Aihe: Virveli? mikä hiton virveli?
1 2 3
leka
30.03.2004 20:36:23
Minkä ihmeen takia snare drumia elikkä pikkurumpua sanotaan virveliksi?

Toinen asia mitä saunassa ihmeltiin oli hi-hat. Kun Ride on komppipelti ja niin mikäs hi-hat on suomeksi?
Minut lukittiin vahingossa galleriaan
noir
30.03.2004 20:39:59

Toinen asia mitä saunassa ihmeltiin oli hi-hat. Kun Ride on komppipelti ja niin mikäs hi-hat on suomeksi?

Hi-hat on suomeksi huippulätsä.
Mä haluun sua - sulta ei kysytä.
Härski
30.03.2004 20:42:49

Tai pilvilätsä.
Rejoy
30.03.2004 20:53:48

No aksentti-lautaset tietysti. Katso Matti Oilingin hieno rumpu opetusvideo.
reijoteppo
30.03.2004 21:13:07

Ja nyt sitten niin sanottu "hevikomppi": Oiling soittaa suoraa biittiä...
Basismi
30.03.2004 21:16:14
Mulle on jäänyt mieleen vastinlautaset, mistähän se on peräisin? Ettei vain lappareiden handen rumpukoulusta...
It's hard to be humble when you're so fucking big!
poppamies
30.03.2004 21:38:47

No se on tietenkin virveli koska sillä soitetaan virveleitä.
Kun sirkus tirehtööri haluaa nostattaa jännitystä kun nuorallatansiijaa on aikomuksessa lähteä vaijerikävelylle hä huutaa "Hyvät naiset ja herrat", ja samalla rumpali vetää virvelin virvelillä. Tuliko selväksi?
"G-strings are for strippers"
SamPpaa
30.03.2004 22:52:25

Eikö aksenttilautanen oo crash. Hi-hat sitten jalkalautaset.
Rock'n roll will never die!!!
Turmis
30.03.2004 22:58:34

...niin mikäs hi-hat on suomeksi?

Onko se niin vaikeaa? Sehän on ilmiselvästi hei-hattu.
Sethery ja sen musiikkivideo. Säälittävää mainostustako?
NHR
30.03.2004 23:16:26

Minulle ei ainakaan ole oikein selvää sekään mistä tuo englanninkielen snare-nimitys ko. rummulle tulee. Jonkinlaista ansalankaa tiedän tuon termin myös tarkoittavan, mutta muista rumpuihin liittymättömistä merkityksistä ei ole tietoa.

Kick, tom, hat ja crash taas ovat suht selviä, mutta miksi komppipelti on ride?
Jani The Rock: "Älkää kertoko mustapukuisille miehille, mutta olen oikeasti Krypton-planeetalta..."
Alttoviulisti: "Ei kerrota..valkopukuisille vaan."
skebajaba
31.03.2004 00:04:09
mutta miksi komppipelti on ride?

koska sitä käytetään ritariheavyn soitossa paljon, ja kitarat ratsastaa joten pitäähän rumpujenkin ratsastaa edes sillä että lautasen nimi on ride..=)
-mikä olisikaan v****maisempaa kuin epävireinen tinnitys?-
Saikkonen
31.03.2004 01:01:42

Tai Moi-Pipo.
Mulkattu 20.03.2008 13:12:17.
Jormaz
31.03.2004 01:11:19

Mä oon nähnyt sen joskus junnuna. Legenda kertoo että Boiling teki ton opetusvideon kännissä.
So the second guitar maestro turned out to be Andrey Bolshakov.
lkx
31.03.2004 01:54:27

Voi hyvänen aika sentään. Mä kun luulin että rumpuosastolla on pimeetä läppää, mutta että yleisissä... :D

Snare drum = pikkurumpu = virveli, tiedä sitten mistä nimitykset on tullu ja miten vakiintunu. Settiä soitettaessa puhutaan yleensä juuri virvelistä ja marssitouhuissa pikkurummusta (vastaavasti bassorumpu/isorumpu...).

Hihat on hihat, tai "haitsu". Kaks peltiä vastakkain telineessä, lyödään kapuloilla ja poljetaan jalalla. Haitsulla pidetään kompeissa yllä esim. 4-/8-/16-osia, kun bassorumpu ja virveli mäiskii vaikkapa vuorotellen 4-osia. Varokaa ettei rumpalilta pala hihat... :P

Ride, eli komppipelti toimii samassa roolissa kun haitsukin. Yleensä jazzia kompataan raidiin ja monissa beattibiiseissä voi haitsusta vaihtaa kertsin ajaks raidiin...

Crash-pellit on niitä aksenttilautasia. Niitä voi mäiskiä korostamaan iskuja bassarin ja virvelin kera, fillien päätteeks/seassa tai muuten vaan.

Kauheeta selitystä, mutta oli pakko laittaa jotain... :D
There is no spoon...
leka
31.03.2004 09:15:13 (muokattu 31.03.2004 09:15:26)
mutta kuka sen virveli-termin on keksinyt? Ja miksi?
Minut lukittiin vahingossa galleriaan
Saikkonen
31.03.2004 10:08:01
mutta kuka sen virveli-termin on keksinyt? Ja miksi?

Ei kyllä keksi mitään järkiperustetta. Virveli. Kalastusväline-virveli on varmasti uudempi niinkuin sanana, ensimmäiset Abumatic-umpikelat rynnivät markkinoille joskus 50-luvun lopulla. Mikäköhän rumpujen virveli on ruotsiksi? Fiskdrum, en virvel, circustomten, marsdrummen?
Mulkattu 20.03.2008 13:12:17.
miän vain
31.03.2004 10:21:52

Mulle on jäänyt mieleen vastinlautaset, mistähän se on peräisin? Ettei vain lappareiden handen rumpukoulusta...

Se on moon tv:ltä. Wallu kysyy Tomi Krutsinilta haitsunpeltejä lainaksi - Tommi toteaa, että oliko nyt kyse niistä vastinlautasista. Kuvausryhmä repeää jostain kumman syystä.

Itse virveli tarkoitti alun perin sitä pärinää, jota sirkuksessa soitetaan (kuten jo todettiin). No millä? Tietenkin virvelirummulla. Siitä sitten lyhentynyt. Tai emmätiä, voi siihen muukin selitys olla. Soita vaikka kielitoimistoon?
Arabian Lauri
31.03.2004 10:45:53
Ei kyllä keksi mitään järkiperustetta. Virveli. Kalastusväline-virveli on varmasti uudempi niinkuin sanana, ensimmäiset Abumatic-umpikelat rynnivät markkinoille joskus 50-luvun lopulla. Mikäköhän rumpujen virveli on ruotsiksi? Fiskdrum, en virvel, circustomten, marsdrummen?

Kalastukseen hurahtaneena tiedän että virveli (siis se onki) on ruotsiksi "svirvel" ja hauki on gädda ja että rannikolla jengi huutaa että "go bårt de är mina gäddor du fiskar där!"... "Genast!"
Kitaristi ilman pändiä on kuin kalastaja ilman virveliä - täysin turha jätkä!
JeeVes
31.03.2004 10:46:57
Pikkasen off-topic: Kaveri oli miksaamassa jotain Britti bändiä eikä sitten muistanut siinä rumpujen soundchekkiä tekiessä, että mikäs se virveli on englanniksi. Pyyti siinä ekaks soittaa bassdrummia ja sitten vaan sano: "can now please play that vööörvl...thank you. Hehee......joskus sitä vaan sattuu sellaista.
"Play that funky music whitboy"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)