Aihe: Kamahomostelua vai jaloa harrastamista?
1 2 3 4 58 9 10 11 12
Lunnu
15.05.2011 16:49:12
Tuonpas esiin omankin näkökulmani aiheeseen.

80-luvun alkupuolella sähkökitaran kanssa aloitellessani ei rahat riittäneet kuin aivan luokattomiin vempeleisiin. Omaan vahvistimeenkaan ei rahoja piisannut ennenkuin vasta useamman vuoden harrastuksen jälkeen.

Nyt kun olen vakiintunut ja onnekseni olen kyennyt vakinaisessa duunissa olemaan koko ikäni, huomaan että onkin - vihdoinkin - varaa ostaa kunnon vermeet.
Soittaminen on edelleen mitä on ja harrastepohjalta mennään. Siihen nähden on sekä rahallisesti että laadullisestikin ylimitoitetut laitteet (joskus hävettää), mutta on se kiva joskus elämänsä aikana tehdä harrastusta kunnon kamoilla.

Toinen aspekti jonka olen pannut merkille useampien kitaroiden ja vahvistimien sekä myöskin erilaisten efektien vaihtamisen seurauksena, on että mitä laadukkaampi vehje, sitä helpommin siitä myös eroon pääsee (ja saa omansa takaisin).
Tämä on erityisen hyödyllistä siinä vaiheessa kun vielä etsiskelee sitä itselleen sopivinta setuppia.
Nostalgy is not what it used to be
Twinkle
15.05.2011 16:56:55
qal: Toinen aspekti jonka olen pannut merkille useampien kitaroiden ja vahvistimien sekä myöskin erilaisten efektien vaihtamisen seurauksena, on että mitä laadukkaampi vehje, sitä helpommin siitä myös eroon pääsee (ja saa omansa takaisin).

Meikäläisellä on ihan erilaiset kokemukset, jos roju on arvokkaampaa niin siitä on huomattavasti vaikeampi päästä eroon järkihinnalla. Niitä kamoja joutuu roikottamaan torilla parhaimmissa tapauksissa todella pitkään ennen kuin ostaja löytyy ja prosentuaalinen tappio verrattuna uuden hintaan on paljon enemmän. Hinnan aleneminen suhteessa uuteen ei tietenkään päde jos ostaa valmiiksi poljettuun hintaan käytettyjä.

Itse olen sen verran kamarunkkari, että en osta enää mitään uutena vaan pyörittelen käytettyjä, ihan johtuen siitä arvonlaskusta. Ne minulla kuitenkaan pysy, niin on parempi ottaa mahdollisimman vähän turpaan.
Jii-Gee
15.05.2011 17:16:11

No niin,tässä ketjussa näköjään käyny selväks että suurin osa vetelee liian hianoilla/kalliilla/hyvillä kamoilla soittotaitoon & -tarpeeseen nähden.Ja se on sinänsä ihan ok,ei siin mtn.

Mutta käännetääns yhtälö toisinpäin...tää MäkNuljun näkemys ihan hyvä;

McNulty: Monesti kun katsoo niiden oikeiden starojen kamppeita, niin siellä on hyvin pitkälle "peruslinjaa".
Tässä esim. kovasti arvostamani Dave Grohlin pedalboardi:
http://i56.tinypic.com/10fynbd.jpg

Eli ketäs muita on näit ns kovii jätkii ketjun aloittajan & Dave Grohlin lisäks mitkä vetelee karulla kalustolla ?!

Mulle tulee mieleen ekaks Timo Nikki,jtn n 25 vuotta tehny aikas selvää jälkeä itämaisella kopiokitaralla.
Ja tietty..Malcolm Young..taitaa vieläkin soittaa samalla kepillä minkä sai isoveljensä bändikaverilta yli 40v sit (!?).
" You Are The Chief..You Are The King Of The Circus Clowns "
Tawsky
15.05.2011 17:38:07 (muokattu 15.05.2011 17:38:20)
Jii-Gee: Mulle tulee mieleen ekaks Timo Nikki,jtn n 25 vuotta tehny aikas selvää jälkeä itämaisella kopiokitaralla.

Nikiltä joku kysyikin että minkä takia juuri Tokai, että eikö vihdoin voisi oikeata Fenderiä hommata, niin Nikki sanoi Tokain olevan mielestään parempi soundillisesti ja tuntumaltaan. Toinen mielenkiintoinen asia Nikin välineissä on se, että hänhän ei käytä perinteistä nuppi-kaappi-yhdistelmää vaan tietääkseni soundi tulee Sansamp GT-2:sta.
Terry Pantheras
15.05.2011 17:52:11
Jii-Gee: No niin,tässä ketjussa näköjään käyny selväks että suurin osa vetelee liian hianoilla/kalliilla/hyvillä kamoilla soittotaitoon & -tarpeeseen nähden.Ja se on sinänsä ihan ok,ei siin mtn.

Mutta käännetääns yhtälö toisinpäin...tää MäkNuljun näkemys ihan hyvä;

Eli ketäs muita on näit ns kovii jätkii ketjun aloittajan & Dave Grohlin lisäks mitkä vetelee karulla kalustolla ?!

Mulle tulee mieleen ekaks Timo Nikki,jtn n 25 vuotta tehny aikas selvää jälkeä itämaisella kopiokitaralla.
Ja tietty..Malcolm Young..taitaa vieläkin soittaa samalla kepillä minkä sai isoveljensä bändikaverilta yli 40v sit (!?).

Jarmo Nikku vetelee vissiin vieläkin jollain Bossin pedaalimultsarilla from the 80's...
MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ REVERBNATION
krk
15.05.2011 17:57:31 (muokattu 15.05.2011 17:58:57)

(Les Paul Slashille)
Wradlin: "Sinusta tulee vielä joskus loistava kitaristi kunhan opit soittamaan" :D Ja miehellä kuintenkin jo Appetite julkaistuna.

Lyhyenä offarina tosta Les Paul -herrasta - äijähän oli todellinen showmies ja hyvä suustaan, mikä näkyy tuosta Slash-kommentistakin. Tässä DVD-dokkarissa

http://www.lespaulfilm.com/lpcs.htm

on hauskimpia kohti se kun jammailtuaan Tommy Emmanuelin kanssa ja tämän poistuttua lavalta Les toteaa yleisölle:

"That guy makes me sick. He waits until I'm 90..."

:)
"Son, can you play me a memory? I'm not really sure how it goes, But it's sad and it's sweet and I knew it complete, When I wore a younger man's clothes" - Billy Joel
jyrkalt
15.05.2011 19:10:52
Jii-Gee:Eli ketäs muita on näit ns kovii jätkii ketjun aloittajan & Dave Grohlin lisäks mitkä vetelee karulla kalustolla ?!

Ettei mee ihan överiksi niin pakko on sanoa että mun ainakin on vaikea uskoa että tossa kuvassa on kaikki Dave Grohlin kitarakamat :D
Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu.
erty
15.05.2011 19:38:49
jyrkalt: Ettei mee ihan överiksi niin pakko on sanoa että mun ainakin on vaikea uskoa että tossa kuvassa on kaikki Dave Grohlin kitarakamat :D

Niin, eihän tolla switcherilä ohjata, kuin mm. Fulltonen TTE:tä sekä CAE & Fender styrkkareita... :-D
Lunnu
15.05.2011 19:59:01
Twinkle: Meikäläisellä on ihan erilaiset kokemukset, jos roju on arvokkaampaa niin siitä on huomattavasti vaikeampi päästä eroon järkihinnalla. .

Jaa. Mieltä saostavaa. Kukatie meikäläisellä on sitten vaan käynyt hyvä tuuri koska yleensä olen omani saanut takaisin.
Putiikkivehkeet ovat tietenkin oma lukunsa...
Nostalgy is not what it used to be
yanera
15.05.2011 19:59:38

Ymmärrän aloittajan pointin.
Mielestäni pitää soittaa niillä kamoilla, jotka itselleen parhaiten sopii. Omat skittani ovat mielestäni keskiluokkaa, USA Strato ja Gibson lp studio. No vahvarina toi Mesa, menee ehkäpä jo yli sen budjetti käsitteen. En tosin ole ostanut sitä mesaa siksi, että olipas kallis ostos ja sillä on hauska elvistellä kun oli niin kallis. Kyllä se on se soundi mikä siinä miellyttää. Tosin se sama mesa on ollut mulla nyt 6-vuotta, fenderi 14- vuotta gibson jonka ostin käytettynä 7-vuotta. Hughes&Kettner Switchblade 100 ollut myös jonkin aikaa käytössä, hyvä peli ehkäpä laitan sen myyntiin ja tyydyn soittelemaan pelkällä mesalla.
Soittimet/vahvistimet on yksilöitä, halpiksissakin on hyviä.
Mielipiteitä näistä asioista on yhtä paljon kuin soittajiakin. Jotem se siittä...
Toiset menee, toiset tulee, mutta minä tärisen.
Krice
15.05.2011 20:20:32 (muokattu 15.05.2011 20:20:45)

Jii-Gee: Eli ketäs muita on näit ns kovii jätkii ketjun aloittajan & Dave Grohlin lisäks mitkä vetelee karulla kalustolla ?!

Yngwie, Blackmore ja Dave Murray. Kaikilla joku hikinen strato, joka ei todellakaan sovellu heviin tai muutenkaan nopeaan soittamiseen.
tepeh
15.05.2011 21:13:21
Krice: Yngwie, Blackmore ja Dave Murray. Kaikilla joku hikinen strato, joka ei todellakaan sovellu heviin tai muutenkaan nopeaan soittamiseen.

Straton kaula on todella nopea, jos vaan liikutat sitä nopeasti ja kielet heiluu nopeesti kun niitä plekulla hakataan nopeesti.
Musiikin takia tänne tultiin, rölöjen takia tänne jäätiin. "hö. just tommosia olette. annatte ymmärtää ja sitten ette ymmärräkkään antaa" -Sir Härö
make1979
16.05.2011 10:42:02
Aloittajan kirjoitukseen. Juuri niin! Tuntuu että kamojen kanssa puljaillaan ja pähkäillään eikä mikään oikein tunnu olevan tarpeeksi hyvä, niistä kalliimmistakaan vermeistä aina. Tuppaa siinä sitten kuin unohtumaan itse pääasia.

Itse aloitin soittamisen itse tekemällä kitaralla. Ensiksi tein puoliakustisen ja sitten sähköisen ja olin siin 16v. Eihän ne nyt mitään viimeisen päälle kaupankitaran näköisiä ja oloisia ollut mutta aivan toimivia.

Sitten sain ostettua reilun 1000mk kitaroita pari. Kun vertaa nykyisiä kitaroita esim. 400-600€ niin onhan ne ihan huippuhyviä mitä vertaa -90 luvun puolivälin perustason keppeihin ja nyt soittelen n.500€ kepeillä ja nautin.

Laitoin vanhan jacksonin ps4 kuntoon ja senkin kanssa soittamisesta nautin.

taidan tehdä jotain väärin...
komero
16.05.2011 12:49:53
Jotenkin tuntuu kun lukee näitä juttuja, että joillakin mahdollisimman huonoilla ja halvoilla kamoilla soitto tekee siitä soitosta jotenkin parempaa. Tai ehkä soittajasta jotenkin enemmän kunnioitettavan.

Taitaa olla tätä tautia molemmissa ääripäissä, eli miljoona putiikkipedaalia, käsintehdyt soittimet ja Dumble tms vahvistimena vasta tekevät soittajan tai sitten jos osaa soittaa paskasti bluesia paskalla kitaralla niin kyllähän muiden pitäisi ymmärtää miten hienosti musiikin syvin olemus on sisäistetty.
Terry Pantheras
16.05.2011 12:59:08
Lopputulos ratkaisee.
MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ REVERBNATION
Mr. Speed
16.05.2011 14:30:55
Twinkle: Meikäläisellä on ihan erilaiset kokemukset, jos roju on arvokkaampaa niin siitä on huomattavasti vaikeampi päästä eroon järkihinnalla. Niitä kamoja joutuu roikottamaan torilla parhaimmissa tapauksissa todella pitkään ennen kuin ostaja löytyy ja prosentuaalinen tappio verrattuna uuden hintaan on paljon enemmän. Hinnan aleneminen suhteessa uuteen ei tietenkään päde jos ostaa valmiiksi poljettuun hintaan käytettyjä.

Itse olen sen verran kamarunkkari, että en osta enää mitään uutena vaan pyörittelen käytettyjä, ihan johtuen siitä arvonlaskusta. Ne minulla kuitenkaan pysy, niin on parempi ottaa mahdollisimman vähän turpaan.

Tuo on aika pitkälti siitä kiinni mitä ostaa. Hintalappu ei tee kitarasta automaagisesti haluttavaa.
http://www.sieni.us/?id=38 http://www.mikseri.net/artists/?id=135143
Wradlin
16.05.2011 15:54:05
Mr. Speed: Niillä siinä stratossa sentään on ns. kunnollinen skaala :)

Höpö höpö. Pitempi skaala on niille jotka yrittävät korostaa miehuuttaan kitaran skaalan pituudella. 24 3/3 on tosimieeeehille.
Mr. Speed
16.05.2011 16:00:15
Wradlin: Höpö höpö. Pitempi skaala on niille jotka yrittävät korostaa miehuuttaan kitaran skaalan pituudella. 24 3/3 on tosimieeeehille.

Eikö 24 3/3" ole sama kuin 25"?;) Kuittaukseni skaalasta oli kohdistettu vain Kricelle joka on jaksanut melkoisen pitkään marista skaaloista stratossa.

Itsehän omistan 2 kitaraa joissa on 25,5" skaala, yhden jossa on 24'75" skaala, ja yhden jossa on 24 5/8" skaala :)
http://www.sieni.us/?id=38 http://www.mikseri.net/artists/?id=135143
Sakmongkol
16.05.2011 16:13:34
29,5" on miehekäs skaala.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)