Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Harppu
1
karuus
03.05.2011 01:30:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiinnostaisi ostaa harppu tai edes lyyra. Mistähän näitä voisi ostaa suomessa?
Kaikki vinkit kiinnostavat,
 
Juicefani11
12.05.2011 18:38:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en usko että suomesta saa harppuja. Kannattaa kokeilla ulkomaita. :)
 
Kitara, basso, mandoliini, huuliharppu, piano, banjo, ja steel-kitara ovat miehen parhaat ystävät...
ojm
13.05.2011 16:48:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suomesta ei välttämättä saa, mutta jos ei hoppu ole kokeile tätä: http://harpsicleharps.com/
 
Minulle tilattiin tuollainen halvin malli, eli ilman vipuja. Käsintehtyjä, kestää vähän yli kuukauden kun kasaavat. Kun malttaisi vaan odottaa...
 
Monet halpaharput ovat huonoja, joten kannattaa googletella kokemuksia ennen kuin tilaat.
 
Tältä kuulostaa.
http://www.youtube.com/watch?v=PpgJhcKABjo&feature=related
 
Tässä halvin toimiva kapine, PVC-putkiharppu. :) Harkitsin jonkin aikaa tuota, mutta päätin että enpä jaksa kasata...
http://www.youtube.com/watch?v=j-npr5KHWrU&feature=related
 
Täältä saa lisätietoja putkikapineeseen.
http://www.johnkovac.com/
 
karuus
14.05.2011 22:52:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vau! Kylläpäs kuulosti harpulta tuo PVC-harppu. Paljon paremmalta kuin pikkuharput yleensä. Mukavanoloinen konsepti muutenkin tarjota pikkurahalla mahdollisuus hyvänkuuloiseen harppuun. Kynnys harpunsoitantaan kun on niin hirmu suuri, jos hyvänkuuloiset harput maksavat alkaen kymppitonnin ja ne pitää tilata käsityönä böömistä.
 
ojm
14.05.2011 23:35:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös vain. :)
 
Youtubesta löytyy runsaasti muitakin biisejä putkiharpulla. Itseäni pelotti lähinnä että en löydä sopivia putkia tai työkaluja että tulee hyvä. Todennäköisesti Suomessa nuo putket maksavat myös enemmän kuin tämä väittää, aika hyvin sen saa kiinni sähköpostilla, vähän itsekin kyselin ennen kuin päätin.
 
Tuo Harpsicle ei kyllä soi huonosti sekään. Ajattelin että otan sen ja katson opinko koskaan soittamaan, ja jos opin niin sitten tuo Grand Harpsicle on seuraava askel. Kiinnostaa enemmän tuommoinen mikä kulkee mukana ilman muuttoautoa. Koskaanhan nämä eivät huippuharppujen soundiin pääse, mutta eipä se niin tasan ole näillä hinta/laatu -suhteilla.
 
ojm
19.05.2011 14:55:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.backyardmusic.com/Harps.html
 
Täältä löytyi pahviharppu. _halavalla_ :D
 
liza
05.07.2011 12:00:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ojm: Suomesta ei välttämättä saa, mutta jos ei hoppu ole kokeile tätä: http://harpsicleharps.com/
 
"Minulle tilattiin tuollainen halvin malli, eli ilman vipuja. Käsintehtyjä, kestää vähän yli kuukauden kun kasaavat. Kun malttaisi vaan odottaa..."
 
Toivottavasti olet jo soittimesi saanut ja päässyt sitä kokeilemaan.
Hienoa että joku muukin on kiinnostunut harpusta. Itse olen pähkäillyt pitkään mistä sellaisen saisin ja ole ottanut sähköpostilla yhteyttä joihinkin harpisteihin, mutta eivät ole vastanneet. Aika hankala lähteä itse hankkimaan soitinta joka ei ole ennestään tuttu ja jota ei kenties kotimaasta mistään saa. Itsekin olen miettinyt noita harpsicle, sharpsicle ja fullsicle-malleja. Lienee kuitenkin kohtuullista laatua ja luotettava myyjä?
Ajattelin itselleni mustaa Fullsicle-mallia jossa olisi kaikissa kielissä "leverit". En halua mitään isoa konserttiharppua jonka kuskaamiseen tarvitsisi pakettiauton, vaan sellaisen jolla voisin soitella omaksi ilokseni ja ehkä vähän muuallakin.
 
Mistä tilastit tuon harppusi, Amerikasta vai onko dealereitä muuallakin? Joko olet saanut harppusi ja kestikö toimitus kauan? Kuinka paljon lähetyskulut maksoivat ja jouduitko maksamaan erikseen tullia ja tuliko soitin ehjänä perille?
Olisi mukavaa kuulla kokemuksia. Kuinka harppu soi ja onko hankala esim. pitää sylissä tai muuten paikallaan.
 
"Music was my first love and it will be the last."
ojm
20.10.2011 02:34:54 (muokattu 20.10.2011 02:52:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

liza: Toivottavasti olet jo soittimesi saanut ja päässyt sitä kokeilemaan.
Hienoa että joku muukin on kiinnostunut harpusta. Itse olen pähkäillyt pitkään mistä sellaisen saisin ja ole ottanut sähköpostilla yhteyttä joihinkin harpisteihin, mutta eivät ole vastanneet. Aika hankala lähteä itse hankkimaan soitinta joka ei ole ennestään tuttu ja jota ei kenties kotimaasta mistään saa. Itsekin olen miettinyt noita harpsicle, sharpsicle ja fullsicle-malleja. Lienee kuitenkin kohtuullista laatua ja luotettava myyjä?
Ajattelin itselleni mustaa Fullsicle-mallia jossa olisi kaikissa kielissä "leverit". En halua mitään isoa konserttiharppua jonka kuskaamiseen tarvitsisi pakettiauton, vaan sellaisen jolla voisin soitella omaksi ilokseni ja ehkä vähän muuallakin.
 
Mistä tilastit tuon harppusi, Amerikasta vai onko dealereitä muuallakin? Joko olet saanut harppusi ja kestikö toimitus kauan? Kuinka paljon lähetyskulut maksoivat ja jouduitko maksamaan erikseen tullia ja tuliko soitin ehjänä perille?
Olisi mukavaa kuulla kokemuksia. Kuinka harppu soi ja onko hankala esim. pitää sylissä tai muuten paikallaan.

 
Hieman myöhässä vastailen kun en ole tänne vilkuillut ollenkaan hetkeen. Sain soittimen ajallaan (kestihän se jonkun raastavan viikon, mutta se oli tiedossa) ja olen sitä rämpytellyt jonkin aikaa. Vastailenpa näihin.
 
Tilasin suoraan Harpsicleharps.comista valmistajalta. Selkeästi luotettava porukka ja en ole huomannut minkäänlaisia laatuongelmia. Itselläni on vivuton halvin malli, mikä nyt vähän harmittaa kun on jo jotakin oppinut. Kunhan tässä opettelen kunnolla niin sitten ostan todennäköisesti samasta paikasta fullsiclen tai grand harpsiclen ^^.
 
Hinta oli 399$ ja tullien ja kuljetusten kanssa tekee suunnilleen saman verran euroissa. Paikkakunnalla ei ollut tullisysteemiä niin Posti tarjoutui lisämaksusta tullaamaan. Vehje oli moitteettomassa kunnossa saapuessaan.
 
Rakastan. Todella. Ei muuta tekisikään kun rämpyttäisi tuota, sain rakkulankin sormeen välillä liiasta soittamisesta. :s Ääni on kaunis, pitää ihmeellisen hyvin vireen nyt kun on alussa joka päivä uskollisesti virittänyt. Sylissä on suhteellisen helppo pitää kun istuu jalat nilkkojen yläpuolelta ristissä ja harpun kulma jalkojen väliin sillee jännästi, mutta tykkään käyttää myös tavallista kitaran hihnaa jolle on myös tapit. Alussa en oikein tykänny hihnasta, mutta siihen tottui, se pitää olla varsin tiukalla ettei vehje heilu. Löytyy myös sellainen kapula tuolta harpsicleharps verkkokaupasta mikä voi auttaa tuossa jos tarvitsee.
 
Suosittelen sitä alkeisopasta tuolta, mukana video josta näkee kunnolla käden asennot, muihin sitä ei juuri tarvitsekaan. Sitten toinen mikä ehdottomasti kannattaa googletella ja tulostaa ainakin osittain on tämä: http://imslp.org/wiki/The_First_6_W … Harp_%28Bochsa,_Nicholas_Charles%29 tuossa on päteviä harjoituksia ja sellaista.
 
Suosittelen ihan kympillä kaikille. :) Olen sen verran oppinut että soittelen nuoteista ainakin melodiaa ja nyt tuli vasta läpimurto että melkein tahdissa pystyy ottamaan sointuja kans. Yhtään monimutkaisempia ei vielä oikein pysty, mutta kaikki aikanaan. Improvisointi sujuu molemmin käsin kivasti kyllä.
 
EDIT: http://imgur.com/a/xm7Pz Tuossa on pari kuvaa itse vehkeestä ja väsäämästäni kotelosta. Muutama tunti meni kasatessa, vähän pahvia, muovipusseja, pakkausteippiä ja uhrasinpa vielä lakanankin. :D Kuvien jälkeen tuo on saanut lisäominaisuuksiakin vielä. En kehdannut maksaa hillittömästi oikeasta kotelosta nii tuo saa nyt välttää. :) Hyvin on kestänyt pienessä sateessakin.
 
Ja vehkeen mukana tulee tietenkin viritysmulikka (alkoi tulla stressiä kun ei ollut varma) ja virityslaitteeksi suosittelen Androidvempelettä jossa DaTuner, loistava _ilmainen_ virityssofta.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «