Aihe: Millanen saksofoni aloittelijalle?
1 2
Murgo
11.09.2008 08:29:58

mulla olis sellane alttosaksofoni myynnissä. aikas tosi hyvässä kunnossa 4v vanha soitettu alle 50 kertaa ja ihan ehjä EI MITÄÄN kulumia yms. sellanen jupiterin aika perus soitin. super kunnossa ollut kellarin täytteenä. itse en osaa soittaa ja myyn soittimen pois.

jos kiinnostaa nähdä kuvia niin ll-a-@hotmail.com kysy lisää jos kiinnostaa vastaan niin hyvin kuin voin (:

Tuonne toriosastolle kannattaa laittaa myynti-ilmoitukset.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
ZaGaali
12.09.2008 21:04:17
Jos on heti pakko oma foni ostaa niin sitten merkkien perusteella suosittelen Jupiteria tai Yamahaa jos haluaa saada sen myös myytyä myöhemmin..

Paras vaihtoehto on ehdottomasti kunnon lainasoitin tai jos on paljon rahaa ja vielä enemmän innostusta että fonisoitto on mun juttu niin sitten ostaa heti kunnon soittimen.. :)
Jos ei muuten, niin sitten fiiliksellä..
Juseli
12.10.2009 21:02:24
Olen aloittamassa Saksofonin soittoa ja ajatellut ekaksi soittimeksi Jupiterin
V-JTS789GL-F. Mitäs mieltä kokeneemmat olette, onko ihan "soiva peli" aloittelijalle? Tarjolla olisi edullisesti myös Staggin 77 tenori, mutta sen osto vähän arveluttaa. Lisäksi hakusessa olisi hyvä suukappale tuohon Jupiterin foniin, joten suosituksia otetaan vastaan... Eka soittotunti on reilun viikon päästä, joten suht pikaisia vastauksia, kiitos. =)
Kukkis 77
13.10.2009 13:37:17

Juseli: Olen aloittamassa Saksofonin soittoa ja ajatellut ekaksi soittimeksi Jupiterin
V-JTS789GL-F. Mitäs mieltä kokeneemmat olette, onko ihan "soiva peli" aloittelijalle? Tarjolla olisi edullisesti myös Staggin 77 tenori, mutta sen osto vähän arveluttaa. Lisäksi hakusessa olisi hyvä suukappale tuohon Jupiterin foniin, joten suosituksia otetaan vastaan... Eka soittotunti on reilun viikon päästä, joten suht pikaisia vastauksia, kiitos. =)

Mulla on Jupiterin torvi, ja oikein tyytyväinen olen ollut. Koneisto toimii takkuilematta soundaakin oikein kivalta.

Mitä suukappaleeseen tulee, niin voisin suositella aloittamaan sillä mukana tulevalla. Sitten kun itse tietää vähän että millaista soundia haluaa niin lähtee sitten etsimään itselleen sopivampaa.
"Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin." -Aki Kaurismäki
Peki72
17.10.2009 21:27:39
Pari ajatusta aloittelevalle fonistille...

Alussa on tärkeää että on torvi joka toimii eli suosittelen aloittelijalle uutta soitinta.
Uudella tarkoitan soitinta joka on valmistettu -80 luvu tällä puolella, eli EI VINTAGE instrumenttia.

Foninsoitto on hyvä aloittaa alttofonilla ja esim. Yamahalta ja Jupiterilta löytyy sopuhintaisia torvia jolla pärjää muutaman vuoden.Näitä löytyy hyväkuntoisina käytettynä eli ei tarvitse hankkia uutta instrumenttia.
Tähän kun lisää heti alusta hyvän suuttimen, esim Meyerin bakeliitti suutin (koko5tai6) ja oikean paksuisen lehden (esim.1,5-2,5) niin eiköhän niillä pääse hyvin alkuun.
Meyer suutin on hieman kallis ja saattaa olla alussa hankala mutta monipuolisuudellaan se peittoaa minkä tahansa muun suuttimen.Alttofoniin on aloittelijan ihan turha tunkea metallisuutinta...

Näillä "halpis" torvilla pärjää aika pitkällä, veikkaisin 5-6vuotta, soittoinnostuksesta riippuen.Pitempäänkin.
Kokemuksen myötä se vaatimustaso myös nousee ja jos joskus erehtyy/pääsee hyvää Selmeriä (onko niitä huonoja?)kokeilemaan niin siitä vaikeaa palata takaisin... ;)

Sen verran sanoisin vielä että nämä puolituntemattomat halvat torvet kannattaa jättää kokeilematta. Halpojahan ne ovat mutta näissä "ALEPA" -torvissa on se ongelma että halvalla saat mutta niitä joutuu korjaamaan ja säätämään koko ajan ja jos sitä hommaa ei itse hallitse niin kalliiksi tulee ja yhtäkkiä torvi maksaakin tuplat alkuperäisestä kun sitä on korkauttanut niin paljon.
"ALEPA"-torviesta et myöskään saa paljon mitään kun myit sen.Yamahat ja Jupiterit pitävät paremmin hintansa.

...yksi asia vielä, jos aloittelija on nuori (7-10vuotta) tai pienikokoinen niin suosittelen käyrää sopraanofonia ja valjaita!
Valjaat on muutenkin hyvä investointi.

Ei mulla nyt heti tule muuta mieleen, lisätkää ja kommentoikaa hyvät ihmiset...
Juseli
18.10.2009 14:42:51
No, täältä löytyy ikävuosia 31 ja massaakin reilut 100kg, joten eiköhän tuo tenori jotenkin hyppysissä pysy... =) Varmaan joku 30 kriisi menossa, kun viimeinkin sain piiskattua itseäni sen verran, että toteutan pitkäaikaisen haaveeni alkaa fonin soitto. Tuo jupiter tuli tilattua, vielä kun vaan saisin sen hyppysiini, niin pääsis "miellyttämään" naapureita. Tekeekö muuten niillä sordiinoilla mitään, jos haluaa vaimentaa ääntä, ettei kuuluisi niin pahasti naapurille? Soitinlaineella näkyi olevan myynnissä...
Peki72
18.10.2009 16:28:53
Juseli: No, täältä löytyy ikävuosia 31 ja massaakin reilut 100kg, joten eiköhän tuo tenori jotenkin hyppysissä pysy... =) Varmaan joku 30 kriisi menossa, kun viimeinkin sain piiskattua itseäni sen verran, että toteutan pitkäaikaisen haaveeni alkaa fonin soitto. Tuo jupiter tuli tilattua, vielä kun vaan saisin sen hyppysiini, niin pääsis "miellyttämään" naapureita. Tekeekö muuten niillä sordiinoilla mitään, jos haluaa vaimentaa ääntä, ettei kuuluisi niin pahasti naapurille? Soitinlaineella näkyi olevan myynnissä...

Koskaa ei ole myöhäistä aloittaa fonin soittoa!!Tai ylipäätään mitään muutakaan... :)
Muistat vaan soittaa joka päivä semmoset vähintään 20min...ja aloitat kunnon lämmittelyllä eli pitkiä ääniä...kyllä ne naapurit siihen tottuu, kunhan nyt et yömyöhälle soittele...
Unohda noi sordiinot, onhan se hyvä keksintö mutta voi sitä rahansa pistää parempaankin.
Jupiterissa pitäis olla ihan ok suutin mukana millä pääset mukavasti alkuun.
Onnea vaan uudelle harrastukselle!
Juseli
18.10.2009 16:38:17
Peki72: Koskaa ei ole myöhäistä aloittaa fonin soittoa!!Tai ylipäätään mitään muutakaan... :)
Muistat vaan soittaa joka päivä semmoset vähintään 20min...ja aloitat kunnon lämmittelyllä eli pitkiä ääniä...kyllä ne naapurit siihen tottuu, kunhan nyt et yömyöhälle soittele...
Unohda noi sordiinot, onhan se hyvä keksintö mutta voi sitä rahansa pistää parempaankin.
Jupiterissa pitäis olla ihan ok suutin mukana millä pääset mukavasti alkuun.
Onnea vaan uudelle harrastukselle!

Kiitos, kiitos! Onneksi on pohjalla jonkun verran kokemusta pianonsoitosta ja Bassokitarasta, niin ei tarvi nuotteja alkaa opettelemaan, vaan voi keskittyä enempi itse tekniikkaan... =)
Pitää ostaa naapureille korvatulpat, niin pääsee halvemmalla, kuin sordiinon ostossa.
Murgo
18.10.2009 19:05:55 (muokattu 18.10.2009 19:06:24)

Sordiinoista ei ole kokemusta mutta useimmat nettilähteet ovat sitä mieltä että ainoa oikeasti toimiva malli on se sellainen "laukku" johon laitetaan koko foni sisälle. Fonissa kun ääntä tulee myös ääniaukoista niin "tukkiminen" ei toimi kuten vaskipuhaltimissa joten niissä fonisordiinoissa on useampia vaahtomuovikiekkoja joita laitellaan torven sisälle, jolloin on vaikea uskoa että vaimennus olisi kovin tehokas tai tasainen.

Eli äänenvoimakkuus on kyllä ongelma fonin kanssa jos on hiukankin hermoheikkoja naapureita. Nimimerkillä kolmannen kerroksen asukas valitti isännöitsijälle kun soitin kellarissa päiväsaikaan.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
NeliX4
18.10.2009 21:21:29
Juu. ei oo fonille olemassa sordiinoa joka toimis.
Juseli
18.10.2009 21:39:53
No, asun rivitalossa, niin on edes vähän vähempi korvia kuulemassa kun kerrostalossa ja toisellapuolellakin pimputellaan jos jonkunmoista soitinta, niin ei luulis ainakaan niitä haittaavan...
Mitäs sitä vasta-alkaja tarvii fonin lisäksi, muutakuin ankarasti innostusta ja yritystä? esim. eri lehtiä, kenties hammassuojia suukappaleelle? mitä vielä kannattaa hankkia?
Peki72
18.10.2009 22:26:12
Juseli: No, asun rivitalossa, niin on edes vähän vähempi korvia kuulemassa kun kerrostalossa ja toisellapuolellakin pimputellaan jos jonkunmoista soitinta, niin ei luulis ainakaan niitä haittaavan...
Mitäs sitä vasta-alkaja tarvii fonin lisäksi, muutakuin ankarasti innostusta ja yritystä? esim. eri lehtiä, kenties hammassuojia suukappaleelle? mitä vielä kannattaa hankkia?

Sun kannattais ottaa pari tuntia joltain fonistilta, oppisit heti asiat oikein.Oletan että sinulla ei ole kokemusta puhaltimista?
Hammassuoja on jees ja lehtiä (2-2.5)ja tietysti se on mukavampaa toi soittaminen kun on jotain treenimateriaalia.Bob Minzer on tehnyt hyviä kirjoja ja Aebersoldin Blues in all keys on hyvä kirja missä on mukana cd ja saa jammata mukana.
Juseli
18.10.2009 22:41:24 (muokattu 18.10.2009 22:42:42)
Puhaltimista ei tosiaan ole minkäänlaista kokemuspohjaa, mutta eka tunti on keskiviikkona ja kirjojakin lainasin kirjastosta muutaman.
joten kai näillä eväillä on hyvä lähteä treenailemaan, vielä kun malttais odotella että saan tuon fonin "hiplailtavaksi"...
lauka
22.03.2011 23:33:28
Heips,

Vaikka suht vanha keskustelu onkin niin ajattelin osallistua silti, eli:

Olen aivan innoissani aloittamassa saksofonin soiton. Ajattelin hakea musikkiopistoon puhallinosastolle, mutta ongelma on se, että olisin jo nyt aivan innoissani, mutta opetus musiikkiopistossa alkaisi vasta ensi syksnä.
Ajattelin siis ostaa jo saksofonin ja harjoitella sillä vähän itsekseen.

Kysymys siis kuuluu, kannattaako minun ostaa tämä http://www.best2music.fi/shop/jupiter-alttosaksofoni-2286p.html , saksofoni? Rakastuin siihen jo ensi näkemältä! (löysin sitä halvempanakin)

Kiitos jo etukäteen! :)
Sax-pappa
23.03.2011 09:38:12
lauka: Heips,

Vaikka suht vanha keskustelu onkin niin ajattelin osallistua silti, eli:

Olen aivan innoissani aloittamassa saksofonin soiton. Ajattelin hakea musikkiopistoon puhallinosastolle, mutta ongelma on se, että olisin jo nyt aivan innoissani, mutta opetus musiikkiopistossa alkaisi vasta ensi syksnä.
Ajattelin siis ostaa jo saksofonin ja harjoitella sillä vähän itsekseen.

Kysymys siis kuuluu, kannattaako minun ostaa tämä http://www.best2music.fi/shop/jupiter-alttosaksofoni-2286p.html , saksofoni? Rakastuin siihen jo ensi näkemältä! (löysin sitä halvempanakin)

Kiitos jo etukäteen! :)

Itse olen ollut Jupiterin harrastajatason alttoon hyvin tyytyväinen.
Ja niinkuin totesit tuota JAS-567GL fonia saa Suomesta halvemmallakin.
ThePiper
25.04.2011 20:02:08
Sanoisinpa näin itekkin soitelleena, että Yanagisawan saksofonit vetää kyllä pisimmän korren ainakin mun mielestä. Sen verta laadukkaita tuutteja ovat.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)