Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: EHX Small Stone ja muut phaserit
1
Juutas
13.05.2011 21:36:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin vihdoin viimein otsikon mukaisen nano-sarjan uusintapainoksen EHX:n klassikosta ja soundi on koko lailla sitä mitä odotinkin, mutta..
 
Pedaalissahan ei ole kuin kaksi säätönamiskaa eli rate ja kaksiasentoinen color-kytkin. Omaan korvaani efekti on molemmilla color-säätimen asetuksilla liian "raju" useimpiin sellaisiin juttuihin mihin yleensä phaseria käytän eli pieneen soolosoundin maustamiseen jne. Nyt tuntuu, että pyyhkäisyn ääripäät ovat liiankin äärimmäisiä: toisessa ääripäässä diskantit ottaa korvaan kun toisessa ääripäässä tuntuu että soundista katoaisi kaikki kirkkaus. :P Toivorikkaana ajattelin, että color-kytkin antaisi toisessa asennossa juuri tälläisen "överiefektin" ja toisessa asennossa sen toivomani pehmeän ja miedon phaserin - väärässä olin.
 
Nyt pitäisi keksiä, että mitäs tälle asialle tekisi. :D Onko jollain tietoa pystyykö tätä pedaalia jotenkin pienellä vaivalla modaamaan niin, että depth/range säätö olisi miedompi? Jos ei, niin sitten pitänee ostaa pedaali, josta kyseinen säätönamiska löytyy itsestään.. Onko EHX Wormin range-nappula juuri tämän ominaisuuden säätämiseen tarkoitettu? Jos on, niin voipi olla että Worm menee seuraavaksi hankintaan.
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
baba o riley
14.05.2011 01:13:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juutas: Ostin vihdoin viimein otsikon mukaisen nano-sarjan uusintapainoksen EHX:n klassikosta ja soundi on koko lailla sitä mitä odotinkin, mutta..
 
Pedaalissahan ei ole kuin kaksi säätönamiskaa eli rate ja kaksiasentoinen color-kytkin. Omaan korvaani efekti on molemmilla color-säätimen asetuksilla liian "raju" useimpiin sellaisiin juttuihin mihin yleensä phaseria käytän eli pieneen soolosoundin maustamiseen jne. Nyt tuntuu, että pyyhkäisyn ääripäät ovat liiankin äärimmäisiä: toisessa ääripäässä diskantit ottaa korvaan kun toisessa ääripäässä tuntuu että soundista katoaisi kaikki kirkkaus. :P Toivorikkaana ajattelin, että color-kytkin antaisi toisessa asennossa juuri tälläisen "överiefektin" ja toisessa asennossa sen toivomani pehmeän ja miedon phaserin - väärässä olin.
 
Nyt pitäisi keksiä, että mitäs tälle asialle tekisi. :D Onko jollain tietoa pystyykö tätä pedaalia jotenkin pienellä vaivalla modaamaan niin, että depth/range säätö olisi miedompi? Jos ei, niin sitten pitänee ostaa pedaali, josta kyseinen säätönamiska löytyy itsestään.. Onko EHX Wormin range-nappula juuri tämän ominaisuuden säätämiseen tarkoitettu? Jos on, niin voipi olla että Worm menee seuraavaksi hankintaan.

 
Oletko kokeillut sitä eri kohdissa linjaa? se vaikuttaa aika lailla phaserin käyttäytymiseen. Itse käytän phase 90 linjan lopussa saadakseni juuri mahdollisimman dominoivan ja rujon efektin, mutta jos lykkäät sen ennen säröjä, jos otat säröt pedaaleista, niin se kevenee huomattavasti. mxr phase 100 voit kokeilla, siinä vähän enempi säätöjä. Ja onhan niitä phasereitä vaikka millä mitalla, et ei sit muuta kun kauppoihin kokeilemaan eri vaihtoehtoja.
 
ras ta far i
14.05.2011 11:02:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanki ibanezin pt999 kykin ja yks potikka, saundi aikalailla Hasse Walli piirpaukeen Konevitsan kirkonkelloissa. Noita on alituiseen myynnissä torilla, hinta noin satkun. Omasta mielestäni kaikessa yksinkertaisuudessaan parhaimman kuuloisia phasereita ikinä, mutta se on makuasia.
 
vangu
14.05.2011 15:07:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli hankittua 70-lukulainen Bad Stone, ja kyllä kelpaa. Muljutukset lähtee vähän miedommista liki oskilloivaan sihinään. Kokemusta phasereista ei paljoakaan ole mutta semmonen fiilis on että eipä sitä tän enempää tarvi hankkiakaan. Saman ikäistä Small Stonea tuli samalla kertaa fiilisteltyä, meinasin aluksi siihen päätyä, mutta kyllä tuosta Bad Stonesta hieman enemmän saa irti laajemmilla säädöillään.
 
Onko kukaan löytänyt tolle manuaalisäädölle mitään järkevää käyttöä? Ei sitä voi oikein ruuvailla samaan aikaan kun soittaa...
 
jniska
14.05.2011 21:29:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MXR Vintage Phase 45 on ainakin mukavan mieto.
http://www.jimdunlop.com/product/csp105-75-vintage-phase-45
 
Itsellä on nyk käytössä tuo MXR EVH phaser, mutta ennemmin suosittelisin tuota Vintage 90 mallia.
 
Laiha Lissu oli paras.
Jone the Bone
14.05.2011 21:31:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni on alkuperäinen, 70-luvun puolivälissä valmisettu 'script' -logolla varustettu MXR Phase 90 sekä D.I.Y -versio Phase 100:sta. Pidän molemmista, mutta eniten minun makuuni on 70-luvun lopulla valmistettu Ibanez Phase Tone II, eli PT-707.
 
Ibanez PT-707:ssa yhdistyy molempien MXR:ien parhaat puolet. Feedback-säädöllä voi vaikuttaa portaattomasti efektin syvyyteen, jolloin säädön ollessa 'nollilla' pedaali muistuttaa erehdyttävästi Phase 90:ä, ja säätöä hieman avattaessa lähestytään Phase 100:n äänimaailmaa. Kun Feedbackia avataan reilusti, mennäänkin jo sille EH Small Stonen tontille, jossa 'Color' -kytkin tuo voimakkaamman väännön ääneen. Säätövara ei vieläkään lopu kesken, vaan Feedbackin ollessa täysillä pedaali vääntää lähestulkoon jo soittajan mahankin sekaisin :-)
 
Toki muitakin hyviä phasereita on, ja ainakin Boss PH-1R ja PH-2 ovat omien kokemusteni perusteella varsin hyväsoundisia ja säätöjensä puolesta moneen taipuvia pedaaleita.
 
Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä).
baba o riley
15.05.2011 02:16:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jniska: MXR Vintage Phase 45 on ainakin mukavan mieto.
http://www.jimdunlop.com/product/csp105-75-vintage-phase-45
 
Itsellä on nyk käytössä tuo MXR EVH phaser, mutta ennemmin suosittelisin tuota Vintage 90 mallia.

 
maxonin/ibanezin pt999 on soundiltaan lähempänä nelifemmaa ku ysikymppistä, juuri ton mietouden ansiosta.
 
LesPaul70
16.05.2011 10:17:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baba o riley: Oletko kokeillut sitä eri kohdissa linjaa? se vaikuttaa aika lailla phaserin käyttäytymiseen.
 
Tämä.
Mitä myöhemmin phaser on signaaliketjussa, sitä "rajummalta" se todellakin kuulostaa. Isoin ero tulee juuri siinä, onko ennen vai jälkeen säröä.
 
Jos ei sekään auta, niin...
 
Vaihtoehtojahan löytyy. MXR:llä on montakin mallia joita voi kokeilla, Phase 45 (mieto) tai Phase 100 ainakin ovat kokeilemisen arvoisia.
 
Heittäisin ilmaan myös sellaisen vaihtoehdon kuin T.C. Electronic Classic TC XII Phaser. Ei tosin ihan sama peli kuin ne klassiset esikuvansa, mutta ihan pätevä yleisphaseri kuitenkin. Perusoundi melko sivistynyt/"hifi", mutta kun säätövaraa löytyy enemmän kuin phasereissa yleensä eli nopeuden lisäksi phasetuksen leveys, asteiden määrä (4, 8 tai 12) sekä piikki/kuoppa-säädin, niin phasetusta saa säädettyä miedon sivistyneestä melkoisiin StarWars-efekteihin asti.
 
Mikä biisi? http://muusikoiden.net/dyn/users/83923.jpg
Jos tunnistat, laita pikaviesti!
Numb
16.05.2011 10:20:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Phasereissa on todella isoja keskinäisiä eroja. Se mieleinen löytyy vain kokeilemalla.
 
Juutas
17.05.2011 22:26:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vinkistä niille, jotka kehottivat vaihtamaan pedaaliketjun järjestystä - pistin Small Stonen ensimmäiseksi ja nyt efekti on miellyttävän pehmeä olematta liian pliisu! :) Olisihan tuon voinut itsekin päätellä aiemmasta kokemuksesta wahien suhteen, mutta jotenkin "modulaatioefektit ja delayt ketjuun viimeiseksi" hokema oli jäänyt päälle... :D
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
Wespa
17.05.2011 22:50:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juutas: Olisihan tuon voinut itsekin päätellä aiemmasta kokemuksesta wahien suhteen, mutta jotenkin "modulaatioefektit ja delayt ketjuun viimeiseksi" hokema oli jäänyt päälle... :D
 
Heh, mulle ei taas tulis mieleenkään laittaa phaseria säröjen jälkeen, ainakin tolla mun Ibanez PT9:llä saa rumpalin mahan kuralle oikein hyvin vaikka se on mulla ihan ekana signaaliketjussa heti kitaran jälkeen. :)
 
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
Rämppy
18.05.2011 09:17:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos tykkää rakennella, niin BYOC -rakennussarjaversio kuulostaa mun korvaan aika miellyttävältä. Muistaakseni kulkee nimellä Classic Phase. Pohjautuu MXR phase ysikymppiseen sillä erotuksella, että siinä on sekä nopeus- että syvyys-säätö.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «