Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kysymys äänenmuodostuksesta
1
Morningsnow
30.04.2011 18:33:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen jonkin aikaa käynyt laulutunneilla jokin aika sitten. (enää ei ole varaa) Mutta siellä ei selvinnyt eräs asia jota olen jo pitkään pähkäillyt.
Eli sellaista asiaa että miten eroaa äänenmuodostuksellisesti oopperatyyppinen laulutapa, ja sitten sellainen kuin on esim. Within Temptationin laulajalla Sharon den Adelilla?? Tarkoitan sitä, kun lauletaan todella korkealta. Niin tällä Sharonilla ja samantyyppisillä laulajilla se laulu tuntuu tulevan todella helposti, soljuu vaan suusta kuin itsestään, kun taas oopperatyylinen on ihan eri kuuloista. Tahtoisin oppia laulamaan juuri tuolla tavalla että puhtaasti kirkkaasti korkeatkin äänet vaan soljuu suusta.. Taitaa olla haave vaan, mutta haluaisin pyrkiä siihen suuntaan. Tietäis vaan miten.
 
http://www.youtube.com/watch?v=3Elo … 5254F2E99DF68F99&index=9&playnext=2
 
Chamelon
03.05.2011 12:04:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ääni ja sen muodostaminen riippuu aika pitkälti ihmisen omasta äänialasta ja äänen hallinnasta. Tässäkin tapauksessa harjoitus tekee mestarin, mutta kaikki eivät kovastakaan harjoittelusta huolimatta pysty laulamaan tiettyä nuottia korkeammalle.
 
Se, että laulajalta tuntuu ääni tulevan helposti "soljumalla" on pitkän treenaamisen tulos. Toki myös luonnonlahjakkuuksia löytyy, mutta yleisesti ottaen korkealta laulaminen vaatii tiivistä harjoittelua, koska korkeat äänet vaativat äänihuulilta eniten.
Ääntä kannattaa treenata perus tekniikkaharjoitteilla. Aiheesta on netti pullollaan materiaalia.
 
Klassinen laulu on oma taiteenlajinsa. Siinä laulu- ja hengitystekniikka näyttelevät suurta roolia ja kaikilla ei riitä rahkeet siinä hommassa.
 
Eli ei muuta kuin perusteiden pariin ja siitä askel kerrallaan kehittämään äänenmuodostusta kohti ylärekistereitä.
 
Sitkeyttä ja pitkäjänteisyyttä vaaditaan.
 
Toivottavasti sait tästä melko sekavasta tekstistä jotain irti.
 
Mikko L
04.05.2011 21:09:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oikeaoppinen henkitystekniikka taitaa olla täsmälleen sama oopperassa ja muissakin laulutavoissa. Oopperassa on vibrato koko ajan päällä ja se on se suurin ero. Miehet laskee aataminomenaa niin saa sen Pavarotti-soundin yms. :)
 
Suosittelen: laulaessa hengitä sisään niin että sun vatsa laajenee ihan kunnolla, sitten keskity päästämään ilmaa ulos tasaisesti mutta hitaasti esim S-kirjaimella. Vibrato taas on vähän vaikeampi asia neuvoa kun en itsekään sitä osaa vielä. :D Itse teen sitä kurkunpäällä, mutta se pitäisi tehdä pallealla.
 
Tässä neuvoa vibratoon: http://www.youtube.com/watch?v=bFdfOQdvq_A
 
Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen.
Santerus
05.05.2011 16:19:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vibraton voi tehdä myös kurkunpäällä.
 
rapture
09.05.2011 17:10:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rob halfrodia matkimalla pääsee vauhtiin
 
psykedeelisyyden raja maiden takana oleminen ei ole jokaiselle kokijalle ja havannoijalle helppoa pitemmässä kaavassa kun yhteyden avaaminen on alkanut kun saavut äärellisen pituuden tuoleiselle tasolle koet saavuttamisen höyrystyvän kun pyörivä
Mikko L
10.05.2011 21:13:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Santerus: Vibraton voi tehdä myös kurkunpäällä.
 
Mutta se on se vibrato mitä kuulee esim. Intialaisessa tai latino-musiikissa. Ei kuulosta siis yhtään samalta kuin tämä toinen vibrato. Pään heiluttamisellakin saa vibraa, mutta se näyttää idiootilta. :)
 
Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen.
Santerus
10.05.2011 22:24:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itseasiassa ei. Kurkunpäävibrato on se perus, mitä useimmiten kuulee, ja ns. vasaravibrato eli "äänihuulivibrato" on tuo mistä puhuit. CVT:n mukaan vibratoa ei voi tehdä pallealla ollenkaan.
 
wewwie
12.05.2011 09:48:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Santerus: Itseasiassa ei. Kurkunpäävibrato on se perus, mitä useimmiten kuulee, ja ns. vasaravibrato eli "äänihuulivibrato" on tuo mistä puhuit. CVT:n mukaan vibratoa ei voi tehdä pallealla ollenkaan.
 
Oot mun mielestäkin aivan oikeassa. En keksi mitään logiikkaa, miten sillä pallealla saisi vibratoa aikaiseksi. Se kun on lihas, jota ei voi suoraan edes hallita.
 
Loppujenlopuksi kaikki äänen laadun muutokset ja asiat tapahtuvat äänihuulissa tai ääntöväylässä, eivät vatsassa, selässä, päälaessa, nenässä, rinnassa jne.... Tosin ne saattavat tuntua siellä, mutta kaikki on reaktiota ääniväylän tapahtumiin.
 
It is difficult to trust anyone whose instrument changes shape as he plays it!
Mikko L
12.05.2011 12:34:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin siis eikö se vibra tuu vähä samallain kuin esim. tekonauru. Se kait tehdään pallealla? Emt.
 
Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen.
ap78
16.05.2011 13:36:31
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Äänenmuodostuksesta..
 
Kuvailemasi laulutekniikka on ns. mixedvoice tekniikkaa, jossa ääni harjoitetaan rekisterittömän kuuloiseksi. Silloin lauloitpa matalalta tai korkealta, sinulla pysyy tasaisesti soundi samana.
Klasarissa esim naislaulajat eivät laula kauhean alas ollenkaa, tai ainakin hyvin harvoin.
 
Tää saadaa aikaan pääasiassa resonanssilla mutta tietysti siihen vaikuttaa lihastoiminnot kurkunpäässä ja tuessa.
 
Vibratoa on useaakin erilaista.
 
1. Hanna Ekol (vieläkö on villihevosia) tapahtuu klottaalialuketta käyttäen.
2. Kurkunpäävibratossa lihastyön painopiste on kurkunpäässä ja sen liikuttamisessa ( r&b ja monet muut stailit
3. palleavibra jossa lihastoiminnon pääpaino on pallean seudulla (iskelmä, klassinen ja monet muut stailit)
 
Vibraattoa voi ja kannattaa harjoitella niin kuin myös ilman vibraattoa laulamista.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «