin kannattaa mikittää.
 
Kirjoitin sitten aiheesta vähän löpinää blogiin kuvilla ja ääninäytteillä maustettuna: http://mattikari.fi/?p=43
M.i.k.key
10.05.2011 10:57:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Erittäin asiallista! Täytyy lukaista vielä ajan kanssa tarkemmin.
 
möllisty
Mikael
10.05.2011 11:20:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä mikitän yleensä vähän niinkuin tuossa mazan artikkelissa on tuo kulmasta-esimerkki, mutta mulla on tapana kääntää mikkejä 45 astetta yläpään pyörimissuuntaan, niin ettei ne pillit ikinä osu suoraan edestä kapseliin jolloin lepatus on mun mielestä lenseämpää ja miellytävämpää.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
maza
10.05.2011 11:56:25
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niinhän siinä tossakin tapauksessa nimenomaan käy. Jos mikit osoittaisivat ämyriin vinottain, toinen niistä nimenomaan osoittaisi suoraan pyörijään.
 
Ja kuten tossa kirjoituksessakin mainitsin, niin lähimikit sais tosiaan olla vähän kauempana, joku 10-20 cm on jo aika hyvä.
maza
10.05.2011 12:00:44
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ai niin Mikael, pääset tossa jossain vaiheessa miksaamaan sitten juurikin tuossa dokumentoimallani tavalla mikittämääni Lepaa, kunhan Peurakoski & co saa äänityksensä nippuun.
multipaavo
10.05.2011 18:14:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Plussaa peliin. Tattis maza!
 
-Paavo
 
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein | 5 by 5 Audio
Hipelius
10.05.2011 18:47:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitosta ja plussaa!
 
Mikael
14.05.2011 14:33:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

maza: Niinhän siinä tossakin tapauksessa nimenomaan käy. Jos mikit osoittaisivat ämyriin vinottain, toinen niistä nimenomaan osoittaisi suoraan pyörijään.
 
Siis 45 asetta sinne suuntaan mihin ne pillit on menossa - niinku myötäpäivään. Tällöinhän pilli ei huuda missään vaiheessa suoraan edestä mikkiin... kai :) Jostain mä ton joskun oon lukenut että joku joskus jossain maailman vaiheessa teki noin ja kokeilun jälkeen tuntui itsestä hyvältä.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Mikael
14.05.2011 14:36:58 (muokattu 14.05.2011 14:38:22)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

maza: Ai niin Mikael, pääset tossa jossain vaiheessa miksaamaan sitten juurikin tuossa dokumentoimallani tavalla mikittämääni Lepaa, kunhan Peurakoski & co saa äänityksensä nippuun.
 
Jee! Odotan innolla. Oikea hyväkuntoinen Hammond/Lepa on kyllä siitä kiva, että koska lähtösoundi on jo niin mahtava niin se kuulostaa yleensä hyvältä monella tapaa - vaikka yhdellä viisseiskalla vähän sinne pnäin sohimalla... :D
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
dewil
16.05.2011 18:43:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja olihan se sisäistetty että perinteisesti vain leslien toinen torvi on ääntä tuottava?
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
ITTAM
16.05.2011 21:16:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Totta muuten
esim. http://theatreorgans.com/hammond/faq/mystery/mystery.html
 
Matti
 
maza
19.05.2011 20:46:28
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, siis yläkerran torven toinen pää on auki ja toinen vain tasapainottamassa, että se ei tolkuttomasti väpätä pyöriessä. Esim. Motion Soundeissa on toisessa päässä pelkkä vastapaino.
 
Lisäksi torven päässä on heijastimet, joiden vaikutus soundiin on merkittävä. Sama koskee myös noiden puu-Lepojen ääniaukkoja (louvre). Soundi on takapaneeli avattuna ja sieltä kuultuna tai mikitettynä merkittävästi kirkkaampi. Riippuu tilanteesta, onko tämä hyvä vai huono asia.
Mikael
20.05.2011 17:01:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MD421 on muuten erittäin jees lepa-mikki niin yläpäähän kuin alaskin, vaikka yleensä mä oon käyttänyt yläkerrassa jotain isokalvoisia konkkamikkejä. Periaatteessa stereopari alakerrallekiin vois olla hyvä vaikka mä oon kyllä tähän asti pitänyt siellä vaan yhtä mikkiä...
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
maza
22.05.2011 12:18:47
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, 421 on hyvä, kuten myös 441. Tosin sen jälkeen kun ite kokeilin noita MKH40:ä Lepassa, ei ole tarvinnut muita vaihtoehtoja enää miettiä. Useimmat pienikalvoiset konkat voinee olla turhan kireäsoundisia, mutta noiden vaste on niin tasainen, että toimii hyvin.
 
Alakerta stereona... en tiiä, ennemmin mikitän sitten kauempaa. Jotkuthan ottaa myös suoran linjasignaalin urusta ja nappaa sitä kautta alimman botnen. Jos olis urkubassottelua ohjelmassa niin saattaisin käyttää tuota tekniikkaa itsekin.
Mikael
24.05.2011 17:38:52 (muokattu 24.05.2011 17:39:24)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

maza: Ai niin Mikael, pääset tossa jossain vaiheessa miksaamaan sitten juurikin tuossa dokumentoimallani tavalla mikittämääni Lepaa, kunhan Peurakoski & co saa äänityksensä nippuun.
 
Eilen otin tyypit. M/S kuulosti yksinään omaavan enempi auktoriteettia ja varsinkin alamiddle oli mukavan täyteläinen ja hyvällä tapaa läski. Perinteinen staili toisaalta taas oli ilmavampi, kepeämpi ja raikkaampi ja sopi ehkä paremmin noihin biiseihin. Hyvältä soundas anyway molemmat ja kiva että on vaihtis.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «