Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Minkä kokoinen vahvistin rinnan kytkentään.
1
Rallattelija
12.05.2011 22:33:23 (muokattu 13.05.2011 01:19:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voi olla että kyselen taas tyhmiä mutta minkäs sille voi kun on syntyny väärien tähtien alla.
 
Hommasin tossa muutama komeron ja seuraavaks sitten meen vahvari kauppaan. Jos botneilla on tehon kestoa 750W ja niit on kaks puolellaan jolloin vahvistin näkee 4 ohmia kuormassa. Nyt jos mietin järkevästi asioita niin tarvitsen vähintään 1500W tuuppaavan vahvistimen. Jos siis asetan vahvistimen ajamaan tuolle läjälle 4 ohmin kuormaan 1000W niin käsittäisin yhden kaapin nappaavan 500W. Vertaan asiaa siis vaikka tavalliseen jatkojohtoon. Jos kytken jatkojohdon kahteen pistokkeeseen molempiin 1000 wattisen hiustenkuivaajan niin pääsulakkeen läpi kulkee 2000 wattia tehoa.
 
K
 
Miksi laulaa nuotilleen kun nuotin vieressä on enemmän tilaa!
multipaavo
13.05.2011 02:11:58 (muokattu 13.05.2011 02:29:45)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juh kyllä sä jotenkin päin olet oikeilla jäljillä noitten föönien kanssa, mutta...
 
Sun pitää katsoa mitä tehoa sun komerosi kestää tuon 750W. Sikäli, että mun olettama osuu oikeaan, niin tehonkesto on ilmoitettu RMS watteina eli tehollisarvona jota myös jatkuvaksi tehoksi kutsutaan. Tällöin ohjelmaa, kuten vaikkapa musiikkiesitys, voidaan ajaa 1.5kW ja suurimpia lyhyitä muutaman millisekunnin piikkejä 3kW ennenkuin puhekela palaa päreiksi tai kartio hyppää seinään. Kun komeroita kytketään rinnan kaksi niin nimellisimpedanssi puolittuu ja tehoa pinolle voidaan tarjoilla kaksinkertaisesti.
 
Jos mun olettama meni v*tuiksi, niin komero kestää todennäköisesti 750W piikkitehoa. Silloin alat katselamaan moottori, joka jaksaa tarjoilla 1.5kW 4:n ohmin kuormaan per kanava.
 
Melko usein on tälläkin foorumila varoiteltu liian pienen pääteen vaaroista. Kun päätevahvistin ajetaan tappiin se klippaa ja nätti sinimuotoinen signaali muuttuukin kanttiaalloksi joka sitten kuullaan särönä. Tällöin itse elementti ei kertakaikkiaan massansa hitauden vuoksi kerkeä kanttiaaltoisen signaalin mukaan vaan repii itsensä ennemmin tai myöhemmin rikki. Asianmukainen limitteri oikein säädettynä toki suojaa tältä. Useissa tämän päivän moottoreissa tuo limitteri onkin vakiovarusteena mukana nimellä Clip Limitter. Jos ei niin päätteeseen kannataa suhtautua melko kriittisellä varauksella.
 
-Paavo
 
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein | 5 by 5 Audio
Rallattelija
13.05.2011 03:14:01 (muokattu 13.05.2011 03:18:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

multipaavo: Juh kyllä sä jotenkin päin olet oikeilla jäljillä noitten föönien kanssa, mutta...
 
Sun pitää katsoa mitä tehoa sun komerosi kestää tuon 750W. Sikäli, että mun olettama osuu oikeaan, niin tehonkesto on ilmoitettu RMS watteina eli tehollisarvona jota myös jatkuvaksi tehoksi kutsutaan. Tällöin ohjelmaa, kuten vaikkapa musiikkiesitys, voidaan ajaa 1.5kW ja suurimpia lyhyitä muutaman millisekunnin piikkejä 3kW ennenkuin puhekela palaa päreiksi tai kartio hyppää seinään. Kun komeroita kytketään rinnan kaksi niin nimellisimpedanssi puolittuu ja tehoa pinolle voidaan tarjoilla kaksinkertaisesti.
 
Melko usein on tälläkin foorumila varoiteltu liian pienen pääteen vaaroista. Kun päätevahvistin ajetaan tappiin se klippaa ja nätti sinimuotoinen signaali muuttuukin kanttiaalloksi joka sitten kuullaan särönä. Tällöin itse elementti ei kertakaikkiaan massansa hitauden vuoksi kerkeä kanttiaaltoisen signaalin mukaan vaan repii itsensä ennemmin tai myöhemmin rikki. Asianmukainen limitteri oikein säädettynä toki suojaa tältä. Useissa tämän päivän moottoreissa tuo limitteri onkin vakiovarusteena mukana nimellä Clip Limitter. Jos ei niin päätteeseen kannataa suhtautua melko kriittisellä varauksella.
 
-Paavo

 
Tuttuja juttuja. Alkoi vaan mietityttämään että munhan pitääpi ostaa hiukka isompi kaveri tohon tyhjään räkkiin. Kyse on siis Black linen S18 subeista. 750W/3000W peak.. Ja ennemmin tosiaan iso vaffari ku siihen tosiaan saa limitterin laitettuu etee jos ei oo jo ittessään ja muutenkaan siit kojeesta ei tarvi puristaa kaikkee irti vaan ku pitää järjen mukana ni avot. tietysti pelkkä järkikään ei riitä jos tapahtuu jotain yllättävää ja suunnittelematonta.
 
Miksi laulaa nuotilleen kun nuotin vieressä on enemmän tilaa!
multipaavo
13.05.2011 03:47:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rallattelija: Tuttuja juttuja.
 
No kylsä sitten kyselet vähän tyhmiä ;-)
 
Rok rok,
Paavo
 
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein | 5 by 5 Audio
Rallattelija
13.05.2011 04:17:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

multipaavo: No kylsä sitten kyselet vähän tyhmiä ;-)
 
Rok rok,
Paavo

 
Mä en oikee tiiä mikä oikari mulla oikee tuli tonne korvien väliin. ihmettelen sitä suuresti ku siel ei oikee oo mitään mihin oikosulku vois ees iskee. mutta annetaan nyt sitten tän kerran anteeksi. jookosta =) Jotenkin ajattelin asiaa niin että pistorasiasta otetaan tehoa ja vahvistin taas antaa tehoa. Tällaisen apinan, kuten minä, ei pitäs ajatella mitään jos on kolmessa päivässä tehny seitsemän päivän työt.
 
Miksi laulaa nuotilleen kun nuotin vieressä on enemmän tilaa!
pfl
13.05.2011 11:32:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

multipaavo: Kun päätevahvistin ajetaan tappiin se klippaa ja nätti sinimuotoinen signaali muuttuukin kanttiaalloksi joka sitten kuullaan särönä. Tällöin itse elementti ei kertakaikkiaan massansa hitauden vuoksi kerkeä kanttiaaltoisen signaalin mukaan vaan repii itsensä ennemmin tai myöhemmin rikki.
 
-Paavo

 
Väkivaltainen liike on toki ongelmallinen mekaanisesti, mutta suurempi ongelma tuossa on käsittääkseni se että kanttiaalto tarkoittaa jotakuinkin tasavirtaa puhekelalle, eli puhekela viettää liian pitkiä aikoja staattisesti jommassakummassa liikeradan päädyssä. Tällöin puhekelaan syydetty energia ei muutu liikkeeksi vaan enemmänkin lämmöksi ja samalla pölykuppi / kartio ei pääse pumppaamaan jäähdytysilmaa kelalle.
 
NeliX4
13.05.2011 12:45:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ks.
http://www.qscaudio.com/products/amps/advanced_amp_selector.htm
 
Dropped C
13.05.2011 13:26:02 (muokattu 13.05.2011 13:28:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyselen vaan ihan mielenkiinnosta.
 
Tossa väitetään kivenkovaan että "Underpowering" on myytti, kaikkien muitten kajareitten paitsi tweettereiden suhteen:
 
http://barefacedbass.com/technical-information/mythbusters1.htm
 
Mihinkä tässä nyt pitäisi sitten uskoa? Onko noilla bassokamoilla ja PA-kamoilla sitten jotain eroa? Bassoa ja basariahan sinne PA:n subbasiinkin varmaan pääasiassa ajetaan?
 
multipaavo
13.05.2011 13:53:29 (muokattu 13.05.2011 13:54:44)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pfl: suurempi ongelma tuossa on käsittääkseni se että kanttiaalto tarkoittaa jotakuinkin tasavirtaa puhekelalle
 
Varmasti myös näin, eipä ole tullut aiemmin ajateltua asiaa tasavirran kannalta.
Näiden kahden asian yhteisvaikutus on jo kokolailla murhaava.
 
-Paavo
 
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein | 5 by 5 Audio
Rallattelija
13.05.2011 15:00:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dropped C: Kyselen vaan ihan mielenkiinnosta.
 
Tossa väitetään kivenkovaan että "Underpowering" on myytti, kaikkien muitten kajareitten paitsi tweettereiden suhteen:
 
http://barefacedbass.com/technical-information/mythbusters1.htm
 
Mihinkä tässä nyt pitäisi sitten uskoa? Onko noilla bassokamoilla ja PA-kamoilla sitten jotain eroa? Bassoa ja basariahan sinne PA:n subbasiinkin varmaan pääasiassa ajetaan?

 
Mä kyllä uskallan antaa vastalauseen. Juttua en lukenut mutta asian ydinhän tossa on viestissä kerrottu. Toki varmaan diskantin elementti on huomattavasti herkempi harmooniselle särölle mutta kyllä sellaisella saa varmasti rikki isompiakin kartioita. Ei välttämättä pienellä ylityksellä mutta isommalla varmasti.
 
Mitä enemmän mennään yli niin sitä pidemmäksi se aallon kantti muuttuu ja kun tarpeeksi ajetaan yli niin voidaan tosiaan puhua tasavirrasta joka vaan vaihtaa napaisuutta. Tämä taas tarkoittaa että kartio "hyppää" virran suunnan muuttuessa ääri asennosta ääriasentoon kun oikeasti sitä on tarkoitus viedä pehmeästi laidasta laitaan tasaisella suunnan vaihtelulla. huono vertaus mutta vähän sama ku auto kulkis vaan 200km/h eikä siin olis kiihtyvyyttä ollenkaan tai sitten olis paikallaa. voin olla hyvinkin väärässä mutta kirjoitimpahan silti.
 
Miksi laulaa nuotilleen kun nuotin vieressä on enemmän tilaa!
rintapek
13.05.2011 15:28:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dropped C: Kyselen vaan ihan mielenkiinnosta.
 
Tossa väitetään kivenkovaan että "Underpowering" on myytti,

 
www.formaudio.com/technical-article … lipping-and-under-powering-speakers
 
Kyl se ämyri kestää niin kauan kuin lämmönsieto ja mekaaniset rajat eivät tule vastaan. Mut ajamalla päätettä murolle se raja voi tulla vastaan, vaik pääte olis ns. ali- tai sopivantehoinenkin.
 
Vastaavasti "tarpeeks tehokkaalla" päätteellä luukutettaessa ämyrit hajoaa kanssa, mut hajoaminen ei johdu päätteen klippaamisesta.
 
One kind of music only - the good kind
Sami_T
14.05.2011 18:25:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rallattelija: Tuttuja juttuja. Alkoi vaan mietityttämään että munhan pitääpi ostaa hiukka isompi kaveri tohon tyhjään räkkiin. Kyse on siis Black linen S18 subeista. 750W/3000W peak.. Ja ennemmin tosiaan iso vaffari ku siihen tosiaan saa limitterin laitettuu etee jos ei oo jo ittessään ja muutenkaan siit kojeesta ei tarvi puristaa kaikkee irti vaan ku pitää järjen mukana ni avot. tietysti pelkkä järkikään ei riitä jos tapahtuu jotain yllättävää ja suunnittelematonta.
 
Valmistajan sivulta löytyy ihan selkeä vahvistinsuositus, eli
 
S18: recommended amplifier 400-1000 W into 4 ohms
S18+: recommended amplifier 600-1500 W into 4 ohms
 
Ja tuo sama pätee siis oli sulla yksi tai kaksi subia samassa vahvistinkanavassa.
 
Mä oon käyttäny noiden subbareiden kanssa QSC PLX3602:aa ja EV Q1212:aa.
 
www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.com
Rallattelija
14.05.2011 18:43:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: Valmistajan sivulta löytyy ihan selkeä vahvistinsuositus, eli
 
S18: recommended amplifier 400-1000 W into 4 ohms
S18+: recommended amplifier 600-1500 W into 4 ohms
 
Ja tuo sama pätee siis oli sulla yksi tai kaksi subia samassa vahvistinkanavassa.
 
Mä oon käyttäny noiden subbareiden kanssa QSC PLX3602:aa ja EV Q1212:aa.

 
Toi sama PLX on munkin mielessä kummitellu. Saatanpa samanlaisen hommatakin. Järjestellään jossain vaiheessa juurikin kyseisellä setillä jonkinmoista amppi testiä kavereiden kesken ja ajellaan monia päätteitä ton setin läpi ja katsellaan mikä muuttuu mutta enemmänkin uteliaisuudesta kuin päätten etsimisestä just tolle setille.
 
Miksi laulaa nuotilleen kun nuotin vieressä on enemmän tilaa!
rintapek
14.05.2011 19:40:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rallattelija: Järjestellään jossain vaiheessa juurikin kyseisellä setillä jonkinmoista amppi testiä kavereiden kesken ja ajellaan monia päätteitä ton setin läpi ja katsellaan mikä muuttuu mutta enemmänkin uteliaisuudesta
 
Koit saada testiin toi uus GX7. Ainakin lupaa ton kilovatin neljään ohmiin. Olis puolihintainen tuohon plx:ään verrattuna.
 
Väärinymmärrysten välttämiseksi tää siis ei o kehotus ostaa halvempaa tms, vaan siis jos sä tommoista testiä meinaat tehdä ni kokeile ja kerro?
Tota kolmosta ja viitosta olen satunnaisesti kokeillu ja minust toimivat ihan kivasti lauluämyreillä. Tos seiskassa vois potku piisata noille subeille?
 
One kind of music only - the good kind
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «