Aihe: Mikrofonin vaikutus soinnin tasaisuuteen. | 1 |
---|
|
Hommasin taannoin FENDER SQUIER VINT.MOD. PRECISION TB halpisbasson, http://www.thomann.de/fi/fender_sq_vintage_modifiedprecisiontb.htm joka on osoittautunut kevyeksi roikottaa sekä soittaa. Eräs oleellinen asia on kuitenkin pielessä, eli soinnin voimakkuudessa on todella suuret erot riippuen mistä kohtaa soittaa. Tämä siis vahvistettuna. Akustisesti soitettuna volume kuulostaisi suht' tasapainoiselta. Onkohan asiaan mahdollista saada parannusta vaihtamalla kunnollinen mikrofoni? http://www.thomann.de/gb/media_bdbviewer_AR_114831.html?image=0 Nyt siinä on tuollainen melkoisen "kuuma" humbuckeri. Mitä mikkiä suosittelisitte jos tuohon ylipäätään kannatta enempää rahaa hassata? | |
JäsenP: Hommasin taannoin FENDER SQUIER VINT.MOD. PRECISION TB halpisbasson, http://www.thomann.de/fi/fender_sq_vintage_modifiedprecisiontb.htm joka on osoittautunut kevyeksi roikottaa sekä soittaa. Eräs oleellinen asia on kuitenkin pielessä, eli soinnin voimakkuudessa on todella suuret erot riippuen mistä kohtaa soittaa. Tämä siis vahvistettuna. Akustisesti soitettuna volume kuulostaisi suht' tasapainoiselta. Onkohan asiaan mahdollista saada parannusta vaihtamalla kunnollinen mikrofoni? http://www.thomann.de/gb/media_bdbviewer_AR_114831.html?image=0 Nyt siinä on tuollainen melkoisen "kuuma" humbuckeri. Mitä mikkiä suosittelisitte jos tuohon ylipäätään kannatta enempää rahaa hassata? Siis riippuen mistä kohtaa kaulan ja tallan välistä? Vai tarkoitatko että miltä nauhalta soittaa? Eniveis molemmat on ihan normaaleja piirteitä. Eri taajuudet soi tilasta, vahvistimesta, bassosta, soittotatsista ja tähtitieteellisistä asioista riippuen eritavalla ja myös voimakkuus voi vaihdeilla. Jos näppäilykohtaa tarkoitat niin vähän sama homma, kieli soi pehmeämmin mitä lähempää kaulaa näppäät ja kirkkaammin mitä lähempää tallaa näppäät. "Ei kyllä paskominen on parasta mitä voi tehdä housut jalassa." -bassodada | |
Tuon takia ne kompressorit on bassohommissa aika yleisiä jos kokee dynamiikan erot häiritsevinä. Itse suosittelen ongelmaan Mad Professorin Forrest Green Compressoria. Ja vielä se halvempi piirilevyversio. Se on parempi, näin koin itse. Toki muitakin on mutta paremmat harvassa. Mikkien vaihdolla ei ihmeitä tehdä, vaikkakin alnico magneeteilla varustettu mikki kompressoi hieman enemmän kuin keraamisilla. | MPU 05.05.2011 19:15:58 | |
|
Tuo mikki on sellaisessa kohdassa että kieli liikkuu aika isolla kaarella tuon kohdalla verrattuna lähempänä tallaa olevaan mikin paikkaan. Isolla liikkeellä tulee isompaa signaalia. Soittotatsilla varmaan myöskin pystyy volaa tasoittamaan. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee | |
pekezu: Siis riippuen mistä kohtaa kaulan ja tallan välistä? Vai tarkoitatko että miltä nauhalta soittaa? Eniveis molemmat on ihan normaaleja piirteitä. Eri taajuudet soi tilasta, vahvistimesta, bassosta, soittotatsista ja tähtitieteellisistä asioista riippuen eritavalla ja myös voimakkuus voi vaihdeilla. Jos näppäilykohtaa tarkoitat niin vähän sama homma, kieli soi pehmeämmin mitä lähempää kaulaa näppäät ja kirkkaammin mitä lähempää tallaa näppäät. Nimenomaan riippuu siitä mistä kohtaa kieli painetaan alas. Toisaalta esimerkiksi vapaa E on vahvistettuna melko hiljainen, vaikka se kuulostaa akustisesti soivan yhtä kovaa, kuin muutkin kielet. Samoin A-nuotti E-kieleltä on huomattavasti hiljaisempi, kuin H-nuotti samalta kieleltä soitettuna. Näppäilykohta ei niinkään tunnu vaikuttavan asiaan Onhan tuo "kuollut ääni" tuttu muistakin bassoista ja kitaroista mutta yleensä kyseessä on ollut vain yksi sävel/soitin. | hollstro 05.05.2011 23:13:37 (muokattu 05.05.2011 23:13:51) | |
|
JäsenP: Nimenomaan riippuu siitä mistä kohtaa kieli painetaan alas. Toisaalta esimerkiksi vapaa E on vahvistettuna melko hiljainen, vaikka se kuulostaa akustisesti soivan yhtä kovaa, kuin muutkin kielet. Samoin A-nuotti E-kieleltä on huomattavasti hiljaisempi, kuin H-nuotti samalta kieleltä soitettuna. Näppäilykohta ei niinkään tunnu vaikuttavan asiaan Onhan tuo "kuollut ääni" tuttu muistakin bassoista ja kitaroista mutta yleensä kyseessä on ollut vain yksi sävel/soitin. Mikäli kielet ovat kunnossa, kyseessä on basson ominaisuus jota ei mikeillä korjata. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen | |
hollstro: Mikäli kielet ovat kunnossa, kyseessä on basson ominaisuus jota ei mikeillä korjata. Samoilla linjoilla. Olen itse huomannut, että lähellä kaulaa olevat mikit poimii matalia ääniä jotenkin "huonommin", tai ne kuulostavat usein todella hiljaisilta. En tiedä johtuuko tämä myös siitä, että lähempää kaulaa tulee enemmän alapäätä mutta vähemmän keskiääniä. Eniveis, tämän seikan takia presari jossain C-vireessä tms. ei toiminut itsellä pätkääkään, vaikka miten paksua vaijeria tunki kiinni. "Ei kyllä paskominen on parasta mitä voi tehdä housut jalassa." -bassodada | |
pekezu: Samoilla linjoilla. Olen itse huomannut, että lähellä kaulaa olevat mikit poimii matalia ääniä jotenkin "huonommin", tai ne kuulostavat usein todella hiljaisilta. En tiedä johtuuko tämä myös siitä, että lähempää kaulaa tulee enemmän alapäätä mutta vähemmän keskiääniä. Eniveis, tämän seikan takia presari jossain C-vireessä tms. ei toiminut itsellä pätkääkään, vaikka miten paksua vaijeria tunki kiinni. Mulla on tuon mallinen Fender Telecaster Basso eikä siinä ole ko. onglemaa, joten mikin sijoituksesta homma ei johdu. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen | |
Mulla taasen on fretlesspresari mallia ritsakiinasta, ja siinä tuntuu A-kieli saavan aikaan vähemmän resonanssia kuin muut kielet. Olen yrittänyt säädellä kaikenlaista, mutta ehkäpä tämä ominaisuus vain kuuluu tähän laatuluokkaan. Viimeksi mieleen tuli laittaa viritinlapaan joku ohjain, joka painaisi kieltä alemmas satulan jälkeen. Mielipiteitä? | |
anapena: Mulla taasen on fretlesspresari mallia ritsakiinasta, ja siinä tuntuu A-kieli saavan aikaan vähemmän resonanssia kuin muut kielet. Olen yrittänyt säädellä kaikenlaista, mutta ehkäpä tämä ominaisuus vain kuuluu tähän laatuluokkaan. Viimeksi mieleen tuli laittaa viritinlapaan joku ohjain, joka painaisi kieltä alemmas satulan jälkeen. Mielipiteitä? Se auttaa jos sulla on sellainen tilanne että kieli ei painu juuri ollenkaan satulaa vasten ja menee suorana viritintapille. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen | |
Kielen kulma satulan jälkeen on aika lailla sama kuin toisessa bassossani, yamahaBBssä, ja siinä ei tietenkään ole mitään tällaista ongelmaa. Tilanne saattoi vähän parantua, kun laskin tallasta kieltä vähän alemmaksi. Onhan se aikamoinen halpisritsa joka kohdaltaan, mutta täyttää mun fretlesstarpeeni hyvin. Positiivista on myös se, että mikit on aika kuumat! Vielä tuli mieleen, että en ole liimannut satulaa paikoilleen, kun sitä on hiottu ja harjoiteltu säätöjä. Ja nyt se oikeastaan tarttis jo vaihtaa toiseen, kun madalsin sitä vähän liikaa, ja muutenkin lohkeili hiukan reunasta. Onneksi tilasin niitä kaksi, seuraava varmaan jo onnistuu. | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|