Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Korg Kaossilator & Korg Kaossilator PRO
1 2
DownWithTheSickness
09.05.2011 14:10:59 (muokattu 09.05.2011 15:45:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Enpä suomenkielisiltä forumeilta löytänyt oikeen mitään keskustelua kyseisistä vehkeistä, ja kiinnostaisi kuulla jos jollain on kokemusta/tietoa noista, tai jos joku sattuisi vaikka omistamaankin.
 
Ja jos on niin olisiko laitteella mitään tarjottavaa Drum&bass/Nu-metal/techno-tyyliseen musaan?
 
Mulla on Korgin tuon hintaluokan laitteista kokemusta vaan microkorgista, ei vakuuttanut joten toivon että nuo kaossilatorit olisivat kyseisen hintaluokan edustajiksi laadukkaampia. Tuo PRO kun taitaa tuon tyylisistä vermeistä olla se kaikkein tykein malli niin ei parempaa laatuakaan olisi lisää euroja tiskiin lyömällä saatavilla.
 
Liekö mitään paikkoja (pk-seutu) joissa tuota pääsisi kokeilemaan?
 
http://www.youtube.com/watch?v=mBrBSMdlF-w pientä demoa laitteesta
 
Elikkä' pähkinän kuoressaan mitä yritän kysyä; Onko nuo laitteet leluja vai vakavasti otettavia instrumentteja?
 
Edit; ja vielä lisäys, liekö muita vastaavanlaisia härveleitä (poislukien korg kaossilator sampleri) ?
 
Ja Edit 2; onko tällä mitään saumaa rumpukoneena?
 
pekka montin
09.05.2011 20:14:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Grossout: Enpä suomenkielisiltä forumeilta löytänyt oikeen mitään keskustelua kyseisistä vehkeistä, ja kiinnostaisi kuulla jos jollain on kokemusta/tietoa noista, tai jos joku sattuisi vaikka omistamaankin.
 
Ja jos on niin olisiko laitteella mitään tarjottavaa Drum&bass/Nu-metal/techno-tyyliseen musaan?
 
Mulla on Korgin tuon hintaluokan laitteista kokemusta vaan microkorgista, ei vakuuttanut joten toivon että nuo kaossilatorit olisivat kyseisen hintaluokan edustajiksi laadukkaampia. Tuo PRO kun taitaa tuon tyylisistä vermeistä olla se kaikkein tykein malli niin ei parempaa laatuakaan olisi lisää euroja tiskiin lyömällä saatavilla.
 
Liekö mitään paikkoja (pk-seutu) joissa tuota pääsisi kokeilemaan?
 
http://www.youtube.com/watch?v=mBrBSMdlF-w pientä demoa laitteesta
 
Elikkä' pähkinän kuoressaan mitä yritän kysyä; Onko nuo laitteet leluja vai vakavasti otettavia instrumentteja?
 
Edit; ja vielä lisäys, liekö muita vastaavanlaisia härveleitä (poislukien korg kaossilator sampleri) ?
 
Ja Edit 2; onko tällä mitään saumaa rumpukoneena?

 
Samaa olen miettinyt ja ainakin ääninäytteiden perusteella kyseessä on suosittu lelu niille jotka haluavat "halvalla hyvää"....Sanomattakin tietenkin on selvää että harvemin uutena saa 200-300 euroon mitään hyvää kun kyse on yksittäisistä soittimista tai niitä muistuttavista sähköisistä kapistuksista, ja halvalla saa tunnetusti lakritsaa. MicroKorg on syntetisaattorin irvikuva, jos näin suoraan saan ilmaista mielipiteeni. Omistin MicroKorgin ja petyin pahasti = Paska vehje. Kaossilaattoreitahan liikkuu koko aika käytettynäkin paljon pitkin nettiä, siinä missä nordeja ja motifeja. Kannattaa siis ostaa käytettynä koska iso todennäköisyys on että siitä myös haluaa tovin päästä eroon kun semmoisen hommaa, ja syitähän kyllä kekkaa yhtä paljon sellaisen luopumiselle kuin sellaisen ostamiselle. Erilaisuus myy nykyään myös soittimissa, mutta laatua se ei valitettavasti takaa. Samahan pätee musiikissakin nykyään ja näissä vaihtoehtoisen musiikin puolukanpoimijoissa joilla on hyvä yritys mutta rahkeet eivät vain kanna ja että se "erilaisuus" tai sen tavoittelu olisi automaattisesti jokin itseisarvo joka takaa hienon lopputuloksen. Joku myös voisi kutsua sitä ja tuota tekotaiteellisuudeksi. Lelusoittimien kohdalla voidaan täten puhua tekoinstrumentista, tekemällä tehdyistä liukuhihna kyhäelmistä jotka myyvät sen takia että ne luovat ihmisille illuusiota jostakin uudesta ja hienosta millä voi tehdä kaikkea"jännää" musiikin saralla.
 
Juho L
09.05.2011 21:18:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikka nyt ei ole kokemusta, niin pölisen silti.
 
Onhan noissa Kaossilatoreissa ja Kaosspadeissa vähän sellainen puolikokeellinen "novelty"-meininki. Ensimmäisenä tulee mieleeni kirjainyhdistelmä DJ. Kokeilemallahan tuon laitteen soveltuvuus itselleen selviää. Innovatiivinen käyttishän tuossa lie keskeisimmässä roolissa. Liveväännössä varmaan ihan kiva, jos opettelee kunnolla käyttämään, mutta studiossa? Vaikea sanoa. Olen perin skeptinen. Yleistä studiokäytettävyyttä tuossa kuitenkin vähän hiertää se, että se vaikuttaisi olevan romplerimasiina. Siinä on ne rumpusoundit mitä on ja sillä sipuli. Kyllä siinä varmasti on ihan kelvot bread & butter -soundit, mutta ne voi jossain vaiheessa alkaa pykimään.
 
Jos itse olisin hakemassa rumpukonetta, niin etsisin jostain muualta. Ehkä tietokoneplugarina. Kuten sanottua, niin kyllä tuo Kaossilator on varmasti liveleluna oikein kiva, mutta miten lie muuten... Skeptisyyttä.
 
"...more humane, more thoughtful, more understanding."
"Esto quod es"
jaxen
09.05.2011 21:29:11
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekka montin: MicroKorg on syntetisaattorin irvikuva, jos näin suoraan saan ilmaista mielipiteeni. Omistin MicroKorgin ja petyin pahasti = Paska vehje.
 
Hmm. Viitsisitkö vähän avata tätä mielipidettä, kun tuo on kuitenkin suhteellisen suosittu laite ja 'isoillakin nimillä' käytössä.
 
Mitä Kaossilaattoriin tulee, niin ihan pätevä vehje se on live-improiluun. Intuitiivinen, ehkä vähän kliseisen kuuloinen, mutta helppo ja kiva soittaa.
Muistaakseni Prohon sai neljä erillistä kanavaa, mikä tekee siitä astetta pelimmän.
Itse tykkään laitteen soundeista ja se taipuu aika monenlaiseen kamaan. Ei se kuitenkaan mikään tietokoneen työasema ole, vaan tarkoittettu livenä päälle kasaamiseen.
 
Juho L
09.05.2011 21:41:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jaxen: Mitä Kaossilaattoriin tulee, niin ihan pätevä vehje se on live-improiluun. Intuitiivinen, ehkä vähän kliseisen kuuloinen, mutta helppo ja kiva soittaa.
Muistaakseni Prohon sai neljä erillistä kanavaa, mikä tekee siitä astetta pelimmän.
Itse tykkään laitteen soundeista ja se taipuu aika monenlaiseen kamaan. Ei se kuitenkaan mikään tietokoneen työasema ole, vaan tarkoittettu livenä päälle kasaamiseen.

 
Juu. Näin vähän arvelin. Joskus harkitsin Kaosspadin hommaamista kokeelliseen efektiröytämiseen, mutta sitten se jäi kuitenkin hankkimatta.
 
"...more humane, more thoughtful, more understanding."
"Esto quod es"
DownWithTheSickness
09.05.2011 22:01:19 (muokattu 09.05.2011 22:02:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juho L: Jos itse olisin hakemassa rumpukonetta, niin etsisin jostain muualta. Ehkä tietokoneplugarina. Kuten sanottua, niin kyllä tuo Kaossilator on varmasti liveleluna oikein kiva, mutta miten lie muuten... Skeptisyyttä.
 
Joo tarvitsisin siis juuri jotain millä' voi livenä kikkailla ja lennosta vedellä improten kaiken näköstä (rumpali meiltä siis löytyy mutta olisi kiva vaikka tehdä jotain tosi häröjä sooloja missä on jotkut omat ihan häröt teknorummut tjms..) , tietokoneplugarit ei kiinnosta millään tavalla, ellei ne sitten aja tuota edellä mainitsemaani asiaa.
 
Microkorgista oma mielipide; jo yleistuntuma härveliin on aivan karmea, hepponen ja pienissä koskettimissa äärimmäisen huono näppituntuma, soundit todella mitäänsanomattomat ja monotoniset, vocoderilla ei käytännössä saa mitään muuta kun mössöä aikaseksi. Kyllähän toi kai menis kun tekis jotain 90-luvun pelimusiikkia mut eihh.. Siitä jäi vähän sellanen maku että tohon hintaan ei kunnon vehjettä saa, arvelluttaapi siksi nuo kaossilaattoritkin.
 
Olisi kiva jos tuota kaossilaattorin formaattia vietäisiin pidemmälle, enpä sitten tiedä jäikö toi sarja PROhon.
 
jaxen
09.05.2011 22:35:33 (muokattu 09.05.2011 22:37:08)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Grossout: Joo tarvitsisin siis juuri jotain millä' voi livenä kikkailla ja lennosta vedellä improten kaiken näköstä (rumpali meiltä siis löytyy mutta olisi kiva vaikka tehdä jotain tosi häröjä sooloja missä on jotkut omat ihan häröt teknorummut tjms..) , tietokoneplugarit ei kiinnosta millään tavalla, ellei ne sitten aja tuota edellä mainitsemaani asiaa.
 
Mun mielestä Kaossilaattori on suorastaan tehty tollasta varten.
 
MicroKorgista vielä; koskettimet ovat tosiaan pienet ja karvalakkimallin vocoder kehno, mutta arpeggioraattorista tykkään + soundien ruuvausmahdollisuuksista. Itse asiassa kuulostaa aika pitkälti vanhoilta analogeilta. Jos sellaista soundia ei hae, niin microKorgi on toki aika turha vehje.
XL-mallissa on jo ihan ok vocoderi, mutta soundit muuten taas heikommat.
 
Tossa kaossilaattorin melkein live-veto.
http://soundcloud.com/jaxen/beats-basslines
 
DownWithTheSickness
09.05.2011 22:41:37 (muokattu 09.05.2011 22:58:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jaxen: Mun mielestä Kaossilaattori on suorastaan tehty tollasta varten.
 
MicroKorgista vielä; koskettimet ovat tosiaan pienet ja karvalakkimallin vocoder kehno, mutta arpeggioraattorista tykkään + soundien ruuvausmahdollisuuksista. Itse asiassa kuulostaa aika pitkälti vanhoilta analogeilta. Jos sellaista soundia ei hae, niin microKorgi on toki aika turha vehje.
XL-mallissa on jo ihan ok vocoderi, mutta soundit muuten taas heikommat.
 
Tossa kaossilaattorin melkein live-veto.
http://soundcloud.com/jaxen/beats-basslines

 
MicroKorgista vielä; itse en analogi-miehiä ole joten olen siinä mielessä kai vähän väärä tyyppi kyseistä masiinaa edes tuomitsemaan :D Mitenköhän sitten lie Kaossilatorin kanssa, kaikenlaiselle ihmeskeidalle olis käyttöä. Pitänee päästä johonkin kokeilemaan.
 
Muuten voisitte silleen "PS":ssänä vaikka pistää muita tommosia persoonallisia (kenties jopa käyttökelpoisiakin) leluja jos satutte tietämään.
 
Karwin
10.05.2011 09:39:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Grossout: Elikkä' pähkinän kuoressaan mitä yritän kysyä; Onko nuo laitteet leluja vai vakavasti otettavia instrumentteja?
 
Edit; ja vielä lisäys, liekö muita vastaavanlaisia härveleitä (poislukien korg kaossilator sampleri) ?
 
Ja Edit 2; onko tällä mitään saumaa rumpukoneena?

Mitä tahansa mistä ääntä lähtee on mahdollista käyttää instrumenttina, kun ei ota hommaa vakavasti! Viime vuonna ostin Kaoss Pad 3:n "vähän käytettynä", ja vähäisellä on käyttö jatkunut, mutta sen verran kiinnostava laite, etten pois myy ennekuin olen kunnolla tutustunut. Heti kättelyssä huomasin minäkin että keikalla laitteesta irtoaisi äkkiä huikeat rumpu- ja syntikkasoolot vaikkei soittaa osaa. Efektilaitteena olen käyttänyt, esimerkiksi Casio VL-Tone kuulostaa Kaossin läpi efektoituna "oikealta" syntetisaattorilta.
 
Microkorg-aihetta sivuten, Microsampleria käytän itse ja erittäin tyytyväinen olen (sekin käytettynä ostettu).
 
CPU
10.05.2011 12:21:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Grossout: Joo tarvitsisin siis juuri jotain millä' voi livenä kikkailla ja lennosta vedellä improten kaiken näköstä (rumpali meiltä siis löytyy mutta olisi kiva vaikka tehdä jotain tosi häröjä sooloja missä on jotkut omat ihan häröt teknorummut tjms..) .
 
Oisko Korgin Electribet mitään? Esim. ES-1 tai ESX-1?
 
Ite oon joskus aikoinaan vedellyt vähän samalaisessa konseptissa kun itse ilmeisesti meinasit just ES-1:llä.
 
Jos meinaat rumpujuttuja vedellä livenä oikean rumpalin kanssa, niin ekaks kannattaa miettiä miten synkkaat rumpalin ja koneet, ja sitten, että mitä ostat. Tämän sanon n. kymmenen vuoden kokemuksella aiheesta.
 
K.
 
http://www.therepublicofdesire.net/ http://www.myspace.com/protectorateindustrial
Juho L
10.05.2011 13:02:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

CPU: Oisko Korgin Electribet mitään? Esim. ES-1 tai ESX-1?
 
Tuo ESX-1 polttelisi kyllä kovin. Ollapa rahoissaan...
 
"...more humane, more thoughtful, more understanding."
"Esto quod es"
DownWithTheSickness
10.05.2011 14:00:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

CPU: Oisko Korgin Electribet mitään? Esim. ES-1 tai ESX-1?
 
Ite oon joskus aikoinaan vedellyt vähän samalaisessa konseptissa kun itse ilmeisesti meinasit just ES-1:llä.
 
Jos meinaat rumpujuttuja vedellä livenä oikean rumpalin kanssa, niin ekaks kannattaa miettiä miten synkkaat rumpalin ja koneet, ja sitten, että mitä ostat. Tämän sanon n. kymmenen vuoden kokemuksella aiheesta.
 
K.

 
Joo synkkauksia olen mietiskellyt, tap-tempo-poljin hoitanee homman, ehkä rumpalillekkin oma tap-tempo-poljin. Tai sitten sama klikki kuulumaan mulle ja rumpalille. Kuinka itse synkkasit ja onko muilla mitään idiksiä tähän?
 
http://www.youtube.com/watch?v=YpG5iquQKOo&feature=fvwrel Tossa on pirun hieno video ESX-ykkösestä, tuleeko nuo kaikki rummut siitä?
 
pekka montin
10.05.2011 14:22:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jaxen: Hmm. Viitsisitkö vähän avata tätä mielipidettä, kun tuo on kuitenkin suhteellisen suosittu laite ja 'isoillakin nimillä' käytössä.
 
Mitä Kaossilaattoriin tulee, niin ihan pätevä vehje se on live-improiluun. Intuitiivinen, ehkä vähän kliseisen kuuloinen, mutta helppo ja kiva soittaa.
Muistaakseni Prohon sai neljä erillistä kanavaa, mikä tekee siitä astetta pelimmän.
Itse tykkään laitteen soundeista ja se taipuu aika monenlaiseen kamaan. Ei se kuitenkaan mikään tietokoneen työasema ole, vaan tarkoittettu livenä päälle kasaamiseen.

 
MicroKorg on tunnetusti monessa ammattistudiossa käytetty kapistus sen pienen koonsa ja helppokäyttöisyyden vuoksi. Nykyajan listamusiikissahan kuulee paljon mm. MickroKorgia, mutta se ei ole mielestäni mikään hyvä asia tai meriitti sillä mitä nykyajan populaarimusaan/clubimusaan ja sen saundeihin tulee, ovat ne mielestäni täysin kamalia, luokattomia. Semmosta ällöpyllykompuroituasoftakökköä vailla mitää sisältöä ja saundimaailma itsessään on vain täysin nyanssiton, kuollut, eloton ja se ei hengitä. Sen ainut tarkoitus on kuulostaa näennäisen modernilta ja muoviselta, koska sitä on myös nykypäivä, mutta kuuluuko siihen tähdätä? Mielestäni ei. Blade Runner on nykypäivänäkin vielä tyylillisesti hyvin moderni ja hieno tekele niin elokuvana kuin soundtrackina, ja se elokuva sentäs tehtiin about 30 vuotta sitten ja silloin kun teknologia ei ollut näin kehittynyttä mitä se on nykyään. Kaukana ovat ne ajat, ja syy siihen on se että musiikilliset arvot soittimissa ja musiikissa ovat nykyään muovisia ja pinnallisia, joten eihän sieltä mitään aitoa voi syntyäkään valmistajien tai artistien kohdalta jos lähtökohdatkin ovat nuo.
 
Omiin korviini MicroKorg ei myöskään kuullosta kyllä millään tavalta aidolta ja jykevältä analogivehkeeltä, jos puhutaan mainittavasta sellaisesta. Jos etsii arpeggiatoria, on myös DW-8000 hyvä valinta + täysimittainen koskettimisto + analogihybridi nimeä ihan virallisesti kantava kapistus. DW-8000:sen saa käytettynä n. 300 euroon, eli samanhintainen kuin MicroKorg uutena. Itse omistin MicroKorgin 2kk ja rehellisesti sanoen se ei kelvannut mihkään luovaan käyttöön missä käytettiin muitakin instrumentteja, ei studiossa tai livenä. MicroKorg ja Kaossilaattorit varmasti kelpaavat jos haluaa tehdä yksin musaa ja nimenomaan tietynkaltaista musiikkia, mutta uskon että moni tuota(kin) laitetta välttää jo pelkästään sen takia että sitä käyttävät/käyttivät kaikki eikä se aja asiaansa kunnolla kun/jos oikeasti haluaa tähdätä kunnon musikaalisiin arvoihin tekemisissään.
 
Kaossilator taas....no, mä en sitä osta, ikinä. Säästän rahani soittimiin joilla voin oikeasti tehdä jotain, onnistuneesti, ja tämähän on vain minun mielipiteeni ja makuni asiasta. Nykyajan suuntaus tuppaa olemaan se että tehdään pirun kalliita ja persoonattomia työasemia joita sitten päivitellään joka vuosi tai sitten se toinen ääripää, tehdään mahdollisimman halvalla näennäisen hyvää rihkamaa joihin on kaikilla varaa. Valmistajat tietty kelaavat rahaa ensisijassa, ja sellanen näyttämisen halu ja kilpailu valmistajien kesken on jo kaukana poissa. Korg tekee nyt MicroPianoja sun muita....halpaa kuraa.... Toki, onhan näitä indielafkoja onneksi vielä olemassa, ja onneksi myös on vielä saatavilla vanhempia vermeitä, joita ei enään saa sitten 20-30 vuoden päästä kun 60-70% niistä on hajonnut, ja ne mitä on jäljellä, pysyvät visusti keräilijöiden holveissa.
 
CPU
10.05.2011 15:01:03 (muokattu 10.05.2011 21:15:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Grossout: Joo synkkauksia olen mietiskellyt, tap-tempo-poljin hoitanee homman, ehkä rumpalillekkin oma tap-tempo-poljin.
 
Olen aika skeptinen tän suhteen. Ellei se rumpali tappaa sitä tempoa kokoajan, enkä oikein silti usko, että pysyy timessa. Eikä tap tempo poljinta saa tietääkseni kiinni es:ään, esx:ään tai kaossilatoriin. Noi tap tempo jutut on tarkoitettu lähinnä dj-käyttöön, jossa materiaali, johon synkataan menee kokoajan samassa timessa, ja toi sillloinkin aika vaikeeta saada onnistumaan.
 
Tai sitten sama klikki kuulumaan mulle ja rumpalille.
 
Itehän sinä voit soittaa rumpalin mukaan, joten tuskin sinä klikkiä tartteet (riittää että kuulet rumpalin). Rumpukoneen sekkari on sitten eri asia.
 
Kuinka itse synkkasit ja onko muilla mitään idiksiä tähän?
 
Rumpalille klikki, joka on synkassa rumpukoneen kanssa tai mieluiten tulee rumpukoneesta/sekvensseristä. Ei tossa oikeen ole muuta vaihtoehtoa. Kandee varautua suureen vastarintaan rumpalin suunnalta ja väh. puolen vuoden treenaamiseen, jos rumpali ei ole tottunut soittamaan metronomin kanssa.
 
Ja sit sellanen juttu, että vakavasti suosittelen omaa miksaajaa keikoille, jos biiseissä on konerumpuja. Perus rokkimiksaajalla ei a) ole kiinnostusta b) ole kokemusta c) ole näkemystä d) ole pyödässä varattuna kanavia noihin konemuusiikkicrossover juttuihin, joten lopputulos on se, että koneista ei tod.näk. kuulu mitään, koska ne yrittää miksata ne samaan tapaan vähän taustalle kuten hevibändin synämatot.
 
Kannattaa myöskin kattoa noita laitteita sen mukaan, että niissä on riittävästi ulostuloja, että vähintään basarille, snarelle ja klikille on omat ulostulot, sekä 1-3 stereoulostuloa muille soittimille riippuen vähän materiaalista. Oikeestaan osta mielummin joku vähän parempi Akain MPC. Muut on vähän leluja bändin kanssa soittoon.
 
Ei oo helppoa tämä.
 
http://www.therepublicofdesire.net/ http://www.myspace.com/protectorateindustrial
pekka montin
10.05.2011 16:44:39
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekka montin: MicroKorg on tunnetusti monessa ammattistudiossa käytetty kapistus sen pienen koonsa ja helppokäyttöisyyden vuoksi. Nykyajan listamusiikissahan kuulee paljon mm. MickroKorgia, mutta se ei ole mielestäni mikään hyvä asia tai meriitti sillä mitä nykyajan populaarimusaan/clubimusaan ja sen saundeihin tulee, ovat ne mielestäni täysin kamalia, luokattomia. Semmosta ällöpyllykompuroituasoftakökköä vailla mitää sisältöä ja saundimaailma itsessään on vain täysin nyanssiton, kuollut, eloton ja se ei hengitä. Sen ainut tarkoitus on kuulostaa näennäisen modernilta ja muoviselta, koska sitä on myös nykypäivä, mutta kuuluuko siihen tähdätä? Mielestäni ei. Blade Runner on nykypäivänäkin vielä tyylillisesti hyvin moderni ja hieno tekele niin elokuvana kuin soundtrackina, ja se elokuva sentäs tehtiin about 30 vuotta sitten ja silloin kun teknologia ei ollut näin kehittynyttä mitä se on nykyään. Kaukana ovat ne ajat, ja syy siihen on se että musiikilliset arvot soittimissa ja musiikissa ovat nykyään muovisia ja pinnallisia, joten eihän sieltä mitään aitoa voi syntyäkään valmistajien tai artistien kohdalta jos lähtökohdatkin ovat nuo.
 
Omiin korviini MicroKorg ei myöskään kuullosta kyllä millään tavalta aidolta ja jykevältä analogivehkeeltä, jos puhutaan mainittavasta sellaisesta. Jos etsii arpeggiatoria, on myös DW-8000 hyvä valinta + täysimittainen koskettimisto + analogihybridi nimeä ihan virallisesti kantava kapistus. DW-8000:sen saa käytettynä n. 300 euroon, eli samanhintainen kuin MicroKorg uutena. Itse omistin MicroKorgin 2kk ja rehellisesti sanoen se ei kelvannut mihkään luovaan käyttöön missä käytettiin muitakin instrumentteja, ei studiossa tai livenä. MicroKorg ja Kaossilaattorit varmasti kelpaavat jos haluaa tehdä yksin musaa ja nimenomaan tietynkaltaista musiikkia, mutta uskon että moni tuota(kin) laitetta välttää jo pelkästään sen takia että sitä käyttävät/käyttivät kaikki eikä se aja asiaansa kunnolla kun/jos oikeasti haluaa tähdätä kunnon musikaalisiin arvoihin tekemisissään.
 
Kaossilator taas....no, mä en sitä osta, ikinä. Säästän rahani soittimiin joilla voin oikeasti tehdä jotain, onnistuneesti, ja tämähän on vain minun mielipiteeni ja makuni asiasta. Nykyajan suuntaus tuppaa olemaan se että tehdään pirun kalliita ja persoonattomia työasemia joita sitten päivitellään joka vuosi tai sitten se toinen ääripää, tehdään mahdollisimman halvalla näennäisen hyvää rihkamaa joihin on kaikilla varaa. Valmistajat tietty kelaavat rahaa ensisijassa, ja sellanen näyttämisen halu ja kilpailu valmistajien kesken on jo kaukana poissa. Korg tekee nyt MicroPianoja sun muita....halpaa kuraa.... Toki, onhan näitä indielafkoja onneksi vielä olemassa, ja onneksi myös on vielä saatavilla vanhempia vermeitä, joita ei enään saa sitten 20-30 vuoden päästä kun 60-70% niistä on hajonnut, ja ne mitä on jäljellä, pysyvät visusti keräilijöiden holveissa.

 
Niin, ja piti vielä mainita että MicroKorg itsessään soi helvetin huonosti muiden synien kanssa. Olen kokeillut n. 15 eilaista synaa livekäytössä sen kanssa ja minkään kanssa ei saundit sulautunut yhteen vaikka kuinka ruuvasi. Ehkä sielä olisi pitänyt olla mukana joku toinen kahen markan syntikka nykypäiviltä, esim. Xiosynth, että olisi tullut toivottua tulosta. DW-mallistossa on saundi myös hieman ohut, mutta se saundaa silti erittäin hyvältä ja analogiselta, ja 8000:sessa sekä 6000:sessa on paljon eroja loppujen lopuksi kun kuuntelee lopputulosta esim. Äänitallenteelta. MicroKorg kuulostaa vain ohuelta softasynalta, eikä siinä ole edes sitä analogintuoksua mukana vaan se kuulostaa näennäisesti retrolta mutta sen läpi kuulee kuitenkin kamalan nykypäivän sekä sen myötä kauhuskenaariot kotitekoisista hip-hop artisteista täyttää äkkiä pään. Hirveä soitin, jopa teknomuusikoille. En voi suositella sitä kenellekään. MicroKorgin ja Kaossilatorin salaisuus piilee siinä että soittaja ihastuu niihin heti ensisilmäykseltä ja kaikki vaikuttaa silloin todella hyvältä, mutta sitten kun ruvetaan tositoimiin niin ei niistä sitten ole mihinkään. Tämän olen kuullut monilta, ja tämän allekirjoitan myös itse MicroKorgin kohdalla, enkä usko että tuo Kaossilator on poikkeus vaikka nyt erilaisia kapistuksia ovatkin mutta pointti on silti sama noiden menestystarinoiden takana, ja laadulla ei ole mitään tekemistä sen seikan kanssa. Syyt löytyvät rahasta ja helppokäyttöisyydestä.
 
Leikari
10.05.2011 16:55:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekka montin: ... mitä nykyajan populaarimusaan/clubimusaan ja sen saundeihin tulee, ovat ne mielestäni täysin kamalia, luokattomia. Semmosta ällöpyllykompuroituasoftakökköä vailla mitää sisältöä ja saundimaailma itsessään on vain täysin nyanssiton, kuollut, eloton ja se ei hengitä. Sen ainut tarkoitus on kuulostaa näennäisen modernilta ja muoviselta, koska sitä on myös nykypäivä, mutta kuuluuko siihen tähdätä? Mielestäni ei.

 
kuka mitäkin...
 
itse olen kyllä vilpittömän innostunut miten edelleen keksitään uusia soundeja - en tarkoita vain yksittäisiä syntikkaääniä vaan koko kudosta. Sinne mahtuu sekä ihan yksinkertaisia perusjuttuja että pikku kikkailuilla hienoviritettyjä uusia juttuja koko ajan. Olennaista on mistä kokonaissoundi muodostuu ja millaisia ovat nyanssit - kuunnellessa pitää olla mahdollisuus löytöretkeilyyn.
 
Synasoundien rakenteen lisäksi kaikenlainen efektointi kuuluu asiaan ja tuo terskaa...
 
KaosPad on (omien kokeilujen perusteella) perusteella oivan tuntuinen laite livetouhuihin. Koneelta tuleville rummuille, riffittelyille ja sampleille antaa KaosPadilla kyllä lisäkyytiä. Laite ei niinkään tue perinteistä soittamista kuin musiikilllisten efektien ja temppujen tekemistä maulla ja mielikuvituksella.
 
jaxen
10.05.2011 16:58:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekka montin: Tämän olen kuullut monilta, ja tämän allekirjoitan myös itse MicroKorgin kohdalla, enkä usko että tuo Kaossilator on poikkeus vaikka nyt erilaisia kapistuksia..
 
Pekka; oletko soittanut Kaossilaattorilla?
 
Kyllä minä sen ymmärrän, että syntetisaattorit vetoavat myös hifisti-piireihin, mutta aikamoista vuodatusta siihen nähden, että laitetta käyttävät mm. Justice ja talvella näin kun Clusterin papatkin moisella väänsivät suhinaa. Ja ihan persoonalliselta soittimelta kuulostaa.
MicroKorg ei varmasti kuulosta hyvältä Nightwishissa tai tiluhevissä, mutta pikkaisen nyt suhteellisuudentajua näihin juttuihin :-D
 
pekka montin
10.05.2011 21:46:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jaxen: Pekka; oletko soittanut Kaossilaattorilla?
 
Kyllä minä sen ymmärrän, että syntetisaattorit vetoavat myös hifisti-piireihin, mutta aikamoista vuodatusta siihen nähden, että laitetta käyttävät mm. Justice ja talvella näin kun Clusterin papatkin moisella väänsivät suhinaa. Ja ihan persoonalliselta soittimelta kuulostaa.
MicroKorg ei varmasti kuulosta hyvältä Nightwishissa tai tiluhevissä, mutta pikkaisen nyt suhteellisuudentajua näihin juttuihin :-D

 
Suhinaa, ja näennäisiä efektejä, ISO KYLLÄ. Mutta mitäs muuta? Jännää asiasta tekee se että että kun sain CZ-101, pesi se noiden ominaisuuksien suhteen 100-0 Microkorgin ja CZ-101 jos jossakin on omalaatuinen saundirakenne soittimella eikä sitä varsinaisesti voi edes sitoa mihinkään tiettyyn aikakauteen. Lähimpänä kuulostaa joltakin 70-luvun scifikokeiluilta, mutta ei sittenkään, eikä se muistuta edes 80-luvun kotisyntikoita vaan se on saundillisesti ihan toiselta planeetalta, hyvässä ja pahassa, riippuen keneltä kysytään. Koskettimet eivät ole yhtä jäntevät kuin MicroKorgissa, mutta helppo silti käyttää ja siitä jos jostakin saa omalaatuiset saundit ja efektit joita ei taatusti käytä maailmalla jokatoinen kotitekoinen hip-hop artisti tai electropumppu.
 
Nightwish ja tiluhevi taas edustaa itselleni mauttominta kakkua ikinä. Ei sielä saundien kanssa pelata, vaan lähinnä soittotaidon. Itseasiassa olen nykyisiin metallibändien kosketinsoittajiin hyvin pettynyt koska tyyli ja maku eivät enään kohtaa sitä osaamista kuten ennen kun vielä Airey ja Moore vaikuttivat nuoruusvuosinaan. En ole kranttu soittimien suhteen, mutta kuulen kyllä äkkiä sen että mitä soitinta voi oikeasti käyttää onnistuneesti ja persoonallisesti eri yhteyksissä. Itse annoin MicroKorgille monta mahdollisuutta ja monessa eri yhteydessä, ja aina oli paska lopputulos. Soitinta kokeilin omassa projektissa(synaprogea) jossa kaikki toteutettu synilla, paitsi rummut. Jopa D-20 lunasti tuossa prokkiksessa paikkansa. MicroKorgin oli tarkoitus olla oleellisessa asemassa tuossa(kin) projektissa, mutta leadit, bassot ja matot, mikään ei kelvannut. Ne olivat huonon ja ohkaisen kuuloisia, miltei kuulosti samalta kuin olisi Garagebändin kanssa soittanut ja tehnyt musiikkia. MicroKorg kuulosti näennäisen "isolta" mutta silti ohkaiselta ja se ei sulautunut mihinkään muuhun saundimaailmaan kiinni kuin vain siihen mitä ko soitin itse luo ja jos tuota mukaan menisi, voisin samantien levyttää levyllisen musiikkia vain kanteleella. Välillä tuntui että ei ollut edes oikea soitin kyseessä ja aivan sama kuin olisi soittanut jollain vanhalla casiotonella ne jutut sinne, lopputulos kuulosti aina totaalisen surkealta.
 
Starbat käyttää varmasti osittain soitinta sen takia että se on suosittu ja pieni sekä vastaa osittain nykyaikaista saundikuvaa mitä mm. Kuullaan listamusan piireissä. Eihän Yamaha DX7 ole lähelläkään parasta synaa mitä 80-luvulla käytettiin, mutta se oli suosittu ja tarpeeksi hyvä ajamaan sen mitä tarvittiin + soitintahan käytettiin eniten nimenomaan sen E-piano saundin takia joka oli hyvin tyypillinen 80-luvun yleisilmeelle popmusassa. MicroKorg ja nykyinen kehitys on ajanut Garagebändeihin ja muihin vastaaviin, eikä siinä mitään pahaa mutta se käsitys mikä itsellä on musiikin luomisesta hyvillä laitteilla ei kyllä vastaa täysin sitä mitä nämä nykyiset halpiskamat tarjoaa. Pelleillä niiden kanssa kyllä voi joo, ja tehdä sitä suttua mitä tuolta tulee voiceltakin, mutta soittimeksi siitä(kään) ei ole ja sitä suttua mitä tulee voicelta, voi tehdä ihan jo kotiläppärinkin kautta, eikä siihen tarvita MicroKorgia tai Kaossilaattoria. Itseä eniten nykyajassa ja sen standardeissa pännii se että syntikoiden ei enään anneta olla syntikoita, puhumattakaan soittimista mitä ne ennen oli vaan tilalle on tullut kalliita ja persoonattomia työasemia tai halpoja leluja niille jotka eivät jaksa/vaivaudu opetella soittamaan in the first place. Poikkeuksia toki mahtuu myös sata tusinaan nykypäivänä, mutta itse en näe tätä nykyistä suuntausta näiden asioiden tiimoilta mitenkään kehityksenä vaan pikemminkin päinvastoin.
 
Quru
11.05.2011 07:58:54 (muokattu 11.05.2011 07:59:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitä minä vaan ihmettelen, että miten DW-6000, Casio cz-101 ja DX7 liittyvät jokaikiseen ketjuun tällä palstalla? Lisäksi MicroKorgilla ei ole mitään tekemistä Kaossilatoreiden kanssa, muuta kuin valmistaja. Helvetin pitkiä sepustuksia ihan aiheen vierestä ja aina sieltä löytyy ne samat kasarikiipparit.
 
Kaossilator on hauska peli ja eikä tuota Prota saa oikein lelu-kategoriaankaan menemään. Livekäytössä uskoisin toimivan, on hyvin näppärä käyttää. Toisaalta jos käyttötarve on enemmän rumpujutuissa kuin kokonaisissa biiteissä tai synalickeissä niin Electribe olisi tosiaan harkinnan arvoinen vaihtoehto. Tai käytetty Yamaha Rm1x tai mikä vaan samantyylinen groovebox.
 
-rokkijumala-: Taitaa olla vaan muodissa tuo rokkijuttu poppareiden keskuudessa kun rihannat sun muutkin pitää nahkatakkia ja yrittää olla rock-uskottavaa.
DownWithTheSickness
12.05.2011 10:59:54 (muokattu 12.05.2011 12:07:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

CPU: Oisko Korgin Electribet mitään? Esim. ES-1 tai ESX-1?
 
Ite oon joskus aikoinaan vedellyt vähän samalaisessa konseptissa kun itse ilmeisesti meinasit just ES-1:llä.
 
Jos meinaat rumpujuttuja vedellä livenä oikean rumpalin kanssa, niin ekaks kannattaa miettiä miten synkkaat rumpalin ja koneet, ja sitten, että mitä ostat. Tämän sanon n. kymmenen vuoden kokemuksella aiheesta.
 
K.

 
Snadisti on mennyt OT! Mutta kai toi microkorg herättää sen verran suuria tunteita ihmisissä että sen mainitseminen olisi jo suorastaan provosointia :D
 
Ja jatkan itsekkin OFFTOPICilla;
mä olen nyt katsastanut tuon vaihtoehdon KORG Electribe SX-1SD, vaikuttaa youtubevideoiden perusteella tosi lepsulta vehkeeltä, ja itse tarvisin tiukkaa dnb-tykitystä mikä tekee aivoista mössöä. Olisko noi AKAIn vehkeet hyviä? pitäisi siis saada erilaisia looppeja tulemaan mitä pystyy lennosta vaihtaa ja vedellä vaikka fillejä ja stoppeja ym.
 
Pitäisikö suosiolla käyttää softia ja vetää levyltä?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «