Aihe: Ratkaisu H vai B taisteluun
1 2 3 4 5 6
Hauler
29.04.2011 17:37:48
Epämuusikko: Kysypä aiheesta esim. Sibiksen jazzpuolen heppuleilta.

Voin kysyä kun tulee vastaan, sillä ei tietenkään ole mitään vaikutusta mihinkään sillä väite on pöyristyttävän valheellinen.
jorre
30.04.2011 15:46:13 (muokattu 30.04.2011 15:48:50)

Hauler: Voin kysyä kun tulee vastaan, sillä ei tietenkään ole mitään vaikutusta mihinkään sillä väite on pöyristyttävän valheellinen.

No niin, tässähän sitä taas ollaan, vaikka joku tuolla väitti, että ei ole mitään taistelua.

Jazz-puolen heppulit sanovat, että C:stä alaspäin kromaattiset sävelet ovat C, B, Bb, A, jne. Klassisen puolen heppulit taas luettelevat silmää räpäyttämättä, että C, H, B, A, jne. Tämän jälkimmäisen litanian luettelevat myös liki kaikki musiikkiopistojen nassikat.

Itse olen oppinut ensimmäisen sointuprogression aikoinaan kitaralla: Em, Am ja H7. Omasta ensiksi oppimastaan käytännöstä on aika vaikea luopua, mutta käytännössä vastaan tulee kolmea systeemiä:
1. Eurooppalainen/saksalainen/suomalaisklassinen H ja B
2. Angloamerikkalainen/suomalaisrytmimusiikin B ja Bb
3. Näiden edellisten risteytys, jota joku nuotinnusohjelma nimittää skandinaaviseksi, jossa on H ja Bb.

Nämä kaikki on syytä tuntea, ja kaikkien mukaan on osattava soittaa, mutta itse olen ottanut käyttöön tuon aloitusviestissä kertomani merkinnän, jolla ilmoitan, mitä käytäntöä käytän, eli merkitsen ensimmäisen sivun yläreunaan B H / Bb B, ja yliviivaan noista sen parin, jota en käytä. Jokainen on muuten bonjannut heti merkinnän tarkoituksen. Tekisi mieli sanoa, että pieni merkintä, pieni vaiva, mutta säästää joskus paljolta selittelyltä ja sekoilulta.

Tuota kolmatta, yhdistelmäsysteemiä, en toistaiseksi ole suostunut käyttämään, vaikka se tietyllä tavalla virhemahdollisuuksia poistaakin.
Janus
30.04.2011 15:53:48
jorre: No niin, tässähän sitä taas ollaan, vaikka joku tuolla väitti, että ei ole mitään taistelua.

Ei ole mitään taistelua.

Vain urpoja, ja urpoilua.
jorre
30.04.2011 16:04:18
Janus: Ei ole mitään taistelua.

Voihan sen niinkin sanoa. Omalla merkinnälläni koetan juuri vähentää sitä urpoilua.
EP
30.04.2011 16:30:27
Janus: Ei ole mitään taistelua.

Täysin samaa mieltä ja koko aihe on ihan turha, asia selviää kun opiskelee tarpeeksi.
jorre
30.04.2011 17:10:21
EP: ... asia selviää kun opiskelee tarpeeksi.

Täysin samaa mieltä ja itselleni asia selvisi jo 40 vuotta sitten, mutta kaikilla niillä, jotka minun lappujani käsiinsä saavat, ei ole ollut mahdollisuutta opiskella tarpeeksi. Joku 3/3-kurssin klassisen puolen pianonsoitossa maalaiskaupungin musiikkiopistossa suorittanut innokas soittajanalku, joka itsekseen yrittää opetella vapaan säestyksen alkeita, hämääntyy helposti eri merkitsemistavoista.

Älä missään tapauksessa käytä mitään tällaista selkeytysyritystä, jos et sitä tarvitse ja älä missään tapauksessa vastaa tähän, jos koet tämän keskustelun turhaksi.
EP
30.04.2011 19:47:01
jorre: Täysin samaa mieltä ja itselleni asia selvisi jo 40 vuotta sitten, mutta kaikilla niillä, jotka minun lappujani käsiinsä saavat, ei ole ollut mahdollisuutta opiskella tarpeeksi. Joku 3/3-kurssin klassisen puolen pianonsoitossa maalaiskaupungin musiikkiopistossa suorittanut innokas soittajanalku, joka itsekseen yrittää opetella vapaan säestyksen alkeita, hämääntyy helposti eri merkitsemistavoista.

Älä missään tapauksessa käytä mitään tällaista selkeytysyritystä, jos et sitä tarvitse ja älä missään tapauksessa vastaa tähän, jos koet tämän keskustelun turhaksi.

Biisin sävellajista yleensä selviää aika pitkälle kummasta on kysymys, mutta poikkeuksia tietenkin on, niinkun vapaasäestys ja säestys yleensäkin niin ei kannata ottaa turhia riskejä vaan muistaa mikä on olennaisinta.
Käytäntö opettaa kaikkein parhaiten tässäkin tapauksessa.
Dkn_
03.05.2011 18:00:44
Itse olen tottunut käyttämään sointujen kanssa H / Bb. Se ei jätä mitään sattuman varaan.

Sävelissä käytän taas H ja B. Sävel Bb on minulle käytännössä A.
levesinet
04.05.2011 19:44:38

Hauler: Voin kysyä kun tulee vastaan, sillä ei tietenkään ole mitään vaikutusta mihinkään sillä väite on pöyristyttävän valheellinen.

Hauler ja Epämuusikko päätyivät samaan projektiin. Ensimmäinen biisi oli Haulikko.

Kesken luomisen tuskan muusikkotiimille tuli kiljuva nälkä ja kinaa siitä, mistä hakea apetta. Kulman takana oli baari, jolla oli B-oikeudet, ja samassa oli alkaa loppumaton väittely siitä, mitä B käytännössä tarkoittaa. Välttyäkseen nälkäkuolemalta he päätyivät hes-burgeriin; se sopi jotenkin huojentavan luotettavan surkeasti kummankin maailmankatsomukseen.

Vitsi, vitsi... ;)
Zeeboo
04.05.2011 21:06:33
Don't worry, Bb...

Vitsi, huono mutta vitsi silti.
White men can't Monk
Zeeboo
04.05.2011 22:08:49 (muokattu 04.05.2011 22:09:34)
White men can't Monk
baron
04.05.2011 22:53:33

You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
rapture
07.05.2011 13:14:28
ehdotan kompromissia ja otamme käyttöön uuden ja globaalisti neutraalin kirjaimen

oma ehdotukseni on esim Z
i'm back again olin intissä
baron
07.05.2011 14:45:26

rapture: ehdotan kompromissia ja otamme käyttöön uuden ja globaalisti neutraalin kirjaimen

Zeses? Zisis?
Kuulostaa hyvältä!
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Hauler
07.05.2011 16:30:29
rapture: ehdotan kompromissia ja otamme käyttöön uuden ja globaalisti neutraalin kirjaimen

En ymmärrä. Korvaisiko Z H:n vai B:n? Mitä hyötyä siitä olisi?
baron
07.05.2011 16:49:51

Hauler: En ymmärrä. Korvaisiko Z H:n vai B:n? Mitä hyötyä siitä olisi?

Rautalankaa: Ymmärtääkseni sävelestä ei ole erimielisyyttä, ainoastaan sen nimestä.
Musta z on iskevämpi kuin esim Ö jota jenkit ei osaisi, ei kirjoittaa eikä ääntää.
levesinet
07.05.2011 19:00:05
baron: Musta z on iskevämpi kuin esim Ö jota jenkit ei osaisi, ei kirjoittaa eikä ääntää.

Coördination and coöperation, kirjoitti jokunen jenkki.
http://www.wordnik.com/words/co%C3%B6peration
baron
07.05.2011 22:46:37

levesinet: Coördination and coöperation, kirjoitti jokunen jenkki.
http://www.wordnik.com/words/co%C3%B6peration

Mä joskus yritin opetella hollantia dutch-english tulkkisanakirjasta ja siellä yritettiin opettaa englantilaiselle vokaalia joka oli "o with rounded mouth" ja mä peilin edessä yritin sanoa oo huuli pyöreänä kunnes mä tajusin että siinä englantilaiselle yritettiin opettaa öötä.
7+sävellajit
05.06.2013 16:13:57
jorre: Tälläkin palstalla on moneen otteeseen taisteltu siitä, kumpi on parempi tai oikeampi, H vai B. Tuloksena on mielestäni ollut toistaiseksi ratkaisematon, ja taistelu varmasti leimahtaa taas kohta valloilleen.

Koneenpiirustuksessa on olemassa sama tilanne, kuvantoja käännetään eurooppalaisella ja amerikkalaisella systeemillä, ja tästä syystä otsikkotaulussa on aina pieni symboli, joka selventää, kumpaa tapaa käytetään. Mitäs jos otettaisiin käyttöön samanlainen merkintätapa nuotintamiseen? Laitetaan paperin yläreunaan aina merkintä: B H / Bb B, ja yliviivataan noista se pari, jota ei käytetä. Tollommankin luulisi ymmärtävän, mistä on kysymys.

Jep, tai B#/H#, joka esiintyy muunmuassa Cis-mollikappaleissa, esimerkiksi dominanttisoinnun terssikäännös G#7/B# vai G#7/H#?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)