Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Skenaario live tilanteessa, ihmismassa liian lähellä
1
TommyFunky
10.05.2011 02:19:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen muutaman kerran törmännyt tilanteeseen, suhtkoht pieni baari,
laulut, huilut, yms mitä milloinkin, ja osa rummuista tulee ylämummoista mikitettynä..
basso+kitarat omista purkeistaan.
 
kaikki rokkaa ja toimii hyvin, kunnes keikka alkamassa, ja kaboom porukkaa lavan edessä
ja reilusti. lava matala ja kieliinstrumenttien purkit lattian tasossa.
Ihmiset syö ääntä kovasti lavan edessä, ja ko. instrumentttien ääni ei pääse kunnolla läpi, mitä tehdä ko. tilanteessa..jos lähtee siitä että bassoa ja kitaroita ei vedetty eikä vedetä muun Pa:n kautta?
 
Aikaa esim. keikan alkuun 30 min. ja havannoit kyseisen tilanteen.
 
1) Onko ideaa nostaa vahvistimia ylöspäin lattiasta ? Basso varmaan kärsisi äänellisesti?
 
2) Entä jos hankkii/rakentaa ständin jossa voi säätää astetta, eli ääni menis hiukan ylöspäin ? onko tommosessa mitään älyä?tilanteen vaatiessa voisi kohdistaa ääntä hiukan..joku käyttänyt/kokeillut?
 
3)Eristätkö lavan etuosan, että yleisö ei pääse aivan iholle kiinni että saa soundille tilaa? tämä siinä mielessä huono vaihtoehto, koska yleisöä kuiteskin palvellaan.
 
Mitä keinoa noista käyttäisit? vai jotain muuta? vai onko nuo idea tasolla täysin turhia ratkaisuja tilanteeseen..kun p* housuissa, turha itkeä..?
 
Katti
10.05.2011 04:32:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TommyFunky: vai onko nuo idea tasolla täysin turhia ratkaisuja tilanteeseen..kun p* housuissa, turha itkeä..?
 
Aika pitkälle tuossa tilanteessa ollaan... valitettavaa, mutta totta.
 
Itse lähden mikityksen (ja kaiken muunkin kanssa) siitä vanhasta viisaudesta, että "liian kanssa pärjää aina". Mikitän siis itse kaiken mitä saattaisin tarvita. Jossain pienissä ladoissa noi overheadit oon jättänyt käyttämättä (kun en muutenkaan yleensä käytä kuin yhtä, ku hihatillä ja ridella on omansa enivei), mutta muuten pyrin mikittämään kaiken.
 
Syy siihen on juurikin tuo esittämäsi, eli kun tilanteet muuttuu, on edes jotain mahdollisuuksia reagoida, koska ainahan noi ylimääräiset voi mutelle jättää jos niitä ei tarvitsekaan eiks vaan?
 
Ja niille jotka kohkaa siitä "muista purku" puolesta, jos asiat on fiksusti tehty, niin mikit ja di:t joilla saa 2 kitaraa ja 1 basso on purettu ja niputettu alle 5 minuutin, sillai verkkaisella tahdilla.
 
Kallekorvola
10.05.2011 08:42:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun lähtökohta asiaan on sama kuin Katilla ylempänä. Kun on kaikki mikitetty valmiiks, ei tarvii keikalla arpoo et saako kuuluviin. Toinen lähtökohta on se, että bändin tehtävä on myydä ääntä, ja sen laatu ja kuuluvuus ovat ehdottoman tärkeitä.
 
Mä olisin aika pettynyt, ja varmaan pyytäisin rahani takasin, jos esim. leffassa olisi mustattu puolet screenin alareunasta...
 
NeliX4
10.05.2011 10:46:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos on budjetista kiinni, niin t-boneillakin pärjää pidemmälle kuin ilman.
 
Lapinharju
10.05.2011 13:58:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kompataan Kattia. On helpompi laittaa kanava kiinni kuin alkaa laittamaan lisää kanavia kesken keikan. Kitarat haluan itse aina mikitettynä että saa PA:sta levitettyä kun nuo kitarakaapit mölyää yleensä kovin kapealla kiilalla. Bassonkin kun ottaa di:llä niin eipä siitä haittaa ole. Overit on mulla ne mitkä ekana jää pois. Virvelimikkikin on kiva olla ja välillä sitä tulee käytettyä pelkästään kaiuttamiseen niin ettei alkuperäistä signaalia tule pa:sta ollenkaan vaan pelkkä kaiku.
 
Einherjar
13.05.2011 15:41:49 (muokattu 13.05.2011 15:43:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Komppia täältäkin. Liika ei ikinä haittaa, mutta puutteita on hankala vauhdista korjailla.
Eihän se haittaa vaikkei kanavista ole edes puolet auki PA:han asti, jos soundi toimii ulos. Kasaaminen ja purkaminen kuitenkaan ei niin paljoa aikaa vie, ettei sitä kannattaisi tehdä.
 
edit: Niin juu. Kun tekee mikittämisestä helppoa, eli laittelee kaikki mahdolliset mikit klampeilla ja clippeillä kiinni, niin se telinehelvetti helpottaa ja elämä tuntuu vilistävän huomattavasti kevyemmin kasatessa/purkaessa ;)
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
NeliX4
14.05.2011 16:42:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä kultakorvat on mieltä tuosta kitaran linjaan vetämisestä?
 
"Pubi/hää" -pikkukeikoilla vedän DI:n kautta linjalähdöstä tai sopivalla jännitejaolla vahvarin sisäänmenosta. Kitaristit vaan ei itse tykkää, ku ei oo 57:aa könöttämässä vahvariin. Jos soundi ei inspaa, niin napautan jonkun sopivan särön/kitaramallinnuksen pöydästä ko. kanavaan.
 
Einherjar
14.05.2011 16:59:51 (muokattu 14.05.2011 17:00:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NeliX4: Mitä kultakorvat on mieltä tuosta kitaran linjaan vetämisestä?
 
No jos mallintimesta tulee tavarat, niin aika monesti sieltä linjasta saa ihan täysin kelpoa tavaraa. Yläpään leikkurilla voi toki olla tarvetta hieman. Ennen kitaravahvaria en kyllä sitä boksia laittaisi. Siellä kitaravahvarissa kuitenkin melko monesti on kaikkea soundiin vaikuttavaa, mikä sitten ei välity boksin kautta. Vahvistimen loopista tai kaiutinlinjasta lähtisin mielummin hakemaan signaalia.
 
Itsellä on kulkenut monesti nykyään mukana Behringerin GI100 kitaravahvareita ja bassovahvareita varten. Myös Hughes & Kettnerin Red Box on hyväksi tullut todettua. Digitiskeillä tietenkin voi käyttää ihan perinteisiäkin dirkkoja, kun eq:ssa on hieman enemmän mahdollisuuksia tehdä rajumpia käyriä + joistakin tiskeistä löytyy jopa mallintimia. Ahtailla lavoilla on monesti kitaristit olleet tyytyväisiä, kun ei ole 57:aa pyörimässä telineen kanssa siellä tiellä.
 
edit: Niin no en minä tuosta kultakorva-termista kuitenkaan menisi takuuseen... :)
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Sami_T
14.05.2011 18:11:49 (muokattu 14.05.2011 22:51:27)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NeliX4: Mitä kultakorvat on mieltä tuosta kitaran linjaan vetämisestä?
 
Yksi kysymys: miksi ihmeessä tuollaista ratkaisua pitäisi edes harkita (paitsi tietenkin jos soittaja vetää jollain mallintavalla vehkeellä ilman kaappia)
 
Kitaristit vaan ei itse tykkää, ku ei oo 57:aa könöttämässä vahvariin
 
No ei varmasti tykkää kun se soittaja tietää että se soundi ei oo sinnepäinkään millaiseksi se soittaja on sen miettinyt. Jos mä olisin kitaristi ja siihen tulisi joku äänihahmo heilumaan jonkun purkin kanssa niin mä koppaisin hahmoa takaressuun välittömästi.
 
Jos se kitaramikin ständi tai tilanpuute tuntuu ylitsepääsemättömältä ongelmalta niin kauppaan ja e606/e906 tai joku vastaava pyydys kyytiin ja roikottaa sitä piuhan päässä siitä kitarakaapin päältä. Tai sitten 57:n tjsp. kanssa voi käyttää CabGrabberia tai jotain K&M:n klamppia.
 
www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.com
sepisti
15.05.2011 12:45:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uskomaton ajatus, että rummut pitää mikittää, mutta kitaroita ei missään nimessä... Sen verran voi sanoa, että kitaravahvarit kannattaa aina nostaa ylös lattialta.
 
Indican Jenny on ihana...
NeliX4
15.05.2011 13:12:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Piti sanomani, että laitan sen DI:n sinne kitaraämyrin line-outtiin tai nupin ja kaapin väliin/jatkoksi. Aika kirkasta sieltä pukkaa tulemaan, kun usein kitarakaiuttimen rooli on tummentaa ja muhjuuntaa säröä.
 
Periaatteellisella tasolla, se miten vaikka 4x12" kitarakaappi asettuu treenikämpän akustiikkaan ja samaisen kaapin mikittäminen livenä yhdellä mikillä (olkoon sitten vaikka Senkku tai Shure) eivät ole kovin lähellä toisiaan. Linjaan vetämällä (ainakin ideaalitilanteessa), jos signaalin ajaa vaikka Guitar Rig:n läpi, niin lopputulos pitäisi olla parempi. Pubikeikalla, kun suuri osa yleisölle välittyvästä äänestä syntyy "lavavuodosta" ja käytännössä pellit&snare usein asettaa referenssitason, minkä yli pitää päästä PA:n kautta, en näe estettä.
 
Käytännössä on yksinkertaisempaa työskennellä valmiin soundin ja luontevampaa on mikittää ko. kaappi, kun soundia voi muokata fyysisillä muutoksilla. Soittajalle jää periaatteessa mahdollisuus enemmän soundiin. Ehkä jopa lavafiilis tulee paremmin esiin.?
 
Paras tietty olis laitta kummatkin, niin kuin bassossa monesti tehdään.
 
tommiot
16.05.2011 09:52:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NeliX4: Piti sanomani, että laitan sen DI:n sinne kitaraämyrin line-outtiin tai nupin ja kaapin väliin/jatkoksi. Aika kirkasta sieltä pukkaa tulemaan, kun usein kitarakaiuttimen rooli on tummentaa ja muhjuuntaa säröä.
 
Periaatteellisella tasolla, se miten vaikka 4x12" kitarakaappi asettuu treenikämpän akustiikkaan ja samaisen kaapin mikittäminen livenä yhdellä mikillä (olkoon sitten vaikka Senkku tai Shure) eivät ole kovin lähellä toisiaan. Linjaan vetämällä (ainakin ideaalitilanteessa), jos signaalin ajaa vaikka Guitar Rig:n läpi, niin lopputulos pitäisi olla parempi. Pubikeikalla, kun suuri osa yleisölle välittyvästä äänestä syntyy "lavavuodosta" ja käytännössä pellit&snare usein asettaa referenssitason, minkä yli pitää päästä PA:n kautta, en näe estettä.
 
Käytännössä on yksinkertaisempaa työskennellä valmiin soundin ja luontevampaa on mikittää ko. kaappi, kun soundia voi muokata fyysisillä muutoksilla. Soittajalle jää periaatteessa mahdollisuus enemmän soundiin. Ehkä jopa lavafiilis tulee paremmin esiin.?
 
Paras tietty olis laitta kummatkin, niin kuin bassossa monesti tehdään.

 
Ootko testannu näitä kaiutinemulaation tekeviä DI-bokseja? Vois olla vähän helpompi vaihtoehto, ku alkaa korjailemaan pöydästä sitä hirveetä surinaa mitä sieltä linjalähdöstä tulee... http://www.thomann.de/fi/hugheskettner_red_box_classic.htm
http://www.thomann.de/fi/behringer_gi100_ultra-g.htm
 
TommyFunky
17.05.2011 13:02:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää nyt tuli sit todistettua, vedin kaapit shuren Pg 57 :koilla
mikseriin..Aikasemmin todettu enemmän on parempi, pitää paikkaansa.
Ilman mikityksiä olisin ollut kyllä totaalisen lirissä.
 
Tilan ahtauden takia heitin mikit roikkumaan kahvoista alaspäin, lähes kiinni kaapin verkkoa.
 
Soundista tuli jonkin verran Pa:n kautta mössöä, mutta toi homma pitää jatkossa
vaan malttaa korjata tarkemmin equlla..
 
Tohon "mösssöön" veikkaa myös syylliseksi basari mikitystä, kompuroinnissa
olisi sit ehkä live tilanteeseen syytä olla paremmat säädöt, tohon mulla ei ollut kunnon eq:ta käytössä..joten toi alakerran pienehkö mössö, mun mielestä kohdistuu yllämainittuun seikkaan.
 
Myös laulajien konkka mikit olivat aika hankalat vermeet, keräili mitä ihmeellisempää hälyä kiertoon välillä, mutta onneksi tuli oltua tarkkana ettei mitään kauheampia kiertoja päässy syntymään..
 
Mites noi kompura/limitterit liidi skitoissa? käyttääkö porukka, jotenkin ajattelin että vois olla kokeilemisen arvoinen ratkaisu tuoda niitä vielä tiukemmin esiin ?
 
Mase
17.05.2011 13:14:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moridin: Ootko testannu näitä kaiutinemulaation tekeviä DI-bokseja? Vois olla vähän helpompi vaihtoehto, ku alkaa korjailemaan pöydästä sitä hirveetä surinaa mitä sieltä linjalähdöstä tulee... http://www.thomann.de/fi/hugheskettner_red_box_classic.htm
http://www.thomann.de/fi/behringer_gi100_ultra-g.htm

 
ite ajelen jo ties monettako vuotta kitaran bossin GT-8:n(aiemmin oli GT-6) ja H&K redboxin läpi pöytään... toimii keikoilla ja treeneissä ;) aiemmin mulla oli redbox skittavahvarin line-outissa, mutta kun monitorointi parantui, niin jätin styrkan kotio kun pärjää mainiosti ilmankin... eihän tuo "putkivahvari" ole, mutta täyttää "kyllin hyvä"-tason ja on helppo ratkaisu.
 
Saa kysellä tuuraamaan kitaran/basson varteen. Taustalaulut saa kaupanpäälle.
pitk
17.05.2011 15:31:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä se mikrofoni lähtökohtaisesti suunnataan sinne kaiuttimeen, ei lattiaan. Mössöys johtuu juuri siitä; mitä matalammalle taajuudelle mennään, sitä laajemmaksi suuntakuvio muuttuu.
 
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
zelmi
17.05.2011 22:41:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä videossa näkyy hyvin mikin sijainnin merkitys soundiin:
http://youtu.be/oyuwxBN09Mk
 
Se, mikä on paras sijainti, lienee täysin makuasia.
 
Tumppi38
18.05.2011 08:47:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zelmi: Tässä videossa näkyy hyvin mikin sijainnin merkitys soundiin:
http://youtu.be/oyuwxBN09Mk
 
Se, mikä on paras sijainti, lienee täysin makuasia.

 
Video antaa hyvän kuvan siitä kuinka korkeammat taajuudet toistuvat voimakkaimmin kartion keskellä ja mitä reunemmalle mennään sen tummemmaksi soundi menee.
 
Time you enjoy wasting, was not wasted !
TommyFunky
18.05.2011 17:44:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tumppi38: Video antaa hyvän kuvan siitä kuinka korkeammat taajuudet toistuvat voimakkaimmin kartion keskellä ja mitä reunemmalle mennään sen tummemmaksi soundi menee.
 
:P ilmankos liidi kitara ei kuulostanut miltä halusin, alottelija olen noissa hommissa
joten täytyy yleisesti sanoa, että hyvää ja rakentavaa kommenttia täältä saa.
 
Lähtökohtaisesti olin mikittänyt päin sitä, ja aloin kiireessä Eq:lla korjaan virhettä
mikä oli tehty jo mikityksessä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «