Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: p-90 minihumpparin tilalle?
1
Victor Helldriver
04.05.2011 16:55:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

elikkä tollanen homma kiinnostais tietää tulevaisuuden mahollisuuksien varalle..onnistuuko ilman jyrsimistä vai onnaako vaan toistapäin eli p-90 tilalle varmaan menee minihumppari ilman ihmeitä.
 
ite oon tunkenu normihumpparin koloon hirveellä jäljellä ja rumuudella p-90 mikin ja sit lähtikin jo kitara vittuun ku vitutti koko paska..mut miten esim jos haluu johki firebirdiin iskee p-90?
 
Bigger man is ALWAYS better than the little man...
varakeef
04.05.2011 17:04:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se on justiinsa minihumbuckerin alkuperäinen idea, että se sopii P90:sen koloon. Eli käy myös toisinpäin.
 
(Gibsonilla oli jotain valmiiksi jyrsittyjä runkoja 60-luvun lopulla, ja eihän silloin mitään 90:siä pitkätukat halunneet käyttää. Keksittiin minihumppari. Tai jotenkin näin, Fox oikonee...)
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Jucciz
04.05.2011 17:43:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainakin mun taannoin omistamaani Les Paul Deluxeen onnistui heittämällä: minihumbuckerit hittoon ja P90:t tilalle ilman jyrsimistä. Noissahan on vielä kiinitysruuvit eri paikoissa (minihumpparissa kehyksissä, P90:ssä keskemmällä napapalojen seassa), mutta Deluxen mikkionkaloissa oli valmiit vastakierteet molemmille mikkityypeille: ilmeisesti jo tehtaalla funtsivat, että kuka tahansa sounditietoinen heivaa tuhnut ja tylsät minihumpparit pois ja laittaa oikeat mikit tilalle... ;)
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Artist
04.05.2011 18:19:14 (muokattu 04.05.2011 18:25:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: ilmeisesti jo tehtaalla funtsivat, että kuka tahansa sounditietoinen heivaa tuhnut ja tylsät minihumpparit pois ja laittaa oikeat mikit tilalle... ;)
 
Itse asiassa minihumppareitakin on monenlaisia ja eri soundisia, esim. perinteiset Firebird mikit ovat erilaisia kuin Deluxejen minihumpparit ja näistä kai vielä Gibson aikakauden Epiphoneissa käytetyt minihumpparit eroavat myös.
 
Deluxeen pitäisi käydä heittämällä P90, mutta olen siinä käsityksessä, että esim. Firebirdiin ei.
 
Olen myös itse uskossa, että minihumppareiksi kutsutut mikit perustuvat alunperin Epiphonen ns. New York aikakauden pienikokoisiin humppareihin.
 
"They tell me, but I tell them, I do it my way and I always will"
Victor Helldriver
04.05.2011 18:34:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okei helvatan hienoa ukkelit!
 
nyt tiedän et jos ostan joku päivä esim jonku tokain firebirdin ni saa heittämällä myös oikeet mikit kiinni tai mikälie muu minihumpparinen jos tulee eteen.
 
kyl jos rokkia soitetaan ni se soundi on kyl p-90
 
hemmetin hienoa kans et siinä deluxes on routattu jo valmiiks ruuvikolot
 
Bigger man is ALWAYS better than the little man...
fox
04.05.2011 20:10:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Artist: Itse asiassa minihumppareitakin on monenlaisia ja eri soundisia, esim. perinteiset Firebird mikit ovat erilaisia kuin Deluxejen minihumpparit ja näistä kai vielä Gibson aikakauden Epiphoneissa käytetyt minihumpparit eroavat myös.
 
Deluxeen pitäisi käydä heittämällä P90, mutta olen siinä käsityksessä, että esim. Firebirdiin ei.
 
Olen myös itse uskossa, että minihumppareiksi kutsutut mikit perustuvat alunperin Epiphonen ns. New York aikakauden pienikokoisiin humppareihin.

 
Epiphonen vanhat mikit (pre-Gibson-ajan) oli singlecoileja, Seth Lover kehitteli 1958 tuon Gibson/Epiphone minihumpparin, joita ryhdyttiin sitten Epiphoneihin laittamaan, kun niitten New Yorkkilaisten mikkien varasto loppui, tästä on pitkät stoorit Gibsonin tehdashistoriakirjassa.
Niitten "wanhojen" Firebirdien mikit on tyysten samanlaisia kuin Deluxessa ym. käytetyt mikit, ainoa ero on siinä, ettei niissä oo south-coilissa säädettäviä napapaloja, vaan siellä keskellä on ihan normi meltorautasydän. Tunnetaan tehtaalla mallina PU-720 kromikuorella ja PU-740 kullatulla kuorella. Uusissa Firebirdeissä on sitten täysin erilainen mikki, enemmän kierroksia käämissä, keraamiset magneetit ym. Jos se vanha Firebird-mikki oli luokkaa 6,3 - 6,5 kOhm, niin nää uudet on jo siellä 15 -16 kilon luokassa.
Ja Firebirdeissä oli myös P-90 mikkejä, malleissa I ja III reverse-birdeissä ja sitten non-reverseissä kaikissa..
Kävi sitten niin tuossa Deluxe-Les Paulissa, että kun tuo LP-mallisto tuli uudelleen valmistukseen, piti keksiä jotain niille varastossa oleville vanhoille P-90 routatuille LP-bodyille, niin tiimi Deurloo - Lover ja Walt Fuller sai idean, että koskapa Gibsonille oli jäänyt ylen määrin noita Gibson/Epi minihumppareita, sen vuoksi että Epiphone, Inc lopetteli kitaranvalmistusta Eleanor Streetilla Kalamazoossa (1969 Epiphonejen valmistus oli jo Japanissa), niin kokeilivat sellasta että otettiin P-90 mikkien kuoria ja sahattiin niihin minihumpparin mentävä läpi ja tämä yhdistelmä sitten tuohon uuteen LP Deluxeen (1969).
Minejä oli sitten vähän muissakin malleissa, mutta tosiaan niitten merkittävimmät esiintymät oli Firebirdeissa ja LP Deluxessa. (Jossain vaiheessa muuten porukat vaihteli esim. Firebird V:n mikeiksi noita naparuuvillisia Deluxen minejä) ;)
 
Vanhat minihumpparithan on kirkkaita ja erottelevia - ihme ettei Jucciz tykkää.. ;)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Jucciz
04.05.2011 20:15:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Vanhat minihumpparithan on kirkkaita ja erottelevia - ihme ettei Jucciz tykkää.. ;)
 
Mullei ollukaan wanhat, Deluxe oli vuodelta 2000. :)
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Artist
04.05.2011 20:46:15 (muokattu 04.05.2011 20:46:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Niitten "wanhojen" Firebirdien mikit on tyysten samanlaisia kuin Deluxessa ym. käytetyt mikit
 
Muuten ansiokkaaseen kirjoitukseen olen tästä hieman eri linjoilla.
 
Ainakin LP Forumilla ja jossain muuallakin olen törmännyt väitteeseen, että asia ei olisi näin.
 
http://www.lespaulforum.com/forum/showthread.php?t=163334
 
Myös hämärästi muistan lukeneeni, että '70-luvun Deluxeiden minihumppareista olisi mitattu pienempää ulostuloa kuin '60-luvun minihumppareista, mutta tämä toki saattaa olla yksilökohtaistakin vaihtelua. Toki on voi olla mahdollista, että '70-luvun mittaan ovat muuttaneet minihumpparia hieman? Deluxeja minihumppareilla tehtiin niin paljon, että näinköhän ovat vanhat varastot kovin pitkälle riittäneet? Tämä viimeinen virke siis arvelua, jos jollain on fatkaa niin kuulisin mielelläni.
 
"They tell me, but I tell them, I do it my way and I always will"
fox
04.05.2011 21:19:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Artist: Muuten ansiokkaaseen kirjoitukseen olen tästä hieman eri linjoilla.
 
Ainakin LP Forumilla ja jossain muuallakin olen törmännyt väitteeseen, että asia ei olisi näin.
 
http://www.lespaulforum.com/forum/showthread.php?t=163334
 
Myös hämärästi muistan lukeneeni, että '70-luvun Deluxeiden minihumppareista olisi mitattu pienempää ulostuloa kuin '60-luvun minihumppareista, mutta tämä toki saattaa olla yksilökohtaistakin vaihtelua. Toki on voi olla mahdollista, että '70-luvun mittaan ovat muuttaneet minihumpparia hieman? Deluxeja minihumppareilla tehtiin niin paljon, että näinköhän ovat vanhat varastot kovin pitkälle riittäneet? Tämä viimeinen virke siis arvelua, jos jollain on fatkaa niin kuulisin mielelläni.

 
Juu, kyllähän tuo nimenomainen mikki on tyystin eri kuin Deluxen mini. Mutta, pohjasin oman väitteeni tehtaan 100-vuotishistoriikkiin, pariin muuhun kirjaan ja vähäseen omaan kokemukseeni noista.. ;)
Onkohan tosiaan tuo ihan niist ensimmäisistä, ettei olisi 80-lukulaisesta 'Birdistä? No, ei se sinällään ole relevanttia, en todellakaan tarkoittanu tuota omaa postaustani miksikään "ultimaattiseksi totuudeksi" joten on ihan OK noita haastaa..
Toki tiedät, mistä mikistä tehtiin nuo Thunderbird-basson mikit?? =)
Jäi muuten tuolla aiemmassa vielä se mainitsematta, että todellakin sama minihumppari löytyy myös EB-3 ja EB-3L bassoista sieltä tallapaikalta..
Juu, ei nuo vanhat varastot (siis Kalamazoon Epejä varten käämityt) taatusti ihan hirveän pitkälle riittäneet, mutta ei hätää - Gibsonin Elginin tehdas kieputteli uusia.. =)
Kyllähän niissä voi olla erojakin, siis 60-luvun mikeissä vs. 70-lukulaiset, nuo mistä mittailin joskus olivat 70-luvun Deluxen mikeistä. Eipä noita tullut niin määrätietosesti mittailtua, ei edes niitä, joista tein Telecasterin etumikeiks stacked coil-humppareita.. ;)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Artist
04.05.2011 21:24:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Juu, kyllähän tuo nimenomainen mikki on tyystin eri kuin Deluxen mini. Mutta, pohjasin oman väitteeni tehtaan 100-vuotishistoriikkiin, pariin muuhun kirjaan ja vähäseen omaan kokemukseeni noista.. ;)
Onkohan tosiaan tuo ihan niist ensimmäisistä, ettei olisi 80-lukulaisesta 'Birdistä? No, ei se sinällään ole relevanttia, en todellakaan tarkoittanu tuota omaa postaustani miksikään "ultimaattiseksi totuudeksi" joten on ihan OK noita haastaa..

 
Jees, ei toki ollut tarkoitus epäillä ettetkö sulla olisi tietoja ja lähteitä asioihin tai muutenkaan ihan vaan huvikseen haastaa.
 
Nämä vaan on mielenkiintoisia asioita ja olen viime aikoina pariin kertaan törmännyt väitteeseen, että se orkkis firebird mikki eroaisi deluxejen minihumppareista muutenkin kuin ulkonäöltään.
 
"They tell me, but I tell them, I do it my way and I always will"
fox
04.05.2011 22:55:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Artist:
Nämä vaan on mielenkiintoisia asioita ja olen viime aikoina pariin kertaan törmännyt väitteeseen, että se orkkis firebird mikki eroaisi deluxejen minihumppareista muutenkin kuin ulkonäöltään.

 
No, kyllähän noilla foorumeilla esitetään monesti ihan paikkansa pitäviäkin väitteitä. Ja ainahan sitä tulee uutta tietoakin, että ei siinä mitään. Noitten parin kirjallisen lähteen nojalla kyllä edelleen väitän, että tuosta nimenomaisesta kuvasta huolimatta esmerkiks J.R.Duchossoir kirjassaan on kovasti toisella "kannalla" lähteisiinsä (juurkin esimerkiksi mikin suunnittelija Seth Lover) nojaten. Ja rohkeana miehenä väittää, että se mikki olisi sama (poislukien S-kelan naparuuvit ja kuori). Sitä en sitten mene sanomaan, mitä mikkejä noissa "uusiopainoksissa" on käytetty, voivat vallan hyvin olla tuon kuvan kaltaisia. =)
 
Mutta nyt mennään vähän off-topikissa tässä, jos koko säie menee siihen, että minä väitän, että orkkis Firebirdin mikit on samoja kuin LP Deluxessa..samaan aikaan kun sinä keräät todisteita siitä, ettei asia todellakaan ole ollenkaan niin. Toki siihen on kenellä hyvänsä oikeus, ja suorastaan velvollisuuskin, ei siinä mittään.. =)
 
Alkuperäiseen kysymykseen vielä palatakseni.. jokaiseen minihumpparilliseen runkoon ei P-90 mene ilman puutöitä, äkkiseltään vaikka siltä tuntuiskin. Minihumppari ei nimittäin tarvitse yhtä pitkää saati leveätä routtausta. Eli se P-90 on suurin piirtein minihumpparin JA sen mikkikehyksen kokoinen.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Victor Helldriver
04.05.2011 23:34:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Alkuperäiseen kysymykseen vielä palatakseni.. jokaiseen minihumpparilliseen runkoon ei P-90 mene ilman puutöitä, äkkiseltään vaikka siltä tuntuiskin. Minihumppari ei nimittäin tarvitse yhtä pitkää saati leveätä routtausta. Eli se P-90 on suurin piirtein minihumpparin JA sen mikkikehyksen kokoinen.
 
no niin joo siis tähän mä just halusin vastauksen.
eli nyt ollaan vähäsen melkein taas ku alkupisteessä.
se on vaan sit kokeiltava ku tulee eteen
 
Bigger man is ALWAYS better than the little man...
Arthur
05.05.2011 09:37:58 (muokattu 05.05.2011 09:57:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Ainakin mun taannoin omistamaani Les Paul Deluxeen onnistui heittämällä: minihumbuckerit hittoon ja P90:t tilalle ilman jyrsimistä. Noissahan on vielä kiinitysruuvit eri paikoissa (minihumpparissa kehyksissä, P90:ssä keskemmällä napapalojen seassa), mutta Deluxen mikkionkaloissa oli valmiit vastakierteet molemmille mikkityypeille: ilmeisesti jo tehtaalla funtsivat, että kuka tahansa sounditietoinen heivaa tuhnut ja tylsät minihumpparit pois ja laittaa oikeat mikit tilalle... ;)
 
Täähän on kiinnostava aihe - Minkä valmistajan P90:iä käytit ja minkälaisen eron saundista löysit.Mulla on -74 Les Paul Deluxe joka on viimevuosina ollut vähällä käytöllä ja vaihteluhan virkistää..
 
ja laittakaa toki muutkin komennttia , kuin Jucciz , jos on kokemusta minihumpparin ja P90:n saundieroista.Jutulla vois olla yleisempääkin mielenkiintoa.
 
Jucciz
05.05.2011 16:44:53 (muokattu 05.05.2011 16:47:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arthur: Täähän on kiinnostava aihe - Minkä valmistajan P90:iä käytit ja minkälaisen eron saundista löysit.Mulla on -74 Les Paul Deluxe joka on viimevuosina ollut vähällä käytöllä ja vaihteluhan virkistää..
 
ja laittakaa toki muutkin komennttia , kuin Jucciz , jos on kokemusta minihumpparin ja P90:n saundieroista.Jutulla vois olla yleisempääkin mielenkiintoa.

 
Minkäslaisen eron? No ihan yö/päivä-eron jo johtuen luonnollisesti siitä, että minihumppari on humppari (joskin mun mielestä aika semmonen mitäänsanomattoman kuuloinen) ja P90 puolestaan yksikelainen, hieman nenäkäs ja pureva mikki - soundiltaan myös selvästi "läskimpi" kuin vaikkapa joku perus Strato- tai Tele-tyyppinen single coil.
 
Mulla oli Deluxessa ensin Gibsonin omat "Blues 90":t ja sen jälkeen Lindy Fralinin P90:t. Blues 90:issä oli hurinaa poistavat ns. haamukelat, joten ne eivät olleet siinä mielessä ihan oikeat P90:t, mutta soundi oli kyllä silti lähellä. Fralineista kuitenkin tykkäsin vielä enemmän.
 
Koska soundipätkä kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, lienee viisainta kaivaa arkistoja taas vaihteeksi. Kuunnelkaa mieluummin soundia kuin soittoa. :)
 
http://mp3.jucciz.com/editiontube/gibson_blues90.mp3
http://mp3.jucciz.com/editiontube/lindy_fralin_p90.mp3
 
Arrgh. Tää ketju sai taas aikaan hirveän P90-kitarakuumeen. Varmaan pitäis R6 metsästää jostain... Kiitti vaan!
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Victor Helldriver
05.05.2011 17:29:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

heh heh meikä sai juccizin mikkiostoksille :D
 
juu siis selvä asiahan on et minihumppari ja p-90 on ku yö ja päivä.
jos ei siitä oo kokemusta ni suosittelen menee testaamaan ja huomaamaan ite se ero.
kummallekin mikille on käyttönsä mut meikä suosii ainakin näinä päivinä kovasti p-90 hienoutta
 
Bigger man is ALWAYS better than the little man...
weetube
05.05.2011 17:40:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arthur: Täähän on kiinnostava aihe - Minkä valmistajan P90:iä käytit ja minkälaisen eron saundista löysit.Mulla on -74 Les Paul Deluxe joka on viimevuosina ollut vähällä käytöllä ja vaihteluhan virkistää..
 
ja laittakaa toki muutkin komennttia , kuin Jucciz , jos on kokemusta minihumpparin ja P90:n saundieroista.Jutulla vois olla yleisempääkin mielenkiintoa.

 
Kuuluisa hinta/ laatu on ainakin Seymour Duncanin Vintage P-90 mikeissä mielestäni kohdillaan.
Mitä saundiin tulee verrattaessa esim. minihumppareihin, niin onhan se paljon pehmeämpi ja pyöreämpi. Varsinkin, jos verrataan 2000-luvun mineihin.
 
Itellä SD:n P-90 tuli tecasterin kaulaan, Lindy Fralinin 10% ekstra käämityn tallamikin kaveriksi+Bigsby etc...
 
Esim. potikka valinnoillahan voidaan sitten vielä hifistellä. ;-)
 
-250K pots will work fine, but will result in a darker tone with less treble.
 
Että joo...
Joees
05.05.2011 19:10:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Arrgh. Tää ketju sai taas aikaan hirveän P90-kitarakuumeen. Varmaan pitäis R6 metsästää jostain... Kiitti vaan!
 
Mä haluisin R6:n myös. Valitettavasti, tai onneksi, mulla ei ole rahaa ja mistään ruoskasta ei tällä hetkellä kykene luopumaankaan.
 
Onneks mulla on siltikin P90-kitara. Wohoo!
 
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «