![]() 28.04.2011 21:48:21 | |
---|---|
Timi:.Veikkaisin että on eka ja vika keikka kyseisessä paikassa.Vaikka nälkä tulisi.Joku tolkku pitää olla! Mulla niin simppeliä että kun keikkoja on riittävästi niin nirsoillaan. Silloin kun ei, mikä tahansa kelpaa, nyt oon jopa tehnyt diilin pariin keikkaan kehä III ulkopuolelle! You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) | |
![]() 04.05.2011 06:31:55 (muokattu 04.05.2011 06:33:31) | |
Tuo on kyllä valitettavan totta että ihmiset kuuntelevat ennestään tuttua musiikkia, harva biisi kuulostaa järisyttävän hyvältä ensikuulemalta (niitäkin toki on, ne yleensä sitten muodostuvatkin klassikoiksi) vaan tarvitaan toistoja että biisiin pääsee "sisään" joten keskivertoyleisö ei helposti innostu biiseistä joita se ei ole koskaan kuullut aikaisemmin. Siksihän radiosoitolla on niin valtavan suuri merkitys sille mikä bändi menestyy, kun saman biisin kuulee joka päivä, sitä "tottuu" kuulemaan. Onhan tässä kyllä ainakin minulle se kääntöpuoli (kun töissä radiota kuuntelen lähes jatkuvasti) että vaikka biisi olisi kohtalaisen hyväkin niin siihen kyllä kyllästyy jos sen kuulee 3 kertaa päivässä puolen vuoden ajan kuten esim. Radio Rockilla nykyään tahtoo käydä niiden kuoliaaksisoitettujen "hittibiisien" osalta. Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! | |
![]() 04.05.2011 16:17:32 | |
Murgo: ... tarvitaan toistoja että biisiin pääsee "sisään" joten keskivertoyleisö ei helposti innostu biiseistä joita se ei ole koskaan kuullut aikaisemmin. Keskivertoyleisö? Kyllä se on näin oli yleisö mikä tahansa. . | |
![]() 05.05.2011 08:52:01 | |
No kertokaahan viisaammat sitten että miten erotetaa ammattimuusikko harrastelijasta, eli mikä on harrastelija ja mikä ammattimuusikko? Eipä siinä. | |
![]() 05.05.2011 09:07:50 (muokattu 05.05.2011 09:08:24) | |
hardy: No kertokaahan viisaammat sitten että miten erotetaa ammattimuusikko harrastelijasta, eli mikä on harrastelija ja mikä ammattimuusikko? Harrastelija soittelee työnsä ohessa ja ammattilainen työkseen. Ei kai se määritelmä ammattialottain mitenkään vaihtele? Internet-Tosikko. | |
![]() 05.05.2011 11:10:07 | |
hardy: No kertokaahan viisaammat sitten että miten erotetaa ammattimuusikko harrastelijasta, eli mikä on harrastelija ja mikä ammattimuusikko? täydellisessä maailmassa se selviää kuuntelemalla. netissä siitä tapellaan lähinnä tanssimusiikkipalstalla. oikeassa maailmassa siitä ei tarvitse vängätä. 6-stroke troll. | |
![]() 05.05.2011 16:30:20 | |
Yrittäjyyttä parh.. pahim.. paskim.. no jotenkin kuitenkin. Haiskahtaa melko harmaalta toiminnalta, jos vakityön lisäksi joku muka maksaa lisähomman prosentit verottajalle muutaman kympin keikkaliksasta kuluineen. Tokihan muistetaan allekirjoituttaa asialliset dokumentit ja vastavuoroisesti annetaan kirjanpitokelpoinen kuitti kuluerittelyineen. Miten suhtaudutaan ravintolaan joka hakee esiintyjästä lisäarvoa/ myyntiä iltaan maksamatta suorittavalle portaalle asiallista korvausta..? Uskooko verottaja, tai työeläkevakuuttaja että joku tekee jatkuvasti työtä ilman palkkaa? Jos olet autoileva trubaduuri, etkä tykkää kaljoittelusta, mihin tyrkkäät ne palkkiokaljat? Voiko niitä kaljoja kerryttää nautittavaksi eläkepäivinä? Voiko oluesta tehdä takahuonelaboratoriossa biopolttoainetta? Nurinkurista että coverpumpulle maksetaan ja omaa materiaalia tekevälle ei niinkään makseta. Sponsorointi on vissiin kai kadonnut myöskin maanpäältä... ..... kyllä mä sanon! S.N.A.F.U | |
![]() 05.05.2011 16:37:18 | |
YarZoo: Sponsorointi on vissiin kai kadonnut myöskin maanpäältä... ..... kyllä mä sanon! Se on kyllä harmi. On sekin harmi, että omaa musaa soittavat ja minunkinlaiseni coverhumppaaja on eri asemassa. Mutta kun ei voi sille tosiasialle mitään, että tilaaja ei halua "omia" biisejään soittavaa bändiä, se on niille vain rasite. Ne haluaa evrybodya soittavan bändin, jostain kumman syystä. Ja jostain kumman syystä ymmärrän kyllä miksi, loppupelissä. Internet-Tosikko. | |
![]() 05.05.2011 16:49:40 | |
Niin, mulla ei siis ole mitään coversoitantaa tai bilegenreä vastaan! Se on vaan joskus niin henkilökohtainen tragedia, kun olet nysvänny biisiä kuukausikaupalla, lämäät sen esiin ja jengi nukkuu tai etsiskelee askelmerkkejä lattialla : ) Coversoitannan huonoin puoli on siinä että siihen tahtoo jäädä vangiksi... Sitä helposti vaaditaan aina vaan ja pahimmillaan sitä alkaa tehdä omasta musiikistaan samaa huttendaalia joka on jo miljoonasti veivattu. Edelleenkään ei mitään asiaa vastaan, puranpahan vaan tuntojani kun on tälläinen kanava luotu siihen tarpeeseen. S.N.A.F.U | |
![]() 05.05.2011 16:52:20 | |
Ymmärrän kyllä pointin, ja olen jokseenkin samaa mieltä. Internet-Tosikko. | |
![]() 05.05.2011 17:20:24 | |
YarZoo: Nurinkurista että coverpumpulle maksetaan ja omaa materiaalia tekevälle ei niinkään makseta. Eiks mee läpi: Siitä maksetaan että yleisö tykkää, ei siitä että itse tykkää! You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) | |
![]() 05.05.2011 18:38:46 | |
YarZoo: Edelleenkään ei mitään asiaa jotankuinkin sama. 6-stroke troll. | |
![]() 05.05.2011 22:41:56 | |
baron: Siitä maksetaan että yleisö tykkää, ei siitä että itse tykkää! Tämä. Jos hyvin käy, yleisö ja soittaja tykkäävät samasta. Jos taas jomman kumman pitää sietää sitä mistä ei niin pidä, niin se ei ole yleisö. Jos yleisö tykkää, se maksaa laskut. Jos yleisö ei niin tykkää, artisti maksaa. Tero Vaara soitti Eruptionin | |
![]() 08.05.2011 08:56:52 (muokattu 08.05.2011 08:59:55) | |
Tämä on ihan mielenkiintoinen aihe. Itsekin on tullut keikoista saatua palkkioksi kaikkea vaihdellen kaljasta matkakorvausten kautta musiikkiliikkeen lahjakortteihin. Melkoinen läjä esiintymisiä on tullut tehtyä myös ihan ilman mitään korvausta. Minusta tuossa avausviestissä esitettyä kilpailutilannetta ei kuitenkaan kovin usein ole olemassakaan. Ne paikat ja tilaisuudet, joissa olen esiintynyt, ovat sellaisia, että ei sinne meidän tilallemme ketään ammattilaista olisi otettu, vaan musiikkia ei sitten olisi ollut jos kukaan ei kaljapalkalla tai ilmaiseksi olisi tullut. Ja toisaalta ei meitä ole kukaan koskaan koittanut houkutella kovemman profiilin keikkapaikkoihin soittamaan edes ilmaiseksi. Kyllähän kaikki lähtee keikan järjestäjän tarpeesta ja tavoitteista. Ei se nimekäs keikkapaikka ala säästellä esiintyjän nimessä ja ammattitaidossa, koska se tekee myyntinsä niillä. Toisaalta Kaken kuppilan ei kannata hommata ammattilaisbändiä, koska keikkaa ei aiota markkinoida ihmeemmin ja sen tavoite on lähinnä tuoda jotain toimintaa iltaan ja ehkä myydä kaljaa bändin kavereille. Ammattilaisen pitää tuoda keikkapaikalle niin paljon lisäarvoa, että maksettu palkkio tulee perusteltua, niin yksinkertaistahan se lopulta on. Yleensä ammattilaisen keikasta pitää voida pyytää esim. rahaa lipun muodossa. Ehkä vielä yrittäjääkin paremmin muusikkoa voi verrata vaikka ammattijalkapalloilijaan. Halukkaita on niin helvetisti ja moni pelaa ihan vain huvikseen ilman palkkaa tai pyrkii puoli-ilmaiseksi esiin saadakseen nimeä. Saadakseen edes elantonsa on tehtävä pitkä taustatyö ilman varmuutta tulevasta. Sen jälkeen on erotuttava ja oltava todella hyvä. Parhaille maksetaankin sitten ihan huikeasti. | |
![]() 09.05.2011 13:27:44 | |
YarZoo: Nurinkurista että coverpumpulle maksetaan ja omaa materiaalia tekevälle ei niinkään makseta. Tähän sopii hyvin viime perjantain episodi yökerho Ilonasta Tampereella. Olin monen muun mukaan tullut paikalle katsomaan The Blankon levynjulkaisukiertueen keikkaa, joka typistyi kuuteen biisiin, koska yhtye ei suostunut soittamaan covereita. Kuuden biisin jälkeen lavalta katkaistiin sähköt. Ravintolapäällikkö olisi kuulemma saanut potkut, jos ei-cover-meininki olisi jatkunut. Eli taistelu covereiden ylivaltaa kohtaan on ilmeisesti hävitty. Aiheesta lisää: http://www.voice.fi/?option=com_sbs … p;tmpl=blog&cid=26105&cat=1 Scandinavian Music Group esiintyy kuulemma tuolla jonkin ajan kuluttua. Vetävät varmaan Mombasan, Äidin pikku pojan sekä Volgan... Laitoin pitkän, asiallisen ja närkästyneen palautteen ravintolaan, ja ilmeisesti moni muukin on tehnyt samoin. Vielä ei ole vastausta kuulunut. Piru Kange: Pitkäsoitto nauhoitettu Inkfishillä Raken johdolla. Promopaketti kuultavissa MySpacessa. | |
![]() 09.05.2011 14:55:00 | |
Eli taistelu covereiden ylivaltaa kohtaan on ilmeisesti hävitty Melko huolestuttavaa. Tuleva suuntaus varmaan on että bändejä tai artisteja ei motivoi kohta itse säveltää musiikkia ja baareja kiinnostaa vain "helpot tärpit" kuten coverbändit. Siinäkin tapetaan luovuus kun 2000 bändiä soittaa vain Paranoidia ja Proud Marya. Tämmöinen voi kaiketi tehdä pahaa jopa itse "isolle bisnekselle" kun omaa materiaalia ei ole ,eikä esimerkiksi musiikkivientiin ulkomaille löydy artisteja, jos kotimaassakin asenne omia kappaleita soittaviin on negatiivista. had a rough night, and I hate the fucking Eagles, man...
The Big Lebowski | |
![]() 09.05.2011 18:11:16 | |
kaljataiteilija: Melko huolestuttavaa. Tuleva suuntaus varmaan on että bändejä tai artisteja ei motivoi kohta itse säveltää musiikkia ja baareja kiinnostaa vain "helpot tärpit" kuten coverbändit. Siinäkin tapetaan luovuus kun 2000 bändiä soittaa vain Paranoidia ja Proud Marya. Tämmöinen voi kaiketi tehdä pahaa jopa itse "isolle bisnekselle" kun omaa materiaalia ei ole ,eikä esimerkiksi musiikkivientiin ulkomaille löydy artisteja, jos kotimaassakin asenne omia kappaleita soittaviin on negatiivista. Tässä päästään kysymykseen, tekevätkö bändit tällä hetkellä omaa matskua yleisön, rahan ja keikkojen perässä? Vai löytyykö taustalta jotain muuta, kuten intohimo omaa musiikkia kohtaan, luomisen kyky ja halu toteuttaa sitä? Vaikka kenellekään ei maksettaisi senttiäkään oman musiikin soittamisesta tai omaa matskua vetäviä bändejä ei päästettäisi lavalle ollenkaan, ei musiikin tekeminen maailmassa lopu. -rokkijumala-: Taitaa olla vaan muodissa tuo rokkijuttu poppareiden keskuudessa kun rihannat sun muutkin pitää nahkatakkia ja yrittää olla rock-uskottavaa. | |
![]() 09.05.2011 23:53:30 | |
Sistis: Tähän sopii hyvin viime perjantain episodi yökerho Ilonasta Tampereella. Olin monen muun mukaan tullut paikalle katsomaan The Blankon levynjulkaisukiertueen keikkaa, joka typistyi kuuteen biisiin, koska yhtye ei suostunut soittamaan covereita. Kuuden biisin jälkeen lavalta katkaistiin sähköt. Ravintolapäällikkö olisi kuulemma saanut potkut, jos ei-cover-meininki olisi jatkunut. Eli taistelu covereiden ylivaltaa kohtaan on ilmeisesti hävitty. Aiheesta lisää: http://www.voice.fi/?option=com_sbs … p;tmpl=blog&cid=26105&cat=1 Scandinavian Music Group esiintyy kuulemma tuolla jonkin ajan kuluttua. Vetävät varmaan Mombasan, Äidin pikku pojan sekä Volgan... Laitoin pitkän, asiallisen ja närkästyneen palautteen ravintolaan, ja ilmeisesti moni muukin on tehnyt samoin. Vielä ei ole vastausta kuulunut. Nyt kyllä mitä eivv, I don't even... Internet-Tosikko. | |
![]() 10.05.2011 09:41:20 | |
Niinno... Kysynnän ja tarjonnan laki pitkälti. Pitää miettiä, mikä se arvo on, jonka liveorkesteri ravintolalle tuottaa. Ravintolatkin profiloituvat vähän erilaisiksi... Liittyy tuohon yrittäjyyskeskusteluun mitä aiemmin tuolla esitettiin. Kun menen bilekeikalle, tavoitteena on saada jengi viihtymään, juomaan (parhaiten varmistaa omien keikkojen jatkumisen keikkapaikassa sillä, että saa yleisön käyttämään rahaansa baaritiskillä), pojille tyttöjä, tytöille poikia (tai mikätahansa kombinaatio) jne. Eli saada aikaiseksi tunnelma, jossa pekkaperusinsinööriltäkin kravatti höltyy ja aletaan tarjoamaan shamppanjakierroksia koko baarille. Tästä ravintolalle tuottamastani palvelusta tahdon kunnon korvauksen. Kun menen soittamaan omaa musiikkia, tavoitteenani on saada yleisö ostamaan levyjä, t-paitoja, seuraamaan meidän facebook-sivustoa, tulemaan keikoille tulevaisudessakin, taputtelemaan selkään ja kehumaan mun/bändin taitoja. Tätä mä voin tehdä ilmaiseksi (niin kauan kun muuten rahat riittää elämiseen). Paitsi jos keikkapaikka ihan tilaamalla tilaa meidät keikalle, sillon yleensä tulee jotain liksaakin pyydettyä. Ja samaan asiaan liittyen: Kyllä mä syyttäisin ensisijassa keikkamyyjiä hintojen polkemisesta. Monet keikkamyyjät kun eivät tunnu tajuavan, että muusikot tekevät tätä työkseen tai ainakin osana työtään (esim. opettamisen ohella). Suomessakin on sataseitsemänsataa ohjelmatoimistoa, joiden bändit koostuvat kaikenlaisista muusikoista, jotka sivutyönään ovat esim. yrityskonsultteja... Näitä bändejä myydään edullisesti, kuitenkin ohjelmatoimiston kautta. Tällaisissa ohjelmatoimistossa kun yrittää pyytää kunnon liksaa, niin keikkamyyjät vaan naureskelee, että "eihän kukaan nyt keikoista saa yli 1000e". Mun mielestä ammattiliiton sääntöjen tulisikin koskea ensisijaisesti ohjelmatoimistoja - eivät saisi myydä keikkoja liian halvalla. Joonas. Sataa sataa ropisee, pili pili pom! | |
![]() 10.05.2011 10:11:21 | |
Mitenkään aihetta suomalaisen ravintolayrittäjän puolesta tai vastaan ro- tai deromantisoimatta, olen tällä hetkellä maassa jossa KAIKKI soittavat omia biisejään. 6-stroke troll. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)