L.Ruoska 05.12.2003 15:48:12 | |
---|
Otan winampin playlistiltä jonkun biisin, haen tabit googlella ja opettelen soittamaan. WARNING: Dr. Mario is not a real doctor! Do not let him touch your genitals! |
da_Punk 08.12.2003 15:29:40 (muokattu 08.12.2003 15:30:18) | |
---|
Otan winampin playlistiltä jonkun biisin, haen tabit googlella ja opettelen soittamaan. Itsekkin joskus jammailen tollein, mutta koitan soittaa biisin korvakuulolla, joka luonnostuu aika kehnosti ja sit vasta tabeista Jokainen meistä on alasti, vaatteidensa alla |
N_Bates 08.12.2003 15:51:10 | |
---|
Mä vaan soittelen.. harmittaa etten koskaan jaksa soittaa minkään rumpuraidan tms kanssa.. tekis ihan hyvää mun soittotaidoille moinen.. Ja jotain biisejä ois hyvä opetella.. mut oon laiska. Tabeista soittelin ennen enemmänkin, mutta nykyään ne vaan vituttaa kun ovat aina tehty ihan miten sattuu.. jotain 10vuotiaiden "MY GUITAR TEACHER IS BETTER THAN HENDRIX SO THIS TAB IS 100% CORRECT NO BULLSHIT!1111111112" tekemiä räpellyksiä on netti täynnä... ja sit niissä on sormitukset ihan kierot.. ihmiset voisivat opetella tuntemaan sävelet kaikilta kieliltä ennenku alkavat tabeja vääntämään nettiin.. http://www.hut.fi/~tvainio/kitaragalleria/ |
juici 10.12.2003 10:37:55 | |
---|
Bassogalluppia pukkaa taas! Tosin tämmöinen kysely on varmaan ollut jo useampaan kertaan, mutta kerta kielon päälle tai jotain.. Eli: Kuinka treenaat? Onko sinulla joku treenaus rutiini? Onko sinulla jotain suosikki harjoitusta, esim. sormien verryttelyyn? Käytätkö jotain kirjaa ja sen treenejä? Metronomin käyttö? Eri tekniikoiden treenaus? Soittelen vähän kaikkea, välillä jotain bassonsoitto-oppaasta mieleen jääneitä kuvioita mutta yleensä soitan suosikkibändieni levyjen päälle. Kotona joudun styrkkana käyttämään vanhaa pikkukitaravahvaria, mutta parempi se on kuin ei mitään. Toisinaan soittelen sitten itsekseni omia riffien tynkiä tai suosikkibändejäni. Ja toisinaan sitten vaikka jonkun skaalan sahausta ees taas. "And now for something completely different..." |
chief 10.12.2003 13:41:45 | |
---|
Kotona joudun styrkkana käyttämään vanhaa pikkukitaravahvaria, mutta parempi se on kuin ei mitään. Miusta ei...makuasioita...ilmankin pärjää. |
chief 30.03.2004 17:24:13 | |
---|
Nostoa... What demands an answer,
but newer Ask`s a question? |
Aminohappo 30.03.2004 19:46:58 | |
---|
Soittetelen musiikin tahdissa tyylikkäästi heiluen. Aminohappo = proteiinien perusyksikkö |
thrashman 30.03.2004 19:47:44 | |
---|
Skaaloja tulee vedeltyä, lisäksi jotain omia räpellyksiä. Laiska kun olen niin biisit tulee opeteltua tabeista (joita sitten muuttelen jos huomaan virheitä tai sormitukset perseestä ym.). Ajoituksen kehittämiseksi käytän metronomin korviketta lähes aina. Kavereitten kanssa tulee jonkun verran soiteltua, vaikkei varsinaisia bänditreenejä olla vielä pidetty. Oma taitotaso ei kyllä vielä päätä huimaa, basistin letkeää elämää kun on takana vasta vaivaiset kolme viikkoa. "Mojo X saved the day!" -Mayor of Browntown |
toivajar16 30.03.2004 20:30:03 | |
---|
Treenisessiot saattavat venyä joskus 3-4 tuntisiksi. Aloitan metronomin/rumpukoneen kanssa hitaalla tempolla esim. 60-80 ja asetan iskemään 1 ja 3 ja seuraavaksi 2 ja 4. Tällä tavalla käyn läpi skaaloja ja arpeggioita vähän fiiliksen mukaan. Yleensä soitan myös jonkun kirjan juttuja, esim. Standing in the shadows of motown, Ray Brownin Bass method ja Chuck Sherin Improvisors bass method ovat hyviä opuksia. Ei mun mielestä skaalojen ja teorian kelailu tee musiikista "jäykkää", jos niistä tekee musiikkia eikä vedä niitä automaationa ylös ja alas. Treenaus on yleensä sidonnainen keikkatilanteeseen; jos paljon keikkoja jää treenauskin aitomaattisesti vähemmälle. |
Parastahan olisi, jos olisi jonkunlainen treeniohjelma, esim. 4x 15 min. jolloin voisi keskittyä yhellä treenikerralla vaikka neljään eri asiaan. Heikki Malmbergin kanssa oon kovasti jutellut noista treeni-metodeista (se poika on muuten aika pedantti treenaamisen suhteen!). Heikin treenit on melkoisia maratoneja ihan kenelle vaan, mutta idea ja toimivuus ovat loistavia. Eli juurikin tarkka ohjelma, joka sisältää tiettyjä toistuvia harjoituksia (rummuilla rudimentit) ja "tilanteen vaatimia" treenejä, esim. biisejä. Olisikin tosi-ältsin-huippu-hienoa, jos ideoitaisiin jonkin näköinen perusrunko, vaikka tolle 4x15 minsaa meiningille, osa mnetin basisteista lähtisi koekaniineiksi ja raportoisivat ohjelman tuloksista. Ideoita siis kaivataan... |
Oan 31.03.2004 10:54:28 | |
---|
Minen treenaa. Minä soitan. No joo, tulee kai sitä aina välillä ihan tarkoituksella jotain harjoiteltua. Mutta se on sen verran sattumanvaraista touhua, ettei siitä oikein voi sanoa mitään. Aikoinani kitaralla sahasin kovastikin skaaloja ja sointuja ja tekniikkaa ja tiesmitä, mutta siihenkin vittuuntuu aikanaan. Minä olen Steve, sinun Jumalasi. Älä pidä muita jumalia.
http://www.stevedigiorgio.com |
Zuba 31.03.2004 12:15:10 | |
---|
Lähinnä tulee soiteltua ja kehiteltyä omia juttuja, fiiliksen mukaan niistä muotoutuu släppiä tai funk-töpötystä, joskus melodista fiilistelyä. Välillä sitten tulee soiteltua musiikin päälle. Varsinkin jos jossain biisissä on muhevan kuuloinen bassolinja, siitä korvakuulolta opettelemaan ja jos ei heti luonnistu tai on liian nopea niin winamppiin laitan loopmasterin ja tempoa laskevan pluginin. Tabuloihin turvaudun äärimmäisen harvoin. Papa's Got a Brand New Bag! |
Zarmo 31.03.2004 15:05:42 | |
---|
Riippuu mitä treenaa. Nyt olen yrittänyt (tosin liian laiskasti eli noin kaksi kertaa) treenata tulevaa keikikasettiä laittamalla levyn soimaan ja soittamalla päälle. Joskus tulee lainattua joku kirja ja katseltua siitä jotain, mitä ei sitten kuitenkaan jaksa opetella kuin kaksi tahtia. Lähinnä pumputtelen mitä sattuu telkkaria silmäillessä. Don´t you know there ain´t no Devil
That´s just God when he´s drunk
- Tom Waits |
Teijo K. 31.03.2004 17:27:21 | |
---|
Olisikin tosi-ältsin-huippu-hienoa, jos ideoitaisiin jonkin näköinen perusrunko, vaikka tolle 4x15 minsaa meiningille, osa mnetin basisteista lähtisi koekaniineiksi ja raportoisivat ohjelman tuloksista. Ideoita siis kaivataan... Minä voisin ilmoittautua koekaniiniksi. Sbassolla ja kenties bassollakin. Bassossa lähtötaso olisi sitten pyöreä nolla. :-) Gentlemen Of The World Unite - And Prepare For The Charmed Uprising.
- Anarcho-Dandyist Revolution. |
chief 31.03.2004 18:12:12 | |
---|
Olisikin tosi-ältsin-huippu-hienoa, jos ideoitaisiin jonkin näköinen perusrunko, vaikka tolle 4x15 minsaa meiningille, osa mnetin basisteista lähtisi koekaniineiksi ja raportoisivat ohjelman tuloksista. Ideoita siis kaivataan... Mulla on yks kirja, Funk grooves for bass by Fernando Martinez, jossa on aika hyviä ohjeita harjoitteluun. Se on aika asiallinen kirja muutenkin. Siinä on joitakin harjoittelun eri osa-alueita ihan nimettykin: -Tekniikkaharjoitukset -Nuotinlukuharjoitukset -Groove playing (vapaata jamittelua) -Levyjen mukana soitto -Transkriptioiden teko (joko paperille tai ei) -Research and analysis eli pelimiesten soiton ja taustojen tutkiminen -Improvisointi Noista eri jutuista jos sitten rakentais aina fiiliksen mukaan jonkun kokonaisuuden käytettävissä olevan ajan ja tarpeen mukaan. Eikä sen tarttis olla mitenkään jäykkää, että jos tulee joku idea kesken reenaamisen niin toki sitä voi ja pitää sitten kehittää eteenpäin. What demands an answer,
but newer Ask`s a question? |
Johannes_t 02.04.2004 00:24:41 | |
---|
Et viitsis skannata ja s-postittaa? :) |