Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ongelma signaalin voimakkuuden kanssa
1
Velli
19.12.2010 21:48:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Äänittelin tänään vähän rumpuja ja ongelmaksi muodostui virvelin liian kova signaali. Äänikorttina toimii Focusrite Saffire Pro 26 ja mikitin virvelin sekä ala- että yläpuolelta käyttäen molemmilla puolilla Sennheiser MD421-mikkejä (hommasin nuo juuri). Olen aiemmin mikittänyt virvelin yhdellä Shure SM57:lla ja sillä olen saanut signaalin voimakkuuden juuri ja juuri sopivaksi, vaikka aika rajoilla senkin kanssa on menty. Sennheisereista vain tuntuu lähtevän kovempi signaali kuin SM57:stä.
 
Äänikortin gain level on säädetty kummallekin mikille niin pienelle kuin sen saa, mutta siltikin tasot tahtovat kovimmissa iskuissa lyödä punaiselle. Äänikortissa ei ole PAD-namiskaa sisääntulevalle signaalille. Ovatko muut törmänneet vastaavaan ongelmaan ja mitä tuolle pitäisi tehdä? Soundi on hyvä, mutta soittofiilis hieman kärsii, kun täytyy koko ajan hieman varoa iskuja.
 
anapena
20.12.2010 09:56:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joku pikkumikseri väliin, jossa on enempi vaimennusta/padia.
Taikka sitten mikkijohdon väliin laitetaan vaimennuspalikat.
Niinku tällasia:
 
http://www.fullcompass.com/category/Attenuators-Pads.html
 
Etevä värkkää tuollaisia itsekin, ohjeita en tähän hätään löydä.
 
Antti1
20.12.2010 11:31:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sieltä ohjeita padien tekemiseen, ylimääräinen mikseri on mun mielestä vähän turha tohon: http://www.uneeda-audio.com/pads/
 
PYÖRII! TÄÄ ON KUTSU SULLE!
anapena
20.12.2010 12:02:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Linkissäni ollut Hosan palikka vaikuttaa kätevältä. Kysy vaikka Studiotecilta.
 
Velli
20.12.2010 14:31:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia neuvoista! Tuollainen attenuator ajaa varmasti asiansa. Täytyypä laittaa pari kappaletta hankintaan. Mikähän mahtaisi olla mahdollisimman hyvälaatuinen merkki? Onko tuo Hosa mistään kotoisin? En viitsisi sijoittaa vähiä rahojani huonoista komponenteista tehtyihin palikkoihin. Olen viime aikoina alkanut noudattaa sellaista periaatetta, että en osta enää mitään "hyvää hintaisekseen" kamaa, vaan ainoastaan hyvää kamaa.
 
Pauli Lappalainen
20.12.2010 14:49:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Velli: Kiitoksia neuvoista! Tuollainen attenuator ajaa varmasti asiansa. Täytyypä laittaa pari kappaletta hankintaan. Mikähän mahtaisi olla mahdollisimman hyvälaatuinen merkki? Onko tuo Hosa mistään kotoisin? En viitsisi sijoittaa vähiä rahojani huonoista komponenteista tehtyihin palikkoihin. Olen viime aikoina alkanut noudattaa sellaista periaatetta, että en osta enää mitään "hyvää hintaisekseen" kamaa, vaan ainoastaan hyvää kamaa.
 
Tuollainen passiivivaimennin ei juurikaan ole hyvä tai huono kun siellä sisällä ei ole kuin muutama vastus. Niin no, liittimet tietenkin.
 
Tuosta askarteluohjetta.
 
http://www.uneeda-audio.com/pads/
 
jhietala
21.12.2010 17:12:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta toki kannattaa metallikalvovastuksia käyttää eikä hiilivastuksia niinkuin joissain kuvissa tuossa jutussa.
 
Velli
07.05.2011 13:29:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niin, nyt vasta olen saanut aikaiseksi muita kiireiltäni paneutua uudestaan tähän ongelmaan. Meinasin rakentaa itse attenuatorin, mutta ongelmaksi muodostui skeemojen ymmärtämättömyys. Kolvi kyllä pysyy kädessä ja homma hoituu, jos vain tietäisi tarkalleen mikä palikka täytyy kolvata minnekin, mutta sellaisia ohjeita en valitettavasti tuntunut mistään löytävän.
 
Tuo yksi linkitetty sivu vaikuttaa hyvältä, mutta en vain valitettavasti ymmärrä siitä tarpeeksi hoitaakseni homman itse.
 
Tulikin mieleen, että hoituisiko homma esim. tällaisilla:
 
http://cgi.ebay.co.uk/XLR-BALANCED- … Professional_RL&hash=item2c5a7a711a
 
Eivät ole kalliita, mutta ovatko hyviä? Entä tarvitseeko impedansseista huolehtia noiden kanssa. Tuolta yhdeltä sivulta lueskelin, että impedanssit pitäisi vissiin laskea kaavojen mukaan ja valita sen pohjalta sopivat resistorit. Käsitinkö oikein? Jos asia on näin, niin voiko olla vaarana, että nuo valmiiksi kasatut attenuatorit eivät toimi oikein? Lueskelin netistä, että noiden mikkieni impedanssi on 200Ohm ja äänikortin mikkietuset 2,5kOhm.
 
ITTAM
07.05.2011 15:54:34 (muokattu 07.05.2011 15:54:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siinä tee-se-itse linkissä on oikein kuvat ja kaikki !?
 
Matti
 
Velli
07.05.2011 16:15:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ITTAM: Siinä tee-se-itse linkissä on oikein kuvat ja kaikki !?
 
Matti

 
Mutta mihin attenuaattoriin nuo kuvat liittyvät? Siellä sivuillahan oli vaikka miten monta variaatiota noista attenuatoreista.
 
ITTAM
07.05.2011 22:13:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näyttäis tekevän 20 db U-padiä, kyllä se sieltä ilmenee
 
Matti
 
L-studio
07.05.2011 23:33:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikki eivät osaa lukea sähköskemoja heti, se vaatii samanlaista herätystä kuin kirjaimien tajuaminen, niistä muodostuu sanoja ja että sanoista muodostuu lauseita.
Kaikki on ollut siinä joskus ulalla.
Kyllä ne kuvat kertovat mitä tarkoitetaan, kun kuvittelee xxx-paikalle osia.
 
Anekdoottina: vajaat 35v sitten kävin silloisen tyttöystäväni kanssa Yleiselektroniikassa ostamassa komponentteja: vastuksia ym. eri projekteihini. Tyttöystäväni ihastui suunnattomasti kaupan valikoimista, etenkin vastuksista ja kyseli että voiko hän kerätä mitä haluaa. Arvasin että hän halusi kauniita osia joista muodostaa koruja, korutaiteilija kun oli. No hän keräsi laatikkoon omansa, minä omani ja myyjä sitten alkoi katsella ja etsiä komponenttien arvoja ja hintoja. Totesin siihen että anna vaan könttähinta, arvoilla sun muulla ei ole merkitystä hänen osaltaan. Tätä myyjä ihmetteli kunnes kerroin että ne tulee koruiksi, siihen aikaan nikkeli-allergiasta vasta alettiin puhua. Ja tulihan niistä ihan nättejä, erillaisia myytäviä kuin muilla. Omista osista mekaanisia säksättäjiä itselle ja muille soittopelleille.
 
Elämässä ei ole muuta pakkoa kuin kuolema.
J-PPP
23.09.2011 11:31:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Velli:
Eivät ole kalliita, mutta ovatko hyviä? Entä tarvitseeko impedansseista huolehtia noiden kanssa. Tuolta yhdeltä sivulta lueskelin, että impedanssit pitäisi vissiin laskea kaavojen mukaan ja valita sen pohjalta sopivat resistorit. Käsitinkö oikein? Jos asia on näin, niin voiko olla vaarana, että nuo valmiiksi kasatut attenuatorit eivät toimi oikein? Lueskelin netistä, että noiden mikkieni impedanssi on 200Ohm ja äänikortin mikkietuset 2,5kOhm.

 
Velli, tulitko koskaan hankkineeksi näitä? Saman ongelman edessä painitaan.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «