Aihe: Digimikserit ja ulkoisten purkkien korvaus, onnistuuko ? | 1 |
---|
|
Tuli tossa mieleen kun erilaisilla ulkoisilla palikoilla on tehty analogimaailmassa kaikkea kivaa tuolle signaalille. Esim rumpuihin Drawmerin Puch gate napsua antamaan tai SPL:n Transien designeri soinnin muokkaukseen tai joku putki etunen soundia "lämmittämään". Miten on, onko noita purkkeja ikävä vai saako noilla digipöydillä ko. vermeet korvattua ? vai onko vaan tyydytty tilanteeseen että "näillä mennään" ? Time you enjoy wasting, was not wasted ! |
NeliX4 10.05.2011 10:44:18 (muokattu 10.05.2011 10:53:43) | |
|
Rippuu kai tiskistä. IMHO ainoastaan SAC:llä ei tule ikävä, muilla joutuu tekemään kompromisseja. SAC:llä toisaalta joutuu tekemään aikamoisia kompromissejä fyysisellä tasolla. Putki/säröt taitaa olla se akilleen kantapää vielä vähän paremmissakin tiskeissä. Muutama vuosi kun päästään eteenpäin, tullee studiopuolen jo vallanneet särömallinnukset livepuolellekin käyttöön - toivottavasti. |
|
NeliX4: Rippuu kai tiskistä. Ja budjetista... Täytyy sanoa, että noilla Digicon SD-sarjalaisilla, joissa on Wavesin plugaripankki sisällä ei ole kyllä ikävä tullut mitään ulkoista vermettä, varsinkin kun sen "kultaa tekevän" putkietarin saa noihinkin kiinni siihen laulu (tai mihin vaan) kanavaan... |
stnprkl 10.05.2011 11:25:21 (muokattu 10.05.2011 11:25:54) | |
|
NeliX4: Rippuu kai tiskistä. IMHO ainoastaan SAC:llä ei tule ikävä, muilla joutuu tekemään kompromisseja. SAC:llä toisaalta joutuu tekemään aikamoisia kompromissejä fyysisellä tasolla. Putki/säröt taitaa olla se akilleen kantapää vielä vähän paremmissakin tiskeissä. Muutama vuosi kun päästään eteenpäin, tullee studiopuolen jo vallanneet särömallinnukset livepuolellekin käyttöön - toivottavasti. Jos ei tiskin omilla FX/INS tiluilla pärjää niin ei hätiä mitiä. Digidesignin tuotteet D-Show, Profile, SC48 esmes efektipuolelta pyörii täysin plugarien varassa ja dynamiikkapuoltakin saa vaikka ja mitä siihen järjestelmään plugareina (Line6, Drawmer, Manley, UA jne. jne. jne... Käytännös kaikki mitä saa myös ProToolsiin). Yamahaan saa lisäkorteilla ainakin Vawesin plugareita samoin kuin Digicon SD7, SD8 ja SD9 lautoihin. Digicolta löytyy myös Madiräkkiin asennettavaa putkietuastetta, jos semmoiselle on tarvetta. Ja kaikkiin digilautoihin saa jollain konstilla (kiinteillä liitännöillä tai lisäkorteilla/palikoilla) ulkopuolista analoogista härveliä tarvittaessa. EDIT: Katti näköjään kerkis eka Viltsu
audiokantaja |
|
Avointa rajapintaa efekteille ei taida kuitenkaan olla - tyyliin VST.? |
stnprkl 10.05.2011 12:07:26 (muokattu 10.05.2011 12:08:31) | |
|
NeliX4: Avointa rajapintaa efekteille ei taida kuitenkaan olla - tyyliin VST.? Eikös se oo shown jatkuvuuden kannalta järkevää et järjestelmä on suljettu ja vaan valmistajan hyväksymät (eli testaamat) lisäosiot saa asennettua. Pysyy järjestelmä vakaampana ja näinollen ei tarvii pelätä et järjestelmä kaatuu jonkun esmes ilmaisplugarissa olevan bugin myötä. Keikkaolosuhteissa kuitenkin shown jatkuvuus on huomattavasti tärkeämpää kuin joku yksittäinen efekti (vaikka olis kuinka makee). Näin mä tän homman aattelen. Ja aika pitkälle pärjää lähes millä vaan ammattikäyttöön suunnatulla digilaudalla ilman mitään lisäosia/asennuksia. Esmes mun omat digidesignfailit (eli siis showfileet omille orkestereille) on tehty sen perusplugaripaketin (eli mikä löytyy tehdasasenteisena maailman jokaisesta mallistoin laudasta) pohjalle koska omia plugareita en halua ostaa ja näinollen mun ei tuolla maailmalla tarvii niitä plugereita asennellakkaan. Viltsu
audiokantaja |
|
stnprkl: Eikös se oo shown jatkuvuuden kannalta järkevää et järjestelmä on suljettu ja vaan valmistajan hyväksymät (eli testaamat) lisäosiot saa asennettua. Pysyy järjestelmä vakaampana ja näinollen ei tarvii pelätä et järjestelmä kaatuu jonkun esmes ilmaisplugarissa olevan bugin myötä. Keikkaolosuhteissa kuitenkin shown jatkuvuus on huomattavasti tärkeämpää kuin joku yksittäinen efekti (vaikka olis kuinka makee). Näin mä tän homman aattelen. Ja aika pitkälle pärjää lähes millä vaan ammattikäyttöön suunnatulla digilaudalla ilman mitään lisäosia/asennuksia. Esmes mun omat digidesignfailit (eli siis showfileet omille orkestereille) on tehty sen perusplugaripaketin (eli mikä löytyy tehdasasenteisena maailman jokaisesta mallistoin laudasta) pohjalle koska omia plugareita en halua ostaa ja näinollen mun ei tuolla maailmalla tarvii niitä plugereita asennellakkaan. Komppaan täysin. Ja sit ku maailmalla tarjoillaan lankkua, jossa noita plugareita ei oo, niin ei mee homma ihan hakemiseksi. Toisaalta sen harvan kerran kun etupäätä on tullu viime aikoina tehtyä esim juurikin SD9:llä, ni kyllä sillon tiettyjä plugareita tulee käytettyä, ihan vaan senkin takia et ne siellä oli. Mut omissa fileissä (99% monitorikamaa enivei) ei mitn plugareita oo, enkä oo kyllä itseasiassa kaivannutkaan niitä... |
arig 10.05.2011 13:19:47 (muokattu 10.05.2011 13:23:58) | |
|
stnprkl: Eikös se oo shown jatkuvuuden kannalta järkevää et järjestelmä on suljettu ja vaan valmistajan hyväksymät (eli testaamat) lisäosiot saa asennettua. Pysyy järjestelmä vakaampana ja näinollen ei tarvii pelätä et järjestelmä kaatuu jonkun esmes ilmaisplugarissa olevan bugin myötä. Keikkaolosuhteissa kuitenkin shown jatkuvuus on huomattavasti tärkeämpää kuin joku yksittäinen efekti (vaikka olis kuinka makee). Tai sitten toisappäin... onpahan itsellä mahdollisuus tehdä se valinta. Suljetussa valinta on jo tehty. Näin mä sen ajattelen. Monesti noi kaupalliset plugarit vasta karmeita kötöstelyjä onkin. Panostettu enemmän käyttöliittymän koreuteen kuin vakauteen. Latenssit raportoidaan tai ollaan raportoimatta jne... Testata pitää ja rankasti, ennenkuin tuotantoympäristöön laitan mitään "extraa" mihinkään aparaattiin. Vaikka olis kuinka tehtaan setien siihen tekemä. Noissa vehkeissä alkaa oleen kuitenkin niin paljon valinnanvapautta ja konfiguraatioeroja, ettei kaikkea voi testata kukaan valmiiksi. Se "defaultti" on kuitenkin se eniten testattu. Mutta mä saankin kaikista suljetuista ympäristöistä näppyjä :-) EDIT: Ja en ole pahemmin plugareita kaipaillut. Kyllä noi tehtaan paketit riittää aika pitkälle. Jos jotain erikoisempaa tarttee, melkein raahaan oikean rautakoneen inserttiin. -Turn Me Up! |
stnprkl 10.05.2011 14:10:59 (muokattu 10.05.2011 14:15:25) | |
|
.... Mutta mä saankin kaikista suljetuista ympäristöistä näppyjä :-) .... Niin no :) Mulla tilanne on se et en itse omista yhtään mikseriä enkä semmoista oo ostamassakaan ja mä teen töitä jonkun muun omistamilla laudoilla ja sit kun ne laudat on semmosia mihin ei voi mitn ylimäärästä asentaa niin mulla on aika turvallinen fiilis lähtee leipoon showta riippumatta esmes maasta missä just sillä hetkellä olen. Jos taas tilanne olis se et noihin lautoihin pystyis asentaan mitä vaan esmes VST-plugarei joidenka vakaudesta just siinä ympäristössä ei oo kellään takeita niin jokuhan niit sinne aina kuitenkin asentas pelkästään siitä syystä et se on mahdollista ja sit kun se ei oikeen futaakkaan ja mä tuun tonteille ja lauta kaatuu jonkun maailman makeimman putkisäröplugarin takia ni en mä kauheen tyytyväinen oo. (ja jos se kaatuminen on syynä siihen et laitteen omistaja on mokannu ni en mä siitä suostu vuokraakaan sillon maksamaan) Tilanne muuttuu heti esmes sun tilanteessa jossa itse omistat ja operoit omalla järjestelmällä jonka sä tiedät. Mut mulle ei henk. koht. tulis pieneen mieleen edes yrittää miksaamista jollain softamikserillä vaan mä haluan fyysisen lankun eteeni (oli se sitten digi tai analoogi) ja käytän läppäriä vaan sillon kun joudun tekeen mun failiin muutoksia ja lautaa ei just sillä hetkellä oo saatavilla. Peace EDIT: Toi ropelihattuhomma ei oo mun juttu muutenkaan. Vetelen ihan mieluusti esmes läppärillä minkä käyttiksen on tehny insinööri eikä vannoutunut harrastaja ja ei haittaa yhtään. Tiedän rajotteet ja mahdollisuudet ja toimin niiden mukaan. Viltsu
audiokantaja |
arig 10.05.2011 14:59:51 | |
|
stnprkl: Niin no :) Mulla tilanne on se et en itse omista yhtään mikseriä enkä semmoista oo ostamassakaan ja mä teen töitä jonkun muun omistamilla laudoilla ja sit kun ne laudat on semmosia mihin ei voi mitn ylimäärästä asentaa niin mulla on aika turvallinen fiilis lähtee leipoon showta riippumatta esmes maasta missä just sillä hetkellä olen. Jos taas tilanne olis se et noihin lautoihin pystyis asentaan mitä vaan esmes VST-plugarei joidenka vakaudesta just siinä ympäristössä ei oo kellään takeita niin jokuhan niit sinne aina kuitenkin asentas pelkästään siitä syystä et se on mahdollista ja sit kun se ei oikeen futaakkaan ja mä tuun tonteille ja lauta kaatuu jonkun maailman makeimman putkisäröplugarin takia ni en mä kauheen tyytyväinen oo. (ja jos se kaatuminen on syynä siihen et laitteen omistaja on mokannu ni en mä siitä suostu vuokraakaan sillon maksamaan) Tilanne muuttuu heti esmes sun tilanteessa jossa itse omistat ja operoit omalla järjestelmällä jonka sä tiedät. Mut mulle ei henk. koht. tulis pieneen mieleen edes yrittää miksaamista jollain softamikserillä vaan mä haluan fyysisen lankun eteeni (oli se sitten digi tai analoogi) ja käytän läppäriä vaan sillon kun joudun tekeen mun failiin muutoksia ja lautaa ei just sillä hetkellä oo saatavilla. Peace EDIT: Toi ropelihattuhomma ei oo mun juttu muutenkaan. Vetelen ihan mieluusti esmes läppärillä minkä käyttiksen on tehny insinööri eikä vannoutunut harrastaja ja ei haittaa yhtään. Tiedän rajotteet ja mahdollisuudet ja toimin niiden mukaan. Juuri näin! Tarkoitus oli vaan taas herättää porukkaa. Kiva vängätä :-). Ropellipipa on josku kiva, joskus rasite. -Turn Me Up! |
|
stnprkl: Toi ropelihattuhomma ei oo mun juttu muutenkaan. Vetelen ihan mieluusti esmes läppärillä minkä käyttiksen on tehny insinööri eikä vannoutunut harrastaja ja ei haittaa yhtään. Tiedän rajotteet ja mahdollisuudet ja toimin niiden mukaan. Tää on aika yleinen harhaluulo, että avointa softaa tekee vain se naapurin hiljainen teinipoika ja sen ATK-ystävät. Samaiset insinöörit, jotka tuottaa softaa palkkatyökseen, tekee samaa softaa myös ilmatteeksi vapaa-ajallaan. Palkka otetaan hammasta purren siitä, mistä sitä rahaa tulee ja sitten vapaa-ajalla tehdään sitä, mikä on oikeesti mukavaa. Esimerkkinä Linux, joka ei ihan uppoa tohon "pelkkä harrastaja" kategoriaan. Mut ymmärrän toki sun pointin, koska itsehän teen just avointa ja vapaasti jaeltavaa valosoftaa ja kyllähän sieltä niitä bugeja aina toisinaan löytyy, koska mulla ei vaan oo resursseja testata sitä härveliä joka ikisessä käänteessä ja väänteessä. Pyrkimys silti on ihan jo oman itsekunnioituksenkin vuoksi tehdä niin hyvää kuin ikinä vaan pystyy. Toki tää ei tarkoita sitä, etteikö kaupallisista, armeijankokoisilla testausporukoilla varustetuista projekteista vois tulla täyttä paskaa pihalle. Eikä kannata ehkä todennäköisyyksistäkään puhua ainakaan yleisellä tasolla. Avoimet tuotteet on yksilöitä ihan samalla tavalla kuin kaupallisetkin. Yks on kakkaa ja toinen on vähän vähemmän kakkaa. Se on pojat sillälailla, että me on hävitty tää peli. |
arig 10.05.2011 16:17:50 | |
|
Ainiin... Studerin Vista 5 SR tukee VST plugareita. -Turn Me Up! |
stnprkl 10.05.2011 17:23:29 (muokattu 10.05.2011 17:29:53) | |
|
...resursseja testata sitä härveliä joka ikisessä käänteessä ja väänteessä. Pyrkimys silti on ihan jo oman itsekunnioituksenkin vuoksi tehdä niin hyvää kuin ikinä vaan pystyy. Toki tää ei tarkoita sitä, etteikö kaupallisista, armeijankokoisilla testausporukoilla varustetuista projekteista vois tulla täyttä paskaa pihalle. Eikä ..... Juu tottakai häpsyjä käy kellä vaan, kaikkihan me ollaan kuitenkin vaan ihmisiä :). Mut esmes Digicosta jos löytyy bugi ni faili sähköpostilla englantiin ja parin päivän päästä tulee yleensä vastaus et vika löydetty ja korjaus tulee seuraavassa päivityksessä. Nois avoimen koodin systeemeis löytyneistä bugeista pitää käydä johonkin keskustelupalstalle kertomassa ja sit joku korjaa sen kun kerkee. Ellei sit satu henk. koht. tuntee jotain kehitystiimissä mukana olevaa hanua. EDIT: Ja ei siis sillä et mulla olis jotakin noit avoime koodin juttuja vastaan, mut ammattihommat vaan on ainakin mun mielestä järkevin hoitaa jollain semmosella laitteella mihin luotetaan maailmanlaajuisesti ammattipiireissä ja järjestäin ne järjestelmät on isojen yritysten tuotteita. Viltsu
audiokantaja |
|
stnprkl: mut ammattihommat vaan on ainakin mun mielestä järkevin hoitaa jollain semmosella laitteella mihin luotetaan maailmanlaajuisesti ammattipiireissä ja järjestäin ne järjestelmät on isojen yritysten tuotteita. Niinku vaikka Apache ;-) http://www.apache.org ...hupparia narikasta ettimähän... -Paavo |
|
multipaavo: Niinku vaikka Apache ;-) http://www.apache.org ...hupparia narikasta ettimähän... -Paavo :) Minkäs tyyppistä mikseriä ne tekee Viltsu
audiokantaja |
|
stnprkl: :) Minkäs tyyppistä mikseriä ne tekee Tommonen vois _ehkä_ toimiakkin Apachen päällä: http://www.d-r.nl/LYRA/LYRA.htm Joo joo ei o live :D -Paavo |
NeliX4 10.05.2011 23:23:33 (muokattu 10.05.2011 23:25:42) | |
|
"Näillä mennään" taitaa olla lähinnä totuutta, jos kunnon efektejä ei oikein edes kaivata. Aika huumoria täällä kyllä muuten. Kyl tää äänentoisto lienee vähän tällanen dynacord/58-miesten maailma. Jollain se pitää yrittää perustella, että on tullut ostettua se xxxxxx€ hintainen lauta, kun Big Mick:lläkin on sellanen. Nyt pystyy jo muutaman tonnin setillä tekemään täsmälleen yhtä hyvää soundia kuin avid/digico/harman tuotteilla. Onneks välillä ne areenoiden vehkeetkään eivät toimi. |
|
NeliX4: "Näillä mennään" taitaa olla lähinnä totuutta, jos kunnon efektejä ei oikein edes kaivata. Aika huumoria täällä kyllä muuten. Kyl tää äänentoisto lienee vähän tällanen dynacord/58-miesten maailma. Jollain se pitää yrittää perustella, että on tullut ostettua se xxxxxx€ hintainen lauta, kun Big Mick:lläkin on sellanen. Nyt pystyy jo muutaman tonnin setillä tekemään täsmälleen yhtä hyvää soundia kuin avid/digico/harman tuotteilla. Onneks välillä ne areenoiden vehkeetkään eivät toimi. Niin ja AINOAT erothan ton muutaman tonnin SAC-setin ja rivarikolmion hintasella mikserillä onkin se et siin SAC:s ei oo liukuja ja siihen rivarikolmion hintaseen mikseriin ei saa niit kaikkia netistä ladattuja maailman parhaimman kuuloisia plugareita :) Ny maate et jaksaa aamusta taas miksata mikserillä, digitaalisella semmoisella ja ilman yhen yhtä plugaria. Hyv yöt. Viltsu
audiokantaja |
arig 11.05.2011 00:23:50 | |
|
NeliX4: "Näillä mennään" taitaa olla lähinnä totuutta, jos kunnon efektejä ei oikein edes kaivata. Aika huumoria täällä kyllä muuten. Kyl tää äänentoisto lienee vähän tällanen dynacord/58-miesten maailma. Jollain se pitää yrittää perustella, että on tullut ostettua se xxxxxx€ hintainen lauta, kun Big Mick:lläkin on sellanen. Nyt pystyy jo muutaman tonnin setillä tekemään täsmälleen yhtä hyvää soundia kuin avid/digico/harman tuotteilla. Onneks välillä ne areenoiden vehkeetkään eivät toimi. stnprkl: Niin ja AINOAT erothan ton muutaman tonnin SAC-setin ja rivarikolmion hintasella mikserillä onkin se et siin SAC:s ei oo liukuja ja siihen rivarikolmion hintaseen mikseriin ei saa niit kaikkia netistä ladattuja maailman parhaimman kuuloisia plugareita :) Ny maate et jaksaa aamusta taas miksata mikserillä, digitaalisella semmoisella ja ilman yhen yhtä plugaria. Hyv yöt. Tähän ei ole mitään lisättävää, paitti että mentiin faktoista raskaasti ohi... molemminpuolin... Tähän aikaan tietty päässä liikkuu korkeintaan hammasharja :-) -Turn Me Up! |
Sami_T 11.05.2011 10:35:50 (muokattu 11.05.2011 10:36:36) | |
|
Tumppi38: Tuli tossa mieleen kun erilaisilla ulkoisilla palikoilla on tehty analogimaailmassa kaikkea kivaa tuolle signaalille. Esim rumpuihin Drawmerin Puch gate napsua antamaan tai SPL:n Transien designeri soinnin muokkaukseen tai joku putki etunen soundia "lämmittämään". Miten on, onko noita purkkeja ikävä vai saako noilla digipöydillä ko. vermeet korvattua ? Kalliimmilla (=viisnumeroinen hintalappu) saa ainakin jossain määrin korvattua, halvemmilla ei. Mä teen keikkoja pääsääntöisesti noilla edullisemmilla vehkeillä niin oon sitten kantanu yleensä ainakin sen etarin lead-lauluun. Transient Designer on kans mukana aina välillä vähän orkesterista riippuen. www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.com |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|