Aihe: Kitara sijoituksena
1 2 3 4
Juzzu
26.03.2004 12:25:03
Wanhoista Lestereistä kiinnostuneille; LP föörumin 'wanhan liiton' LP gallery voipi olla ihan mielenkiintoinen paikka käydä tsekkaamassa. Galleria aukesi vasta tovi sitten, joten kitaroita ei vielä ihan hirveästi ole, mutta kaunista wanhaa puuta löytyy kyllä kotitarpeiksi.
http://www.lespaulforum.com/registry/index.php

Ja eihän tuollaiseen kovin kattavaa listaa koskaan saakaan - tuskin kaikki haluaa netissä kitaroitaan näytille.

Mun suosikki on ehdottomasti tuon Tom Wittrockin GT!
http://www.lespaulforum.com/registry/gold/medium/gipaulwitt1.jpg
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! (EVVK jäsen nro. tsiljoona)
madu
26.03.2004 13:27:16

Mun suosikki on ehdottomasti tuon Tom Wittrockin GT!
http://www.lespaulforum.com/registry/gold/medium/gipaulwitt1.jpg

Hieno on. Voisi tosin sanoa RT:ksi (Rust-top) mielummin :)
Juzzu
30.03.2004 13:31:16
80-luvulla otettu kuva....
http://www.lilypix.com/photos/data/ … e2fe28308fd9f2a7baf3/184_p27251.jpg

Tällä hetkellä voisi muutaman juuron tuolla kokoelmalla tehdä! :o)
Kossu
30.03.2004 14:16:32 (muokattu 30.03.2004 14:20:14)
Minä kyllä uskon ettei kerälyinto mihinkään laannu, eri mallien arvostus sen sijaan voi vaihdella. 70-luvun alussa kallein keräilykitara oli 50-luvun lopun Gretsch White Falcon - se oli siis kalliimpi kuin saman ikäinen Flame Top Les Paul nyt Lesteri maksaa viisi kertaa enemmän.

Jazzmastereita ja Jagureita sai vielä 80-luvulla pikkurahalla.

Mielenkiintoinen kysymys onkin mitkä mallit ovat tulevaisuudessa erittäin arvostettuja vaikka niitä saa kohtuuhinnalla nyt.

Minä taas uskon hieman pinkkeihin Jacksoneihin.

Veikkauksiani:
Jackson Randy Rhodas USA mallit
alkuperäiset Shecter USA mallit
80-luvun Kramer USA mallit - tosin varauksin
90-luvun alun PRS huippumallit - ei halpoja nytkään
Gibson Ripper Bass
Gibson Les Paul Recording models
80-luvun alun Music Manit

Jotkin nyt rumina pidetyt Arian ja Yamahan huippumallit voivat yllättää.

Ja varma veikkaukseni tulevaisuuden kulttiesineeksi:
Roland GR-syntsa kitarat.
ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker
Juzzu
30.03.2004 14:25:02
90-luvun alun PRS huippumallit - ei halpoja nytkään.

...Sekä ensimmäiset '85 -mallit. Hinnat nousseet jo nyt 1.5-3 -kertaisiksi - puhumattakaan jos keppi sattuu olemaan sarjanumeroltaan muutaman ensimmäisen kympin joukossa.
skebajaba
30.03.2004 14:33:43
kyl varmaan jotain ibaneesejäkin ruvetaan jossain välissä "himoitsemaan", tai ainakin luulisin..
-mikä olisikaan v****maisempaa kuin epävireinen tinnitys?-
Juutas
30.03.2004 14:36:25
Jazzmastereita ja Jagureita sai vielä 80-luvulla pikkurahalla.

Mielenkiintoinen kysymys onkin mitkä mallit ovat tulevaisuudessa erittäin arvostettuja vaikka niitä saa kohtuuhinnalla nyt.

Juup, mä olen huomannut, että tuohon keräilyarvoon vaikuttaa ainakin kaksi seuraavaa seikkaa.

1) Ihmiset vanhenee ja rikastuu ja rupeaa ostamaan oman nuoruutensa sankarien vermeitä kun niihin on vihdoin varaa. Eli jos on Lespat nykyään arvossaan, niin ei tarvitse kuin vilkaista millä vermeillä heebot soittelivat 70-luvulla ja miettiä missä iässä silloin fanittaneet ovat nyt... =)

2) Persaukiset muusikot yrittävät löytää mahdollisimman hyvän kitaran mahdollisimman halvalla. Silloin hyljeksityt kappaleet päätyvät ensin sen "nousevan tähden" kätösiin akuutin valuutan puutteen vuoksi ja seuraavaksi ne ovatkin jo haluttuja esineitä, vaikka alkuperäinen motiivi oli juuri hinta/laatu -suhde... Voidaan olla melko varmoja, että 20 vuoden päästä Jaguar yms. on vielä kovemmassa huudossa kun nyt, kun nykyisillä nuorukaisilla alkaa olla sitä hilloa entistä enemmän ja kohdan 1 kuvio toistuu...

Kossu on harvinaisen oikeassa ja 80-luku tulee ja KOVAA (halusi sitten tai ei)... Eli pinkit Jacksonit saattavat herättää yllättävän pian muutakin kuin naurua.

Että näin.
fox
30.03.2004 15:43:40

kyl varmaan jotain ibaneesejäkin ruvetaan jossain välissä "himoitsemaan", tai ainakin luulisin..

Toivossa elelen.. ;) Ei vaan, ihan totta, kyllä "kasarikitarat" on viime aikoina osoittaneet nousevaa hintakehitystä, ja kysyntää on ollut. Eli just nuo Kramerit,Carvinit,Charvel by Jacksonit (vai kumminpäin se nyt oli..:) ) Eikä ainoastaan ne vaan myös reissue-mallien ilmaantumisen myötä Ibanezin RocketRollit, Destroyerit ja Icemanit.. Ibanezeissahan on tuo "kärki" ollu noissa eri Artisteissa, esim tässä just meni iibeissa AS400 ihan "oikeen kitaran" hintoihin...odotettavaa tosin 154 kappaleen kokonaistuotannolla. Jos vertaa esim. 58-60 LP Std:n parintuhannen valmistusmäärään.
skebajaba
30.03.2004 20:04:45
harmi kun toi mun roadstar 1500 customi oli ostaessa koverretettu ja mikit vaihdettu seymour duncaneihin...=(
oisitko sinä(fox) ollu kun kerroit siitä kitarasta just painos määrä ja muuta kivaa...
fox
30.03.2004 20:09:55

harmi kun toi mun roadstar 1500 customi oli ostaessa koverretettu ja mikit vaihdettu seymour duncaneihin...=(
oisitko sinä(fox) ollu kun kerroit siitä kitarasta just painos määrä ja muuta kivaa...

Jos mää vaan vinkkasin sun tuonne www.ibanezcollectors.com voorumille, en mä muista nuitten muitten mallien valmistusmääriä, mutta voorumillahan on kovia Roadstar-äijiä. Ne ne varmalla on kertonu.. ;) Mutta kyllä, joissain noissa Iboissa on yllättävänkin pienet valmistusmäärät. 56, 154, ja tuommosta luokkaa. Mutta kyllä se varmaan esim. Mr.Roadstar tahi joku muu on joka sua on infonnu. Hyvä kuitenkin niin... 8)
skebajaba
30.03.2004 21:35:15
jeps, jotain semmosta, sano et tota custom mallia ois vajaa 500, siis tota 1500 customia. mietin et voisko olla mahdollista, ja kysäsin kitarapajalta ja sanoivat samaa, eli ainakin ICW jengi tietää mitä puhuu=) ja se on pelkästään hyvä...
ihmetyttää vaan miten noin pienistä valmistumääristä löytää edes osa suomeen? jos niitä jotain artistejakin oli joku 1?? niin luulisi että eivät tänne eksyisi....
Enska
30.03.2004 23:28:54
Niin, tiedä tosiaan vaikka ois sitten enemmänkin.

Asiasta neljänteen, tuo on muuten erikoinen mies tuo LP-föörumin TW59; tuntuu nottä hänen käsiensä kautta on virrannut valtava määrä bursteja - melkein jokaisesta palstalle puheeksi ilmaantuvasta osaa sanoa jotain, tai digitoida vaikka jonkun 80-luvulla kepistä ottamansa kuvan näytille. Tiedä sitten monta omistaa tällä hetkellä.

Olisikohan TW59 oikealta nimeltään Tom Wittrock?
Raaka veikkaus.
Vittu tää ole mikään Kari Vepsä!
fox
30.03.2004 23:39:08

eli ainakin ICW jengi tietää mitä puhuu=) ja se on pelkästään hyvä...
ihmetyttää vaan miten noin pienistä valmistumääristä löytää edes osa suomeen? jos niitä jotain artistejakin oli joku 1?? niin luulisi että eivät tänne eksyisi....

ICW-jengissä on muuten Ibanezin tehtaitten äijiä, tiedän ainakin 3, yks on mulle mailaillu kytkentäkaavioita ym, oli Jaappanissa suunnittelemassa sähköpuolta ymmärtääkseni. Noista AS400-Artisteista ei kait Suomessa oo yhtään, RS1500:sia on 500:sta ainakin toi sun, mustia AR300:sia, joita on kanssa luokkaa 450 kpl, ei kai yhtään.. Mustia MC300:sia on ainakin tuo minun yks, 1500:sta AR500sesta on Suomeen rantautunu jotain välillä 3-8, kyllä ne liikkuu, ja nykyään vielä enemmän, sillä kas, Internetti ja sen tarjoamat kanavat kaupankäyntiin on helpottanu tuonkin alan kauppoja merkittävästi. Silloin 1980-luvun alussa noita uutena ei niinkään tuotu Suomeen, ihan muutama kappale, vähän enemmän noita AR100-300-350 malleja, kas kun se oli silloin jo melkoisen kallis keppi ostohinnaltaan, eikä hintaeroo ollu ihan hirveesti johonkin Gibsonin LP DeLuxeen. Lisäksi eihän jengi nyt melkein samaa markkahintaa jostain japsista lähteny maksamaan, ei, ku samaan hintaan sai jonkun Fenderin ja vähän kalliimmalla Gibsonin.. Siksi noita ei niin paljoo alkuperäistuonteina ole, sen enemmän sitten ns. uustuonteina..
fox
30.03.2004 23:40:05

Olisikohan TW59 oikealta nimeltään Tom Wittrock?
Raaka veikkaus.

Ja todennäköisesti oikea.. ;)
Kossu
31.03.2004 07:09:43 (muokattu 31.03.2004 07:11:04)
70-luvun lopun ja 80-luvun alun Ibanez-kitarat ovat ehdottomasti tulevaisuuden keräilykamaa (jossain määrin jo nyt), eivät ne -59 Flame Top hintoihin nouse mutta kuitenkin.

Mallisto oli yhdessä vaiheessa niin laaja että se piti yksittäisten mallien valmistusmäärät alhaalla.

Lisää kitaroita joista kannattaa pitää kiinni:

Hagstöm Swede
kaikki Guildit - ne keräävät legendaarista mainetta hyvää vauhtia.
Kossu
31.03.2004 07:22:46
2) Persaukiset muusikot yrittävät löytää mahdollisimman hyvän kitaran mahdollisimman halvalla. Silloin hyljeksityt kappaleet päätyvät ensin sen "nousevan tähden" kätösiin akuutin valuutan puutteen vuoksi ja seuraavaksi ne ovatkin jo haluttuja esineitä, vaikka alkuperäinen motiivi oli juuri hinta/laatu -suhde....

Jep just noin se menee.....

Kuka on ensimmäinen superstara joka tekee tavaramerkikseen dot neck Les Paul Studion joka on tällä hetkellä Englannissa ja USA:ssa halpa keppi (500 - 700 rahaa) silti oiken hyvä kitara.
Kjukka
31.03.2004 08:19:15

Kuka on ensimmäinen superstara joka tekee tavaramerkikseen dot neck Les Paul Studion joka on tällä hetkellä Englannissa ja USA:ssa halpa keppi (500 - 700 rahaa) silti oiken hyvä kitara.

Minä? ;)
Wings broken and I'm falling down / but not afraid to hit the ground / Like phoenix I will rise again
LaMotta
31.03.2004 09:11:26

KOSSU

Mikä Hagströmin Swedessä on ihmeellistä?

Myin sellaisen pois muutama vuosi sitten.

Painava, tosin hienosti tehty.
Kjukka
31.03.2004 11:05:43

Hagström Swede olis kyllä hieno, mulle kelpais.
Wings broken and I'm falling down / but not afraid to hit the ground / Like phoenix I will rise again
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)